Tulpanjohdot väärässä järjestyksessä....
Tulpanjohdot väärässä järjestyksessä....
- Voiko mennä jokin rikki?
- Voiko auto toimia ollenkaan? Mikäli voi niin oireet?
Moottorina KAT mallin M102 8:lla venttiilillä ja kaksirivisellä ketjulla.
Vain todellinen tunari voi ne väärään järjestykseen laittaa koska jakajan kannessa ja moottorin päällä olevassa tulpanjohtojen suojuksessa lukeepi järjestykset numeroin. Mietityttää että miten kännissä pitää olla että ne saa väärin laiettua. Sitten kun ne on väärin laitettu ja "niputettu" sinne suojuksien sisälle niin mahdotonta nähdä silmä määräisesti että onko ne oikein vai väärin . Siksi tulikin mieleen nuo laittamani kysymykset.
Yhdessä omistamassani paskassa(opel) oli tulpanjohtoset viärin laitettu.
- Voiko auto toimia ollenkaan? Mikäli voi niin oireet?
Moottorina KAT mallin M102 8:lla venttiilillä ja kaksirivisellä ketjulla.
Vain todellinen tunari voi ne väärään järjestykseen laittaa koska jakajan kannessa ja moottorin päällä olevassa tulpanjohtojen suojuksessa lukeepi järjestykset numeroin. Mietityttää että miten kännissä pitää olla että ne saa väärin laiettua. Sitten kun ne on väärin laitettu ja "niputettu" sinne suojuksien sisälle niin mahdotonta nähdä silmä määräisesti että onko ne oikein vai väärin . Siksi tulikin mieleen nuo laittamani kysymykset.
Yhdessä omistamassani paskassa(opel) oli tulpanjohtoset viärin laitettu.
Viimeksi muokannut Aki, 20.7.2007 16:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mun mielestä siinä on joku "suoja" juttu / katkasu, ettei se pääse sitä polttoainetta sinne liiemmin työntämään, eikä siitä pitäis olla hetkellisesti muuta vaaraa kuin se, että ei käy, siis oikein. Jos johdot on väärin, niin sen kyllä kuulee.
Ei se startatessakaan vaikka kuinka sahaa työnnä sitä polttoainetta kuin pienen määrän, sen tulo katkeaa "automaattisesti".
Ei se startatessakaan vaikka kuinka sahaa työnnä sitä polttoainetta kuin pienen määrän, sen tulo katkeaa "automaattisesti".
Ässä kävi tässä parisen viikkoa sitten hoidossa. Poislähtiessä ei käynyt kunnolla, eikä vikaa ennätetty pajalla sen kummemmin setvimään. Ajelin noin 50Km vajaalla sytytyksellä, ennen kuin tajusin missä vika: 2 tulpanjohtoa ristissä.Aki kirjoitti:Lisää kommentteja...
Ei vissiin särkenyt mitään, mutta pitää se seuraavalla korjaamoreissulla kaiken varalta pakokaasutesti tehdä. Eihän siinä tosiaan muut paikat vaarassa ole kuin katti, ja juuri sen mahdollisen palamattoman polttoaineen johdosta.
Tee pakokaasutesti.
Miten tuo katkaisu on toteutettu? Tietääkseni KE työntää bensaa aina kun pumppu on käynnissä ja ilma virtaa (paitsi moottorijarrutuksessa). Pumppuhan pyörii, kun moottori pyörii.Benzo kirjoitti:Ei se startatessakaan vaikka kuinka sahaa työnnä sitä polttoainetta kuin pienen määrän, sen tulo katkeaa "automaattisesti".
Pelkääkö Aki, että jotain on mennyt rikki? Eikös se selviä, kun pistää piuhat oikein päin ja tirskauttaa vempeleen tulille.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
No ainakin ässä työntää bensaa putkeen oli piuhat vaikka missä järjestyksessä, ja siinä on KE-jetti. Kyllä sen haistaa, kun katti käyt "pikkusen lämpimänä"...
Kasissa tätä mokaa ei muuten huomaan niin helposti kuin nelosessa. Nelonen sanoo startatessa "jumps!" ja leipoo kuin seinään jos piuhat on väärin (väärän aikainen sytytys pysäyttää koneen pyörimisen), kasi lähtee kaäyntiin ja röpöttää kuin "vajaalla"...
Kasissa tätä mokaa ei muuten huomaan niin helposti kuin nelosessa. Nelonen sanoo startatessa "jumps!" ja leipoo kuin seinään jos piuhat on väärin (väärän aikainen sytytys pysäyttää koneen pyörimisen), kasi lähtee kaäyntiin ja röpöttää kuin "vajaalla"...
Edellinen omistaja vaihtanut tulpanjohdot ja 1 ja 2 oli ainakin väärin päin. Autolla ajettu ainakin 50tkm ja katsastettukin 5krt. Aina mannyt pakokaasutestistä läpi ja muutenkin toiminut. Itseäni ihmetytti auton tehottomuus alusta asti(Osto hetken aikoihin en ollut ajanut vastaavilla), mutta ei ole kukaan ainakaan siitä sanonut huolloissakaan. Kylmänä pienoinen nykiminen vaivannut aina ja nyt lopulta päätin vaihtaa jo yli 2v. sitten hankkimani tulpanjohdot, pyörijän ja virranjakajankannen. Tulpatkin vaihdoin kun niillä oli jo ajettu reilu 30tkm.
