Keskustelua autossa tarkenemisesta

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
HVM

Keskustelua autossa tarkenemisesta

Viesti Kirjoittaja HVM »

Pakkanen huitoo taas kahdenkympin kamuroilla, eukko läksi viikon vanhan sinappikoneen kanssa mersuilemaan, suu virneessä ja lämpimallä autolla. :D

Ceessä tarkenee hyvin, ainakin pentsiinimalleissa. Pakkanen oli viikko sitten ankarimmillaan lipo neljässäkympissä, lämmintä piisasi, vaikka en voi väittää että mersussa hiki olisi tullut. :roll:

Kylmin rottelo jolla olen ajanut on Peukeuut 309, hyvänä kakkosena saattaa olla C-mallin kadetti, siis näistä ihan lähihistorian rotteloista poimittuna. No C-Kadetin sijoittaminen lähihistoriaan taitaa olla aika kaukaa haettua, mutta sellaisellakin tuli joskus 20v takaperin talvi-autoiltua. :shock:

Niin, ja KE20 Corollankin puhallus oli kyllä kuin lehmän hönkäys, pihalle ei nähnyt mitään jos ei raaputtanut lasia alvariinsa. :roll:

Mutta mitenkäs nämä nyky-autot? Miten niissä muissa merkeissä tarkenee, tai näkee ulos? Oma autoilu on ollut Mersu-Vammaista jo sen aikaa että tatsi perässätulijoihin on päässyt katoamaan. :(

Ässähän on ihan luku sinänsä, siinä tarkenee kelillä kuin kelillä, oli se sitten käynnissä tai ei. 8)
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Keskustelua autossa tarkenemisesta

Viesti Kirjoittaja Generig »

Tuossa viimeviikolla pari päivää ajelin Ford KA:lla kun oma johtotähti oli Lucky-Dogin hellässä huomassa. Auto oli lämmin, paljon lämpimämpi kuin nykyinen CDI mese joka kyllä lämpiää mutta hitaammin. Pitäisi varmasti tarkistaa että kiertovesipumppu jaksaa jauhaa. Ex C-koppanen bentsiini oli varsin mukava myös. Japanialaiset autot millä on tullut ajeltua ovat nekin olleet lämpimiä mutta eivät mukavia josta tullaankin sitten itse asiaan.

On nimittäin aivan eri asia että kuinka lämpöä riittää ja kuinka mukavaa se lämpö on. Japanialaissa on aina jalat jäätyneet ja pää paistunut (ainakin omien kokemusten mukaan). Mersuissa homma on mielestäni paremmin hoidettu ja lämpö tasaisempaa. Takasivuilaiselle kaipailen kyllä puhallusta volvon tapaan.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Talpotissa tarkeni, kylä näi o :shock: Mersussa on lämmin, vaikka millainen pakkanen pihalla pauhaisi, paitahihasillaan ajeltiin täälläkin, kun pakkanen heilui -30 asteen tuntumassa. Voi sen joskus laittaa käymäänkin, jos aamuyöstä vilu tulee :deku:

Fiiat Uunossa oli kylmä kymmentä astetta kovemmalla pakkasella.
Fiiat 132 taas oli kuin liikkuva sauna, jos kuumaa halutti saada pirttiin.
Pontiacissa oli koneessa valtava vesitila ja huippupieni hytti, mutta sitäkin kylmempi.
Opelin E-malli eli se sämpylä oli melko viileä.
Corolla oli keskilämmin.
Volvo S40 T4 oli todellinen jääkaappi.
Rätti-Sitikka oli suht. "viileä", mutta kuitenkin siellä oli aina lämpimpi kuin ulkona :shock:
Xantia on yllättävän lämmin.
Velipojan farkku-Volvo 2.5 tiisseli on melko vilpoinen.

