W124T:n hydrauliikkajärjestelmän öljynvaihto
W124T:n hydrauliikkajärjestelmän öljynvaihto
Onko tietoa, miten vaihdetaan w124t-mallin takaiskunvaimentimien hydrauliikkaöljyt? Ovat tällä hetkellä hyvin likaiset. Muuten järjestelmä toimii hyvin.
Etsi keulasta vasemmalta puolelta systeemin öljysäiliö, vaaleaa muovia.
Ota korkki auki, niin näjet paluuputken pään.
Laita putken päähän letku ja letku kanisteriin.
Nyt auto käyntiin ja lisää öljyä säiliöön ennen kuin pumppu hörsii ilmat.
Tankkaile lisää öljyä säiliöön niin kauan, että poistuva öljy kirkastuu.
Siinä se, öljy merkkiin ja kansi kiinni.
Ota korkki auki, niin näjet paluuputken pään.
Laita putken päähän letku ja letku kanisteriin.
Nyt auto käyntiin ja lisää öljyä säiliöön ennen kuin pumppu hörsii ilmat.
Tankkaile lisää öljyä säiliöön niin kauan, että poistuva öljy kirkastuu.
Siinä se, öljy merkkiin ja kansi kiinni.
Pro HVM
Palautetta hydrauliikkaöljyn vaihdosta.
Kiitos tiedosta! Hommahan hoituu helposti, kun tietää, mitä tekee.
- seppokotilainen
- Viestit: 325
- Liittynyt: 13.12.2006 1:29
- Paikkakunta: Lievestuore
- seppokotilainen
- Viestit: 325
- Liittynyt: 13.12.2006 1:29
- Paikkakunta: Lievestuore
Terve,
Rässin ohjeistuksella saapi kyllä hyvän osan liemistä vaihtoon. Näin tein minäkin pari kesää sitten. Tänä kesänä halusin kokeilla vielä jotain rajumpaa.
Vanhimmat öljyt majailevat iskareissa, koska siellä ei ole jatkuvaa kiertoa. Ajattelin siis päästää sieltäkin vanhoja öljyjä pois niin paljon kuin mahdollista ilman suurta purkua.
Siispä:
-auton takamus rampille, jotta allekirjoittanut mahtuu pötköttelemään alle
-tasonsäädön välitanko irti
-venttiili tyhjennysasentoon (ei välttämättä tipu kovin alas)
-11mm:n lenkki venttiilin tyhjennysnippaan
-nipan päähän letku ja toinen pää johonkin lekkeriin, ettei liemi valu asentajan hihaan
-nippa auki (voi olla tiukassa)
-lasketaan puolisen litraa tosi likaista öljyä lekkeriin VARO: Perä tippuu aika alas. Älä jää puristuksiin!
-nippa kiinni
-vanhat liemet jollakin imuhärpäkkeellä säiliöstä talteen.
-uutta tilalle
-letku paluuputkesta lekkeriin
-auto käyntiin (venttiili vielä tyhjennysasennossa – ensin putkissa oleva liemi vaihtoon)
-venttiili täyttöasentoon ja ajetaan perä niin ylös kuin se menee.
-perä alas (jos haluaa ja öljyä piisaa, niin noston voi vielä toistaa)
-moottori sammuksiin ja paluuputki paikoilleen
-tasonsäädön tanko paikoilleen
-öljynpinta kohdalleen
Jos suodattimen vahdosta ei ole tietoa tai se on rikki tahi tosi törkyinen, niin senkin voisi tieten vaihtaa. Itse vaihdoin pari vuotta sitten, joten en nyt vaihtanut.
Allekirjoittaneella tärvääntyi urakassa vähän vajaa kolmisen litraa öljyä. Nyt rätillä mittatikkua pyyhkäistessä liemi on taas kirkasta.
t.
Risto
Rässin ohjeistuksella saapi kyllä hyvän osan liemistä vaihtoon. Näin tein minäkin pari kesää sitten. Tänä kesänä halusin kokeilla vielä jotain rajumpaa.
Vanhimmat öljyt majailevat iskareissa, koska siellä ei ole jatkuvaa kiertoa. Ajattelin siis päästää sieltäkin vanhoja öljyjä pois niin paljon kuin mahdollista ilman suurta purkua.
Siispä:
-auton takamus rampille, jotta allekirjoittanut mahtuu pötköttelemään alle
-tasonsäädön välitanko irti
-venttiili tyhjennysasentoon (ei välttämättä tipu kovin alas)
-11mm:n lenkki venttiilin tyhjennysnippaan
-nipan päähän letku ja toinen pää johonkin lekkeriin, ettei liemi valu asentajan hihaan
-nippa auki (voi olla tiukassa)
-lasketaan puolisen litraa tosi likaista öljyä lekkeriin VARO: Perä tippuu aika alas. Älä jää puristuksiin!
-nippa kiinni
-vanhat liemet jollakin imuhärpäkkeellä säiliöstä talteen.
-uutta tilalle
-letku paluuputkesta lekkeriin
-auto käyntiin (venttiili vielä tyhjennysasennossa – ensin putkissa oleva liemi vaihtoon)
-venttiili täyttöasentoon ja ajetaan perä niin ylös kuin se menee.
-perä alas (jos haluaa ja öljyä piisaa, niin noston voi vielä toistaa)
-moottori sammuksiin ja paluuputki paikoilleen
-tasonsäädön tanko paikoilleen
-öljynpinta kohdalleen
Jos suodattimen vahdosta ei ole tietoa tai se on rikki tahi tosi törkyinen, niin senkin voisi tieten vaihtaa. Itse vaihdoin pari vuotta sitten, joten en nyt vaihtanut.
Allekirjoittaneella tärvääntyi urakassa vähän vajaa kolmisen litraa öljyä. Nyt rätillä mittatikkua pyyhkäistessä liemi on taas kirkasta.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
seppokotilainen kirjoitti:mitäs öljyä sinne laitetaan...?????
Tietääkö kukaan käykö järjestelmään normaali hydrauliöljy esim. Nesteen 32 tai 46Rässi66 kirjoitti:Mersun omaa hydrauliikkaöljyä ZH-M(?), 10€/litra.
Auton käsikirjasta löytyy tyyppi.
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008
Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008
Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
Samahan se on laittaa oikeat öljyt sinne ku ei paljoa kustannuksia tule mut tuli vaan mieleenRässi66 kirjoitti:Saattashan tuo mennä vaikka ATF:llä, mutta jos öljynvaihto on joka kolmas vuosi ja tarvittava satsi ZH-M:ää maksaa 20€, niin...
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008
Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008
Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps