Takapalkin keskihelat
Takapalkin keskihelat
Minkälainen homma on tuo takapalkin keskihelojen vaihto?
Tarvitaanko erikoistyökaluja kannattaako yleensä kotikonstein yrittää.
Tarvitaanko erikoistyökaluja kannattaako yleensä kotikonstein yrittää.
Minä en käyttänyt perämurikkaa irti. Tuhosin ne helat paikalleen ja kiskoin pihdeillä irti. Tuossa hommassa onkin hyvälle rautasahalle tampille käyttöä. Vielä pitäisi joku T. Halme olla vasaran varressa. Otti nimittäin voimille.
Uudet olisi hyvä pistää paikalleen jollain puristimella. Ovat aika pehmeää ainetta ja toisaalta reikä aika tiukka. Parissa tunnissa taisin aikanaan ne helat kaverin kanssa vaihtaa. Onnistuminenkin oli luokka 95%, vaikka teinkin homman vähän vasemmalla kädellä. Toista helaa en saanut menemään ihan pohjaan. Empä käyttänyt lekaa parempaa puristintakaan.
Uudet olisi hyvä pistää paikalleen jollain puristimella. Ovat aika pehmeää ainetta ja toisaalta reikä aika tiukka. Parissa tunnissa taisin aikanaan ne helat kaverin kanssa vaihtaa. Onnistuminenkin oli luokka 95%, vaikka teinkin homman vähän vasemmalla kädellä. Toista helaa en saanut menemään ihan pohjaan. Empä käyttänyt lekaa parempaa puristintakaan.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
itse paineilmataltaltalla pistin entiset puslat atomeiksi jotta sain ne pois..
uusia saakin sitten lekalla hakata ja sittenkään ne eivät mene perille.. siis jos takaapäin ne aiot ilman perän irroitusta asentaa.. itse kehittelin lattaraudasta , kierretangosta ja muttereista puristimen millä vedin uudet puslat paikoilleen. kannattaa muuten käyttää aikaa työkalun valmistukseen,säästää monilta kiroiluilta sekä loppupeleissä aikaakin.
uusia saakin sitten lekalla hakata ja sittenkään ne eivät mene perille.. siis jos takaapäin ne aiot ilman perän irroitusta asentaa.. itse kehittelin lattaraudasta , kierretangosta ja muttereista puristimen millä vedin uudet puslat paikoilleen. kannattaa muuten käyttää aikaa työkalun valmistukseen,säästää monilta kiroiluilta sekä loppupeleissä aikaakin.
Kerran olen moiset vaihtanu ja sillon muistaakseni tiputin vaan perän raakasti irti irrottamati kardaania ja vetareita. Perä tippuu sen 15 senttiä alas mikä riittää. Lekominen kysyy kyllä kyynärvartta. Uudet puslat vedin paikalleen parin latan ja pultin avulla.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
UP.
Joistain tyynyistä se puhui hovikorjaajakin tänään.
Neuvo miehelle oli ollut, että tutki kakkosneloseni, miksi se on niin pirun veulo ajaa ja sivutuuliherkkäkin vielä. Ongelma on nyt noussut v***tuuntumista herättäväksi, kun alla ovat nuo laadukkaat Marangoni-talvirenkaat. Kesärenkailla tilanne oli vielä siedettävä.
No, monttööri teki työtä käskettyä. Edes narinaheloissa ei ole väljää. Vain pyöränlaakerissa edessä, SEKÄ käsittääkseni takakelkan kiinnityksen kumityynyissä. Korjurin mukaan nämä kyllä voivat pilata ajettavuutta.
Miten on, voiko uusien kumien vaihdattamisella olla isokin merkitys ajettavuuteen?
Jousi- ja iskariosastoa olen myös ajatellut uudistaa, auto on kovin keinuvainen. Ilmeisesti takapään hydraulipumppuja kuitenkaan harvemmin uusitaan, vai...?
Joistain tyynyistä se puhui hovikorjaajakin tänään.
