Miksi moniuraremmi resonoi.Ominaisuusko?(OM605)toimii!

Katso myös W210
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Miksi moniuraremmi resonoi.Ominaisuusko?(OM605)toimii!

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Tyhjäkäynnillä hihna tai jokin siihen liittyvä laite pitää pärinää. Luulen että kyseessä on värisevä hihna. Kun nostaa vähänkin kierroksia, kone käy nätisti. Mutta tyhjäkäynnillä päristää. Kun kääntää renkaita paikallaan -> kuormitus lisääntyy, hihna hiljenee hieman. Kiristimen iskari on kuukauden vanha. Tuossahan se jousi hoitaa kiristyksen, eli olisiko kiristinjousi väsynyt sen verran, että hihna pääsee värisemään?
Viimeksi muokannut ahonen v, 24.4.2008 20:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29224
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos hihna pärisee sen näkee, katso hihnaa miten se heiluu ?
wiimax.fi
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2333
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Tai laturinhihapyörän laakeri juminu ja pian tippuu....... :roll:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29224
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

No jos siinä on vapaakytkin laturin hihnapyörässä niin vika on melko varmasti siinä. :roll:
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

dealer kirjoitti:No jos siinä on vapaakytkin laturin hihnapyörässä niin vika on melko varmasti siinä. :roll:
Mikä on vapaakytkin? Jos otan huomenna remmin löysälle, kuinka testaan toiminnan?
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29224
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vapaakytkin päästää laturin pyörimään toiseen suuntaan vapaasti vaikka remmi jarruttaa.

Ellei hihnapyörä ole kiinni normaalilla mutterilla vaan sisällä näkyy monikoloavaimen kanta sekä akselin päässä että hihnapyörässä se on vapaakytkimellä.

Toiminnan voi testata kun ottaa remmin pois, pitää kiinni hihnapyörästä ja nytkäyttää siitä voimakkaasti; toiseen suuntaan tuntee miten se antaa periksi. Jos se on ehyt.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Suoritin tänään tutkimuksia aiheeseen liittyen:
Otin hihnan löysälle ja kokeilin apulaitteiden hihnapyöriä, kaikki pyöri ihan vaivatta, laturissa ei tuntunut olevan laakereissa väljää, eli mitään vakavaa tuo tuskin on. Ääni tulee joko pärisevästä/värisevästä hihnasta tai jokin resonoi jossain imusarjan alla. Ääntä on vaikea paikallistaa. Tyhjäkäynnillä hihna ainakin silminnähden värisee siitä viskon ja ohjaustehostimen väliseltä alueelta, ja kun tyhjäkäynnillä kääntää rattia, vatkaa remmi jo melkoisesti.
Mikä tuohon remmin vatkuuseen voi olla syynä? voiko kiristin löystyä? voiko remmi venyä? Jos tyhjäkäyntiä pystyisi nostamaan, niin ääni hukkuisi silläkin, mutta ei tuosta sähköpumpusta ilmeisesti voi sitä tehdä?
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29224
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olisiko ohjaustehostimenpumpun korvakko poikki ?
Oireet sopisivat.
Kuuluuko ääni ilman hihnaa ? Ei ?
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

dealer kirjoitti:Olisiko ohjaustehostimenpumpun korvakko poikki ?
Oireet sopisivat.
Kuinkahan tuon voisi todentaa? Näkyykö tuo yleensä poikki menevä osa päällepäin? Saako varaosia?
dealer kirjoitti: Kuuluuko ääni ilman hihnaa ? Ei ?
Otin hihnan vain löysälle, eli ilman hihnaa en kokeillut käyttää, mutta hyin todennäköisesti tu jotenkin hihnaan liittyy, kun moottori sisnänsä käy ihan nätisti.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2333
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Jahas täällä on ahkeroitu. 8)
Laturin pyörä vaan on edelleen testaamatta tai raportointi epäonnistunut. :roll:

Lukitse laturin akseli akselinpäähän sopivalla avaimella.Pyöritä laturinpyörää vastapäivään pitäisi pyöriä ja akseli pysyy paikallaan.
Myötäpäivään pitäisi ottaa akselin väkisin mukaansa. :roll:
Eli toimii samoin kuin stokerin syötön laakeri. :twisted:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

dealer kirjoitti:Olisiko ohjaustehostimenpumpun korvakko poikki ?
Näkyykö tuo korvakko näistä kuvista?

klik
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29224
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Korvakko" on vähän huono sana, sori ... katsot pumpun kiinnitystä, jostain niiden kiinnityspulttien läheltä voi olla pumpun alumiinirunko poikki, milloin mistäkin kohtaa niitä on katkeillut.

