Tulpanjohdot väärässä järjestyksessä....

Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Tulpanjohdot väärässä järjestyksessä....

Viesti Kirjoittaja Aki »

- Voiko mennä jokin rikki?
- Voiko auto toimia ollenkaan? Mikäli voi niin oireet?

:contract: Moottorina KAT mallin M102 8:lla venttiilillä ja kaksirivisellä ketjulla.

Vain todellinen tunari :idiot: voi ne väärään järjestykseen laittaa koska jakajan kannessa ja moottorin päällä olevassa tulpanjohtojen suojuksessa lukeepi järjestykset numeroin. Mietityttää että miten kännissä :pidu: pitää olla että ne saa väärin laiettua. Sitten kun ne on väärin laitettu ja "niputettu" sinne suojuksien sisälle niin mahdotonta nähdä silmä määräisesti että onko ne oikein vai väärin :arsespank: . Siksi tulikin mieleen nuo laittamani kysymykset.

Yhdessä omistamassani paskassa(opel) oli tulpanjohtoset viärin laitettu.
Viimeksi muokannut Aki, 20.7.2007 16:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Tabuli
Viestit: 605
Liittynyt: 19.2.2006 21:05
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

Eikös se pääse lykkäämään palamatonta polttoainetta putkeen tuolloin, et katti vaarassa. Eipä sen muuta pitäis tehä...
Ei lähe käyntiin tai jos lähtee niin käy tosi huonosti...
MB W639 3.0CDI
Jeep Grand Cherokee 4.7
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

Lisää kommentteja... :idea:
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Mun mielestä siinä on joku "suoja" juttu / katkasu, ettei se pääse sitä polttoainetta sinne liiemmin työntämään, eikä siitä pitäis olla hetkellisesti muuta vaaraa kuin se, että ei käy, siis oikein. Jos johdot on väärin, niin sen kyllä kuulee.

Ei se startatessakaan vaikka kuinka sahaa työnnä sitä polttoainetta kuin pienen määrän, sen tulo katkeaa "automaattisesti".
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Aki kirjoitti:Lisää kommentteja... :idea:
Ässä kävi tässä parisen viikkoa sitten hoidossa. Poislähtiessä ei käynyt kunnolla, eikä vikaa ennätetty pajalla sen kummemmin setvimään. Ajelin noin 50Km vajaalla sytytyksellä, ennen kuin tajusin missä vika: 2 tulpanjohtoa ristissä. :idea:

Ei vissiin särkenyt mitään, mutta pitää se seuraavalla korjaamoreissulla kaiken varalta pakokaasutesti tehdä. :roll: Eihän siinä tosiaan muut paikat vaarassa ole kuin katti, ja juuri sen mahdollisen palamattoman polttoaineen johdosta. :idea:

Tee pakokaasutesti. :idea:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Benzo kirjoitti:Ei se startatessakaan vaikka kuinka sahaa työnnä sitä polttoainetta kuin pienen määrän, sen tulo katkeaa "automaattisesti".
Miten tuo katkaisu on toteutettu? Tietääkseni KE työntää bensaa aina kun pumppu on käynnissä ja ilma virtaa (paitsi moottorijarrutuksessa). Pumppuhan pyörii, kun moottori pyörii.

Pelkääkö Aki, että jotain on mennyt rikki? Eikös se selviä, kun pistää piuhat oikein päin ja tirskauttaa vempeleen tulille. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

No ainakin ässä työntää bensaa putkeen oli piuhat vaikka missä järjestyksessä, ja siinä on KE-jetti. Kyllä sen haistaa, kun katti käyt "pikkusen lämpimänä"... :x

Kasissa tätä mokaa ei muuten huomaan niin helposti kuin nelosessa. Nelonen sanoo startatessa "jumps!" ja leipoo kuin seinään jos piuhat on väärin (väärän aikainen sytytys pysäyttää koneen pyörimisen), kasi lähtee kaäyntiin ja röpöttää kuin "vajaalla"...
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

