Pakkaskokemuksia
Pakkaskokemuksia
Nyt kun sitten päästiin pakkasen makuun. Niin tähän voisikin listata pakkaskokemuksia.
Tänään oli pakkasta mahtavat 18 astetta. Nykyasteikon mukaan se on arktinen lukema.
7 tuntia parkkipaikalla. Mersun 580tkm ja huono akku syövät omistajan luottamusta autoonsa. Hankookista ei kuitenkaan usko loppunut ja lopulta, pitkähkön sahauksen päätteksi suora kuutonen kalahti käyntiin.
Mersua hehkuttaessani kuuntelin parkkipaikan toiselta puolelta kuuluvaa starttimoottorin ääntä. Kun sitten lähtin liikkeelle, huomioini kiinnittyi mustaa ja sinistä savua tupsauttelevaan VW tdi:hin. Pysähdyi seuraamaan tilannetta. Vähän ajan päästä alkoi volkkarista virta loppua. Lähes vilpitöntä myötätuntoa tuntien ( ) tarjouduin antamaan virtaa. Kaapelit mersusta volkkariin ja piiiitkän sahauksen päätteeksi (starttimoottorin hukkalämpö lämmitti varmaan moottorin) volkkarin lähti käyntiin. Tilanteen kruunasi että minulla oli mersun lippis päässä. Keksimääräistä tyhmempänä en ollut tajunnut aamulla pistää pipoa päähän. Avopäin seisoskelu viimassa ei oikein sujunut joten päähän oli pistettävä mitä löytyi.
Samassa huomoini kiinnittyi toisella puolella olevaan renuun jota työnnettiin käyntiin. Koska kyseessa oli rankalainen auto ja omistaja oli auton itse auton jättänyt pakkaseen, päättelin omistajan alun alkaen halunneen työntää autoa pakkasessa ja lähdin kiireesti karkuun. Paikalle näkyi rientävän muuan saabisti luovuttamaan hyppysähköä renuun, joten saatoin poistua hyvällä omalla tunnolla.
Huomenna on vähän pidempi päivä ja kireämpi pakkanen. Mersun pitää selvitä koko päivä parkkipailalla ilman lämmitystä. Saa nähdä kuinka käy.
Tänään oli pakkasta mahtavat 18 astetta. Nykyasteikon mukaan se on arktinen lukema.
7 tuntia parkkipaikalla. Mersun 580tkm ja huono akku syövät omistajan luottamusta autoonsa. Hankookista ei kuitenkaan usko loppunut ja lopulta, pitkähkön sahauksen päätteksi suora kuutonen kalahti käyntiin.
Mersua hehkuttaessani kuuntelin parkkipaikan toiselta puolelta kuuluvaa starttimoottorin ääntä. Kun sitten lähtin liikkeelle, huomioini kiinnittyi mustaa ja sinistä savua tupsauttelevaan VW tdi:hin. Pysähdyi seuraamaan tilannetta. Vähän ajan päästä alkoi volkkarista virta loppua. Lähes vilpitöntä myötätuntoa tuntien ( ) tarjouduin antamaan virtaa. Kaapelit mersusta volkkariin ja piiiitkän sahauksen päätteeksi (starttimoottorin hukkalämpö lämmitti varmaan moottorin) volkkarin lähti käyntiin. Tilanteen kruunasi että minulla oli mersun lippis päässä. Keksimääräistä tyhmempänä en ollut tajunnut aamulla pistää pipoa päähän. Avopäin seisoskelu viimassa ei oikein sujunut joten päähän oli pistettävä mitä löytyi.
Samassa huomoini kiinnittyi toisella puolella olevaan renuun jota työnnettiin käyntiin. Koska kyseessa oli rankalainen auto ja omistaja oli auton itse auton jättänyt pakkaseen, päättelin omistajan alun alkaen halunneen työntää autoa pakkasessa ja lähdin kiireesti karkuun. Paikalle näkyi rientävän muuan saabisti luovuttamaan hyppysähköä renuun, joten saatoin poistua hyvällä omalla tunnolla.
