Virallinen M103-tiedotus
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Virallinen M103-tiedotus
Suomen MB-Klubi on lähettänyt jäsenkirjeen, jossa mm. kehotetaan vaihtamaan viimeistään nyt kaikkien M103-moottoreiden mahdollisesti vielä alkuperäinen muovinen termostaattikotelo uuteen metalliseen.
No niin, siinä se. Kipan kapin KL:ään tai Veholle ja vaihtamaan, ennen kuin halkeavat vanhuuttaan. Se kun tietää matkan katkeamista siihen paikkaan, joka taas ei ole kivaa näillä pakkasilla.
No niin, siinä se. Kipan kapin KL:ään tai Veholle ja vaihtamaan, ennen kuin halkeavat vanhuuttaan. Se kun tietää matkan katkeamista siihen paikkaan, joka taas ei ole kivaa näillä pakkasilla.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Re: Virallinen M103-tiedotus
OT:
t.
Risto
Kertokaapas paljonko maksoi. 102:een uusi metallinen maksaisi vajaat kuusikymppiä Veholta. En vielä ostanut. Hassuinta on, että Saksan "Veholla" se olisi ilmeisesti alle kympin osa. Kuulemma tulee mukaan joku pultti mutta on silti melkoinen hinnanlisäys.Kaapo kirjoitti:No niin, siinä se. Kipan kapin KL:ään tai Veholle ja vaihtamaan, ennen kuin halkeavat vanhuuttaan. Se kun tietää matkan katkeamista siihen paikkaan, joka taas ei ole kivaa näillä pakkasilla.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Virallinen M103-tiedotus
Vituttule ainakaan SUomen Veholta pulttia mukaan. Siinä on joku ilmaus- tai vastaava reikä keskellä kuuppaa mutta itse sain etsiä sopivan ruuvin koloseen, kun aikanaan tuon osan vaihdoin.Roisto kirjoitti:OT:Kertokaapas paljonko maksoi. 102:een uusi metallinen maksaisi vajaat kuusikymppiä Veholta. En vielä ostanut. Hassuinta on, että Saksan "Veholla" se olisi ilmeisesti alle kympin osa. Kuulemma tulee mukaan joku pultti mutta on silti melkoinen hinnanlisäys.Kaapo kirjoitti:No niin, siinä se. Kipan kapin KL:ään tai Veholle ja vaihtamaan, ennen kuin halkeavat vanhuuttaan. Se kun tietää matkan katkeamista siihen paikkaan, joka taas ei ole kivaa näillä pakkasilla.
t.
Risto
Kyllä se muuten kannattaa vaihtaa se kuuppa, ei se välttämättä muovinen halkea mutta syöpyy niin että letku irtoilee lopulta 40 km välein.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
No siinä se on syylarista tulevan ylävesiletkun jatkeena moottorin etupäässä. Musta muovinen kuuppa, joka peittää metallista termarikoteloa. Kuvaa ei nyt ole laittaa tähän hätään, mutta ehkä joltain konetilasta kuvakin löytyy.dry kirjoitti:ööö mistäs se muovinen kotelo sitten löytyy (ja miltä se näyttää)
Allekirjoitukseen kommentti: Elä rääkkää vanhaa kääkkää.
Emmää käkkäää rääkkääkkää
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
'Kaapo kirjoitti:No siinä se on syylarista tulevan ylävesiletkun jatkeena moottorin etupäässä. Musta muovinen kuuppa, joka peittää metallista termarikoteloa. Kuvaa ei nyt ole laittaa tähän hätään, mutta ehkä joltain konetilasta kuvakin löytyy.dry kirjoitti:ööö mistäs se muovinen kotelo sitten löytyy (ja miltä se näyttää)
Allekirjoitukseen kommentti: Elä rääkkää vanhaa kääkkää.
Emmää käkkäää rääkkääkkää
Tai siis eihän se muovikuuppaa peitä koteloa, sehän on se -- tai kotelon yläosa ainakin. Sen poistamalla saat termarin näkyviin ja pois nostettaviin.
Ei ole ihme homma vaihtaa, viiden minuutin työ jos ei ole kovin piukassa ruuvit.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Jos jos malttaa antaa koneen vielä jäähtyä kunnolla, niin ei pitäisi paljoa päästä syylarinestettäkään pihalle. Jos silti lurahtaa, hätä ei ole suuren suuri - eikös nämä ole itsestään ilmautuvia, vaikka nestettä joutuisi lisäilemään ja termarin välistä pääsisi kupla putkeenAku P kirjoitti: Ei ole ihme homma vaihtaa, viiden minuutin työ jos ei ole kovin piukassa ruuvit.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
On itseilmaavia kyllä. Ei siitä letkusta nyt montaa desiä pihalle tule, toisaalta senkin saaminen näpeille hatuttaa vähemmän, jos liemi ei ole ihan tulikuumaa...Kaapo kirjoitti:Jos jos malttaa antaa koneen vielä jäähtyä kunnolla, niin ei pitäisi paljoa päästä syylarinestettäkään pihalle. Jos silti lurahtaa, hätä ei ole suuren suuri - eikös nämä ole itsestään ilmautuvia, vaikka nestettä joutuisi lisäilemään ja termarin välistä pääsisi kupla putkeenAku P kirjoitti: Ei ole ihme homma vaihtaa, viiden minuutin työ jos ei ole kovin piukassa ruuvit.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Joo, olen kuullut minäkin tapauksesta kun kutvoskuski oli saanut päähänsä täydestä laukasta katkenneesta nokka-akselista, samaan syssyyn kone oli puhaltanut ilmakuplan ternmarikotelon kautta haavaan veritulppa ja nirri veks.Kaapo kirjoitti:Jos jos malttaa antaa koneen vielä jäähtyä kunnolla, niin ei pitäisi paljoa päästä syylarinestettäkään pihalle. Jos silti lurahtaa, hätä ei ole suuren suuri - eikös nämä ole itsestään ilmautuvia, vaikka nestettä joutuisi lisäilemään ja termarin välistä pääsisi kupla putkeen. Näistä kutosista saattaa saada itsekkin veritulpan.Aku P kirjoitti: Ei ole ihme homma vaihtaa, viiden minuutin työ jos ei ole kovin piukassa ruuvit.
Kannattaa olla varovainen kun korjaa niitä raplattavia vajaamukisia muovimoottoreita.
Joko tämä tiedote alkaa vaikuttaa viralliselle?
Tämmönen
eikös se ole tuossa kuvan alareunassa olevan kiemuran vesiletkun "yläpäässä"? Pitääkin muistaa vaihtaa. Jos vaihtais samalla termarinkin 87:aan.
Muokkasimpa linkiks ku venytti ruutuva T:Sjtv
eikös se ole tuossa kuvan alareunassa olevan kiemuran vesiletkun "yläpäässä"? Pitääkin muistaa vaihtaa. Jos vaihtais samalla termarinkin 87:aan.
Muokkasimpa linkiks ku venytti ruutuva T:Sjtv
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Kävin tänään hakemassa KL:stä uuden termarin (87 astetta) ja metallisen kotelon hintaan 33 euroa, kohtuullista sanoisin. Niin ja jos tuota minun kuvaa haluaa jossain käyttää niin siitä vaan.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Muistaakseni osa on jokseenkin identtinen?Roisto kirjoitti:Ihan käypäinen hinta. Pitääpä käydä utelemassa myös 102:n kantta.ahonen v kirjoitti:Kävin tänään hakemassa KL:stä uuden termarin (87 astetta) ja metallisen kotelon hintaan 33 euroa, kohtuullista sanoisin.
t.
Risto
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Huomasinpas tuossa tallia tutkiessani että mullahan on yksi ylimääräinen m103:sen termarinkansi,metallinen.Uuden vesipumpun mukana tuli uusi joten tuo ylimääräinen...Voin lähetelläkin jos siitä joku suostuu jotain maksamaan Ihan vehon tai kl-varaosien hintoja ei tuolla enää ole
Tuossa kuvassa näkyy tuo vanha metallinen:http://jamku.laatikko.org/cpg132/albums ... %20009.jpg
Tuossa kuvassa näkyy tuo vanha metallinen:http://jamku.laatikko.org/cpg132/albums ... %20009.jpg
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Tänä aamuna pelkän termarikannen hinta oli KL:ssä 13.50 kansiruuveineen, prikkoineen ja tiiviisteineen. Ei hirveän paha.ahonen v kirjoitti:Kävin tänään hakemassa KL:stä uuden termarin (87 astetta) ja metallisen kotelon hintaan 33 euroa, kohtuullista sanoisin. Niin ja jos tuota minun kuvaa haluaa jossain käyttää niin siitä vaan.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Termos,
Ja taas mennään pölisten sivuraiteelle, alkuperäistä aihetta kevyesti sivuten. Katsastin taannoin EPC:stä, mikä olisi M102:een uusin termostaatin kansi. Sitten kurkistin konepellin alle ja kas kummaa, siellähän oli juurikin samalla numerolla varustettu muovinen koppa. Ilmeisesti 124:n 102:een ei ole saatavanakaan alumiinista koppaa, vai onko jollakulla parempaa tietoa. Paikallisella KL:n edustustolla oli myynnissä "tarvikekoppa", jonka pussukassa oli tuo sama sarjanumero. Oli kuitenkin vähän erilainen kuin oma mm. ylävesiletkun putken sisäpuolelle oli laitettu alumiiniputken pätkä tueksi. Lisäksi ko. lähdön ulkopinta oli "juomutettu", jotta letku pysyy paremmin paikoillaan. Maksoi 13 eypoa.
Onko Diilerillä tietoa?
t.
Risto
Ja taas mennään pölisten sivuraiteelle, alkuperäistä aihetta kevyesti sivuten. Katsastin taannoin EPC:stä, mikä olisi M102:een uusin termostaatin kansi. Sitten kurkistin konepellin alle ja kas kummaa, siellähän oli juurikin samalla numerolla varustettu muovinen koppa. Ilmeisesti 124:n 102:een ei ole saatavanakaan alumiinista koppaa, vai onko jollakulla parempaa tietoa. Paikallisella KL:n edustustolla oli myynnissä "tarvikekoppa", jonka pussukassa oli tuo sama sarjanumero. Oli kuitenkin vähän erilainen kuin oma mm. ylävesiletkun putken sisäpuolelle oli laitettu alumiiniputken pätkä tueksi. Lisäksi ko. lähdön ulkopinta oli "juomutettu", jotta letku pysyy paremmin paikoillaan. Maksoi 13 eypoa.
Onko Diilerillä tietoa?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Lähteekös M102:sta siitä termarikopan keskeltä letku? Meinaan tuossa jonka ostin on siinä reikä ja mukana tuli tulppa, jolla reiän tulppasin. Saattais siis
käydä tuo koppa kumpaankin koneeseen.
käydä tuo koppa kumpaankin koneeseen.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
No niin minä epäilinkin, kuutosessa se paisariin menevä letku lähtee syyläristä.TeroK kirjoitti:Siis siitä päältä keskeltä? Kyllä lähtee paisuntasäiliöön.
tässä
kuvassa tuo näkyykin. 230:n kone vaihdettu 260:sen tilalle. letkulähtö on tulpattu syyläristä.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Tuo on aikalailla samannäköinen kuin 123:n M102:ssa. Siinä lähtee putki siitä keskeltä johonkin vesipumpun tietämille (tai jonnekin). Miksihän ovat menneet muuttamaan sen muoviseksi 124:ssä.ahonen v kirjoitti:Lähteekös M102:sta siitä termarikopan keskeltä letku? Meinaan tuossa jonka ostin on siinä reikä ja mukana tuli tulppa, jolla reiän tulppasin. Saattais siis
käydä tuo koppa kumpaankin koneeseen.
Pitäisi melkein vierekkäin päästä vertaamaan, olisiko sopiva. Oliko tuo tarvikekampe vai onko siinä jopa Mersun leimat? Pitääpä keskiviikkona kysyä Ylivieskan tietäjiltä, passaako.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)