Näistä tulisi niin pitkä lista, että jätän palelun nyt tähän ja yritän unohtaa nuo pahimmat tapaukset. Voi nimittäin olla, että Tärviöllekin tulee pakkaset, nyt on vain asteen parin verran. Aamuseitsemältäkin vain -3.5.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
[jimi]
Oulun Hendrix
Viestit: 959
Liittynyt: 14.11.2005 12:42
Paikkakunta: Himanka

Viesti Kirjoittaja [jimi] »

palolaitoksen 307 pösössä vetää ikkunat het porkkahuuruun ku liikkeelle lähtee... :roll:
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Nykyautot?

Eijjo kauheasti kokemuksia. Appiukon uusissa Golfeissa, bensa ja diesel, tuntuu ihme kyllä tarkenevan. TDI tieten lämpiää varsin hitaasti, mutta lämpiää kuitenkin riittäviin lukemiin jopa Pohjois-Suomen pakkasiin, ainakin minulle. Tosin mulla tuppaa olemaan kuuma joka paikassa.

Alfa Romeo 164 -89: Kuin 80-vuotias mafioso henkisi Sisilian auringossa viimeisiä haaleita valkosipulihajuisia henkäyksiään. Alle 600 km:n se ei ainakaan lämpene, ja sitä pitempää matkaa sillä on hankala luotettavasti ajaa.

VW Jetta -87: Vaimokin tarkeni => kuka tahansa tarkenee.

Saabit 96 ja 9-3: Kuumia kuin sauna. Varsinkin 96:n tuulilasille tuleva inferno...ei kauaa huurre viihtynyt.

Opel Corsa TR 1200 S -85: Surkeaa. Huurretta, kosteutta, kylmyyttä.

Nykyautoja nuo eivät tietenkään ole. Ja bensoja paitsi Jetta.

Kaipa noissa uusissakin tarkenee, ainakin bensoissa. Ja dieseleihin kauppaavat melkein järkijään Webastoa tms. Mikäs se uusi lohkolämppäri on, ainakin Volkkareissa, joka ei tule vesitilaan vaan vain lohkon kylkeen? Tekeekö mitään?
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1020
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

W210 pärjää ihan mukavasti (Mukana menossa:Webasto) kylmälläkin ilmaa (-20 ja alle) kun puhalluksen laittaa kello viiteen ja nopeuden kolmoselle. Keskisuulakkeet kiinni, muut auki, myös keskikonsoli takaa.

W211 taas onkin dieseliksi jekku, se lämpenee nopeemmin kuin bensa :shock: Sähkövastukset on edellisestä mallista poiketen ilmakanavissa, ei vesitilassa, joten lämpöä alkaa tulla melko pian. Ei tulikuumaa, mutta lämmintä. Eikä maantieajossa lämpenemisnopeudessa ole ongelmia. Jaksaa se pitää lämpönsä taajamassakin sen jälkeen. Automaatti-ilmastointi osaa toimia talvellakin hyvin ja etujalkatilaan tulee enemmän lämpöä kuin vanhassa mallissa. (Jostakin syystä ilmastointi pitää olla 'päällä,' vaikka ei periaatteessa pitäisi vaikuttaa, sammuttaminen vaikuttaa lämmönjakoon ja sivulasit alkaa huurtumaan.) Ongelma katoaa kun tulee viileempää kuin -25.

Mazdan paku 90- luvun lopusta oli aika jääkaappi, moottori kyllä lämpeni, mutta... Varsinkin sivulaseille ei sitä ilmaa saanu millään, onnettomat ilmakanavat.

Edit: Herttua, se on säteilylämmitin. Jos pistät paljaan persees istuen venttiilikopan päälle ja istut siinä yli tunnin oot lämmittäny moottoria enemmän. Että niin hyvä se on :roll:
Viimeksi muokannut Mariini, 01.2.2006 14:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Mariini kirjoitti: Edit: Herttua, se on säteilylämmitin. Jos pistät paljaan persees istuen venttiilikoman päälle ja istut siinä yli tunnin oot lämmittäny moottoria enemmän. Että niin hyvä se on :roll:
Mariini, se on kaasulämmitin, joka on todellakin varmasti lämmittänyt tunnissa enemmän.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Vilenin Herttua kirjoitti:
Mariini kirjoitti: Edit: Herttua, se on säteilylämmitin. Jos pistät paljaan persees istuen venttiilikoman päälle ja istut siinä yli tunnin oot lämmittäny moottoria enemmän. Että niin hyvä se on :roll:
Mariini, se on kaasulämmitin, joka on todellakin varmasti lämmittänyt tunnissa enemmän.
Kaasulämmitinpä hyvinkin... ja riippuu aivan siitä, kuka sen paljaan persiinsä kanssa venakopan päällä istuu ja mitä pakaroiden välistä pihalle saa pakerrettua :shock: .

