Miksi moniuraremmi resonoi.Ominaisuusko?(OM605)toimii!
Miksi moniuraremmi resonoi.Ominaisuusko?(OM605)toimii!
Tyhjäkäynnillä hihna tai jokin siihen liittyvä laite pitää pärinää. Luulen että kyseessä on värisevä hihna. Kun nostaa vähänkin kierroksia, kone käy nätisti. Mutta tyhjäkäynnillä päristää. Kun kääntää renkaita paikallaan -> kuormitus lisääntyy, hihna hiljenee hieman. Kiristimen iskari on kuukauden vanha. Tuossahan se jousi hoitaa kiristyksen, eli olisiko kiristinjousi väsynyt sen verran, että hihna pääsee värisemään?
Viimeksi muokannut ahonen v, 24.4.2008 20:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Mikä on vapaakytkin? Jos otan huomenna remmin löysälle, kuinka testaan toiminnan?dealer kirjoitti:No jos siinä on vapaakytkin laturin hihnapyörässä niin vika on melko varmasti siinä.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Vapaakytkin päästää laturin pyörimään toiseen suuntaan vapaasti vaikka remmi jarruttaa.
Ellei hihnapyörä ole kiinni normaalilla mutterilla vaan sisällä näkyy monikoloavaimen kanta sekä akselin päässä että hihnapyörässä se on vapaakytkimellä.
Toiminnan voi testata kun ottaa remmin pois, pitää kiinni hihnapyörästä ja nytkäyttää siitä voimakkaasti; toiseen suuntaan tuntee miten se antaa periksi. Jos se on ehyt.
Ellei hihnapyörä ole kiinni normaalilla mutterilla vaan sisällä näkyy monikoloavaimen kanta sekä akselin päässä että hihnapyörässä se on vapaakytkimellä.
Toiminnan voi testata kun ottaa remmin pois, pitää kiinni hihnapyörästä ja nytkäyttää siitä voimakkaasti; toiseen suuntaan tuntee miten se antaa periksi. Jos se on ehyt.
Suoritin tänään tutkimuksia aiheeseen liittyen:
Otin hihnan löysälle ja kokeilin apulaitteiden hihnapyöriä, kaikki pyöri ihan vaivatta, laturissa ei tuntunut olevan laakereissa väljää, eli mitään vakavaa tuo tuskin on. Ääni tulee joko pärisevästä/värisevästä hihnasta tai jokin resonoi jossain imusarjan alla. Ääntä on vaikea paikallistaa. Tyhjäkäynnillä hihna ainakin silminnähden värisee siitä viskon ja ohjaustehostimen väliseltä alueelta, ja kun tyhjäkäynnillä kääntää rattia, vatkaa remmi jo melkoisesti.
Mikä tuohon remmin vatkuuseen voi olla syynä? voiko kiristin löystyä? voiko remmi venyä? Jos tyhjäkäyntiä pystyisi nostamaan, niin ääni hukkuisi silläkin, mutta ei tuosta sähköpumpusta ilmeisesti voi sitä tehdä?
Otin hihnan löysälle ja kokeilin apulaitteiden hihnapyöriä, kaikki pyöri ihan vaivatta, laturissa ei tuntunut olevan laakereissa väljää, eli mitään vakavaa tuo tuskin on. Ääni tulee joko pärisevästä/värisevästä hihnasta tai jokin resonoi jossain imusarjan alla. Ääntä on vaikea paikallistaa. Tyhjäkäynnillä hihna ainakin silminnähden värisee siitä viskon ja ohjaustehostimen väliseltä alueelta, ja kun tyhjäkäynnillä kääntää rattia, vatkaa remmi jo melkoisesti.
Mikä tuohon remmin vatkuuseen voi olla syynä? voiko kiristin löystyä? voiko remmi venyä? Jos tyhjäkäyntiä pystyisi nostamaan, niin ääni hukkuisi silläkin, mutta ei tuosta sähköpumpusta ilmeisesti voi sitä tehdä?
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Kuinkahan tuon voisi todentaa? Näkyykö tuo yleensä poikki menevä osa päällepäin? Saako varaosia?dealer kirjoitti:Olisiko ohjaustehostimenpumpun korvakko poikki ?
Oireet sopisivat.
Otin hihnan vain löysälle, eli ilman hihnaa en kokeillut käyttää, mutta hyin todennäköisesti tu jotenkin hihnaan liittyy, kun moottori sisnänsä käy ihan nätisti.dealer kirjoitti: Kuuluuko ääni ilman hihnaa ? Ei ?
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Jahas täällä on ahkeroitu.
Laturin pyörä vaan on edelleen testaamatta tai raportointi epäonnistunut.
Lukitse laturin akseli akselinpäähän sopivalla avaimella.Pyöritä laturinpyörää vastapäivään pitäisi pyöriä ja akseli pysyy paikallaan.