Vai onko liian pitkä remmi tai se uudehko iskari kuitenkin hajalla - hankala sanoa täältäkäsin. :D
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

dealer kirjoitti:
Vai onko liian pitkä remmi tai se uudehko iskari kuitenkin hajalla - hankala sanoa täältäkäsin. :D
Remmin ajattelin nyt vaihdella ainakin, eihän tuo uusikaan enää ole.
Kun laitoin iskarin paikoilleen noin kuukausi takaperin, oli se niin tiukka, että vaivoin jaksoin työntää vartta sisään päin, nyt kun koitin oli se tuosta jo löystynyt mutta napakan oloinen kuitenkin. Vanha iskari oli silloin vaihto hetkellä aivan loppu, ja mielestäni "ronklotus" oli samaa luokkaa kuin nyt, mutta hiljeni sitten, nyt se on alkanut taas. Dieselit on vielä sen verran vieraampia, ettei tiedä mikä kalina kuuluu asiaan :lol: mutta tämä kuuluu jo häiritsevästi kapiiniin asti, sellaisena resonointina.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Muutamissa tarvikeiskareissa on joku tukkurin ääliö varasto Greenpeace-mies joka ei ole ikinä autolla edes ajanut pakatessaan laittanut varaosanumeron tarran siihen iskarin varteen.
Liimaa jää väkisinkin varteen ja kun varren työntää sisään> on jo iskari paskana.
Tämmönen tiaknoosi tuli tehtyä kun vaihoin yhteen om 606:een rystyset verillä takuuseen kolmannen iskarin alle puolessa vuodessa ja viimeisessä ei ollut tarraa varressa :evil: :evil:
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Aki P kirjoitti:pakatessaan laittanut varaosanumeron tarran siihen iskarin varteen.
Liimaa jää väkisinkin varteen ja kun varren työntää sisään> on jo iskari paskana.
Tämmönen tiaknoosi tuli tehtyä kun vaihoin yhteen om 606:een rystyset verillä takuuseen kolmannen iskarin alle puolessa vuodessa ja viimeisessä ei ollut tarraa varressa :evil: :evil:
Enpäs muista oliko siinä tarraa/limaa. Pitää vaihella noita osia ja tarkastella "korvakkoa". Kun tuo vaimennin on rikki, pitääkö remmi sellasta pärisevää ääntä, joka kuuluu kapiiniin jonkinlaisena räminänä. Kuuluko hihnan kulkea aivan värisemättä? Kun nostaa kierroksia ja sitten pudottaa takaisin tyhjäkäynnille, niin hihna värisee melko paljon :roll:
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
jatakki
Viestit: 3
Liittynyt: 18.10.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja jatakki »

Paina voimakkaasti auton käydessä jollain pitkällä ruuvimeisselillä/rautatangolla sitä hihnan kiristäjää sieltä kiristinrullan päästä. Jos "räminä" häipyy niin vaihda koko kiristimen runko ja se iso pultti joka toimii kiinnikkeenä. Itsllä kolisi/rämisi samalla lailla. Ei auttanut iskarin ja jousen vaihdot...Kiristin oli vaan kulunut väljäksi kiinnityspulttiin verrattuna.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7158
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

OOOTEEEN tynkää. Miksi ihmeessä noihin uudempiin vehkeisiin on tungettu laturiin tuo vapaakytkin???

Pellaahan nuo vanhemmatkin ilman sitä vallan mainiosti. On vain yks vikapaikka enemmän. :evil:
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Vaihtelin tänään tuon remmin ja käytin konetta myös ilman remmiä, kylläpä kävikin nätisti. Ääni kyllä muuttui vaihdon jälkeen, mutta karkean kuuloinen on vieläkin. Pitkään seurailin tuota hihnaa ja kyllä se ääni kuuluu siitä kopisevasta kiristimestä ja tärisevästä hihnasta. Kun laitoin meisselin koneen ja kiristimen väliin, niin ääni loppui. Eli taitaa syy olla tuo alla oleva. Niin ja tuo iskarikin tuntui olevan melko timmi vielä. Tarkistin myös ohjaustehostimen kiinnityksen ja ehjä näytti olevan.

jatakki kirjoitti:Paina voimakkaasti auton käydessä jollain pitkällä ruuvimeisselillä/rautatangolla sitä hihnan kiristäjää sieltä kiristinrullan päästä. Jos "räminä" häipyy niin vaihda koko kiristimen runko ja se iso pultti joka toimii kiinnikkeenä. Itsllä kolisi/rämisi samalla lailla. Ei auttanut iskarin ja jousen vaihdot...Kiristin oli vaan kulunut väljäksi kiinnityspulttiin verrattuna.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2333
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Mika.T kirjoitti:OOOTEEEN tynkää. Miksi ihmeessä noihin uudempiin vehkeisiin on tungettu laturiin tuo vapaakytkin???

