Vito pikkubussi -97 edullisesti - moottori rikki
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Ei riitä missään muuallakaan 500€... tai sitten tekijä on joko Tyhmä tai PA ja tekee homman vielä "verottomana"vito500tkm kirjoitti:Empä usko että 500e riittää työnosuudeksi. Ainakaan pk-seudulla.
On kuitenkin kyse koko keulan purkamisen vaativasta projektista
Minä siltikin vielä purkaisin vanhasta koneesta kannen pois ennen koko koneen irrotusta ja tarkastaisin onko männät ehjänä eikä ole kanki mutkalla. Jos lohko ehjä niin 350 ässän mäntiä ja kankia (muistaakseni samat mitat) kyllä löytyy hetikin 5kpl ja 200D:n kansi käynee semmossaan. Kansia löytyy vain vaivaiset kolme kappaletta ja hinta koneistuksineenkin pysyy kohtuullisena.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Katsoin niitä kansien hintoja: Uusi ilman vermeitä 1000€ ja vanhan kunnostus 300€.
Nyt tulee päivän tyhmin ehdotus: Vanha moottorihan on joko venttiilivammanen tai ehyt. Laittaisin jakoketjun paikalleen ja jaon kohdalleen. Sitten kampiakselilta ensin räikällä pyörittelyä että ottaako mihinkään kiinni -> jos ei niin polttoaineen syöttö poikki ja startilla kieroksia moottorille niin että öljynpaineen merkkivalo sammuu.
Jos tökkää räikällä tai startilla ja ei öljynpaineen merkkivalo sammu niin kansi auki mutta jos kaikki toimii normaalisti niin ei muuta kuin polttoaineen syöttö päälle ja kokeilee käyntiin.
Tällähän saa testattua moottorin ilman kallista aukomista. Muutenkin alkutilanteessa moottori on joko paskana tai ehyt joten jos se sattuu olemaan ehyt niin tällä konstilla säästää siitä turhasta aukomisesta mutta jos motti on sökö (kuten todennäköisesti on) niin ei noilla konsteilla kovin suurta lisävahinkoa tapahdu.
Nyt tulee päivän tyhmin ehdotus: Vanha moottorihan on joko venttiilivammanen tai ehyt. Laittaisin jakoketjun paikalleen ja jaon kohdalleen. Sitten kampiakselilta ensin räikällä pyörittelyä että ottaako mihinkään kiinni -> jos ei niin polttoaineen syöttö poikki ja startilla kieroksia moottorille niin että öljynpaineen merkkivalo sammuu.
Jos tökkää räikällä tai startilla ja ei öljynpaineen merkkivalo sammu niin kansi auki mutta jos kaikki toimii normaalisti niin ei muuta kuin polttoaineen syöttö päälle ja kokeilee käyntiin.
Tällähän saa testattua moottorin ilman kallista aukomista. Muutenkin alkutilanteessa moottori on joko paskana tai ehyt joten jos se sattuu olemaan ehyt niin tällä konstilla säästää siitä turhasta aukomisesta mutta jos motti on sökö (kuten todennäköisesti on) niin ei noilla konsteilla kovin suurta lisävahinkoa tapahdu.
No ei kai sitä huvin vuoksi ole hinattu pajalle. Jos jakoketju on poikki, niin ei konetta tarvitse pyörittää millään. Kansi on venttiilien osalta sökö, muu selviää purkamalla.Meissenkeri kirjoitti:Katsoin niitä kansien hintoja: Uusi ilman vermeitä 1000€ ja vanhan kunnostus 300€.
Nyt tulee päivän tyhmin ehdotus: Vanha moottorihan on joko venttiilivammanen tai ehyt. Laittaisin jakoketjun paikalleen ja jaon kohdalleen. Sitten kampiakselilta ensin räikällä pyörittelyä että ottaako mihinkään kiinni -> jos ei niin polttoaineen syöttö poikki ja startilla kieroksia moottorille niin että öljynpaineen merkkivalo sammuu.
Jos tökkää räikällä tai startilla ja ei öljynpaineen merkkivalo sammu niin kansi auki mutta jos kaikki toimii normaalisti niin ei muuta kuin polttoaineen syöttö päälle ja kokeilee käyntiin.
Tällähän saa testattua moottorin ilman kallista aukomista. Muutenkin alkutilanteessa moottori on joko paskana tai ehyt joten jos se sattuu olemaan ehyt niin tällä konstilla säästää siitä turhasta aukomisesta mutta jos motti on sökö (kuten todennäköisesti on) niin ei noilla konsteilla kovin suurta lisävahinkoa tapahdu.
Minä en todellakaan osaa vaihtaa siihen konetta tai korjata vanhaa itse... Se olisi pakko teettää.veskola kirjoitti:Missään tapauksessa tuota ei kannata teettää, vaan se pitää tehdä itse, muuten menee budjetti reisille ! (mulla on molemmat koneet täällä, tulee kattomaan jos kiinnostaa)
Käytetyn vaihtokoneen saa noin kolmella tonnilla, sille pieni huolto. forumilla oli myös myynissä purkuViton kone ja se oli halpa.
Niin ja minua kiinnostaa tuo koneen raato, jos se vapautuu tuosta.
Voisin kyllä ostaa koko autonkin, ja laittaa kuntoon MUTTA ajatellaanpa että tuollaisen ehjän saa näköjään nettiautosta noin 7900 € rahalla. Mikäli käytetty vaihtokone maksaa 3000 ja vaihtotyöllekin pitää jotain laskea niin 7900 - (3000 + 500) = 4400 €. ja tuo 500 € on vähän tuosta remontista, kun merkkihuolto nysvää pelkästä kannentiivisteen vaihdosta yli tonnin.
Peristelusi hinnalle on kyllä hyvä, minä olin nähnyt muualla korkeampia hintoja.
No jos hinta olisi 4000, niin koneelle ja työlle jäisi toinen samanlainen. Olisiko sellainen reilu kauppa?
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Laskin että se 500 € saattaisi riittää minulle, jos sen tekisin ikään kuin itselle. Onhan se nyt nähty, että ammattimies tekee ihan eri jälkeä ja eri hintaan.
Oikein kun tekisi budjetilla tuon (ja myisi äkkiä pois) niin laittaisi vaparin männillä sen 200 d koneen (eli ei aukaisi konetta ollenkaan), ja jättäisi tehot jonnekin 90 hp:n tuntumaan (syöttöä puoli kierrosta kiinni ja ahtopainetta pienemmäksi). Ei se ainakaan pahempi olisi kuin 108D
Ei maksaisi remontti kuin jonkun satkun koneen verran ja öljyt etc. ryjät päälle.
Uuden kannen saa kyllä 200 d vaparista, pienellä rahalla saa toimimaan...
Oikein kun tekisi budjetilla tuon (ja myisi äkkiä pois) niin laittaisi vaparin männillä sen 200 d koneen (eli ei aukaisi konetta ollenkaan), ja jättäisi tehot jonnekin 90 hp:n tuntumaan (syöttöä puoli kierrosta kiinni ja ahtopainetta pienemmäksi). Ei se ainakaan pahempi olisi kuin 108D
Ei maksaisi remontti kuin jonkun satkun koneen verran ja öljyt etc. ryjät päälle.
No eikös se olisi, jos auto on muuten järkevä ja siten säilyttämisen arvoinen. Nettiautosta tuon hinnan löysin...kait niissäkin vaihtelua alkaa olla.Rydman kirjoitti:No jos hinta olisi 4000, niin koneelle ja työlle jäisi toinen samanlainen. Olisiko sellainen reilu kauppa?
Uuden kannen saa kyllä 200 d vaparista, pienellä rahalla saa toimimaan...
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Nyt jos sitä vanhan koneen kunnostamista aatellaan niin varmaan on jakopäässäkin vaurioita.
Ja vielä, jostain se ketjun katkeaminen on johtunut. Onko sitten alipainepumppu vai ennakonsäädin tai joku muu.
Että varmaan koko koneen joutuu purkamaan ja koneeseen vähän kaikkea uusimaan. Koneella ajettu +400tkm, laakerit ym.
Sitten jos vielä pitemmänkaavan mukaan tuota vitoa miettii niin jossain vaiheessa se viton automaattilaatikkokin sanoo poksista.
Että töitä siinä varmaan on jos siitä meinaa ajoauton vuosiksi tehdä.
Ja vielä, jostain se ketjun katkeaminen on johtunut. Onko sitten alipainepumppu vai ennakonsäädin tai joku muu.
Että varmaan koko koneen joutuu purkamaan ja koneeseen vähän kaikkea uusimaan. Koneella ajettu +400tkm, laakerit ym.
Sitten jos vielä pitemmänkaavan mukaan tuota vitoa miettii niin jossain vaiheessa se viton automaattilaatikkokin sanoo poksista.
Että töitä siinä varmaan on jos siitä meinaa ajoauton vuosiksi tehdä.
No nyt on alustavasti sovittu Vito500tkm:n kanssa kaupoista (kamalan halvalla ), sai minut vakuuttuneeksi, että viisaampi on myydä, kun ei osaa korjata. Tässä Kauhia linkki se muuten on
Että ei kun pankkiin ja kauppoja kiertelemään ja "uutta" peliä etsimään.
Että ei kun pankkiin ja kauppoja kiertelemään ja "uutta" peliä etsimään.
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Eiköhän ammattimies sen koneen viikossa vaihda...vito500tkm kirjoitti:Työntäyteinen loppukesä tais tulla taas järjestettyä. No, eipä se mitään uutta ole.No nyt on alustavasti sovittu Vito500tkm:n kanssa kaupoista
Kaupat on tehty, korkeampiakin tarjouksia tuli, mutta kaupat oli jo sovittu ja niin ne tehtiin.
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Eikös aikasemmin tässä topikissa meinattu että aina menee kone paskaksi näissä tapauksissa, vai ymmärsinkö jotain väärin?vito500tkm kirjoitti:Joo, perjantaina sain savut. Konetta ei tarvinut alkaa uusimaan. Onneksi.dealer kirjoitti:Vito lienee jo liikenteessä, tarviko vaihtaa muuta kuin ketju ja ennakonsäädin ?Työntäyteinen loppukesä tais tulla taas järjestettyä.
Tänään ajettu 200km ja hyvin toimii.
Eli ketju poikki ja venttitlit osuu mäntiin = täystuho?
- vito500tkm
- Viestit: 276
- Liittynyt: 10.12.2006 21:40
- Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Ei näköjään aina. Auto on sammahtanut pienillä kierroksilla ja tämä on pelastanut koneen. Myös tuuria on ollut matkassa. Konetta on vielä startattu sammumisen jälkeen. Ennakonsäädin, ketju, ketjunlaahain ja nokka-akseli oli rikki. Nokan sai hitsattua kuntoon. Nokka-akselin hammaspyörän tappi oli irti ja nokka-akseli oli sen kohdalta halki. OM601 koneissa jako kestää olla hampaan pielessä. Tällöin kone rallattaa todella pahasti kun männät lyö venttiileihin. Se ei kuitenkaan riko mitään. Ja nyt kun kone vain sammahtanut nätisti niin mitään suurempaa tuhoa ei ole tullut.Eikös aikasemmin tässä topikissa meinattu että aina menee kone paskaksi näissä tapauksissa, vai ymmärsinkö jotain väärin?
Eli ketju poikki ja venttitlit osuu mäntiin = täystuho?
Viimeksi muokannut vito500tkm, 12.8.2007 0:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt meni jauhot suuhun ja löysät housuun
Elekää p****le kirjoittako tällaisia kauhutarinoita! Tajuatteko mitä autokuumeiselle ihmiselle tekee ajatus siitä että heti huomenna oma auto saattaa olla romuraudan hinnoissa ilman ennakkovaroitusta? Sillä olisi kuitenkin tarkoitus maksaa 20% tulevan auton hinnasta...
-Fantasos, autokuume siirtymässä toiseen luokkaan.
-Fantasos, autokuume siirtymässä toiseen luokkaan.
"Jos ajan Volvolla, olen vastuuni tunteva perheenisä.
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
ok. tämä selvensi hämmentynyttä mieltäni..vito500tkm kirjoitti:Ei näköjään aina. Auto on sammahtanut pienillä kierroksilla ja tämä on pelastanut koneen. Myös tuuria on ollut matkassa. Autoa kun on vielä startattu sammumisen jälkeen. Ennakonsäädin, ketju, ketjunlaahain ja nokka-akseli oli rikki. Nokan sai hitsattua kuntoon. Nokka-akselin hammaspyörän tappi oli irti ja nokka-akseli oli sen kohdalta halki. OM601 koneissa jako kestää olla hampaan pielessä. Tällöin kone rallattaa todella pahasti kun männät lyö venttiileihin. Se ei kuitenkaan riko mitään. Ja nyt kun kone vain sammahtanut nätisti niin mitään suurempaa tuhoa ei ole tullut.Eikös aikasemmin tässä topikissa meinattu että aina menee kone paskaksi näissä tapauksissa, vai ymmärsinkö jotain väärin?
Eli ketju poikki ja venttitlit osuu mäntiin = täystuho?
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
No näinhän asia minulle esitettiin joka paikassa... myy pois, valtavasti korjattavaa ja kalliiksi tulee, ei kannata edes avata...rtd kirjoitti:Eikös aikasemmin tässä topikissa meinattu että aina menee kone paskaksi näissä tapauksissa, vai ymmärsinkö jotain väärin?vito500tkm kirjoitti:Joo, perjantaina sain savut. Konetta ei tarvinut alkaa uusimaan. Onneksi.dealer kirjoitti: Vito lienee jo liikenteessä, tarviko vaihtaa muuta kuin ketju ja ennakonsäädin ?
Tänään ajettu 200km ja hyvin toimii.
Eli ketju poikki ja venttitlit osuu mäntiin = täystuho?
Hyvä auto se oli. Tai siis on taas.
rydman kirjoitti:No näinhän asia minulle esitettiin joka paikassa... myy pois, valtavasti korjattavaa ja kalliiksi tulee, ei kannata edes avata...
Ei kai ihan joka paikassa
Ainahan tuollaisen jälkeen kannattaa katsoa mitä on hajonnut, se on sitten ihan sama mitä Veholla houritaan tonnin hintaisesta venttiilikoppaan kurkkaamisesta tai toistakymmenentuhannen koneenvaihdosta.
Noinhan me kirjoiteltiin:
dealer kirjoitti:Konetta pitäisi aukoa jossain niin selviäisi mikä on viisainta...
Meissenkeri kirjoitti:Vanha moottorihan on joko venttiilivammanen tai ehyt. Laittaisin ... jos kaikki toimii normaalisti niin ei muuta kuin polttoaineen syöttö päälle ja kokeilee käyntiin.
Tällähän saa testattua moottorin ilman kallista aukomista. Muutenkin alkutilanteessa moottori on joko paskana tai ehyt joten jos se sattuu olemaan ehyt niin tällä konstilla säästää siitä turhasta aukomisesta...
Tätä just ajattelinkin, eli mulle tuli just sama kuva kun rydmanille, eli että paskana on ja uuden koneen tarvii...Rydman kirjoitti:No näinhän asia minulle esitettiin joka paikassa... myy pois, valtavasti korjattavaa ja kalliiksi tulee, ei kannata edes avata...rtd kirjoitti:Eikös aikasemmin tässä topikissa meinattu että aina menee kone paskaksi näissä tapauksissa, vai ymmärsinkö jotain väärin?vito500tkm kirjoitti:Joo, perjantaina sain savut. Konetta ei tarvinut alkaa uusimaan. Onneksi.
Tänään ajettu 200km ja hyvin toimii.
Eli ketju poikki ja venttitlit osuu mäntiin = täystuho?
Hyvä auto se oli. Tai siis on taas.
No mun sympatiat rydmanille, vaikka tuskinpa ne paljoa lohduttaa enää tässä vaiheessa...
Kirjoitit sinä dealer paljon muutakin, satuit vaan lainaamaan tuohon just sopivat kohdat...dealer kirjoitti: Noinhan me kirjoiteltiin:
dealer kirjoitti:Konetta pitäisi aukoa jossain niin selviäisi mikä on viisainta...Meissenkeri kirjoitti:Vanha moottorihan on joko venttiilivammanen tai ehyt. Laittaisin ... jos kaikki toimii normaalisti niin ei muuta kuin polttoaineen syöttö päälle ja kokeilee käyntiin.
Tällähän saa testattua moottorin ilman kallista aukomista. Muutenkin alkutilanteessa moottori on joko paskana tai ehyt joten jos se sattuu olemaan ehyt niin tällä konstilla säästää siitä turhasta aukomisesta...
esim. noin:
dealer kirjoitti:Suuntia:
Työlle tulee hintaa ehkä 500 euroa, lisäksi öljyt, suodattimet, nesteet, mahdollinen muu huolto / korjaus.
Käytetty kone maksaa korkeintaan pari kolme tonnia jos sattuu löytymään.
Niin tosiaan satuit, lainataanpas edellinenkin lause mukaan.valvoja kirjoitti:satuit vaan lainaamaan tuohon just sopivat kohdat...
Kyse oli siitä mitä koneen vaihdolle voisi tulla hintaa, ei siitä mitä kyseisen Viton moottorista mahdollisesti on hajalla.dealer kirjoitti:Koneen vaihto 110TD Vitoon onnistuu korjaamolla kuin korjaamolla jossa on edes jonkinlaista ammattitaitoa.
Suuntia:
Työlle tulee hintaa ehkä 500 euroa, lisäksi öljyt, suodattimet, nesteet, mahdollinen muu huolto / korjaus.
Käytetty kone maksaa korkeintaan pari kolme tonnia jos sattuu löytymään.
Selvänäkijöitä tältäkään foorumilta ei löydy, auttamisenhalua kyllä.
Jep, käsitettiin kumpikin rydmanin kanssa siten että tuommoisessa tapauksessa menee aina kone vaihtoon...dealer kirjoitti:Niin tosiaan satuit, lainataanpas edellinenkin lause mukaan.valvoja kirjoitti:satuit vaan lainaamaan tuohon just sopivat kohdat...
Kyse oli siitä mitä koneen vaihdolle voisi tulla hintaa, ei siitä mitä kyseisen Viton moottorista mahdollisesti on hajalla.dealer kirjoitti:Koneen vaihto 110TD Vitoon onnistuu korjaamolla kuin korjaamolla jossa on edes jonkinlaista ammattitaitoa.
Suuntia:
Työlle tulee hintaa ehkä 500 euroa, lisäksi öljyt, suodattimet, nesteet, mahdollinen muu huolto / korjaus.
Käytetty kone maksaa korkeintaan pari kolme tonnia jos sattuu löytymään.
Selvänäkijöitä tältäkään foorumilta ei löydy, auttamisenhalua kyllä.
Sattuuhan näitä, mutta ymmärrän kyllä rydmanin v*tutuksen määrän, vaikka en häntä henkilökohtaisesti tunnekaan.
Todella vähällä tuossa on päästy. Kuitenkaan KOKO moottoria ei aivan vähällä kannata alkaa vaihtamaan koska alakerta säilyy yleensä jakoketju/hihna vaurioissa ehyenä.
Nokka-akselin korjaaminen hitsaamalla... jaa? Itellä meni vähän vastaavassa tapauksessa mukaviin "kahden nokan" pätkiin ja lisäksi akselipukki poikki ja suurin osa nostajista sai viivan niskaansa. Itse vaihdoin koko koneen mutta w124:een se on huomattavasti helpompi homma kuin vitoon ja jälkeenpäin ajatellen olisi kuitenkin vielä kannattanut vaihtaa pelkkä kansi.
Vanha alakerta sai vielä vähän aikaa rääkkiä Jubella.
Summarum:
Ei tuon korjaaminen aivan halvaksi olisi kuitenkaan tullut jos liikkeeseen olisi vienyt mutta Vehon hintoja ei tietenkään kannata ensimmäisenä alkaa maksamaan.
Nokka-akselin korjaaminen hitsaamalla... jaa? Itellä meni vähän vastaavassa tapauksessa mukaviin "kahden nokan" pätkiin ja lisäksi akselipukki poikki ja suurin osa nostajista sai viivan niskaansa. Itse vaihdoin koko koneen mutta w124:een se on huomattavasti helpompi homma kuin vitoon ja jälkeenpäin ajatellen olisi kuitenkin vielä kannattanut vaihtaa pelkkä kansi.
Vanha alakerta sai vielä vähän aikaa rääkkiä Jubella.
Summarum:
Ei tuon korjaaminen aivan halvaksi olisi kuitenkaan tullut jos liikkeeseen olisi vienyt mutta Vehon hintoja ei tietenkään kannata ensimmäisenä alkaa maksamaan.