Myötäpäivään pitäisi ottaa akselin väkisin mukaansa.
Eli toimii samoin kuin stokerin syötön laakeri.
Laturin pyörä vaan on edelleen testaamatta tai raportointi epäonnistunut.
Lukitse laturin akseli akselinpäähän sopivalla avaimella.Pyöritä laturinpyörää vastapäivään pitäisi pyöriä ja akseli pysyy paikallaan.
Myötäpäivään pitäisi ottaa akselin väkisin mukaansa.
Eli toimii samoin kuin stokerin syötön laakeri.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Näkyykö tuo korvakko näistä kuvista?dealer kirjoitti:Olisiko ohjaustehostimenpumpun korvakko poikki ?
klik
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Remmin ajattelin nyt vaihdella ainakin, eihän tuo uusikaan enää ole.dealer kirjoitti:
Vai onko liian pitkä remmi tai se uudehko iskari kuitenkin hajalla - hankala sanoa täältäkäsin.
Kun laitoin iskarin paikoilleen noin kuukausi takaperin, oli se niin tiukka, että vaivoin jaksoin työntää vartta sisään päin, nyt kun koitin oli se tuosta jo löystynyt mutta napakan oloinen kuitenkin. Vanha iskari oli silloin vaihto hetkellä aivan loppu, ja mielestäni "ronklotus" oli samaa luokkaa kuin nyt, mutta hiljeni sitten, nyt se on alkanut taas. Dieselit on vielä sen verran vieraampia, ettei tiedä mikä kalina kuuluu asiaan mutta tämä kuuluu jo häiritsevästi kapiiniin asti, sellaisena resonointina.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Muutamissa tarvikeiskareissa on joku tukkurin ääliö varasto Greenpeace-mies joka ei ole ikinä autolla edes ajanut pakatessaan laittanut varaosanumeron tarran siihen iskarin varteen.
Liimaa jää väkisinkin varteen ja kun varren työntää sisään> on jo iskari paskana.
Tämmönen tiaknoosi tuli tehtyä kun vaihoin yhteen om 606:een rystyset verillä takuuseen kolmannen iskarin alle puolessa vuodessa ja viimeisessä ei ollut tarraa varressa
Liimaa jää väkisinkin varteen ja kun varren työntää sisään> on jo iskari paskana.
Tämmönen tiaknoosi tuli tehtyä kun vaihoin yhteen om 606:een rystyset verillä takuuseen kolmannen iskarin alle puolessa vuodessa ja viimeisessä ei ollut tarraa varressa
Enpäs muista oliko siinä tarraa/limaa. Pitää vaihella noita osia ja tarkastella "korvakkoa". Kun tuo vaimennin on rikki, pitääkö remmi sellasta pärisevää ääntä, joka kuuluu kapiiniin jonkinlaisena räminänä. Kuuluko hihnan kulkea aivan värisemättä? Kun nostaa kierroksia ja sitten pudottaa takaisin tyhjäkäynnille, niin hihna värisee melko paljonAki P kirjoitti:pakatessaan laittanut varaosanumeron tarran siihen iskarin varteen.
Liimaa jää väkisinkin varteen ja kun varren työntää sisään> on jo iskari paskana.
Tämmönen tiaknoosi tuli tehtyä kun vaihoin yhteen om 606:een rystyset verillä takuuseen kolmannen iskarin alle puolessa vuodessa ja viimeisessä ei ollut tarraa varressa
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Paina voimakkaasti auton käydessä jollain pitkällä ruuvimeisselillä/rautatangolla sitä hihnan kiristäjää sieltä kiristinrullan päästä. Jos "räminä" häipyy niin vaihda koko kiristimen runko ja se iso pultti joka toimii kiinnikkeenä. Itsllä kolisi/rämisi samalla lailla. Ei auttanut iskarin ja jousen vaihdot...Kiristin oli vaan kulunut väljäksi kiinnityspulttiin verrattuna.
Vaihtelin tänään tuon remmin ja käytin konetta myös ilman remmiä, kylläpä kävikin nätisti. Ääni kyllä muuttui vaihdon jälkeen, mutta karkean kuuloinen on vieläkin. Pitkään seurailin tuota hihnaa ja kyllä se ääni kuuluu siitä kopisevasta kiristimestä ja tärisevästä hihnasta. Kun laitoin meisselin koneen ja kiristimen väliin, niin ääni loppui. Eli taitaa syy olla tuo alla oleva. Niin ja tuo iskarikin tuntui olevan melko timmi vielä. Tarkistin myös ohjaustehostimen kiinnityksen ja ehjä näytti olevan.
jatakki kirjoitti:Paina voimakkaasti auton käydessä jollain pitkällä ruuvimeisselillä/rautatangolla sitä hihnan kiristäjää sieltä kiristinrullan päästä. Jos "räminä" häipyy niin vaihda koko kiristimen runko ja se iso pultti joka toimii kiinnikkeenä. Itsllä kolisi/rämisi samalla lailla. Ei auttanut iskarin ja jousen vaihdot...Kiristin oli vaan kulunut väljäksi kiinnityspulttiin verrattuna.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Mika.T kirjoitti:OOOTEEEN tynkää. Miksi ihmeessä noihin uudempiin vehkeisiin on tungettu laturiin tuo vapaakytkin???