Pellaahan nuo vanhemmatkin ilman sitä vallan mainiosti. On vain yks vikapaikka enemmän. :evil:


Tuon topikin sisällähän sitä on pohdittu(E-W jälkeen) :arrow:
viewtopic.php?t=8626&postdays=0&postorder=asc&start=30
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Nyt on vaihdettu:

Kiristin
kiristimen pultti
kiristimen rulla
kiristimen jousi
kiristimen vaimennin
moniura hihna

yht. n. 200€

Kyllähän tuo ääni hiljeni, mutta ei tuo käyntiääni vieläkään ole niin sivistynyt kuin mielestäni pitäisi olla. Kaippa tuo sitten on ominaisuus. Täytyy miitissä ottaa joku asiasta enempi tietävä kuuntelemaan konetta.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Terry
Viestit: 28
Liittynyt: 22.11.2007 9:31

Rämisee..

Viesti Kirjoittaja Terry »

Ittellä pitää samanlaista ääntä ja ajattelin huomenna vaihtaa kiristimen rullaan laakerin (skf:5202(35/15/16mm)
Vaikutti ainakin että olis vaihdettavissa. Vai onko kukaan kokeillu prässäämällä? Luulen että räpinä loppuu siihen. Huonosti laakeri ainakin pyöri.. Auto oli C180 -94 on ilmastointi.
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Aivan normaali prässättäväksi, sitä miekin kahtelin että eipä tullut ensin purettua ja katsottua, siellähän se koolissa numero seisoo.
Mutta epäilen iskaria, matalilla kierroksilla resonoi ja käyttökierrosalueella aivan hiljanen.
Minul diiselis jossai n. 1400 r/nin rällättti kovimmillaa.
VALMET 5oo -69
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Eräs vanha mersumies sanoi, että alkaa kaikissa dieseli mersuissa räplättää tuo hihna kun 50tkm tulee mittariin. Hiljenee kun laittaa kumia iskarin ja moottorin väliin. Täytyy tuota vielä kokeilla, kun ei tuo muuten tunnu hiljenevän
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

Ei auta mikään... olen kokeillut vaikka mitä ja ei hiljene joten olen tässä vuoden ja 55000km aikana jo tottunut niin siihen ettei se enää haittaa...
MB250TDvm-95..20venttiiliä
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ihiminenhän sen on teheny,kyllä sen äänen pois saa kunhan paneutuu siihen :roll:
Terry
Viestit: 28
Liittynyt: 22.11.2007 9:31

Re: Rämisee..

Viesti Kirjoittaja Terry »

Terry kirjoitti:Ittellä pitää samanlaista ääntä ja ajattelin huomenna vaihtaa kiristimen rullaan laakerin (skf:5202(35/15/16mm)
Vaikutti ainakin että olis vaihdettavissa. Vai onko kukaan kokeillu prässäämällä? Luulen että räpinä loppuu siihen. Huonosti laakeri ainakin pyöri.. Auto oli C180 -94 on ilmastointi.
Nyt on laakeri vaihdettu ja metelöinti loppui siihen. Pistin 62202-2rs - laakerin koska 5202 oli vaikeeta löytää. 62202 on pari milliä kapeempi. Hinta oli 3€ ei paha :P
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

seppokotilainen kirjoitti:Ei auta mikään... olen kokeillut vaikka mitä ja ei hiljene joten olen tässä vuoden ja 55000km aikana jo tottunut niin siihen ettei se enää haittaa...
Onkohan tuo ääni moniventtiilisten koneiden ominaisuus/vika :roll:
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

minähän sanoin että kyllä sen äänen pois siitä saa kunhan paneutuu asiaan :D :D :D
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kyllä se käy sievästi tuo 250 kun kaikki on kunnossa. Itsellänikin olisi kiristinrullan vaihto edessä, semmonen "hinkutus" kuuluu pellin alta.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Käväisin töistä tullessa autokorjaamo Kleimolalla. Veikko ol sitä mieltä että tuo on enempi ominaisuus kuin vika :? Ei ollu vapaakytkintä laturissa, mutta sellaisen voi siihen kuitenkin laittaa jälkeenpäin. Pitää kuulemma samanlaista ääntä tuo remmi kuin niissä vapaakytkimellisissä kun räikkä on rikki.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 moottori”