Pannaanpas hyötysuhde uusiksi.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
fantasos
Viestit: 108
Liittynyt: 20.7.2006 0:50
Paikkakunta: Oulu

Pannaanpas hyötysuhde uusiksi.

Viesti Kirjoittaja fantasos »

Nonni, poijaat! On aika parantaa maailmaa ja tienata samalla iso läjä dollareita.

Eli tarvii ainoastaan suunnitella kulkuneuvo joka:
  • -kulkee ainakin 100 mailia gallonalla bensiiniä (tai kuluttaa alle vastavan määrän energiaa jos käyttövoimana on jokin muu energianlähde). Tahtoo sanoa 2,36 litraa satasella.
    -Tuottaa alle 200g kasvihuonekaasuja maililla
    -Ei ole "konseptiatuo" vaan sarjatuotantoon käypäinen kulkuneuvo
    -On tuotantohinnaltaan kilpailukykyinen
Paalua tarjoaa Auto X-Prize.

Suunnittelu on kivaa ja sitäpaitsi se ei tarvitse työkaluja. Joten osallistukaa kaikki mukan niin pannaan ideat poikki ja pinoon! :klapi:

Otetaanpas sitten esimerkkiä näyttäen laskutikku kauniiseen käteen: :ope:

Bensiinimoottorin hyötysuhde = 20%
Verrokkiauto tällä hyötysuhteella kuluttaa 8 litraa satasella.
näin ollen 100% hyötysuhteella 8 litraa vie 500km. (Olisi muuten aika kähee kaara 8) )
2,36 litraa satasella vaatii "vain" 68% hyötysuhdetta. :contract: Pikku juttu.

Dieselmoottorit pääsevät "jopa" 30% hyötysuhteisiin.
Kokeiluasteen laivadieselit ovat saavuttaneet 40% hyötysuhteen, mikä on kokolailla perinteisen polttomoottrin yläraja.

Joko haluatte kuulla kuinka päästään 70% hyötysuhteeseen? Se ei vaadi mitään poppaskonsteja... :pope:

-Fantasos, insinööri.
"Jos ajan Volvolla, olen vastuuni tunteva perheenisä.
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Pitää vissiin vääntää morkoolia pienemmälle pikkumersusta ja asentaa ilmastointi. Isoilla elementeillä vanhat esikammiodieselit kuluttaa vain 30% vakioon verrattuna ja kestää 300% pidempään. Finaaliin pääsee jo ilman muuta modausta?

MAINSTREAM CLASS REQUIREMENTS
Capacity: 4 or more passengers (95th percentile adult male) and 10 cubic feet of useful cargo space
Wheels: 4 or more wheels
Performance: 0-60 mph acceleration in less than 12 seconds, minimum top speed 100 mph, minimum range 200 miles, 60 - 0 MPH braking in no more than 170 feet, lateral acceleration (300-ft-dia skidpad) 0.70 g, 600 ft slalom (Motor Trend) speed 55 MPH, gradeability 55 MPH on a 7.5% grade, noise levels within drive-by standards (74 decibels max)
Features: Heater, air-conditioner, audio system, real-time eco-feedback display5
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Siis täähän on jo tehty, honda monkey, vie alle 2.0l bensaa/100km
Päästöt pienet.
Saletisti passeli sarjatuotantoon.
Jos pitää olla nelipyöräinen, laittaa apurattaat siihen. :idea:

Kulkuneuvostahan tuolla puhuttiin hä? :D
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
fantasos
Viestit: 108
Liittynyt: 20.7.2006 0:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fantasos »

Otetaanpas yhä tämä hyötysuhdekuvio:

eli bensa ja ilma työnnetään palotilaan, minkä jälkeen sinne napsaistaan kipinä. Sitten se palaa (toivottavasti) täydellisesti. :roll:

Syntyy:
-palokaasuja (painetta) :x
-helvetisti lämpöä :twisted:
-hiukkasen valoa (muuttuu lämmöksi kunhan fotonit törmäilee palotilan seiniin jos näitä ei hyödynnetä). 8)

Nythän siis kaikki liike-energia yritetään tuottaa tuosta paineesta, mutta kun suurin osa palamisessa syntyvästä energiasta on lämpöenergiaa. Eli kone uusiksi ja ruvetaan muttamaan lämpöä liike-energiaksi, eikös juu?

-Fantasos, DI.
"Jos ajan Volvolla, olen vastuuni tunteva perheenisä.
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
Avatar
fantasos
Viestit: 108
Liittynyt: 20.7.2006 0:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fantasos »

nokileka kirjoitti:Isoilla elementeillä vanhat esikammiodieselit kuluttaa vain 30% vakioon verrattuna ja kestää 300% pidempään. Finaaliin pääsee jo ilman muuta modausta?
No jos sun 124:sesi kuluttaa kerran alle 2,36 litraa satasella niin lähde kisaan vaan. Jostakin syystä epäilen että kyse on tästä perinteisestä "diesel kuluttaa 30% vähemmän kuin bensa-auto - tilastosta. (eli jos bensis kulutti 8 litraa satasella niin tiiseli veisi sitten 5,6 litraa...)