Neuvo miehelle oli ollut, että tutki kakkosneloseni, miksi se on niin pirun veulo ajaa ja sivutuuliherkkäkin vielä. Ongelma on nyt noussut v***tuuntumista herättäväksi, kun alla ovat nuo laadukkaat Marangoni-talvirenkaat. Kesärenkailla tilanne oli vielä siedettävä.
No, monttööri teki työtä käskettyä. Edes narinaheloissa ei ole väljää. Vain pyöränlaakerissa edessä, SEKÄ käsittääkseni takakelkan kiinnityksen kumityynyissä. Korjurin mukaan nämä kyllä voivat pilata ajettavuutta.
Miten on, voiko uusien kumien vaihdattamisella olla isokin merkitys ajettavuuteen?
Jousi- ja iskariosastoa olen myös ajatellut uudistaa, auto on kovin keinuvainen. Ilmeisesti takapään hydraulipumppuja kuitenkaan harvemmin uusitaan, vai...?
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
On.Aku P kirjoitti: Miten on, voiko uusien kumien vaihdattamisella olla isokin merkitys ajettavuuteen?
Jos ne takakelkan etukumit on lopussa, on ajaminen aikas tuskallista ainakin manuaalivaihteisella autolla -> bonanzan vahvistin. Ja hauskuutta lisää osaltaan risat kardaanin rätit, kuoleentuneet moottorin tukityynyt ja perän tukilimppu. Ainakin W126:sen peräpään sivuttaisliike loppui tyystin limppujen vaihdon jälkeen, nyt se menee kuin pilven päällä ja luotisuoraan.
Ja kulmatkin ovat nyt säädetty. Vielä kun laitan uuden ohjausiskarin, Eibachit, Bilstein HD:t ja uusin nuo reaktiotankohässäkät, niin ajettavuus voi muuttua pelottavan hyväksi.
En tiedä, mutta ihan perseestä on.
Nyt on multa mennyt yksi slangisana ohi korvien. Mikäs toi perän tukilimppu onPM kirjoitti:Ja hauskuutta lisää osaltaan risat kardaanin rätit, kuoleentuneet moottorin tukityynyt ja perän tukilimppu. Ainakin W126:sen peräpään sivuttaisliike loppui tyystin limppujen vaihdon jälkeen, nyt se menee kuin pilven päällä ja luotisuoraan.
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
Ainakin W123/126 autoissa on semmonen iso plootu, jolla perä on takapalkissa kiinni. Kutsutaan joissain piireissä takapalkin keskikumiksi, tämän näköinen osa uutena, tässä taas vanha hapertunut plootu.veppe kirjoitti:Nyt on multa mennyt yksi slangisana ohi korvien. Mikäs toi perän tukilimppu on
En tiedä, mutta ihan perseestä on.
Ookkei. Tuosta sitten aloitetaan.PM kirjoitti: Jos ne takakelkan etukumit on lopussa, on ajaminen aikas tuskallista ainakin manuaalivaihteisella autolla -> bonanzan vahvistin. Ja hauskuutta lisää osaltaan risat kardaanin rätit, kuoleentuneet moottorin tukityynyt ja perän tukilimppu. Ainakin W126:sen peräpään sivuttaisliike loppui tyystin limppujen vaihdon jälkeen, nyt se menee kuin pilven päällä ja luotisuoraan.:
Jos noita oman auton ongelmia nyt tässä tiivistäisi:
- perän sivuttainen "sahaaminen" esim. liikennevaloista lähtiessä
- ura- ja sivutuuliherkkyys, kehno suuntavakavuus (osasyynä talvirenkaat)
- Ohjauksen "kumimainen" vaste.
Esimerkiksi maantien heitoissa vaikuttaa, että etupyörät kevenevät selvästi, joten iskari/jousiosastolle (kyllä olen tietoinen 4maticin etupään osahinnoista ja farkun takapään iskarien hinnasta) kohdistuu myös tiettyjä epäilyjä. Menossa on vähän samaa fiilistä kuin ensimmäisen mallin Range Roverissa.
