Pakkaskokemuksia

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Pakkaskokemuksia

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Nyt kun sitten päästiin pakkasen makuun. Niin tähän voisikin listata pakkaskokemuksia.

Tänään oli pakkasta mahtavat 18 astetta. Nykyasteikon mukaan se on arktinen lukema.

7 tuntia parkkipaikalla. Mersun 580tkm ja huono akku syövät omistajan luottamusta autoonsa. Hankookista ei kuitenkaan usko loppunut ja lopulta, pitkähkön sahauksen päätteksi suora kuutonen kalahti käyntiin.

Mersua hehkuttaessani kuuntelin parkkipaikan toiselta puolelta kuuluvaa starttimoottorin ääntä. Kun sitten lähtin liikkeelle, huomioini kiinnittyi mustaa ja sinistä savua tupsauttelevaan VW tdi:hin. Pysähdyi seuraamaan tilannetta. Vähän ajan päästä alkoi volkkarista virta loppua. Lähes vilpitöntä myötätuntoa tuntien ( :lol: ) tarjouduin antamaan virtaa. Kaapelit mersusta volkkariin ja piiiitkän sahauksen päätteeksi (starttimoottorin hukkalämpö lämmitti varmaan moottorin) volkkarin lähti käyntiin. Tilanteen kruunasi että minulla oli mersun lippis päässä. Keksimääräistä tyhmempänä en ollut tajunnut aamulla pistää pipoa päähän. Avopäin seisoskelu viimassa ei oikein sujunut joten päähän oli pistettävä mitä löytyi.

Samassa huomoini kiinnittyi toisella puolella olevaan renuun jota työnnettiin käyntiin. Koska kyseessa oli rankalainen auto ja omistaja oli auton itse auton jättänyt pakkaseen, päättelin omistajan alun alkaen halunneen työntää autoa pakkasessa ja lähdin kiireesti karkuun. Paikalle näkyi rientävän muuan saabisti luovuttamaan hyppysähköä renuun, joten saatoin poistua hyvällä omalla tunnolla.

Huomenna on vähän pidempi päivä ja kireämpi pakkanen. Mersun pitää selvitä koko päivä parkkipailalla ilman lämmitystä. Saa nähdä kuinka käy. :roll:
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Tuosta apuvirran antamisesta/ottamisesta olen kuullut/lukenut että uudempien (>2000 ) kanssa on riskaabelia hommaa.
Elektoniikka voipi otaa :kele: nokkiinsa ja joissakin merkeissä on ohjeissa jopa kielletty moinen.

Onneksi (?) oma vuosikerta kestää ainakin apuvirran antamisen.

Let's be careful out there . . . :1:
Viimeksi muokannut zyys, 17.1.2006 23:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
. . .
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Täälläpäin oli pakkasta aamusella 12:sta, mutta iltaa kohti kiri 18:sta. 8) Hyvin tärähti muatallous laite käyntiin, 8:n tunnin stopin jälkeen. Lämmittämättä, kuin palmun alta. 8)
Kytkin tuntui vuan omituisen jäykältä. :shock: Ohjauksessa olikin sitten toisin päin, eli rattipyöri liki itekseen. Onkohan se nopeuden mukaan säätyvä tehostus semmoista, arktisiin oloihin soveltuvaa mallia. :shock: :lol:
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

mites muuten on tuommosen trimmatun tiisselin kylmäkäynnistyvyys verrattuna vakiopeliin...??? hä hä!?
(ajattelin vaan että miten pumpun rukkaus ja mahdollinen ennakon aikaistaminen vaikuttaa asiaan....)

Bensa mazda näkyy lähtevän nöyrästi käyntiiin 8) tosin nostajat paukuttavat 10-30 sekunttia,jos on tod.kylmä..
saapas nähdä huomenna kun lupas sitä pakkashuippua :roll:
btw: mitenkähän ois ollu autojen käynnistyvyys siperiassa kun aamu tv:ssä näyttivät pakkaslukemiksi -51 :shock: :shock:
BMW E31 V12
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29256
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Taitas olla niin että jos Suomessa olis koko maassa -51 pakkasta joku aamu nii ainu auto joka lähtis lämmittämättä käyntiin ois tiilerin Suzuki. 8)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:Taitas olla niin että jos Suomessa olis koko maassa -51 pakkasta joku aamu nii ainu auto joka lähtis lämmittämättä käyntiin ois tiilerin Suzuki. 8)
Nii, ne on ne öljyttömät lohkot herkempiä pyörimään. Nailonlaakeritkos siinä oli? :lol:
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

stanger kirjoitti: btw: mitenkähän ois ollu autojen käynnistyvyys siperiassa kun aamu tv:ssä näyttivät pakkaslukemiksi -51 :shock: :shock:
Eiks takavetoinen latuska lähde suunnilleen absoluuttisessa nollapisteessäkin kiltisti tulille?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Aku P kirjoitti:
stanger kirjoitti: btw: mitenkähän ois ollu autojen käynnistyvyys siperiassa kun aamu tv:ssä näyttivät pakkaslukemiksi -51 :shock: :shock:
Eiks takavetoinen latuska lähde suunnilleen absoluuttisessa nollapisteessäkin kiltisti tulille?
Kyllä, jos vaan riittää reidessä taajuus r*nkata kaasupoljinta. Satakunta Ladaa omistaneena uskallan sanoa tietäväni aiheesta jotain. 8) Kuumana sitten kaasu heti pohjaan, muuten saa sahata vartin. :shock:
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

HVM kirjoitti:Kuumana sitten kaasu heti pohjaan, muuten saa sahata vartin. :shock:
Niin tai osta kaasutinkoneinen Peugeot 405, saat sahata toisenkin.
Toisaalta lämppärissä pösö jää myös, siperianmersu tunnetusti pärjää lämpökisoissa telttasaunalle milloin vaan ja Volvo 740:llekin jollain tapaa. :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Aku P kirjoitti:[Niin tai osta kaasutinkoneinen Peugeot 405, saat sahata toisenkin.
En mene yleensä kahta kertaa samaan vipuun. :shock: Rasittava laite, ovet piti sitoa pakkasella kiinni, vaikka auto oli uusi. :evil:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Aku P kirjoitti:Toisaalta lämppärissä pösö jää myös, siperianmersu tunnetusti pärjää lämpökisoissa telttasaunalle milloin vaan ja Volvo 740:llekin jollain tapaa. :shock:
Kuuma oli '70 -luvun Corollakin.
Vaan ei lämpö yksin riitä, ikkunat oli silti umpijäässä.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
HÄRSKI
Yleismies
Viestit: 190
Liittynyt: 21.10.2005 9:40
Paikkakunta: Bionmäki, Vuoksenniska Las Vegas

Viesti Kirjoittaja HÄRSKI »

Kohta pääsee kokeilemaan lähteekö paappatunturi tulille. 8)
8 tuntia se on tuossa ulkona odottanut, jotta pääsen töistä.
Veikkaan että 3 polkaisulla lähtee käyntiin 18 asteen pakkasesta.
Onneksi tuo työmatka ei ole kuin 2 kilometriä pitkä. :P
Ei pahemmin mopon kuljettajakaan ehdi jäätyä matkalla. :lol:
Viimeksi muokannut HÄRSKI, 18.1.2006 14:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TÄSSÄ HALPAA MAINOSTILAA MYYTÄVÄNÄ.

Vuoden 1998 290 td farmariväyrysellä kuljetan itseäni.
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

uamulla alapitkässä ol -16.5 aaton mittarissa eepä ollut ongelmia vaekka ol seesonna nelejä päevee ku vepastolla lämmittel tunnin
nyt tiällä nuarajärvellä näättää aaton mittari -15 astetta ja makuutilassa lämmintä 25 astetta emäntä ol jiänä tos illalla sulttaanilla tielle ku ol hyytynnä :twisted: :lol: kuulema vaehtaa mersu :wink:
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

piku kirjoitti:emäntä ol jiänä tos illalla sulttaanilla tielle ku ol hyytynnä :twisted: :lol: kuulema vaehtaa mersu :wink:
Sitten tulloo sulttaaneille käyttövä kun lähet emäntöö lämmittämmään.... :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Aku P kirjoitti:
piku kirjoitti:emäntä ol jiänä tos illalla sulttaanilla tielle ku ol hyytynnä :twisted: :lol: kuulema vaehtaa mersu :wink:
Sitten tulloo sulttaaneille käyttövä kun lähet emäntöö lämmittämmään.... :twisted:
Mersumies vetää paljaalla. :idea: 8)
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Pösö seiso pihalla kylmissään koko työpäivän. Hyvin hörähti tulille, eikä lämpötilaa voinut aavistaa äänistä tai tuntumista. Aautomatiikat pelas niinku aina ennenkin, ilmastointi puhkui hetken päästä lämpöä hyttiin, sähkölasit liikkui normaalisti jne. On se sentään Auto tuo Ranskan Lady! Toista se oli ennen mersulla tai vieläpä tojotalla. Saatana perse aina jäässä, joka paikka kolisi ja kuskia vitutti ku 200d ei kulkenu kylmänä etes sitä mitä lämpimänä.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Mersumies vetää aina paljaalla :twisted:
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ville S. kirjoitti:Pösö seiso pihalla kylmissään koko työpäivän. Hyvin hörähti tulille, eikä lämpötilaa voinut aavistaa äänistä tai tuntumista. Aautomatiikat pelas niinku aina ennenkin, ilmastointi puhkui hetken päästä lämpöä hyttiin, sähkölasit liikkui normaalisti jne. On se sentään Auto tuo Ranskan Lady! Toista se oli ennen mersulla tai vieläpä tojotalla. Saatana perse aina jäässä, joka paikka kolisi ja kuskia vitutti ku 200d ei kulkenu kylmänä etes sitä mitä lämpimänä.
:lol: Joko niissä kestää ovet kiinni alle nollan lämpötiloissa? :twisted:
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

HVM kirjoitti:
Ville S. kirjoitti:Pösö seiso pihalla kylmissään koko työpäivän. Hyvin hörähti tulille, eikä lämpötilaa voinut aavistaa äänistä tai tuntumista. Aautomatiikat pelas niinku aina ennenkin, ilmastointi puhkui hetken päästä lämpöä hyttiin, sähkölasit liikkui normaalisti jne. On se sentään Auto tuo Ranskan Lady! Toista se oli ennen mersulla tai vieläpä tojotalla. Saatana perse aina jäässä, joka paikka kolisi ja kuskia vitutti ku 200d ei kulkenu kylmänä etes sitä mitä lämpimänä.
:lol: Joko niissä kestää ovet kiinni alle nollan lämpötiloissa? :twisted:
Toki pysyy ovet kiinni. Ei se mikään volkkari ole. :lol:
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

kaverin pösö sano ainakin työehtosopimuksensa irti koulupäivän jälkeen :lol:
tyyppis sahas 405:sta tuskissaan,ja pökö tuumas vaan notta kevväämmällä.... :wink: matstalla vein pojan kotiin....
BMW E31 V12
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

HVM kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
piku kirjoitti:emäntä ol jiänä tos illalla sulttaanilla tielle ku ol hyytynnä :twisted: :lol: kuulema vaehtaa mersu :wink:
Sitten tulloo sulttaaneille käyttövä kun lähet emäntöö lämmittämmään.... :twisted:
Mersumies vetää paljaalla. :idea: 8)
suap oottoo loppuviikkoon ku kottiin kerkiä :ää:
koko viikko tien piällä
kaet kerkiää kävästä lapset laskemassa kun mennee loppuviikos tajunkankaan taka maella käämään
tätä tämä kumi miehen (kortsun paikkaajan) elämä on :oops:
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Samalla tavalla 7mm elementeillä lähtee ja ääni on valitettavasti volkkarin tdi versioiden :roll: Onneksi se tasaantuu heti kohta :lol:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

20 astetta pakkasta ja sen huomaa....veli venäläisen polttoöljykalustoa tienvarret täynnä kolmiot perässä(siinä 50cm päässä).
Työpaikan pihalla hinailevat pakettiautoa epätoivoisesti käymään....vaan minne tuokaan lähtee kun löpöt jäässä. Mersu lähti kiltisti piuhan nokasta käymään mutta sisälle sai lämpöä suunnilleen 10 km ajon jälkeen ja kunnolla alkoi tarkenemaan suunnilleen 20km ajelun jälkeen kun alkoi viisari lähestyä 80:n rajaa.....huonosti lämpiää. Pitääköhän ottaa buusteri mukaan, huomenaamulla sille varmaan on kysyntää jos pakkasta pukkaa vielä 10 astetta lisää.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Takavuosina ajelin Letukalla, siinoli 6,2 diisseli vinkkeli nokalla. 26 astetta se vielä sieti pakkasta ja lähti tulille ilman roikkaa, mutta sen kylmempi oli jo kulkineelle liikaa. Sitte ku oli -52 astetta mittarissa, piti jo kävellä, rumasti vaan vaatetta päälle ja menoksi. Olipa sitte yks ilta ku lähin töistä, parin sadan metrin kävelyn jälkeen tuntu, että lämmintä pukkaa, piti jo pomppaa aukoa, ja ku kotio pääsin niin hokasin ettei ollu ennää ku nelkytä astetta pakkasta..
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

