E 290 TD -98 tehot häviää
E 290 TD -98 tehot häviää
Auto ollut pari viikkoa minulla ja kaikki toimii muuten oikein hyvin mutta välillä ylämäkeen kovasti kiihdytettäessä tehot katoaa, kierrokset ei nouse n. 2500 yli ja huippunopeus n. 100km/h. Mitään vikakoodia ei ilmene eikä varoitusvalot syty. Auto sammuksiin ja käyntiin ja taas pelittää. Muilla samanlaisia kokemuksia, mistä johtuu? Ja automaattilaatikko..
-Pekka-
-Pekka-
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Kyllä mersun orkkistesterin pitäs tuohonkin jotain näyttää
Vikahan voi olla:
- turbon paineenmunnin ( ahtopainesäädin)
- pakokaasun takaisinkierrätyksen vastaava
- EGR, eli tuon ylemmän, -ventiili
- etummainen katti tukossa
- kaikki letkut; alipaine, turbon paine esim. se cuulerilta tulevan putken ja imusrajan välinen
- turbo
- tai sitten "vaihteisto vika" jos 5 vaihteinen ns sähkölaatikko.
Siinähän niitä syitä
Ilman testeriä hiukan hankala tutkia ja sittenkin saattaa joutua menemään asiat järjestään läpi. Tai sitten helppo ja selekee vika
Vikahan voi olla:
- turbon paineenmunnin ( ahtopainesäädin)
- pakokaasun takaisinkierrätyksen vastaava
- EGR, eli tuon ylemmän, -ventiili
- etummainen katti tukossa
- kaikki letkut; alipaine, turbon paine esim. se cuulerilta tulevan putken ja imusrajan välinen
- turbo
- tai sitten "vaihteisto vika" jos 5 vaihteinen ns sähkölaatikko.
Siinähän niitä syitä
Ilman testeriä hiukan hankala tutkia ja sittenkin saattaa joutua menemään asiat järjestään läpi. Tai sitten helppo ja selekee vika
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
290 pata
Olisko välijäähdyttimen putkessa oleva ahtoanturi,
jos siellä putkessa on öljyä,ja onhan siellä.
Kovasti kaasuttaessa roiskahtaa anturille ja se menee hetkeksi mykäksi
Ja patti vika tilaan.Uuden käynnistyksen jälkeen kaikki taas ok.
Eli putsaaappa välijäähdyttimem putket.
Jamppa
jos siellä putkessa on öljyä,ja onhan siellä.
Kovasti kaasuttaessa roiskahtaa anturille ja se menee hetkeksi mykäksi
Ja patti vika tilaan.Uuden käynnistyksen jälkeen kaikki taas ok.
Eli putsaaappa välijäähdyttimem putket.
Jamppa
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Ei kait sielä välijäähdyttimessä ahtopaineanturia ole, imuilman lämpötilatunnistin kylläkin. Ja niistä on joskus esim. piuhat poikki.
Ahtopaineanturi, MAP, on kuskinpuolella melkein rintapellissä; imusarjalta tulee alipaineletku sen pohjalle, yksi sähkötöpseli kyljessä. Tuon em. alipaineletku kannattaa tsekata että on auki, joskus menevät öljy p*skasta tukkoon.
Ahtopaineanturi, MAP, on kuskinpuolella melkein rintapellissä; imusarjalta tulee alipaineletku sen pohjalle, yksi sähkötöpseli kyljessä. Tuon em. alipaineletku kannattaa tsekata että on auki, joskus menevät öljy p*skasta tukkoon.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
juu kyllä tuo ahtopaineanturin letku ainakin kannatta tarkistaa oli itelläki tukosa ja jonku verran tuntu että olis vaikuttanu vetoihin... tosin siinä samalla putsattiin kyllä tuo imuilman lämpöanturi... kovia nuo on keräämään p¤skaa imusarjaan!!Lucky-Dog kirjoitti: Ahtopaineanturi, MAP, on kuskinpuolella melkein rintapellissä; imusarjalta tulee alipaineletku sen pohjalle, yksi sähkötöpseli kyljessä. Tuon em. alipaineletku kannattaa tsekata että on auki, joskus menevät öljy p*skasta tukkoon.