Yksi alipaine letku oli rikki ja korjasin sen vuodon. En ole vielä startannut autoa kun johdot ovat niiden ohjeiden mukaan. Eli 1 takana ja 2 edessä(eli 1-3-4-2. Ajattelin vain kysellä voiko auto olla säädetty jotenkin persiilleen noiden johtojen väärin olon takia?
Mitään en ole ainakaan havainnut olevan rikki .
Yksi alipaine letku oli rikki ja korjasin sen vuodon. En ole vielä startannut autoa kun johdot ovat niiden ohjeiden mukaan. Eli 1 takana ja 2 edessä(eli 1-3-4-2. Ajattelin vain kysellä voiko auto olla säädetty jotenkin persiilleen noiden johtojen väärin olon takia?
Mitään en ole ainakaan havainnut olevan rikki .
Viimeksi muokannut Aki, 20.7.2007 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No, onpa melkoinen vehke! Miten lie säädetty. Jos on kattivehke, niin ei siinä paljon säätöjäkään ole. Virranjakajakin on niin tyhmä, että. Tieten sitä virranjakajaa voi vähän pyöritellä mutta lienee tuurissaan (huonossa) että saa kipinän kohdalleen.Aki kirjoitti:Edellinen omistaja vaihtanut tulpanjohdot ja 1 ja 4 oli ainakin väärin päin. Autolla ajettu ainakin 50tkm ja katsastettukin 5krt.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
KE:n boksilla on älliä vain hienoiseen seoksen muokkaukseen. Ei se sen vaikeamman asian päälle älyä.Benzo kirjoitti:Eikös muka 201 kösessä toimikaan samalla lailla kun 202 kosessa, sitä ei ainakaan voi tuolla tavalla "hajottaa" tietokone katkasee jotain naks se on älykäs
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
No mikäs siinä nyt pystyy särkymään? Monet kerrat oon laitellu piuhat päin peetä, ja ainoastaan tämä "JUMPS!-ilmiö" kertoo sen, että piuhat on perseellään. Nelonen mahtaa sitten toimia jos 1 ja 4 on väärin, mutta vierekkäisiä pytyjä ei voi kyllä sekoittaa ja ajaa autolla vuosia. Kone ei yksinkertaisesti pyöri jos se sytyttää niin, se potkii vastaan.
Venttiilit ei ota kiinni mäntään, eli mikä siltä voisi kilahtaa? Vastuutahan mie en tietystikään ota, mutta ite löisin käyntiin.
Jännä juttu kyllä tuo 1 ja 4...
Venttiilit ei ota kiinni mäntään, eli mikä siltä voisi kilahtaa? Vastuutahan mie en tietystikään ota, mutta ite löisin käyntiin.
Jännä juttu kyllä tuo 1 ja 4...
Periaatteessa ei voi. Ei asetu kunnolla väärin päin. Onko se kansi kiinni ruuveilla vai klipsuilla?Aki kirjoitti:Voiko jakajankansi olla ollut väärin päin? Onko merkitystä? Pystyykö sitä edes asentamaan väärin päin?
Tarkasta se perusajoitus. Ilmeisesti jo tarkistit, että ykköspytylle menevä piuha tosiaan lähtee virranjakajan ykkösen reiästä jne?
HVM:n vinkki kannattaa muistaa tuota perusajoitusta tutkaillessa.HVM kirjoitti:Jakaja on tiputettu koneeseen puoli kierrosta perseellään?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Ei.Edellinen omistaja vaihtanut tulpanjohdot ja 1 ja 2 oli ainakin väärin päin. Autolla ajettu ainakin 50tkm ja katsastettukin 5krt. Aina mannyt pakokaasutestistä läpi ja muutenkin toiminut.
On ne johdot olleet oikeilla paikoillaan, nyt on mennyt jotain pieleen siinä vaiheessa kun itse mietit järjestystä.
Sytytystä säätämällä ei voi korjata johtojen väärää järjestystä.
Unohda tulpanjohtojen suojus ja laita johdot niin että jakajan kannessa merkitystä "1" kohdasta johto menee koneen etummaiseen sylinteriin jne ... ja varmista että jakajankansi on oikein paikallaan.
Älä nyt ala oikeasti neuvomaan. Katsotaan ensin kuinka sekaisin Aki autonsa saa näillä meidän vinkeillä.dealer kirjoitti:Unohda tulpanjohtojen suojus ja laita johdot niin että jakajan kannessa merkitystä "1" kohdasta johto menee koneen etummaiseen sylinteriin jne ... ja varmista että jakajankansi on oikein paikallaan.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kansi on oikeindealer kirjoitti: Unohda tulpanjohtojen suojus ja laita johdot niin että jakajan kannessa merkitystä "1" kohdasta johto menee koneen etummaiseen sylinteriin jne ... ja varmista että jakajankansi on oikein paikallaan.
