miksikä siellä 124 -osastolla on niin paljon kysyttävää ja ongelmia esillä, vaikka piti olla kestävä ja laadukas peli
Satakaksnelkulla kun moni joutuu köyhyyttään ajamaan

niin on pakko kateuksissaan joskus puhua perättömiä väykyn ongelmista ... kestävin ja laadukkain mersumallihan on W204, sen osastolla ei ole kyselty ongelmista oikeastaan ollenkaan.
Otetaan esimerkiksi W210 CDI-moottorilla, vaikkapa 220.
Ulkomuoto on tyylikkään näköinen, muotoilu on ajatonta.
Valot ovat kohtuulliset ja sumuvalotkin oikealla paikalla alhaalla puskurissa.
Penkit ovat hyvät istua toisin kuin 124-vanhuksen hetekat, säädöt riittävät ja verhoilumateriaalit ovat laadukkaita.
Auto on hiljaisempi kuin edeltäjänsä ja hammastanko-ohjaus on selvä muutos parempaan suuntaan.
Hallintalaitteet toimivat totutusti, erinomaiseen monitoimiviikseen on lisätty kertapyyhkäisytoiminto josta W124 omistajat haaveilivat.
Hehkutusaika on erittäin lyhyt verrattuna esikammiodieselin "rukoushetkeen".
Automaatti-ilmastointi hoitaa lämmityksen ja tuuletuksen huomaamatta ja Webasto lämmittää moottorin nopeasti.
W210 on vakaa, rauhallinen ajettava - satakaksnelkuista tuttu puoltamistaipumus ja rauhattomuus loistaa poissaolollaan.
Automaatti vaihtaa pehmeästi, lähes huomaamatta.
Moottorissa on riittävästi tehoa ja laaja-alainen vääntö - moisesta vanhan 124:n omistajat saattoivat vain haaveilla.
Edes 300 24V turbodiesel ei pääsisi lähellekään näitä ominaisuuksia vaikka sellainen olisi joskus 124:än keulille laitettu, puhumattakaan polttoaineenkulutuksesta joka on CDI-moottorissa monta litraa pienempi sataa kilometriä kohden.
CDI onkin käyttöominaisuuksiltaan ensimmäinen 210-koriseen valittu moottori joka on sopusoinnussa auton muiden ominaisuuksien kanssa.
Ajonvakautusjärjestelmän ansiosta ohitukset hoituvat turvallisesti; kaasun voi painaa pohjaan ja vaihtaa samalla kaistaa liukkaallakin kelillä.
Vanhalla 124:llä sama temppu aiheuttaa välittömän ulosajon, ainakin jos varusteena on ASD joka on tällaisissa tilanteissa suorastaan vaaratekijä.
Mikäli kulkua halutaan lisää se onnistuu erittäin helposti ja edullisesti moottorinohjauksen ohjelmaa muuttamalla, jopa +50hv ja rajusti vääntöä saadaan hetkessä.
Mikä parasta, moottori kestää tämän - samoin voimansiirto, 124:ssähän automaattilaatikko antautuu heti kun tehoa lisätään.
Eikä polttoaineenkulutus kasva ohjelmamuutoksella.
W210:ssa on 124:ään verrattuna keskimäärin huomattavasti paremmat varusteet - siitä huolimatta käytetyn hinta on edullinen.
Monesta 124:stä puuttuu jopa ilmastointi joka W210:ssä on lähes itsestäänselvyys.
Perushuolto on jopa edullisempaa kuin isokoneisessa 124:ssä kiitos pienemmän öljytilavuuden - pari litraa laadukasta täyssynteettistä öljyä maksaa jo parikymppiä.
Öljynvaihdot ja huollot on helppo tehdä itse - ja mikäli katsastuksessa havaitaan jotain vikaa ne voi korjata maalaisjärkeä käyttämällä.
Joskus paljon ajetuissa saattaa alapallonivel väljistyä (samahan se on muissakin merkeissä) jolloin vaihtotyö on huomattavasti helpompi kuin 124:ssä.
Ei ole mitään järkeä maksaa yli 10-vuotiaasta vanhentuneen tekniikan voimin liikkuvasta 124:stä jopa yli 5000 euroa kun (kiitos autoveroremontin) lähes samalla rahalla saa uudemman commonrail-dieselin jonka kulutus on paljon pienempi ja jossa on hyvät varusteet.
Lisäbonuksena W210 ostaja saa mm. naapurien kateelliset katseet.
Ei ole ihme että mersuharrastajat ovat ottaneet W210n omakseen kateellisten panetteluista piittaamatta.