® Mesen linttaklubi
MB 230 CE vm.89
MB 230 CE vm.89
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Tarjoan vakivastausta eli ilmamassamittari sökö.
Ilmansuodatin asennettu vituralleen ja imee likaista ilmaa sivusta = tuhraa ilmamassamittarin likaiseksi.
Tai sitten ilmansuodattimen vaihtoväli on yhtä typerä kuin 300 TDT:ssä eli 90 000 km.
Ja jokainen täysjärkinen sentään vaihtaa ilmansuodattimen vähintään 20 tkm välein....
Yhtä kaikki, kaikki nämä viittaa ilmamasamittarin likaisuuteen.....
Ilmansuodatin asennettu vituralleen ja imee likaista ilmaa sivusta = tuhraa ilmamassamittarin likaiseksi.
Tai sitten ilmansuodattimen vaihtoväli on yhtä typerä kuin 300 TDT:ssä eli 90 000 km.
Ja jokainen täysjärkinen sentään vaihtaa ilmansuodattimen vähintään 20 tkm välein....
Yhtä kaikki, kaikki nämä viittaa ilmamasamittarin likaisuuteen.....
.
Kunhan tuon Lucky-Dogin listan käy läpi, niin paljon vikoja pitäisi löytyä, jos niistä johtuu.
Todennäköisesti joku niistä.
Testeri tietää, esim. johtuuko vikatila liian korkeasta, vai liian matalasta ahtopaineesta.
Ahtopaineen säädössä olevaan häiriöön vika todennäköisesti kohdentuu.
Siitä kun tyypillisesti ei tule herjaa ja se korjaantuu uudelleenkäynnistämisen yhteydessä.
Kun on tieto syystä, mikä vikatilan aiheuttaa, on vian löytyminenkin paljon helpompaa.
Muutenhan se on vaan arvailua.
Tai sitten foorumin Carsoft-miesten kanssa kimpassa tutkimaan, mikäli sellaisen lähistöllä asustelet.
Kunhan tuon Lucky-Dogin listan käy läpi, niin paljon vikoja pitäisi löytyä, jos niistä johtuu.
Todennäköisesti joku niistä.
Testeri tietää, esim. johtuuko vikatila liian korkeasta, vai liian matalasta ahtopaineesta.
Ahtopaineen säädössä olevaan häiriöön vika todennäköisesti kohdentuu.
Siitä kun tyypillisesti ei tule herjaa ja se korjaantuu uudelleenkäynnistämisen yhteydessä.
Kun on tieto syystä, mikä vikatilan aiheuttaa, on vian löytyminenkin paljon helpompaa.
Muutenhan se on vaan arvailua.
Tai sitten foorumin Carsoft-miesten kanssa kimpassa tutkimaan, mikäli sellaisen lähistöllä asustelet.
290
No niin, kiitoksia vaan vastauksista. Eli autossa ei lastua, täysin vakio, lähtee hyvin käyntiin ja toimii hyvin. Unohtu mainita, että muuten pelittää kiihdytyksissä ylämäkeen hyvin mutta vaihdekepin vieressä olevaa S/W-kytkimen asentoa(W->S) vauhdissa muuttamalla juuri ennen kiihdytystä vika ilmenee. Myyjä sanoi että S on "sport" asento ja W normaali. Ilmeisesti kuitenkin S=kesä ja W=winter? Eli saako kyseistä kytkintä käyttää ajaessa? Ja sit asiasta poiketen autossa on Mersun oma kasetti-radio soitin jossa on kuitenkin painikkeet "CD" ja "CC", näitä painamalla antaa soittimeen tekstin "No CD" tai "No CC". Voisiko autossa olla CD-vaihtaja kiinni vai antaako samanlaiset ilmoitukset vaikka vaihtajaa ei olisikaan?