Huomenna on vähän pidempi päivä ja kireämpi pakkanen. Mersun pitää selvitä koko päivä parkkipailalla ilman lämmitystä. Saa nähdä kuinka käy.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Tuosta apuvirran antamisesta/ottamisesta olen kuullut/lukenut että uudempien (>2000 ) kanssa on riskaabelia hommaa.
Elektoniikka voipi otaa nokkiinsa ja joissakin merkeissä on ohjeissa jopa kielletty moinen.
Onneksi (?) oma vuosikerta kestää ainakin apuvirran antamisen.
Let's be careful out there . . .
Elektoniikka voipi otaa nokkiinsa ja joissakin merkeissä on ohjeissa jopa kielletty moinen.
Onneksi (?) oma vuosikerta kestää ainakin apuvirran antamisen.
Let's be careful out there . . .
Viimeksi muokannut zyys, 17.1.2006 23:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
. . .
Täälläpäin oli pakkasta aamusella 12:sta, mutta iltaa kohti kiri 18:sta. Hyvin tärähti muatallous laite käyntiin, 8:n tunnin stopin jälkeen. Lämmittämättä, kuin palmun alta.
Kytkin tuntui vuan omituisen jäykältä. Ohjauksessa olikin sitten toisin päin, eli rattipyöri liki itekseen. Onkohan se nopeuden mukaan säätyvä tehostus semmoista, arktisiin oloihin soveltuvaa mallia.
Kytkin tuntui vuan omituisen jäykältä. Ohjauksessa olikin sitten toisin päin, eli rattipyöri liki itekseen. Onkohan se nopeuden mukaan säätyvä tehostus semmoista, arktisiin oloihin soveltuvaa mallia.
mites muuten on tuommosen trimmatun tiisselin kylmäkäynnistyvyys verrattuna vakiopeliin...??? hä hä!?
(ajattelin vaan että miten pumpun rukkaus ja mahdollinen ennakon aikaistaminen vaikuttaa asiaan....)
Bensa mazda näkyy lähtevän nöyrästi käyntiiin tosin nostajat paukuttavat 10-30 sekunttia,jos on tod.kylmä..
saapas nähdä huomenna kun lupas sitä pakkashuippua
btw: mitenkähän ois ollu autojen käynnistyvyys siperiassa kun aamu tv:ssä näyttivät pakkaslukemiksi -51
(ajattelin vaan että miten pumpun rukkaus ja mahdollinen ennakon aikaistaminen vaikuttaa asiaan....)
Bensa mazda näkyy lähtevän nöyrästi käyntiiin tosin nostajat paukuttavat 10-30 sekunttia,jos on tod.kylmä..
saapas nähdä huomenna kun lupas sitä pakkashuippua
btw: mitenkähän ois ollu autojen käynnistyvyys siperiassa kun aamu tv:ssä näyttivät pakkaslukemiksi -51
BMW E31 V12
Eiks takavetoinen latuska lähde suunnilleen absoluuttisessa nollapisteessäkin kiltisti tulille?stanger kirjoitti: btw: mitenkähän ois ollu autojen käynnistyvyys siperiassa kun aamu tv:ssä näyttivät pakkaslukemiksi -51
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Kyllä, jos vaan riittää reidessä taajuus r*nkata kaasupoljinta. Satakunta Ladaa omistaneena uskallan sanoa tietäväni aiheesta jotain. Kuumana sitten kaasu heti pohjaan, muuten saa sahata vartin.Aku P kirjoitti:Eiks takavetoinen latuska lähde suunnilleen absoluuttisessa nollapisteessäkin kiltisti tulille?stanger kirjoitti: btw: mitenkähän ois ollu autojen käynnistyvyys siperiassa kun aamu tv:ssä näyttivät pakkaslukemiksi -51
Niin tai osta kaasutinkoneinen Peugeot 405, saat sahata toisenkin.HVM kirjoitti:Kuumana sitten kaasu heti pohjaan, muuten saa sahata vartin.