-Fantasos-
"Jos ajan Volvolla, olen vastuuni tunteva perheenisä.
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

fantasos kirjoitti:Nythän siis kaikki liike-energia yritetään tuottaa tuosta paineesta, mutta kun suurin osa palamisessa syntyvästä energiasta on lämpöenergiaa. Eli kone uusiksi ja ruvetaan muttamaan lämpöä
Eli keksitään uudestaan höyrykone. :lol: Eivaiskaan...

Bemarihan esitteli pari vuotta sitten jonkun turbosteamer-konseptin (kliks, naks). Liekö kuulunut mitään siltä rintamalta vähään aikaan. Silläkin vissiin saatiin vain joku 15 prosentin parannus hyötysuhteeseen. Parannus on itse asiassa aika hyvä mutta vielä kaukana tuosta 70 prosentista.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Volkkarihan tuossa kehui saavansa vuoteen 2010 markkinoille 1 l/100 km haukkaavan auton. Saas nähdä onnistuuko. Jos teknisesti onnistuukin, saattavat öljyfirmat ja tuottajamaat laittaa kampoihin.

Ounasteltu totuushan on, että 70% hyötysuhteeseen tai 1-2 litraa sataselle yltävä tekniikka on jo tuotantovalmis, mutta em. tahot jarruttavat ratkaisujen markkinoilletuloa. Mukana salaliitossa on monesti myös valtio, joka ei katso hyvällä polttoaineverojen tuoton romahtamista, mutta samalla saarnaa ympäristön ilosanomaa, joka taas antaa rajattomat verotusmahdollisuudet nykykulutuksilla.

Litran kuluttava auto sen sijaan täyttäisi valtion toiveet kulutuksen ja päästöjen miniminnista, mutta olisi taloudellisesti juuri päinvastainen.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Saako kisaan osallistua kraanavesitoimisella?

http://www.youtube.com/watch?v=UVhXrvCCILw

Tai ei ehkä kannata, henkihän siinä menee

http://www.youtube.com/watch?v=8stApCmxYEM
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Eipä ole helppo tehtävä tämä. :shock:

Yhdistetyssä lämmön ja sähköntuotannossa esim. om 601:sta saanee helposti ulos 170kW:n tehoja. :roll:
karvine
Teräshermo
Viestit: 784
Liittynyt: 29.9.2005 23:23

Viesti Kirjoittaja karvine »

Tehdään Z-moottori. Hyötysuhde tais olla yli 50%
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Lukiko kukaan tänään mercedes-lehteä ja artikelia polttokennotekniikasta, vaikutti mielenkiintoiselta. Ongelma alkaa olla enää pakkanen jota vehkeet ei vielä kestä kuin 25 astetta.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Boss kirjoitti:Lukiko kukaan tänään mercedes-lehteä ja artikelia polttokennotekniikasta, vaikutti mielenkiintoiselta. Ongelma alkaa olla enää pakkanen jota vehkeet ei vielä kestä kuin 25 astetta.
Ei kait tuo mikään ongelma ole. Moni muukaan auto perinteisellä tekniikallakaan ei tuon enempää kestä ja niissä maissa mihin noita oikeasti paljon myytäisiin ei ikinä ole tuollaisia pakkasia, jos kohta täälläkään.
Avatar
fantasos
Viestit: 108
Liittynyt: 20.7.2006 0:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fantasos »

Boss kirjoitti:Saako kisaan osallistua kraanavesitoimisella?

http://www.youtube.com/watch?v=UVhXrvCCILw

Tai ei ehkä kannata, henkihän siinä menee

http://www.youtube.com/watch?v=8stApCmxYEM
Juu, kyllä sitä tapaavat ottaa hengiltä ihmisiä jotka keksii yli 100% hyötysuhteella toimivia koneita.

Siis faktahan on että vedyn polttaminen ei voi mitenkään tuottaa enempää energiaa kuin palotuotteena syntyneen veden hajottaminen vedyksi ja hapeksi. Se vaan tuntuu tuota tarinaa levittävitlä ihmisiltä unohtuvan.

Israelilaiset tutkijathan tekivät "auton" jossa vesi hajotettiin vedyksi ja hapeksi, minkä jälkeen vety käytettiin polttokennossa voimanlähteenä veden hajottamiselle ja auton kuljettamiselle. Prosessi oli energiavoittoinen koska veden hajotuspiirissä oli alumiinilevyistä tehty katalyytti joka kului prosessin mukana. Lopulta alumiinilevyt olivat muuttuneet täysin alumiinioksidiksi ja kulku tyssäsi kuin seinään. Alumiinia kului noin 28 kiloa sadalla kilometrillä (aikamoinen köntti kun ottaa huomioon kuinka kevyttä alumiini on).