Ok, ei ihme, ettei ole sana tarttunut, kun ei ole 124:sta tuttu osa Tietääpä tuonkin jatkossa. 124:ssahan perä on neljästä kohtaa kiinni; takaa näillä heloilla (häränsilmiksi olen kuullut sanottavan) ja edestä kahdella "lätkällä", onko lie niillekin jokin slangisana, sellaiset ohuet kumi/metallilätkät kuitenkin.PM kirjoitti:Ainakin W123/126 autoissa on semmonen iso plootu, jolla perä on takapalkissa kiinni. Kutsutaan joissain piireissä takapalkin keskikumiksi, tämän näköinen osa uutena, tässä taas vanha hapertunut plootu.veppe kirjoitti:Nyt on multa mennyt yksi slangisana ohi korvien. Mikäs toi perän tukilimppu on
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
Itse maksoin tuosta vetopyörästön tuesta 71,43€ ja apurungon tyynysarjasta 72,64€ ja tulivat siis Saksasta. Tuo vetopyörästön tukihan on sama 123/126:ssa ja Motonetin hinnastossa se on jotain kuuden kympin luokkaa (yllättäen ei oo yhtään varastossa) ja 123:seen tuo apurungon etuhelasarja kustantaa mallista riippuen tuollaiset ~40-50€.Dunkelblau123 kirjoitti:Muistatko PM mitä tuo maksoi?
Varmaan voi ihan turvallisin mielin ostaa Motonetissä, eihän noilla alustapalikoilla ole kuin parikymmentä eri valmistajaa ja Taiwanilaiset vielä päälle.
En tiedä, mutta ihan perseestä on.
Jos hintoja haluaa verrata, niin Merteil tuntuu ainakin 124-osastolla olevan alustan palikoiden suhteen varsin kilpailukykyinen.PM kirjoitti:Itse maksoin tuosta vetopyörästön tuesta 71,43€ ja apurungon tyynysarjasta 72,64€ ja tulivat siis Saksasta. Tuo vetopyörästön tukihan on sama 123/126:ssa ja Motonetin hinnastossa se on jotain kuuden kympin luokkaa (yllättäen ei oo yhtään varastossa) jDunkelblau123 kirjoitti:Muistatko PM mitä tuo maksoi?
Terve,
Huomasin myös tässä kotitien nimismiehen kiharoissa ajaessani, että oikeasta etukulmasta kuuluu jotain kolinanpoikasta. Pitänee tutkia / tutkituttaa, mikä ääntää. Alapallo, etulaakerit ja iskarin yläkumi on vasta vaihdettu. Etuiskaritkaan eivät ole kuin pari / kolme vuotta vanhat. Hmm. Alkaa pikkuhiljaa käydä syylliset vähiin.
t.
Risto
Nuo kaksi viimeistä oiretta kuulostavat jonkin verran tutuilta. Varsinkin sivutuulella ajeltaessa hommassa on pientä jännityksen poikasta. Oireilu on jonkin verran talttunut uusimalla alustaan osia mutta kokonaan se ei ole poistunut. Takalavetin etupuslatkin on uusittu parisen vuotta sitten, joten nekin ovat oletettavasti vielä iskussa. Kertonet kokemuksiasi, kannattiko remontti.Aku P kirjoitti:Ookkei. Tuosta sitten aloitetaan.
Jos noita oman auton ongelmia nyt tässä tiivistäisi:
- perän sivuttainen "sahaaminen" esim. liikennevaloista lähtiessä
- ura- ja sivutuuliherkkyys, kehno suuntavakavuus (osasyynä talvirenkaat)
- Ohjauksen "kumimainen" vaste.
Huomasin myös tässä kotitien nimismiehen kiharoissa ajaessani, että oikeasta etukulmasta kuuluu jotain kolinanpoikasta. Pitänee tutkia / tutkituttaa, mikä ääntää. Alapallo, etulaakerit ja iskarin yläkumi on vasta vaihdettu. Etuiskaritkaan eivät ole kuin pari / kolme vuotta vanhat. Hmm. Alkaa pikkuhiljaa käydä syylliset vähiin.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Niin käy. Enää kaksi vaihtoehtoa kolinalleRoisto kirjoitti:Terve,Nuo kaksi viimeistä oiretta kuulostavat jonkin verran tutuilta. Varsinkin sivutuulella ajeltaessa hommassa on pientä jännityksen poikasta. Oireilu on jonkin verran talttunut uusimalla alustaan osia mutta kokonaan se ei ole poistunut. Takalavetin etupuslatkin on uusittu parisen vuotta sitten, joten nekin ovat oletettavasti vielä iskussa. Kertonet kokemuksiasi, kannattiko remontti.Aku P kirjoitti:Ookkei. Tuosta sitten aloitetaan.
Jos noita oman auton ongelmia nyt tässä tiivistäisi:
- perän sivuttainen "sahaaminen" esim. liikennevaloista lähtiessä
- ura- ja sivutuuliherkkyys, kehno suuntavakavuus (osasyynä talvirenkaat)
- Ohjauksen "kumimainen" vaste.
Huomasin myös tässä kotitien nimismiehen kiharoissa ajaessani, että oikeasta etukulmasta kuuluu jotain kolinanpoikasta. Pitänee tutkia / tutkituttaa, mikä ääntää. Alapallo, etulaakerit ja iskarin yläkumi on vasta vaihdettu. Etuiskaritkaan eivät ole kuin pari / kolme vuotta vanhat. Hmm. Alkaa pikkuhiljaa käydä syylliset vähiin.
t.
Risto
Periaatteesa joo, käytännössä NÄÄP!. Minä pullistelin näiden kolinoiden kanssa lähemmäs vuoden, lopulta syylliseksi paljastui viallinen uusi iskari.Arto N kirjoitti:Niin käy. Enää kaksi vaihtoehtoa kolinalleRoisto kirjoitti:Terve,Nuo kaksi viimeistä oiretta kuulostavat jonkin verran tutuilta. Varsinkin sivutuulella ajeltaessa hommassa on pientä jännityksen poikasta. Oireilu on jonkin verran talttunut uusimalla alustaan osia mutta kokonaan se ei ole poistunut. Takalavetin etupuslatkin on uusittu parisen vuotta sitten, joten nekin ovat oletettavasti vielä iskussa. Kertonet kokemuksiasi, kannattiko remontti.Aku P kirjoitti:Ookkei. Tuosta sitten aloitetaan.
Jos noita oman auton ongelmia nyt tässä tiivistäisi:
- perän sivuttainen "sahaaminen" esim. liikennevaloista lähtiessä
- ura- ja sivutuuliherkkyys, kehno suuntavakavuus (osasyynä talvirenkaat)
- Ohjauksen "kumimainen" vaste.
Huomasin myös tässä kotitien nimismiehen kiharoissa ajaessani, että oikeasta etukulmasta kuuluu jotain kolinanpoikasta. Pitänee tutkia / tutkituttaa, mikä ääntää. Alapallo, etulaakerit ja iskarin yläkumi on vasta vaihdettu. Etuiskaritkaan eivät ole kuin pari / kolme vuotta vanhat. Hmm. Alkaa pikkuhiljaa käydä syylliset vähiin.
t.
Risto
Tulipa uusittua palikoita, ei kait se turhaa kumminkaan ole.
Vähän OT:a
Pitää vielä metsästää se kolinanlähde mutta sitä ennen vaihtolistalla ovat moottorin tukikumit.
t.
Risto
Aamen. Kävinpä tässä viikonloppuna kotopuolessa Koillismaalla. Muutamaa kymmentä suolattua kilometriä lukuunottamatta tiet olivat perinteisellä jääpinnalla. Viime talven jälkeen on alustaan vaihdettu laatikollinen palikoita ja ilmeisesti työ ei ole mennyt ihan hukkaan. Viime talvena samaa matkaa ajellessa oli kulku varsin mutkikasta ja suuresti ihmettelin, miten muut mersukuskit uskaltavat vielä ohitella. Simpukkaakin on viime talvesta kiristetty vajaan kierroksen verran, joten tuntuma tiehenkin on parantunut.HVM kirjoitti:Periaatteesa joo, käytännössä NÄÄP!. Minä pullistelin näiden kolinoiden kanssa lähemmäs vuoden, lopulta syylliseksi paljastui viallinen uusi iskari.