Toisaalta lämppärissä pösö jää myös, siperianmersu tunnetusti pärjää lämpökisoissa telttasaunalle milloin vaan ja Volvo 740:llekin jollain tapaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
- HÄRSKI
- Yleismies
- Viestit: 190
- Liittynyt: 21.10.2005 9:40
- Paikkakunta: Bionmäki, Vuoksenniska Las Vegas
Kohta pääsee kokeilemaan lähteekö paappatunturi tulille.
8 tuntia se on tuossa ulkona odottanut, jotta pääsen töistä.
Veikkaan että 3 polkaisulla lähtee käyntiin 18 asteen pakkasesta.
Onneksi tuo työmatka ei ole kuin 2 kilometriä pitkä.
Ei pahemmin mopon kuljettajakaan ehdi jäätyä matkalla.
8 tuntia se on tuossa ulkona odottanut, jotta pääsen töistä.
Veikkaan että 3 polkaisulla lähtee käyntiin 18 asteen pakkasesta.
Onneksi tuo työmatka ei ole kuin 2 kilometriä pitkä.
Ei pahemmin mopon kuljettajakaan ehdi jäätyä matkalla.
Viimeksi muokannut HÄRSKI, 18.1.2006 14:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TÄSSÄ HALPAA MAINOSTILAA MYYTÄVÄNÄ.
Vuoden 1998 290 td farmariväyrysellä kuljetan itseäni.
Vuoden 1998 290 td farmariväyrysellä kuljetan itseäni.
uamulla alapitkässä ol -16.5 aaton mittarissa eepä ollut ongelmia vaekka ol seesonna nelejä päevee ku vepastolla lämmittel tunnin
nyt tiällä nuarajärvellä näättää aaton mittari -15 astetta ja makuutilassa lämmintä 25 astetta emäntä ol jiänä tos illalla sulttaanilla tielle ku ol hyytynnä kuulema vaehtaa mersu
nyt tiällä nuarajärvellä näättää aaton mittari -15 astetta ja makuutilassa lämmintä 25 astetta emäntä ol jiänä tos illalla sulttaanilla tielle ku ol hyytynnä kuulema vaehtaa mersu
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Sitten tulloo sulttaaneille käyttövä kun lähet emäntöö lämmittämmään....piku kirjoitti:emäntä ol jiänä tos illalla sulttaanilla tielle ku ol hyytynnä kuulema vaehtaa mersu
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Pösö seiso pihalla kylmissään koko työpäivän. Hyvin hörähti tulille, eikä lämpötilaa voinut aavistaa äänistä tai tuntumista. Aautomatiikat pelas niinku aina ennenkin, ilmastointi puhkui hetken päästä lämpöä hyttiin, sähkölasit liikkui normaalisti jne. On se sentään Auto tuo Ranskan Lady! Toista se oli ennen mersulla tai vieläpä tojotalla. Saatana perse aina jäässä, joka paikka kolisi ja kuskia vitutti ku 200d ei kulkenu kylmänä etes sitä mitä lämpimänä.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Joko niissä kestää ovet kiinni alle nollan lämpötiloissa?Ville S. kirjoitti:Pösö seiso pihalla kylmissään koko työpäivän. Hyvin hörähti tulille, eikä lämpötilaa voinut aavistaa äänistä tai tuntumista. Aautomatiikat pelas niinku aina ennenkin, ilmastointi puhkui hetken päästä lämpöä hyttiin, sähkölasit liikkui normaalisti jne. On se sentään Auto tuo Ranskan Lady! Toista se oli ennen mersulla tai vieläpä tojotalla. Saatana perse aina jäässä, joka paikka kolisi ja kuskia vitutti ku 200d ei kulkenu kylmänä etes sitä mitä lämpimänä.
Toki pysyy ovet kiinni. Ei se mikään volkkari ole.HVM kirjoitti:Joko niissä kestää ovet kiinni alle nollan lämpötiloissa?Ville S. kirjoitti:Pösö seiso pihalla kylmissään koko työpäivän. Hyvin hörähti tulille, eikä lämpötilaa voinut aavistaa äänistä tai tuntumista. Aautomatiikat pelas niinku aina ennenkin, ilmastointi puhkui hetken päästä lämpöä hyttiin, sähkölasit liikkui normaalisti jne. On se sentään Auto tuo Ranskan Lady! Toista se oli ennen mersulla tai vieläpä tojotalla. Saatana perse aina jäässä, joka paikka kolisi ja kuskia vitutti ku 200d ei kulkenu kylmänä etes sitä mitä lämpimänä.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
suap oottoo loppuviikkoon ku kottiin kerkiäHVM kirjoitti:Mersumies vetää paljaalla.Aku P kirjoitti:Sitten tulloo sulttaaneille käyttövä kun lähet emäntöö lämmittämmään....piku kirjoitti:emäntä ol jiänä tos illalla sulttaanilla tielle ku ol hyytynnä kuulema vaehtaa mersu
koko viikko tien piällä
kaet kerkiää kävästä lapset laskemassa kun mennee loppuviikos tajunkankaan taka maella käämään
tätä tämä kumi miehen (kortsun paikkaajan) elämä on
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
20 astetta pakkasta ja sen huomaa....veli venäläisen polttoöljykalustoa tienvarret täynnä kolmiot perässä(siinä 50cm päässä).
Työpaikan pihalla hinailevat pakettiautoa epätoivoisesti käymään....vaan minne tuokaan lähtee kun löpöt jäässä. Mersu lähti kiltisti piuhan nokasta käymään mutta sisälle sai lämpöä suunnilleen 10 km ajon jälkeen ja kunnolla alkoi tarkenemaan suunnilleen 20km ajelun jälkeen kun alkoi viisari lähestyä 80:n rajaa.....huonosti lämpiää. Pitääköhän ottaa buusteri mukaan, huomenaamulla sille varmaan on kysyntää jos pakkasta pukkaa vielä 10 astetta lisää.
Työpaikan pihalla hinailevat pakettiautoa epätoivoisesti käymään....vaan minne tuokaan lähtee kun löpöt jäässä. Mersu lähti kiltisti piuhan nokasta käymään mutta sisälle sai lämpöä suunnilleen 10 km ajon jälkeen ja kunnolla alkoi tarkenemaan suunnilleen 20km ajelun jälkeen kun alkoi viisari lähestyä 80:n rajaa.....huonosti lämpiää. Pitääköhän ottaa buusteri mukaan, huomenaamulla sille varmaan on kysyntää jos pakkasta pukkaa vielä 10 astetta lisää.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Takavuosina ajelin Letukalla, siinoli 6,2 diisseli vinkkeli nokalla. 26 astetta se vielä sieti pakkasta ja lähti tulille ilman roikkaa, mutta sen kylmempi oli jo kulkineelle liikaa. Sitte ku oli -52 astetta mittarissa, piti jo kävellä, rumasti vaan vaatetta päälle ja menoksi. Olipa sitte yks ilta ku lähin töistä, parin sadan metrin kävelyn jälkeen tuntu, että lämmintä pukkaa, piti jo pomppaa aukoa, ja ku kotio pääsin niin hokasin ettei ollu ennää ku nelkytä astetta pakkasta..
Kuulostaa muuten lähinnä vajaatäyttöiseltä Esko-sepelimyllyltä ensimmäiset minuutit pakkaskäynnistyksien jälkeen tuo 6,2-l dieseli. Hyvin se kyllä lähtee.pp d kirjoitti:Takavuosina ajelin Letukalla, siinoli 6,2 diisseli vinkkeli nokalla. 26 astetta se vielä sieti pakkasta ja lähti tulille ilman roikkaa
Hyisss....ja ku kotio pääsin niin hokasin ettei ollu ennää ku nelkytä astetta pakkasta..
