Takapalkin keskihelat

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

HVM kirjoitti:Minun logiikallani auto on venkula juuri silloin pyörissä on pitoa. Kun tossun alla on vähemmän kitkaa, kutmelehtaminen ei välity niin tehokkaasti ajotuntumaan. Pyörä voi elää kutmelehtamisen mukana kun kitka on pienempi. :idea: :shock:
Tässä on järkeä ja noin minäkin sen olen päissäni ajatellut. Tämä meidän kotitietäjämme Haapavedeltä on vaan muistaakseni joskus manannut, että väljillä puslilla varustetun 124:n/201:n ajettavuus olisi hirveimmillään juuri liukkailla keleillä. :?
Generig kirjoitti:Melkein kaikki on jo vaihdettu, alkaa loppumaan vaihtoehdot kesken.
Pitäisiköhän kokeilla vaihtaa kaikki osat nivelten ympäriltä. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Roisto kirjoitti: Pitäisiköhän kokeilla vaihtaa kaikki osat nivelten ympäriltä. :D

t.
Risto
Ihan vielä en ole valmis koko autoa vaihtamaan 8)
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

UP tämä aihe. Tästä kun oli puhetta.
Eli omakin kiesi sai nyt kohennusta alustaansa.
Alun perin vaihtaa piti eteen alapallot, iskarit, ohjausvaimennin sekä taakse narinahelat, ne "takapalkin puslat", jouset, tasonsäädön pallot.
Lisäksi alustaa kolutessa selvisi, että vetarin suojakumi edessä oli paskana ja takaa jarrupalat loppu sekä toinen takapyörän laakeri klapillinen. (Ksssssh, kuten Kummeli-sketsissä todettiin).
Osat 4maticiin maksoivat pääosin Merteilin kautta pyöreästi tonnin, lisäksi hankin samalla uudet Hakkis 2 -nastarenkaat (noin 450e). Työn osuutta en tähän viitsi laittaa, kannattaa pyytää korjaamosta tarjous. Samalla tietty tehtiin nelipyöräsuuntaus.

Tulos oli mieluisa yllätys: maantieheitoissa pomppiminen loppui käytännössä täysin, aiemmin tuntui että koko auto tai ainakin pari pyörää kerrallaan on ilmassa isommissa heitoissa. Nyt montut ylittyvät jämptisti. Auto on pikkuvauhdeissa esim. mukulakivellä jopa pintakovahko. Sivutuuliherkkyys tippui prosenttiin entisestä, samoin uraherkkyys ja "karhunuriin" ottaminen. Suuntavakavuus kohentui sekin, paitsi herkkyys tien kallistuksille on edelleen olemassa. Kyse ei ole "ojaan menosta" vaan milloin tie on keskiviivalle päin kallellaan, sinne on vähän autonkin mieli. Kallistelu mutkatiellä väheni, toisaalta perän sladiherkkyys kasvoi selvästi. Kolmiovalo välkkyy selvästi aiempaa herkemmin.

Summa summarum: remppa teki sen, mitä pitikin, eli ajo ei ole rasittavaa venkoamista enää. Nyt on enää selvittämättä isommissa ulosjoustoissa esim. pikkutien routaheitoissa takaa kuuluva jymähdys. Vähän kuin jousen ääni olisi kyseessä?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Onnea Aku uudelle autolle. :D Moni meistä kärsii mainitsemistasi vaivoista, harva saa mitään aikaan. :?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7170
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Aku P kirjoitti: Nyt on enää selvittämättä isommissa ulosjoustoissa esim. pikkutien routaheitoissa takaa kuuluva jymähdys. Vähän kuin jousen ääni olisi kyseessä?
Omassa kuuluu myös vaimea "jymähdys" kun takapää joustaa reilusti ulos. Tänään tutkiskelin iskarin yläpäitä ja huomasin että iskarin yläpään kiinnityksessä olevat kumi on painuneet kasaan ja iskari pääsee koriin nähden liikkumaan ylös alas muutaman millin.
Tarkotus on vaihtaa yläpään kiinnitykseen paksummat kumit niin että iskari kiristyy koria vasten kunnolla.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Aku P kirjoitti:Summa summarum: remppa teki sen, mitä pitikin, eli ajo ei ole rasittavaa venkoamista enää.
Mukava kuulla. :D Itsekin otan keskiviikon vapaaksi ja pyörähdän Ylivieskassa. Varasin diilerin puljusta ajan, jotta katsovat, mikä siellä alustassa kummittelee. Kovin monta vanhaa osaa siellä ei kyllä ole, joten tuskin koko puslamäärää tarvitsee uusiksi pistää.

Taka-apurungon kiinnitys runkoon on kerran ollut ongelmana – runkopalkissa oli murtumia ja niitä on hitsattu. Tieten jos niitä löytyisi lisää. :shock: :(

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”