PS: on se kumma, sentään HVM:n aloittama topikki, eikä tahdo millään kääntyä henkimaailman asioihin kuin näin väkisin vääntämällä.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
[jimi]
Oulun Hendrix
Viestit: 959
Liittynyt: 14.11.2005 12:42
Paikkakunta: Himanka

Viesti Kirjoittaja [jimi] »

Kaapo kirjoitti:
Vilenin Herttua kirjoitti:
Mariini kirjoitti: Edit: Herttua, se on säteilylämmitin. Jos pistät paljaan persees istuen venttiilikoman päälle ja istut siinä yli tunnin oot lämmittäny moottoria enemmän. Että niin hyvä se on :roll:
Mariini, se on kaasulämmitin, joka on todellakin varmasti lämmittänyt tunnissa enemmän.
Kaasulämmitinpä hyvinkin... ja riippuu aivan siitä, kuka sen paljaan persiinsä kanssa venakopan päällä istuu ja mitä pakaroiden välistä pihalle saa pakerrettua :shock: .
miten muuten sää HVM lämmität autoa... :lol: :lol:
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Kaapo kirjoitti: PS: on se kumma, sentään HVM:n aloittama topikki, eikä tahdo millään kääntyä henkimaailman asioihin kuin näin väkisin vääntämällä.
Minuakin jo huoletti, mutta onneksi suunta saatiin korjattua.
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

nykyautoista en tiedä hölkäsen pöläystä,mutta vanhemmista on jotain kokemusta..
Ajattelin nyt puolestani keskittyä hieman tuohon opel osioon :shock:

Hvm tuossa jo haastelikin että vanha c-kasetti on järkyttävän kylmä (alkuperäisellä lämppärin kennolla)-->mulla oli muinoin kanssa kyseinen kateetti,joka oli hel*etillisen kylmä siihen asti kun teetätin siihen jäähdytin huollossa uuden ja tehokkaamman kennon....noh ei se sittenkään sauna ollut,mutta johan kuitenkin rupesi tarkenemaan kovemmillakin pakkasilla 8)

Nämä e-mallin kadetit ja c-mallin ascot on kummallisia vehkeitä :roll: osa niistä on tosiaan kuin pakastimia ja osassa tarkenee vaikka pakkasta olisi -30 astetta (ja tämä juttu on tosi :mrgreen: )
Mistähän liene johtuu...? (onkohan jossain vuosimalleissa erillaiset kennot?)
vai johtuukohan ihan laitteiden kunnosta... :roll:
BMW E31 V12
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Keskustelua autossa tarkenemisesta

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

HVM kirjoitti:Niin, ja KE20 Corollankin puhallus oli kyllä kuin lehmän hönkäys, pihalle ei nähnyt mitään jos ei raaputtanut lasia alvariinsa. :roll:
Jaa... mulla KE oli kyllä kuin sauna, mutta ilmiö sama eli ikkunat ei pysy auki.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kylmin pirssi, mitä olen ajanut oli -87 1,1 Escrotti. Kinttaat sai olla käsissä pikkuisenkin kylmemmällä ilmalla eikä pipoa tarvinnut kuumuuden vuoksi päästä ottaa. Liekö joskus ajettu pelkkää vettä jäädtytinnesteen tilalla ja ruostesakka tukkinut lämppärinkennon. Oli aivan sama vaikka moottoriin laittoi kuinka uudet nesteet, aina ne tulivat ulos yhtä ruskeina. :(

Fiat 133:ssa taisi lämpöä riittää mutta ikkunat pysyivät tiukasti huurussa / jäässä.