Pellaahan nuo vanhemmatkin ilman sitä vallan mainiosti. On vain yks vikapaikka enemmän.
Tuon topikin sisällähän sitä on pohdittu(E-W jälkeen)
viewtopic.php?t=8626&postdays=0&postorder=asc&start=30
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Nyt on vaihdettu:
Kiristin
kiristimen pultti
kiristimen rulla
kiristimen jousi
kiristimen vaimennin
moniura hihna
yht. n. 200€
Kyllähän tuo ääni hiljeni, mutta ei tuo käyntiääni vieläkään ole niin sivistynyt kuin mielestäni pitäisi olla. Kaippa tuo sitten on ominaisuus. Täytyy miitissä ottaa joku asiasta enempi tietävä kuuntelemaan konetta.
Kiristin
kiristimen pultti
kiristimen rulla
kiristimen jousi
kiristimen vaimennin
moniura hihna
yht. n. 200€
Kyllähän tuo ääni hiljeni, mutta ei tuo käyntiääni vieläkään ole niin sivistynyt kuin mielestäni pitäisi olla. Kaippa tuo sitten on ominaisuus. Täytyy miitissä ottaa joku asiasta enempi tietävä kuuntelemaan konetta.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Rämisee..
Ittellä pitää samanlaista ääntä ja ajattelin huomenna vaihtaa kiristimen rullaan laakerin (skf:5202(35/15/16mm)
Vaikutti ainakin että olis vaihdettavissa. Vai onko kukaan kokeillu prässäämällä? Luulen että räpinä loppuu siihen. Huonosti laakeri ainakin pyöri.. Auto oli C180 -94 on ilmastointi.
Vaikutti ainakin että olis vaihdettavissa. Vai onko kukaan kokeillu prässäämällä? Luulen että räpinä loppuu siihen. Huonosti laakeri ainakin pyöri.. Auto oli C180 -94 on ilmastointi.
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
Aivan normaali prässättäväksi, sitä miekin kahtelin että eipä tullut ensin purettua ja katsottua, siellähän se koolissa numero seisoo.
Mutta epäilen iskaria, matalilla kierroksilla resonoi ja käyttökierrosalueella aivan hiljanen.
Minul diiselis jossai n. 1400 r/nin rällättti kovimmillaa.
Mutta epäilen iskaria, matalilla kierroksilla resonoi ja käyttökierrosalueella aivan hiljanen.
Minul diiselis jossai n. 1400 r/nin rällättti kovimmillaa.
VALMET 5oo -69
Eräs vanha mersumies sanoi, että alkaa kaikissa dieseli mersuissa räplättää tuo hihna kun 50tkm tulee mittariin. Hiljenee kun laittaa kumia iskarin ja moottorin väliin. Täytyy tuota vielä kokeilla, kun ei tuo muuten tunnu hiljenevän
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- seppokotilainen
- Viestit: 325
- Liittynyt: 13.12.2006 1:29
- Paikkakunta: Lievestuore
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Re: Rämisee..
Nyt on laakeri vaihdettu ja metelöinti loppui siihen. Pistin 62202-2rs - laakerin koska 5202 oli vaikeeta löytää. 62202 on pari milliä kapeempi. Hinta oli 3€ ei pahaTerry kirjoitti:Ittellä pitää samanlaista ääntä ja ajattelin huomenna vaihtaa kiristimen rullaan laakerin (skf:5202(35/15/16mm)
Vaikutti ainakin että olis vaihdettavissa. Vai onko kukaan kokeillu prässäämällä? Luulen että räpinä loppuu siihen. Huonosti laakeri ainakin pyöri.. Auto oli C180 -94 on ilmastointi.
Onkohan tuo ääni moniventtiilisten koneiden ominaisuus/vikaseppokotilainen kirjoitti:Ei auta mikään... olen kokeillut vaikka mitä ja ei hiljene joten olen tässä vuoden ja 55000km aikana jo tottunut niin siihen ettei se enää haittaa...
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Käväisin töistä tullessa autokorjaamo Kleimolalla. Veikko ol sitä mieltä että tuo on enempi ominaisuus kuin vika Ei ollu vapaakytkintä laturissa, mutta sellaisen voi siihen kuitenkin laittaa jälkeenpäin. Pitää kuulemma samanlaista ääntä tuo remmi kuin niissä vapaakytkimellisissä kun räikkä on rikki.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89