Ei että johdot laitetaan lyhin etummaiseen(syylärin päähän), jne... Noinhan ne oli... mutta kun tuo alfa merin opaskin väittää toisin .
Viimeksi muokannut Aki, 20.7.2007 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Justiinsa näin.Roisto kirjoitti:Älä nyt ala oikeasti neuvomaan. Katsotaan kuinka sekaisin Aki autonsa saa näillä meidän vinkeillä.dealer kirjoitti:Unohda tulpanjohtojen suojus ja laita johdot niin että jakajan kannessa merkitystä "1" kohdasta johto menee koneen etummaiseen sylinteriin jne ... ja varmista että jakajankansi on oikein paikallaan.
t.
Risto
Pyörittele nyt se kone sytyttämään ykköstä ja kato missä pyörrin on menossa, siitä se lähtee.
Elikkä oli 1-2-3-4 ?1-3-4-2 ja se oli 2-3-4-1
Et kai sinä nyt tee vielä päässäsi toista sytytysjärjestystä koneen osiin merkityn lisäksi, laitappa nyt ne piuhat ykkösestä ykköseen, kakkoseta kakkoseen, kolmosesta kolmoseen ja nelosesta neloseen.
Jos vaikka jakajan käyttää irti ja saa väärään kohtaan takaisin paikoilleen niin kyllähän siinä vaihtuu johtojen järjestys jakajankannessa josko aikoo käyntiin saada, mutta sytytysjärjestys ei muutu.
Re: Tulpanjohdot väärässä järjestyksessä....
Alkais tuntumaan että johdot oli kuitenkin oikeassa järjestyksessä mutta numerointi päin peetä?Aki kirjoitti:"niputettu" sinne suojuksien sisälle niin mahdotonta nähdä silmä määräisesti että onko ne oikein vai väärin :.
En tiedä luotanko enää mihinkään noihin ohjekirjoihin tai merkkeihin. Laitoin johdot samoten miten ne olikin ja toimii tietysti.
Johtoset olivatten siellä nyt juurikin näin...
Jakajalta:
Johto nro. 1 lyhin -> Siihen ensimmäiseen paikaan mikä on lähinnä.
Johto nro. 3 ja 2 samanmittaisia -> seuraaviin lokosiin.
Johto nro. 4 pisin -> sinne perimmäiseen reikään moottorin takaosaan siis.
Alfamerin ohjeen mukaan ne tulee sytytys järjestys 1-3-4-2(sylinterin nro. 1 sijainti, jakoketjunpuoleinen):
Johto nro. 2 -> Siihen ensimmäiseen paikaan mikä on lähinnä.
Johto nro. 4 ja 3 -> Seuraaviin lokosiin.
Johto nro. 1 -> Sinne perimmäiseen reikään moottorin takaosaan siis.
Moni mutkaista
Onko Saksalainen insinööri ollut humalassa EDIT: EI KOSKA MINÄ OLEN NÄKÖJÄÄN .jos se on kirjoittanut siihen kanteen numerot 1 3 4 2 järjestyksessä että 1 on takimmainen ja 2 on jakoketjun puoleinen. Miksi EDIT: KOSKA SE ON SE SYTYTYS JÄRJESTYS Tuon alfamerin ohjeen kun lukee ajatuksella niin nro. 1 on se jakoketjun puoleinen. Niinhän siinä lukee... Siltikään siellä ei nyt auton toimiessa mene johto nro. 2 sinne taakse.
Johtoset olivatten siellä nyt juurikin näin...
Jakajalta:
Johto nro. 1 lyhin -> Siihen ensimmäiseen paikaan mikä on lähinnä.
Johto nro. 3 ja 2 samanmittaisia -> seuraaviin lokosiin.
Johto nro. 4 pisin -> sinne perimmäiseen reikään moottorin takaosaan siis.
Alfamerin ohjeen mukaan ne tulee sytytys järjestys 1-3-4-2(sylinterin nro. 1 sijainti, jakoketjunpuoleinen):
Johto nro. 2 -> Siihen ensimmäiseen paikaan mikä on lähinnä.
Johto nro. 4 ja 3 -> Seuraaviin lokosiin.
Johto nro. 1 -> Sinne perimmäiseen reikään moottorin takaosaan siis.
Moni mutkaista
Onko Saksalainen insinööri ollut humalassa EDIT: EI KOSKA MINÄ OLEN NÄKÖJÄÄN .jos se on kirjoittanut siihen kanteen numerot 1 3 4 2 järjestyksessä että 1 on takimmainen ja 2 on jakoketjun puoleinen. Miksi EDIT: KOSKA SE ON SE SYTYTYS JÄRJESTYS Tuon alfamerin ohjeen kun lukee ajatuksella niin nro. 1 on se jakoketjun puoleinen. Niinhän siinä lukee... Siltikään siellä ei nyt auton toimiessa mene johto nro. 2 sinne taakse.
Viimeksi muokannut Aki, 20.7.2007 18:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.