Eli tarvii ainoastaan suunnitella kulkuneuvo joka:
- -kulkee ainakin 100 mailia gallonalla bensiiniä (tai kuluttaa alle vastavan määrän energiaa jos käyttövoimana on jokin muu energianlähde). Tahtoo sanoa 2,36 litraa satasella.
-Tuottaa alle 200g kasvihuonekaasuja maililla
-Ei ole "konseptiatuo" vaan sarjatuotantoon käypäinen kulkuneuvo
-On tuotantohinnaltaan kilpailukykyinen
Suunnittelu on kivaa ja sitäpaitsi se ei tarvitse työkaluja. Joten osallistukaa kaikki mukan niin pannaan ideat poikki ja pinoon!
Otetaanpas sitten esimerkkiä näyttäen laskutikku kauniiseen käteen:
Bensiinimoottorin hyötysuhde = 20%
Verrokkiauto tällä hyötysuhteella kuluttaa 8 litraa satasella.
näin ollen 100% hyötysuhteella 8 litraa vie 500km. (Olisi muuten aika kähee kaara )
2,36 litraa satasella vaatii "vain" 68% hyötysuhdetta. Pikku juttu.
Dieselmoottorit pääsevät "jopa" 30% hyötysuhteisiin.
Kokeiluasteen laivadieselit ovat saavuttaneet 40% hyötysuhteen, mikä on kokolailla perinteisen polttomoottrin yläraja.
Joko haluatte kuulla kuinka päästään 70% hyötysuhteeseen? Se ei vaadi mitään poppaskonsteja...
-Fantasos, insinööri.