Isämiehen entinen takamoottoritransportteri taas avasi ikkunat melkein heti käynnistyksen jälkeen. Kabiinissa ei kyllä liian kuuma ollut paitsi kesällä.

Oma kottero kyllä lämpiää normaalipakkasilla siedettävästi mutta ei se kolmenkympin pakkasilla liian lämmin ollut. Takki sai olla päällä, eikä pipokaan ollut liikaa. Viime talvena kyllä munia räpläsin mutta ei se hirveästi auttanut. Kuinka hyvin Mersun lämpärin kennot yleensä pysyvät puhtaina?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Onanias
tissi-spesialisti
Viestit: 388
Liittynyt: 02.10.2005 20:32

Viesti Kirjoittaja Onanias »

C-sarjalaiset mersut (W ja S202) ovat hyvin lämpimiä polttoaineesta riippumatta, tosin pensaveriot lämpenee hieman nopeammin. Vähän vanhempaa ikäluokkaa edustava -88 omega on viiden pakkasasteen tienoille sauna, mutta kylmemmissä olosuhteissa muuttuu vähitellen haaleksi. Kovalla pakkasella on syytä laitaa pahvi tms. syylärin eteen, mikäli aikoo tareta paitasillaan.
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Vento bensakoneella on riittää lämpö ja kohtuu nopeaan lämpeää.

A vectrassa sitä lämpöä vastaa riittää, 38ast pakkasella puhallin ykkösellä piti vielä lämpö puottaa puoleen että pysty oleen sisällä, tosin ei lämpeä yhtä nopeaan kuin^.

C kadetti lämpeää kyllä mutta ei kovin kuumaksi, -77 uudemmissa sivusuulakkeet pitää myös sivulasit kirkkaina. Puhallin aika heikko mutta jos ajaa yli 80 sitä ei edes tarvi, ilmaa kyllä tulee niin että riittää.
Mutta esim. jäärataa kun vetää niin tarkenee hyvin vaikka pakkasta yli 20. :lol:
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

Jarno.V kirjoitti:Vento bensakoneella on riittää lämpö ja kohtuu nopeaan lämpeää.

A vectrassa sitä lämpöä vastaa riittää, 38ast pakkasella puhallin ykkösellä piti vielä lämpö puottaa puoleen että pysty oleen sisällä, tosin ei lämpeä yhtä nopeaan kuin^.

C kadetti lämpeää kyllä mutta ei kovin kuumaksi, -77 uudemmissa sivusuulakkeet pitää myös sivulasit kirkkaina. Puhallin aika heikko mutta jos ajaa yli 80 sitä ei edes tarvi, ilmaa kyllä tulee niin että riittää.
Mutta esim. jäärataa kun vetää niin tarkenee hyvin vaikka pakkasta yli 20. :lol:
olikos sulla se "isolohko" kadetti?..--> se motti varmaan pukkaa hieman enemmän lämpöä koppiin, verrattuna siihen väkivahvaan "tikkukakkoseen" :D
BMW E31 V12
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

No tuo volvoke lämpijjää kyllä erittäin nopevasti. 8) Yli 20:nen asteen pakkasessakin alkaa lämmintä tulla muutaman minuutin ajonjälkeen, jossain tm:n talvitestissä oli jonnii näkönen taulukko ja tuo volvokkeen malli taisi olla aika kärkisijoilla. Eli nyt tarkenee. Lämpövä tulloo vielä riittävästi ja tasaisesti, sivulaseille on omat suulakkeet karmissa. 8)
Nuissa toyotissa tarkenee sitten jotenkin, kunhan sua ensin vuan motin lämpiämään. :lol: Mutta lämmintä tulee siis "hitaasti". :roll: Ainiin, koupessa (w208) tarkeni myös kohtuullisesti, joskin lämpeni vähän hitaasti, wepasto päällä taas alkoi pirssi muistuttaa saunaa. 8)
Santeri Alkio
Viestit: 2095
Liittynyt: 02.10.2005 21:20

Viesti Kirjoittaja Santeri Alkio »

Häh :shock: HVM kirjoitti, että C-mersussa tarkenee -40 asteen pakkasessa?