pp d kirjoitti:Takavuosina ajelin Letukalla, siinoli 6,2 diisseli vinkkeli nokalla. 26 astetta se vielä sieti pakkasta ja lähti tulille ilman roikkaa
Kuulostaa muuten lähinnä vajaatäyttöiseltä Esko-sepelimyllyltä ensimmäiset minuutit pakkaskäynnistyksien jälkeen tuo 6,2-l dieseli. Hyvin se kyllä lähtee.
ja ku kotio pääsin niin hokasin ettei ollu ennää ku nelkytä astetta pakkasta..
Hyisss.... :x
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

kun tänä aamuna kävelin ulos ja starttasin matstan käyntiin,niin meinas siinä unen pöppörössä turahtaa p*skat housuun--->puhaltimen moottori rääkäisi niin peijakkaan paha äänisesti :shock:
On siinä nuorellakin miehellä pumppu koetuksella :roll:
BMW E31 V12
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ville S. kirjoitti:Pösö seiso pihalla kylmissään koko työpäivän. Hyvin hörähti tulille, eikä lämpötilaa voinut aavistaa äänistä tai tuntumista. Aautomatiikat pelas niinku aina ennenkin, ilmastointi puhkui hetken päästä lämpöä hyttiin, sähkölasit liikkui normaalisti jne. On se sentään Auto tuo Ranskan Lady! Toista se oli ennen mersulla tai vieläpä tojotalla. Saatana perse aina jäässä, joka paikka kolisi ja kuskia vitutti ku 200d ei kulkenu kylmänä etes sitä mitä lämpimänä.
Juu, eihän nyt ole vielä edes kylmä. Isäukon 306 1.9TD pelasi hyvin jopa silloin muutama vuosi sitten olleilla kovilla pakkasilla, -43°C oli Torniossa lämpötila. Tosin lämpöä ei paljoa kabiiniin riittänyt :D
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

23 astetta.

Aamulla oli Hankook niin kohmeessa, että mersu lähti vain vaivoin tulille. Tein pikaisen ratkaisun, ettei tällaista pelia kannata viedä kauaksi tolpasta. Siispä otin käyttööni diesel carinan. Siinä tarkeni hyvin, kunhan sammutti lämmityslaitteen. Ei päässyt tallilämmin karkuun. :roll:

Ilta päivällä tuli sitten seurattua parkkipaikkaa. Parhaimmiillaan oli neljä konepeltiä pystyssä ja yhtä työnnettiin. Sitkein käynnistyjä oli Ford mondeo turbodiesel. Se tarvitsi volvosähkön lisäksi vielä volkkarisähköä ja yli puolen tunnin käynnistelyn, ennnen kuin sininen savu alkoi nousta.

Toyota lähti päivän päätteeksi luonnolliseti laakistä käyntiin. Vain sininen savu ilmoitti tilanteen. Edes 480tkm, eikä 10w30 öljyt haitanneet yhtään mitään.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Hannu
juniori
Viestit: 539
Liittynyt: 10.11.2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Wikke kirjoitti:
Ville S. kirjoitti:Pösö seiso pihalla kylmissään koko työpäivän. Hyvin hörähti tulille, eikä lämpötilaa voinut aavistaa äänistä tai tuntumista. Aautomatiikat pelas niinku aina ennenkin, ilmastointi puhkui hetken päästä lämpöä hyttiin, sähkölasit liikkui normaalisti jne. On se sentään Auto tuo Ranskan Lady! Toista se oli ennen mersulla tai vieläpä tojotalla. Saatana perse aina jäässä, joka paikka kolisi ja kuskia vitutti ku 200d ei kulkenu kylmänä etes sitä mitä lämpimänä.
Juu, eihän nyt ole vielä edes kylmä. Isäukon 306 1.9TD pelasi hyvin jopa silloin muutama vuosi sitten olleilla kovilla pakkasilla, -43°C oli Torniossa lämpötila. Tosin lämpöä ei paljoa kabiiniin riittänyt :D
isoveli ajeli ~50asteen pakkasilla mankilla... :shock:

ei ollu kylymä ei :roll: :mrgreen:
Sjtv
Tuning-Ässä
Viestit: 391
Liittynyt: 19.9.2005 21:05

Viesti Kirjoittaja Sjtv »

Tänään oli vasta -18 kun vulvaa koitti käynnistellä ilman roikassa oloa. Ei lähtenyt mitenkäänpäin pyörimään :cry: Tarvis varmaan vaihtaa loputkin kolme hehkua, jos se vaikka helpottaisi. Hinattiin se sitten sorsalla käyntiin, oli varmaan näky :lol: 8) :lol:
Gti masta seka riisseli tatsuni.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”