W124T:n hydrauliikkajärjestelmän öljynvaihto

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
lcf-30
Viestit: 104
Liittynyt: 09.1.2007 12:19
Paikkakunta: Tohmajärvi

W124T:n hydrauliikkajärjestelmän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja lcf-30 »

Onko tietoa, miten vaihdetaan w124t-mallin takaiskunvaimentimien hydrauliikkaöljyt? Ovat tällä hetkellä hyvin likaiset. Muuten järjestelmä toimii hyvin.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Etsi keulasta vasemmalta puolelta systeemin öljysäiliö, vaaleaa muovia.
Ota korkki auki, niin näjet paluuputken pään.
Laita putken päähän letku ja letku kanisteriin.
Nyt auto käyntiin ja lisää öljyä säiliöön ennen kuin pumppu hörsii ilmat.
Tankkaile lisää öljyä säiliöön niin kauan, että poistuva öljy kirkastuu.
Siinä se, öljy merkkiin ja kansi kiinni.
Pro HVM
lcf-30
Viestit: 104
Liittynyt: 09.1.2007 12:19
Paikkakunta: Tohmajärvi

Palautetta hydrauliikkaöljyn vaihdosta.

Viesti Kirjoittaja lcf-30 »

Kiitos tiedosta! Hommahan hoituu helposti, kun tietää, mitä tekee.
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

mitäs öljyä sinne laitetaan...?????
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Mersun omaa hydrauliikkaöljyä ZH-M(?), 10€/litra.
Auton käsikirjasta löytyy tyyppi.
Pro HVM
Avatar
Ilpo L
Viestit: 866
Liittynyt: 30.9.2005 19:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

Kuinka usein nuo pitää vaihtaa?
siis mikä on öljynvaihtoväli? vuosi,kymmenen,100tkm. :?:
V12
Sprinter 316 Cdi

PLAY LOUD
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Katoppa silimällä sinne pönttöön? Minkä on väristä? :eec:
Vaihtoväliä en tiiä. Mutta jos ei ole tietoa vaihdosta, niin saa ne nyt jo vaihtaa.
Hommana niin heleppo ja halapa, että voisin kuvitella vaihtavani vaikka joka kolmas vuosi. :idea: :ope:
Pro HVM
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

mikä on järjestelmän tilavuus...?
MB250TDvm-95..20venttiiliä
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

seppokotilainen kirjoitti:mikä on järjestelmän tilavuus...?
Taisin ite ostaa kaksi litran pulloa kun vaihdoin.
Jep, omistajan käskirja vahvistaa 2 litraa.
Pro HVM
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Rässin ohjeistuksella saapi kyllä hyvän osan liemistä vaihtoon. Näin tein minäkin pari kesää sitten. Tänä kesänä halusin kokeilla vielä jotain rajumpaa. :wink:

Vanhimmat öljyt majailevat iskareissa, koska siellä ei ole jatkuvaa kiertoa. Ajattelin siis päästää sieltäkin vanhoja öljyjä pois niin paljon kuin mahdollista ilman suurta purkua.

Siispä:
-auton takamus rampille, jotta allekirjoittanut mahtuu pötköttelemään alle
-tasonsäädön välitanko irti
-venttiili tyhjennysasentoon (ei välttämättä tipu kovin alas)
-11mm:n lenkki venttiilin tyhjennysnippaan
-nipan päähän letku ja toinen pää johonkin lekkeriin, ettei liemi valu asentajan hihaan
-nippa auki (voi olla tiukassa)
-lasketaan puolisen litraa tosi likaista öljyä lekkeriin VARO: :ope: Perä tippuu aika alas. Älä jää puristuksiin!
-nippa kiinni
-vanhat liemet jollakin imuhärpäkkeellä säiliöstä talteen.
-uutta tilalle
-letku paluuputkesta lekkeriin
-auto käyntiin (venttiili vielä tyhjennysasennossa – ensin putkissa oleva liemi vaihtoon)
-venttiili täyttöasentoon ja ajetaan perä niin ylös kuin se menee.
-perä alas (jos haluaa ja öljyä piisaa, niin noston voi vielä toistaa)
-moottori sammuksiin ja paluuputki paikoilleen
-tasonsäädön tanko paikoilleen
-öljynpinta kohdalleen

Jos suodattimen vahdosta ei ole tietoa tai se on rikki tahi tosi törkyinen, niin senkin voisi tieten vaihtaa. Itse vaihdoin pari vuotta sitten, joten en nyt vaihtanut.

Allekirjoittaneella tärvääntyi urakassa vähän vajaa kolmisen litraa öljyä. Nyt rätillä mittatikkua pyyhkäistessä liemi on taas kirkasta.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Jatsi
Viestit: 41
Liittynyt: 26.1.2007 21:02
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Jatsi »

No niin !
Lueskelin tuossa hydr. tason säädön öljynvaihtoja ja tuli mieleen kysäistä että missä tämä suodatin sijaitsee.
T:Jatsi
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Jatsi kirjoitti:No niin !
Lueskelin tuossa hydr. tason säädön öljynvaihtoja ja tuli mieleen kysäistä että missä tämä suodatin sijaitsee.
T:Jatsi
Siinähän se, öljysäiliön korkin pohjassa. Kuvassa #17
Pro HVM
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

käviskö toi sun kuva 123 :?: kaveri purkaa tommosta ja täytys tietää mitä siihen kuuluu :shock:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

touhottaja kirjoitti:käviskö toi sun kuva 123 :?: kaveri purkaa tommosta ja täytys tietää mitä siihen kuuluu :shock:
Eipä käy kuvat, ei. Koitappa kurkistella tuolta. :idea:
Pro HVM
Avatar
Mika.S
Ruosteen surma
Viestit: 1376
Liittynyt: 22.4.2006 20:00
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

seppokotilainen kirjoitti:mitäs öljyä sinne laitetaan...?????
Rässi66 kirjoitti:Mersun omaa hydrauliikkaöljyä ZH-M(?), 10€/litra.
Auton käsikirjasta löytyy tyyppi.
Tietääkö kukaan käykö järjestelmään normaali hydrauliöljy esim. Nesteen 32 tai 46 :?:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008

Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Saattashan tuo mennä vaikka ATF:llä, mutta jos öljynvaihto on joka kolmas vuosi ja tarvittava satsi ZH-M:ää maksaa 20€, niin... :roll:
Pro HVM
Avatar
Mika.S
Ruosteen surma
Viestit: 1376
Liittynyt: 22.4.2006 20:00
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Rässi66 kirjoitti:Saattashan tuo mennä vaikka ATF:llä, mutta jos öljynvaihto on joka kolmas vuosi ja tarvittava satsi ZH-M:ää maksaa 20€, niin... :roll:
Samahan se on laittaa oikeat öljyt sinne ku ei paljoa kustannuksia tule mut tuli vaan mieleen :roll:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008

Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”