W123 200D -81 ei käynnisty, taas nakuttaa!
Hmm. Me sulatettiin kerran jossain Siperia-pakkasissa kuuman VEDEN avulla. Eli helvetin kuumaa (ei sentään kiehuvaa) vettä reilut parikymmentä litraa. Koneen päälle vanha villakangastakki. Takille kipattiin kuumaa vettä, ja pukine muuttui näin "lämpötyynyksi". Aina, kun takki oli jäähtynyt muttei jäätynyt, kaadettiin taas uutta kuumaa sen päälle. Vähän kerrassaan siinä Perkinssikin lämpesi.Sami R kirjoitti:-20 meni just rikki...
Saas nähä...
Kuumaa ilmaa pitäs saada.
Sen verran tarkennettakoon, että kone kyllä oli jo käynyt, mutta jäähdytysneste ei kiertänyt muuta kuin lämmönvaihtimeen. Takkikonsti sulatti kanavia sen verran, että kierto aukesi.
E: sitten vaan ajeltiin niin kauan että koneen päältä oli vesi kuivunut.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Sama vika oli ittellä tänään. Kylmänä yritin käynnistää mutta startti ei jaksannu pyörittää nopeasti niin ei kehittänny tarpeeksi painetta jotta olis lähtenny käyntiin. Yöllä oli ollu jotain -25cels ja aamulla -16c. Faija tuli hinaamaan käyntiin, ykkösellä lähti hinatessa. Ollu varmaan viimeaikoina liikaa nurkka-ajoa tai sitte tämä pakkanen vieny varaustilan alas, voi voi...Sami R kirjoitti:Startilla ei lähteny.
Pitää varmaan tsekata hehkut läpi tai sitten ehkä nykyään alkaa 3v vanha akku olla jo ikäloppu.
Startissa ja öljyissä (5W40) ei pitäis tällä kertaa olla vikaa vikaa. Nyt ollu 12H laturissa ja virtaa on ainakin toistaiseksi parilla reissulla riittänny. Huomenna ajattelin mittailla hehkut ja tsekata akkunesteet. En vielä tiedä pystyykö tuosta ns. huoltovapaasta akusta tarkistamaan mitään, selvinnee huomenna. Laturin kuntokin on vähän arvoitus, ei ainakaan ole vilkutellut varoitusvaloa eikä hihnakaan ole huutannu.Vuke kirjoitti:Laittakaa poijjaat akut, startit, laturit uusiksi ja tarkistakaa hehkut, venttiilit (tarvittaessa uudet & säätö) niin kyllä lähtee oli pakkasta miten paljon tahansa
Akku, hehkut, laturi, venttiilien säätö olisi tämän savotan järjestys. Kone/kansiremppaa koitan vielä lykätä muutamalla vuodella. Venttiilit tuli säädettyä kotosalla 50tkm sitten, vähän kinkkinen homma kun on niin ei sitäkään kovin usein viitti tehdä.
Aika hanurista kun on 3v sitten laittannu 100€ hyvään Bochin akkuun. Olisi pitänny silloin ostaa Biltema/Hankook, TM testivoittaja. Pitää nyt vielä yrittää samalla päästä syksyyn asti. Kavereiden kanssa mietittiin että pitää varmaan ostaa halpa-akku (50-80€) kahden vuoden välein jos sillä pääsis parempaan hinta/laatusuhteeseen. Toinen idea olisi värkätä joku lämpösuoja akulle. Jos sellainen vaikka estäisi vähän virran karkaamista ja alentaisi latautumisen kynnystä.
Mullakin on vuoden vanha boschin silveri akkuna, din "650 A" käynnistysvirtaa pitäs olla. Vien bilikan venojen säätöön tällä viikolla, jos hovikorjaajalla on aikaa, varmaan oilitkin vaihtuu 10W30:siin. Hehkut on kunnossa, ainakin yleismittarilla mitattuna.
Käynnistysvirtaa kaipaisin enempi ja jännite ei saisi notkahtaa niin kuin se tuossa silverissä tekee.
Käynnistysvirtaa kaipaisin enempi ja jännite ei saisi notkahtaa niin kuin se tuossa silverissä tekee.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Jossain olen nähnyt ihan tehdastekoisen systeemin, missä jäähdytysneste kiertää akkutelineessä. Hataran muistikuvan mukaan vaikutti ihan mersun systeemiltä. Ettei vain olisi sama neste kiertänyt sitten lasinpesunesteen säiliössä.Dunkelblau123 kirjoitti: Toinen idea olisi värkätä joku lämpösuoja akulle. Jos sellainen vaikka estäisi vähän virran karkaamista ja alentaisi latautumisen kynnystä.
On itselläkin kokemuksia tuosta boschin silveristä. Ensimmäisenä talvena se pystyi uskomattomiin suorituksiin pakkasessa. Toinen talvi olikin pettymys, kun ei enää voinut sahata niin pitkään kuin halusi. Hyvin se vielä sittenkin pyöritti. Kolmatta talvea ei tullut, sillä auto lähti kiertoon.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Ei muuten vilkuttelekkaan valoa kun mersun ominaisuus on kuluttaa vain toista hiiltaDunkelblau123 kirjoitti:Laturin kuntokin on vähän arvoitus, ei ainakaan ole vilkutellut varoitusvaloa eikä hihnakaan ole huutannu.
Kokemuksella voin kertoa että hiili voivat olla ihan loppu(itseasiassa niitä ei ollut enään juuri ollenkkaan jäljellä) vaikka valo ei palakkaan
* Club Meucow® *