Mikäs mun C:ssä on vikana, kun -23C pakkasessa alkaa olla hankaluuksia tareta...
Jotain häikkiä säätötsydeemissä/paneelissa, vai onko mulla saudimalli, varustettuna kamelinkarvasuodattimella :?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Haikara kirjoitti:Häh :shock: HVM kirjoitti, että C-mersussa tarkenee -40 asteen pakkasessa?

Mikäs mun C:ssä on vikana, kun -23C pakkasessa alkaa olla hankaluuksia tareta...
Jotain häikkiä säätötsydeemissä/paneelissa, vai onko mulla saudimalli, varustettuna kamelinkarvasuodattimella :?
Tarkenee, soita vaikka ja kysy eukolta. :shock: :D Mie muuten vaihoin sen säätöpaneelin uuteen viime keväänä.... :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29271
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vanhemmissa C - mekkereissä tarkenee, CDissä tahtoopi olla ongelmia pakkasella. :roll:
wiimax.fi
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Lämpimin auto tähän mennessä oli saab 99 sport.Kyllä tarkeni.Samoin diesel-bluebird (910) ja diesel-cedric olivat paljon lämpimämpiä kuin W124 joka ei sekään kylmä ole;eräskin mersumies istui kyydissä ja ihmetteli miten se niin kuumaa puhaltaa..(kv-pumppu ehjä..).Todellisia pakastimia ei muistu mieleen kuin fiat uno joka ei lämmennyt ei sitten millään sekä nissan pick-up bensakoneella joka oli ihmeen kylmä.Samaten kalseaksi muistan velipojan vw transporterin (takamoottorilla :lol: ).Työautona on uudehko (2005 :?: ) mallin peugeot boxer 2.8hDi joka ei -10 asteen jälkeen juurikaan lämpiä..
Avatar
Juhis
Viestit: 324
Liittynyt: 05.11.2005 21:24
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Juhis »

Vanha ransiitti oli tuos suhtees ihan oma lukunsa. Starttaamisen jälkeen ei häävisti keriinny laittaan pilottipurkkia takasin penkin alle, kun kabiini oli jo lämmin. Mutta ehkä kopin kokokin autto jotain...
123 Lang koska tila-autosta ei kehtaa nousta julkisella paikalla...
Hannu
juniori
Viestit: 539
Liittynyt: 10.11.2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Hannu »

yhen auton tiiän missä toimii ilmastointi ja lämmitys varmasti...

Tosin ilmastointi toimii talvella ja lämmitys kesällä :shock:
ja autohan on fiat 127 :lol:

ja ei ole volvo 144:kään kylmä auto :wink:
Avatar
[jimi]
Oulun Hendrix
Viestit: 959
Liittynyt: 14.11.2005 12:42
Paikkakunta: Himanka

Viesti Kirjoittaja [jimi] »

mutta munpa kupla on lämmin... :lol: eläköön lisälämmittimet :lol: :lol:
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Kyllähän mullakin mersusta lämpöä riittää, mutta siinä on sellainen kummallisuus, että on aina tiettyjä kohtia, joita se lämpö kiertää. Esim. ratin kohdalla oikean käden puolella sekä vaihdekepin tuntumassa on aina kylmää. Ei vain lämpö keräänny sinne. Sama homma jossain kaasujalan polven kohdalla. Aina hohkaa kylmää, vaikka jalkatila muuten lämmin onkin :?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