-Fantasos-
"Jos ajan Volvolla, olen vastuuni tunteva perheenisä.
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
Avatar
fantasos
Viestit: 108
Liittynyt: 20.7.2006 0:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fantasos »

Kaapo kirjoitti:Ounasteltu totuushan on, että 70% hyötysuhteeseen tai 1-2 litraa sataselle yltävä tekniikka on jo tuotantovalmis...
Boss kirjoitti:Lukiko kukaan tänään mercedes-lehteä ja artikelia polttokennotekniikasta...
Jeps, polttokennotekniikka pääsee (sähkömoottorin hyötysuhde huomioituna) 70-75% hyötysuhteeseen. Tämä johtuu siitä että vety ei "pala" (eli tuota lämpöä) vaan hapettuu, tuottaen sähköä. Osa syntyneestä energiasta muuttuu silti lämmöksi, mutta selvästi pienempi osa kuin polttomoottorissa.

-Fantasos-
"Jos ajan Volvolla, olen vastuuni tunteva perheenisä.
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
Avatar
fantasos
Viestit: 108
Liittynyt: 20.7.2006 0:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fantasos »

Roisto kirjoitti:Bemarihan esitteli pari vuotta sitten jonkun turbosteamer-konseptin...
Ja Bemari oli oikeilla jäljillä!

Eli juuri tästä on kyse, otetaan energia talteen ja hukkaenergia talteen. Tätä tehdään esimerkiksi yhdistetyissä sähkö- ja lämpövoimaloissa, jotka vetävät jotain 90% hyötysuhdetta 24/7.

Pohjimmiltaan lähdetään siis voimalakonseptista:
Kaasuturbiinilla tehdään ensialkuun poltto ja sähköntuotanto. Hyötysuhde noin 30%. Ajetaan palokaasu sitten lämmönvaihtimen läpi ja tuotetaan lämmöstä höyryturbiinilla sähköä. Yhdistetty hyötysuhde nousee noin 60%:iin. Hukkalämpöä on vieläkin melkoisesti, mutta lämpötila on niin pieni ettei sillä voi höyrystää vettä. Käytetään viimeistä hukkalämpöä ja höyryturbiinin lauhdelämpöä haihduttamaan vielä kolmas aine ja ajetaan sitten se toisen höyryturbiinin läpi. Nyt päästään jo noin 80% hyötysuhteeseen, mutta tuotetun sähkön varastointi akkuihin ja käyttö sähkömoottorissa tiputtaa kokonaishyötysuhteen hieman yli 70% tietämille.

Kolmas aine voi olla jokin jääkaappi/pakastinmiljööstä tuttu vaihtoehto.

Eli nyt ollaan siis kolmen turbiinin ja generaattorin kuviossa, ensi alkuun pitää kutistaa voimalaitoskokoon suunniteltu laitteisto siitä useiden megawattien kokoluokasta tuollaiseen 30kW luokkaan (sen suuruinen jatkuva teho riittää vallan hyvin, niitä 100kW tehoja tarvitaan vain kiihdytyksissä ja silloin moottori imee tarvittavan tehon akuista). Luonnollisesti siis koko laitteisto kutistuu, paino tippuu jne. Sen jälkeen täytyy saada laitteisto

a) mahtumaan autoon
b) käynnistymään kivuttomasti (voimalaitoksen ylösajo kestää helposti koko päivän)
c) painamaan niin vähän että auto liikkuu. :-)

Ja ei kun "on the road"... 8)

-Fantasos, DI.
"Jos ajan Volvolla, olen vastuuni tunteva perheenisä.
Jos ajan Mersulla, olen ällöttävä ökyjuppi."
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Eikös vesiturbiinin hyötysuhde ole aika lähellä sataa? Eli laitetaan tankin täyttöaukkoon turbiini ja siitä piuhat akkuun. Tankin pohjaan reikä. Moottori pois autosta. Nyt pystyy startilla sahuuttamaan etiäppääin pelkän veden voimalla. :idea:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Roisto kirjoitti:
fantasos kirjoitti:Nythän siis kaikki liike-energia yritetään tuottaa tuosta paineesta, mutta kun suurin osa palamisessa syntyvästä energiasta on lämpöenergiaa. Eli kone uusiksi ja ruvetaan muttamaan lämpöä
Eli keksitään uudestaan höyrykone. :lol: Eivaiskaan...

Bemarihan esitteli pari vuotta sitten jonkun turbosteamer-konseptin (kliks, naks). Liekö kuulunut mitään siltä rintamalta vähään aikaan. Silläkin vissiin saatiin vain joku 15 prosentin parannus hyötysuhteeseen. Parannus on itse asiassa aika hyvä mutta vielä kaukana tuosta 70 prosentista.

t.
Risto
15 prosentin parannus hyötysuhteeseen tarkoittaa 50 prosenttia lisää liksaa meiän firmalle :lol: :lol: :lol: :lol: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”