Edellinen omistaja vaihtanut tulpanjohdot ja 1 ja 2 oli ainakin väärin päin. Autolla ajettu ainakin 50tkm ja katsastettukin 5krt. Aina mannyt pakokaasutestistä läpi ja muutenkin toiminut. Itseäni ihmetytti auton tehottomuus alusta asti(Osto hetken aikoihin en ollut ajanut vastaavilla), mutta ei ole kukaan ainakaan siitä sanonut huolloissakaan. Kylmänä pienoinen nykiminen vaivannut aina ja nyt lopulta päätin vaihtaa jo yli 2v. sitten hankkimani tulpanjohdot, pyörijän ja virranjakajankannen. Tulpatkin vaihdoin kun niillä oli jo ajettu reilu 30tkm.
Yksi alipaine letku oli rikki ja korjasin sen vuodon. En ole vielä startannut autoa kun johdot ovat niiden ohjeiden mukaan. Eli 1 takana ja 2 edessä(eli 1-3-4-2. Ajattelin vain kysellä voiko auto olla säädetty jotenkin persiilleen noiden johtojen väärin olon takia?

Mitään en ole ainakaan havainnut olevan rikki :? .
Viimeksi muokannut Aki, 20.7.2007 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Eikös muka 201 kösessä toimikaan samalla lailla kun 202 kosessa, sitä ei ainakaan voi tuolla tavalla "hajottaa" tietokone katkasee jotain naks :roll: se on älykäs :)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Aki kirjoitti:Edellinen omistaja vaihtanut tulpanjohdot ja 1 ja 4 oli ainakin väärin päin. Autolla ajettu ainakin 50tkm ja katsastettukin 5krt.
:shock: :shock: :shock: No, onpa melkoinen vehke! Miten lie säädetty. Jos on kattivehke, niin ei siinä paljon säätöjäkään ole. Virranjakajakin on niin tyhmä, että. Tieten sitä virranjakajaa voi vähän pyöritellä mutta lienee tuurissaan (huonossa) että saa kipinän kohdalleen.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Benzo kirjoitti:Eikös muka 201 kösessä toimikaan samalla lailla kun 202 kosessa, sitä ei ainakaan voi tuolla tavalla "hajottaa" tietokone katkasee jotain naks :roll: se on älykäs :)
KE:n boksilla on älliä vain hienoiseen seoksen muokkaukseen. Ei se sen vaikeamman asian päälle älyä. :lol:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

Niinpä :? . Itsekkin ihmetteli että voiko olla totta että ne johdot on väärin, mutta sen tulpanjohtojen suojuksen järjestyksen mukaan ne oli väärin :shock: .

Nyt en uskalla startata jos jokin menee särki :idea:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve taas,

Semmoinen säätö siinä jakajassa taitaa olla, että ykkösen yläkuolokohdassa (justiinsa siinä toisessa, joka ei ensin satu kohdalle :D) pitäisi lähetyssaarnaajan osoittaa suurinpiirtein rungossa olevaa merkkiä kohden.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

No mikäs siinä nyt pystyy särkymään? Monet kerrat oon laitellu piuhat päin peetä, ja ainoastaan tämä "JUMPS!-ilmiö" kertoo sen, että piuhat on perseellään. Nelonen mahtaa sitten toimia jos 1 ja 4 on väärin, mutta vierekkäisiä pytyjä ei voi kyllä sekoittaa ja ajaa autolla vuosia. Kone ei yksinkertaisesti pyöri jos se sytyttää niin, se potkii vastaan. :idea:

Venttiilit ei ota kiinni mäntään, eli mikä siltä voisi kilahtaa? Vastuutahan mie en tietystikään ota, mutta ite löisin käyntiin. :idea:

Jännä juttu kyllä tuo 1 ja 4... :lol:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Sehän riippuu ihan sytkäjärjestyksestä, että mitkä piuhat voi sekottaa... On sitä joskus ajettukin autolla, jossa on piuhat ristissä. Mutta ei todellakaan saa leimaa, ainakaan jos vuosimalli on '78 tai uudempi. :shock:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sivonen kirjoitti: Mutta ei todellakaan saa leimaa, ainakaan jos vuosimalli on '78 tai uudempi. :shock:
Samaa tuossa mietin. Taitaa olla Akilla tuttu testerimies, ottaa lappuun savut vm.2007 Priuksesta.... :whistle: :lol:
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