OT-valitusta. :D
Roisto kirjoitti:Viime talvena kyllä munia räpläsin mutta ei se hirveästi auttanut. Kuinka hyvin Mersun lämpärin kennot yleensä pysyvät puhtaina?
Perhana. Pitänee käyttää närhenmunat jossain välissä uudelleen auki. Tänäaamuna oli tuiskuttanut ilmanottoaukon seudun täyteen lunta. Vaikka kuinka yritti putsata kaiken pois ja aluksi puhalteli vain sinisellä asennolla jalkatilaan, niin silti veti tuulilasin niin tiukkaan huuruun / jäähän, että välillä piti pysähtyä raaputtamaan. Niin niistä munista. Siinä sitten huomasin, että tuulilasin vänkärin puoli aukesi paremmin kuin kuskin puoli. Ilmeisesti on kuskin puolen venttiili jonkin verran jumeksessa. Säätöpaneeli on vain pari vuotta vanha, joten luulisi sen olevan kunnossa.

t.
R.
isto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Juho Aalto
Viestit: 3
Liittynyt: 02.2.2006 20:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juho Aalto »

Tossa E märsyssä tuppaa olee per*e jäässä kun lähtee, kun on nahka sisusta
muuten ei oikeen mitään valittamistä. C-sarjassa tuppaa ainakin mulla olee välillä kylmällä pienoisia käynistämis vaikeuksia. Eli saa jauhaa hetken aikaa mut kyllä se on aina lähteny käymään. (ja toi ooppeli onkin sitten asia erikseen ei meinaa ees kesällä käydä)
Mercedes-benz E420
Mercedes-benz C230
häpepilkku Opel manta 2.0 GTE
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Hannu kirjoitti:Tosin ilmastointi toimii talvella ja lämmitys kesällä :shock:
ja autohan on fiat 127 :lol:
Muistakaapas takavuosien talviautotesti, jossa testattiin sisätilojen lämpenemisnopeutta.

Fiat 127 pesi kalliimmatkin lullat mennen tullen johonkin tiettyyn lämpötilaan saakka.
Ettei vaan olis ollut mersukin joukossa, Saab ainakin oli.
Oliko se 18 ºC tai 20 ºC tai 22 ºC, sitä en enää muista.
Mutta nopein siihen saakka, sitten loppui puhti kun olisi tarvinnut korkeammalle lämpöä nostaa.

Mutta tuo tasohan jo riittää, saunat sitten erikseen....

Ja tuulilasihan fiiussa aukenee ennätysvauhtia myös.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Hannu
juniori
Viestit: 539
Liittynyt: 10.11.2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Ari66 kirjoitti:
Hannu kirjoitti:Tosin ilmastointi toimii talvella ja lämmitys kesällä :shock:
ja autohan on fiat 127 :lol:
Muistakaapas takavuosien talviautotesti, jossa testattiin sisätilojen lämpenemisnopeutta.

Fiat 127 pesi kalliimmatkin lullat mennen tullen johonkin tiettyyn lämpötilaan saakka.
Ettei vaan olis ollut mersukin joukossa, Saab ainakin oli.
Oliko se 18 ºC tai 20 ºC tai 22 ºC, sitä en enää muista.
Mutta nopein siihen saakka, sitten loppui puhti kun olisi tarvinnut korkeammalle lämpöä nostaa.

Mutta tuo tasohan jo riittää, saunat sitten erikseen....

Ja tuulilasihan fiiussa aukenee ennätysvauhtia myös.
ei pysy hiivatissa tuulilasi aina kovin helposti auki ja lämpöä riittää jos on pahvia sattunu keulaan...

isän 128:issa oli muuten joskus aikoinaan ku se sen omisti lisälämppärinkenno joka aiheutti sen että ohjaamoon ei saanu kylymää ilimaa nii 20 asteen pakkasella sai ajella teepaita päällä ja sortsit jalassa ja vielä välillä joutu pysähtymään ja vilvottelemaan 8)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29271
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Fiat 133:ssa oli sellainen pikku puute että sivulaseille ei ole ollenkaan ilmasuuttimia, tuulilasille kaksi pyöreää suutinta...

Toisaalta kojelaudan alta kun avasi vivulla ison ilmaluukun niin lämpöä riitti ihmeenkin hyvin, sivulasit vaan aina umpijäässä jos vähänkään pakkasta.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”