Tulipa uusittua palikoita, ei kait se turhaa kumminkaan ole.
Pitää vielä metsästää se kolinanlähde mutta sitä ennen vaihtolistalla ovat moottorin tukikumit.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
Hyvää uutta vuotta täältäkin. Olin joululoman ajan irti foorumista ja vähän alkoivat jo vieroitusoireet vaivata.
Ja asiantynkää vassokuu...
t.
Risto
Hyvää uutta vuotta täältäkin. Olin joululoman ajan irti foorumista ja vähän alkoivat jo vieroitusoireet vaivata.
Ja asiantynkää vassokuu...
Eräällä toisella foorumilla olit jo vihjaillut, että nyt olisi remontti ohi. Mitä loppuviimein vaihdettiin ja korjautuiko kulku?Aku P kirjoitti:Vain pyöränlaakerissa edessä, SEKÄ käsittääkseni takakelkan kiinnityksen kumityynyissä.
Jousi- ja iskariosastoa olen myös ajatellut uudistaa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Eeeeiei kun diagnosoitu vasta ja osa osista ostettu. Kahden vaiheilla olen, raatsisiko samaan syssyyn ostaa myös uudet takaiskarit, joiden 370 euron kipalehinta kyllä vähän hidastaa tahtia. Takajousia nyt ostaisi vaikka miten. Perä kuitenkin on keinahtelevan tuntuinen -- toisaalta vankka perimätieto kertoo, että takapään pumpuilla on tapana kestää varsin hyvin. Näinköhän pelkkä vieterien vaihto tekisi persiistä tiukan kuin Jane Fondalla?Roisto kirjoitti: Eräällä toisella foorumilla olit jo vihjaillut, että nyt olisi remontti ohi. Mitä loppuviimein vaihdettiin ja korjautuiko kulku?
Etupäätä sopii myös miettiä, ja hintoihinsa sekin tulee.
Epäröintiä ihmetteleville voi vaan tarjota yksinkertaisen yhtälön:nettotulot 1500 euroa, siihen päälle pelkkiä autovakuutuksia 210 euroa, sähkölaskuja saman verran, puhelin- ja kaapeliteeveemaksuja satanen, vesilaskua samoin, eikä vielä olla edes suoranaisissa asumismenoissa vaan "muussa kivassa". Viivan alle jäävästä ei ihan äkkiä uusia palikoita ostella, ja auta armias jos tuo auto vielä päättää oikein hajotakin...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Viimeinen niitti tuli muuten mullekin eilen, kun reippaassa sivutuulessa turusta kotia ajaessa ei saatana meinannut kaksi kaistaa riittää autolle. Ei kun kottia hakemaan ja ostoksille. Ensin lähti Marangonin talvirenkaat, alle Hakkis kakkoset. 10-pykäläisessä ajettavuuden parantamis-projektissa näillä kuittaantui jo 3 ekaa pykälää.Roisto kirjoitti: Aamen. Kävinpä tässä viikonloppuna kotopuolessa Koillismaalla. Muutamaa kymmentä suolattua kilometriä lukuunottamatta tiet olivat perinteisellä jääpinnalla. Viime talven jälkeen on alustaan vaihdettu laatikollinen palikoita ja ilmeisesti työ ei ole mennyt ihan hukkaan. Viime talvena samaa matkaa ajellessa oli kulku varsin mutkikasta ja suuresti ihmettelin, miten muut mersukuskit uskaltavat vielä ohitella.
Nyttemmin on tulossa paitsi nuo todistetusti väljät keskihelat, myös katsastusmiehen "vähän kuluneiksi" toteamat narinahelat ja takajouset (Motonet), sekä iskaripallot. Eteen tulee alapallot, iskarit, ohjausvaimennin tilattuna, sekä toisen pyörän laakeri jossa on todettu väljää (Merteil).