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Juu, eihän nyt ole vielä edes kylmä. Isäukon 306 1.9TD pelasi hyvin jopa silloin muutama vuosi sitten olleilla kovilla pakkasilla, -43°C oli Torniossa lämpötila. Tosin lämpöä ei paljoa kabiiniin riittänytVille S. kirjoitti:Pösö seiso pihalla kylmissään koko työpäivän. Hyvin hörähti tulille, eikä lämpötilaa voinut aavistaa äänistä tai tuntumista. Aautomatiikat pelas niinku aina ennenkin, ilmastointi puhkui hetken päästä lämpöä hyttiin, sähkölasit liikkui normaalisti jne. On se sentään Auto tuo Ranskan Lady! Toista se oli ennen mersulla tai vieläpä tojotalla. Saatana perse aina jäässä, joka paikka kolisi ja kuskia vitutti ku 200d ei kulkenu kylmänä etes sitä mitä lämpimänä.
® Mesen Porkkana-klubi
23 astetta.
Aamulla oli Hankook niin kohmeessa, että mersu lähti vain vaivoin tulille. Tein pikaisen ratkaisun, ettei tällaista pelia kannata viedä kauaksi tolpasta. Siispä otin käyttööni diesel carinan. Siinä tarkeni hyvin, kunhan sammutti lämmityslaitteen. Ei päässyt tallilämmin karkuun.
Ilta päivällä tuli sitten seurattua parkkipaikkaa. Parhaimmiillaan oli neljä konepeltiä pystyssä ja yhtä työnnettiin. Sitkein käynnistyjä oli Ford mondeo turbodiesel. Se tarvitsi volvosähkön lisäksi vielä volkkarisähköä ja yli puolen tunnin käynnistelyn, ennnen kuin sininen savu alkoi nousta.
Toyota lähti päivän päätteeksi luonnolliseti laakistä käyntiin. Vain sininen savu ilmoitti tilanteen. Edes 480tkm, eikä 10w30 öljyt haitanneet yhtään mitään.
Aamulla oli Hankook niin kohmeessa, että mersu lähti vain vaivoin tulille. Tein pikaisen ratkaisun, ettei tällaista pelia kannata viedä kauaksi tolpasta. Siispä otin käyttööni diesel carinan. Siinä tarkeni hyvin, kunhan sammutti lämmityslaitteen. Ei päässyt tallilämmin karkuun.
Ilta päivällä tuli sitten seurattua parkkipaikkaa. Parhaimmiillaan oli neljä konepeltiä pystyssä ja yhtä työnnettiin. Sitkein käynnistyjä oli Ford mondeo turbodiesel. Se tarvitsi volvosähkön lisäksi vielä volkkarisähköä ja yli puolen tunnin käynnistelyn, ennnen kuin sininen savu alkoi nousta.
Toyota lähti päivän päätteeksi luonnolliseti laakistä käyntiin. Vain sininen savu ilmoitti tilanteen. Edes 480tkm, eikä 10w30 öljyt haitanneet yhtään mitään.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
isoveli ajeli ~50asteen pakkasilla mankilla...Wikke kirjoitti:Juu, eihän nyt ole vielä edes kylmä. Isäukon 306 1.9TD pelasi hyvin jopa silloin muutama vuosi sitten olleilla kovilla pakkasilla, -43°C oli Torniossa lämpötila. Tosin lämpöä ei paljoa kabiiniin riittänytVille S. kirjoitti:Pösö seiso pihalla kylmissään koko työpäivän. Hyvin hörähti tulille, eikä lämpötilaa voinut aavistaa äänistä tai tuntumista. Aautomatiikat pelas niinku aina ennenkin, ilmastointi puhkui hetken päästä lämpöä hyttiin, sähkölasit liikkui normaalisti jne. On se sentään Auto tuo Ranskan Lady! Toista se oli ennen mersulla tai vieläpä tojotalla. Saatana perse aina jäässä, joka paikka kolisi ja kuskia vitutti ku 200d ei kulkenu kylmänä etes sitä mitä lämpimänä.
ei ollu kylymä ei