Korjaan siis että järjestys kuuluu olla 1-3-4-2 ja se oli 2-3-4-1 :idea:

My mistake :oops:

Numerot menee sekaisin. Niin ja ei lähtenyt enää käyntiin kuten pelkäsinkin :cry: . Voiko jakajankansi olla ollut väärin päin? Onko merkitystä? Pystyykö sitä edes asentamaan väärin päin? :ttu:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jakaja on tiputettu koneeseen puoli kierrosta perseellään? Virhe korjattu kääntämällä sytkäpiuhat nurinpäin? Missäs se nokka on siinä vaiheessa menossa? Onko se kone nyt kasattu parustavasti nurinniskoin? :shock:

Pitää ihan miettiä. :idea:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Aki kirjoitti:Voiko jakajankansi olla ollut väärin päin? Onko merkitystä? Pystyykö sitä edes asentamaan väärin päin? :ttu:
Periaatteessa ei voi. Ei asetu kunnolla väärin päin. Onko se kansi kiinni ruuveilla vai klipsuilla?

Tarkasta se perusajoitus. Ilmeisesti jo tarkistit, että ykköspytylle menevä piuha tosiaan lähtee virranjakajan ykkösen reiästä jne?
HVM kirjoitti:Jakaja on tiputettu koneeseen puoli kierrosta perseellään?
HVM:n vinkki kannattaa muistaa tuota perusajoitusta tutkaillessa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Pyöritäppäs kampuran merkki ja nokan merkki kohdilleen ja kurkkaa missä jakajan merkki on menossa. Väitän sen olevan nelosen kohdalla.

Nosta jakaja koneesta ylös ja pyöräytä sitä siten, että huora osoittaa jakajan runkoon merkattuun ykkösen kohtaan. Seuraavaksi piuhat oikein ja käyntiin. :idea:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Edellinen omistaja vaihtanut tulpanjohdot ja 1 ja 2 oli ainakin väärin päin. Autolla ajettu ainakin 50tkm ja katsastettukin 5krt. Aina mannyt pakokaasutestistä läpi ja muutenkin toiminut.
Ei. :shock:
On ne johdot olleet oikeilla paikoillaan, nyt on mennyt jotain pieleen siinä vaiheessa kun itse mietit järjestystä.
Sytytystä säätämällä ei voi korjata johtojen väärää järjestystä.

Unohda tulpanjohtojen suojus ja laita johdot niin että jakajan kannessa merkitystä "1" kohdasta johto menee koneen etummaiseen sylinteriin jne ... ja varmista että jakajankansi on oikein paikallaan.
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

Piuhat on nyt 100% niin kuin ne kuuluukin ja se jakajan kansi ei voi olla vääriten päin. Tai voi mutta sitten ne hahlot ei mene päikoilleen eli sekin on nyt oikein. Saata*a... jos se myyjä asuisi lähempänä niin sais opetuksen :arsespank:

Eli Nyt pitää siis asetella jotain nolla kohtia :?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dealer kirjoitti:Unohda tulpanjohtojen suojus ja laita johdot niin että jakajan kannessa merkitystä "1" kohdasta johto menee koneen etummaiseen sylinteriin jne ... ja varmista että jakajankansi on oikein paikallaan.
Älä nyt ala oikeasti neuvomaan. :D Katsotaan ensin kuinka sekaisin Aki autonsa saa näillä meidän vinkeillä. :lol:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

dealer kirjoitti: Unohda tulpanjohtojen suojus ja laita johdot niin että jakajan kannessa merkitystä "1" kohdasta johto menee koneen etummaiseen sylinteriin jne ... ja varmista että jakajankansi on oikein paikallaan.
Kansi on oikein :idea:

Ei että johdot laitetaan lyhin etummaiseen(syylärin päähän), jne... Noinhan ne oli... mutta kun tuo alfa merin opaskin väittää toisin :? .
Viimeksi muokannut Aki, 20.7.2007 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Roisto kirjoitti:
dealer kirjoitti:Unohda tulpanjohtojen suojus ja laita johdot niin että jakajan kannessa merkitystä "1" kohdasta johto menee koneen etummaiseen sylinteriin jne ... ja varmista että jakajankansi on oikein paikallaan.
Älä nyt ala oikeasti neuvomaan. :D Katsotaan kuinka sekaisin Aki autonsa saa näillä meidän vinkeillä. :lol:

t.
Risto
Justiinsa näin. :lol:

Pyörittele nyt se kone sytyttämään ykköstä ja kato missä pyörrin on menossa, siitä se lähtee. :idea:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

1-3-4-2 ja se oli 2-3-4-1
Elikkä oli 1-2-3-4 ? :roll: :D

Et kai sinä nyt tee vielä päässäsi :shock: toista sytytysjärjestystä koneen osiin merkityn lisäksi, laitappa nyt ne piuhat ykkösestä ykköseen, kakkoseta kakkoseen, kolmosesta kolmoseen ja nelosesta neloseen. :idea:

Jos vaikka jakajan käyttää irti ja saa väärään kohtaan takaisin paikoilleen niin kyllähän siinä vaihtuu johtojen järjestys jakajankannessa josko aikoo käyntiin saada, mutta sytytysjärjestys ei muutu.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:sytytysjärjestys ei muutu.
Jottamoisen nerokas kommentti, tämän voi allekirjoittaa. :lol:

No poikkeuksiakin toki löytyy: Laita mersuun kuplan kone, ja järjestys onkin sen jälkeen 1-4-3-2. :ope:
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Re: Tulpanjohdot väärässä järjestyksessä....

Viesti Kirjoittaja h5 »

Aki kirjoitti:"niputettu" sinne suojuksien sisälle niin mahdotonta nähdä silmä määräisesti että onko ne oikein vai väärin :.
Alkais tuntumaan että johdot oli kuitenkin oikeassa järjestyksessä mutta numerointi päin peetä?
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

En tiedä luotanko enää mihinkään noihin ohjekirjoihin tai merkkeihin. Laitoin johdot samoten miten ne olikin ja toimii tietysti.

:arrow: Johtoset olivatten siellä nyt juurikin näin...
Jakajalta:
Johto nro. 1 lyhin -> Siihen ensimmäiseen paikaan mikä on lähinnä.
Johto nro. 3 ja 2 samanmittaisia -> seuraaviin lokosiin.
Johto nro. 4 pisin -> sinne perimmäiseen reikään moottorin takaosaan siis.


Alfamerin ohjeen mukaan ne tulee sytytys järjestys 1-3-4-2(sylinterin nro. 1 sijainti, jakoketjunpuoleinen):
Johto nro. 2 -> Siihen ensimmäiseen paikaan mikä on lähinnä.
Johto nro. 4 ja 3 -> Seuraaviin lokosiin.
Johto nro. 1 -> Sinne perimmäiseen reikään moottorin takaosaan siis.

Moni mutkaista :?

Onko Saksalainen insinööri ollut humalassa EDIT: EI KOSKA MINÄ OLEN NÄKÖJÄÄN :idea: .jos se on kirjoittanut siihen kanteen numerot 1 3 4 2 järjestyksessä että 1 on takimmainen ja 2 on jakoketjun puoleinen. Miksi :?: EDIT: KOSKA SE ON SE SYTYTYS JÄRJESTYS :idea: Tuon alfamerin ohjeen kun lukee ajatuksella niin nro. 1 on se jakoketjun puoleinen. Niinhän siinä lukee... Siltikään siellä ei nyt auton toimiessa mene johto nro. 2 sinne taakse. :?
Viimeksi muokannut Aki, 20.7.2007 18:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ohjeen mukaan ne tulee:
:idea:
Niin että kopassa lukee 1-3-4-2 ja ajattelit sen olevan johtojen järjestys ?
Se on vain maininta sytytysjärjestyksestä, ei sijoitteluohje. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 sähkö”