Jumalavita jos tämän jälkeen ei tunnu mersu mersulta niin ihme on. Raidetangon päät onkin vaihdettu alle 50 tkm sitten.
Älkää kysykö, paljonko otin ennakkoa.
Vaihtoehto olisi ollut hakea saman tien 10-kertainen summa ja hankkia joku S210 4matic -- ja tehdä siihen sitten saman tien alustaremppaa...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Terve,
Niin siitä suuntavakavuudesta... Viime pyhänä pyörähdin taas remonttimatkalla Koillismaalla ja ajotuntuma oli taas erilainen. Märällä asfaltilla sivutuulella oli auto taas perinteisen venkula ajaa mutta kun päästiin jäälle ja lumipinnalle tuntui meno rauhoittuvan. Mistä ihmeestä tämmöinenkin voi johtua? Eikös sen pitäisi olla päinvastoin. Pitäisiköhän ottaa joku päivä vapaaksi ja käydä Ylivieskassa.
t.
Risto
Moottorin tukikumit on nyt vaihdettu eikä ainakaan vajaan viikon testeillä ole neljästäkympistä kiihdytettäessä ole sitä kurnutusta kuulunut. Olivat jonkin verran kasassa ja toisesta kuului ravisteltaessa lotinaa. Aamuisin vaivaava etupään kolina on kuitenkin yhä tallella.Roisto kirjoitti:Viime talven jälkeen on alustaan vaihdettu laatikollinen palikoita ja ilmeisesti työ ei ole mennyt ihan hukkaan. Viime talvena samaa matkaa ajellessa oli kulku varsin mutkikasta ja suuresti ihmettelin, miten muut mersukuskit uskaltavat vielä ohitella.
Niin siitä suuntavakavuudesta... Viime pyhänä pyörähdin taas remonttimatkalla Koillismaalla ja ajotuntuma oli taas erilainen. Märällä asfaltilla sivutuulella oli auto taas perinteisen venkula ajaa mutta kun päästiin jäälle ja lumipinnalle tuntui meno rauhoittuvan. Mistä ihmeestä tämmöinenkin voi johtua? Eikös sen pitäisi olla päinvastoin. Pitäisiköhän ottaa joku päivä vapaaksi ja käydä Ylivieskassa.
Heh. Tuttu tunne. Kotteroon upotetulla summalla olisi päässyt kiinni paljon uudempaankin kärryyn. Jotenkin sitä ei vaan vielä ole viitsinyt pistää kiertoon vaan kokeillut, josko siitä saisi suoraan kulkevan pelin.Aku P kirjoitti:Vaihtoehto olisi ollut hakea saman tien 10-kertainen summa ja hankkia joku S210 4matic -- ja tehdä siihen sitten saman tien alustaremppaa...
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Minun logiikallani auto on venkula juuri silloin pyörissä on pitoa. Kun tossun alla on vähemmän kitkaa, kutmelehtaminen ei välity niin tehokkaasti ajotuntumaan. Pyörä voi elää kutmelehtamisen mukana kun kitka on pienempi.Roisto kirjoitti:Terve,
Niin siitä suuntavakavuudesta... Viime pyhänä pyörähdin taas remonttimatkalla Koillismaalla ja ajotuntuma oli taas erilainen. Märällä asfaltilla sivutuulella oli auto taas perinteisen venkula ajaa mutta kun päästiin jäälle ja lumipinnalle tuntui meno rauhoittuvan. Mistä ihmeestä tämmöinenkin voi johtua? Eikös sen pitäisi olla päinvastoin. Pitäisiköhän ottaa joku päivä vapaaksi ja käydä Ylivieskassa.
t.
Risto
Mulla on tuossa W210:ssä ihan samaa. Välillä tuntuu että se ohjaava pää onkin takana. Liukkaalla tämä vielä korostuu vaikka kesäkelilläkin sen huomaa. Melkein kaikki on jo vaihdettu, alkaa loppumaan vaihtoehdot kesken.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant