Virallinen M103-tiedotus

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Virallinen M103-tiedotus

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Suomen MB-Klubi on lähettänyt jäsenkirjeen, jossa mm. kehotetaan vaihtamaan viimeistään nyt kaikkien M103-moottoreiden mahdollisesti vielä alkuperäinen muovinen termostaattikotelo uuteen metalliseen.

No niin, siinä se. :shock: Kipan kapin KL:ään tai Veholle ja vaihtamaan, ennen kuin halkeavat vanhuuttaan. Se kun tietää matkan katkeamista siihen paikkaan, joka taas ei ole kivaa näillä pakkasilla.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Virallinen M103-tiedotus

Viesti Kirjoittaja Roisto »

OT:
Kaapo kirjoitti:No niin, siinä se. :shock: Kipan kapin KL:ään tai Veholle ja vaihtamaan, ennen kuin halkeavat vanhuuttaan. Se kun tietää matkan katkeamista siihen paikkaan, joka taas ei ole kivaa näillä pakkasilla.
Kertokaapas paljonko maksoi. 102:een uusi metallinen maksaisi vajaat kuusikymppiä Veholta. :shock: En vielä ostanut. Hassuinta on, että Saksan "Veholla" se olisi ilmeisesti alle kympin osa. Kuulemma tulee mukaan joku pultti mutta on silti melkoinen hinnanlisäys.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Re: Virallinen M103-tiedotus

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Roisto kirjoitti:OT:
Kaapo kirjoitti:No niin, siinä se. :shock: Kipan kapin KL:ään tai Veholle ja vaihtamaan, ennen kuin halkeavat vanhuuttaan. Se kun tietää matkan katkeamista siihen paikkaan, joka taas ei ole kivaa näillä pakkasilla.
Kertokaapas paljonko maksoi. 102:een uusi metallinen maksaisi vajaat kuusikymppiä Veholta. :shock: En vielä ostanut. Hassuinta on, että Saksan "Veholla" se olisi ilmeisesti alle kympin osa. Kuulemma tulee mukaan joku pultti mutta on silti melkoinen hinnanlisäys.

t.
Risto
Vituttule ainakaan SUomen Veholta pulttia mukaan. Siinä on joku ilmaus- tai vastaava reikä keskellä kuuppaa mutta itse sain etsiä sopivan ruuvin koloseen, kun aikanaan tuon osan vaihdoin.

Kyllä se muuten kannattaa vaihtaa se kuuppa, ei se välttämättä muovinen halkea mutta syöpyy niin että letku irtoilee lopulta 40 km välein.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

ööö mistäs se muovinen kotelo sitten löytyy (ja miltä se näyttää) :shock: :?:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

dry kirjoitti:ööö mistäs se muovinen kotelo sitten löytyy (ja miltä se näyttää) :shock: :?:
No siinä se on syylarista tulevan ylävesiletkun jatkeena moottorin etupäässä. Musta muovinen kuuppa, joka peittää metallista termarikoteloa. Kuvaa ei nyt ole laittaa tähän hätään, mutta ehkä joltain konetilasta kuvakin löytyy.

Allekirjoitukseen kommentti: Elä rääkkää vanhaa kääkkää.

Emmää käkkäää rääkkääkkää :shock:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti:
dry kirjoitti:ööö mistäs se muovinen kotelo sitten löytyy (ja miltä se näyttää) :shock: :?:
No siinä se on syylarista tulevan ylävesiletkun jatkeena moottorin etupäässä. Musta muovinen kuuppa, joka peittää metallista termarikoteloa. Kuvaa ei nyt ole laittaa tähän hätään, mutta ehkä joltain konetilasta kuvakin löytyy.

Allekirjoitukseen kommentti: Elä rääkkää vanhaa kääkkää.

Emmää käkkäää rääkkääkkää :shock:
'

Tai siis eihän se muovikuuppaa peitä koteloa, sehän on se -- tai kotelon yläosa ainakin. Sen poistamalla saat termarin näkyviin ja pois nostettaviin.

Ei ole ihme homma vaihtaa, viiden minuutin työ jos ei ole kovin piukassa ruuvit.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti: Ei ole ihme homma vaihtaa, viiden minuutin työ jos ei ole kovin piukassa ruuvit.
Jos jos malttaa antaa koneen vielä jäähtyä kunnolla, niin ei pitäisi paljoa päästä syylarinestettäkään pihalle. Jos silti lurahtaa, hätä ei ole suuren suuri - eikös nämä ole itsestään ilmautuvia, vaikka nestettä joutuisi lisäilemään ja termarin välistä pääsisi kupla putkeen :shock:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti:
Aku P kirjoitti: Ei ole ihme homma vaihtaa, viiden minuutin työ jos ei ole kovin piukassa ruuvit.
Jos jos malttaa antaa koneen vielä jäähtyä kunnolla, niin ei pitäisi paljoa päästä syylarinestettäkään pihalle. Jos silti lurahtaa, hätä ei ole suuren suuri - eikös nämä ole itsestään ilmautuvia, vaikka nestettä joutuisi lisäilemään ja termarin välistä pääsisi kupla putkeen :shock:
On itseilmaavia kyllä. Ei siitä letkusta nyt montaa desiä pihalle tule, toisaalta senkin saaminen näpeille hatuttaa vähemmän, jos liemi ei ole ihan tulikuumaa... :x
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kaapo kirjoitti:
Aku P kirjoitti: Ei ole ihme homma vaihtaa, viiden minuutin työ jos ei ole kovin piukassa ruuvit.
Jos jos malttaa antaa koneen vielä jäähtyä kunnolla, niin ei pitäisi paljoa päästä syylarinestettäkään pihalle. Jos silti lurahtaa, hätä ei ole suuren suuri - eikös nämä ole itsestään ilmautuvia, vaikka nestettä joutuisi lisäilemään ja termarin välistä pääsisi kupla putkeen. Näistä kutosista saattaa saada itsekkin veritulpan. :shock:
Joo, olen kuullut minäkin tapauksesta kun kutvoskuski oli saanut päähänsä täydestä laukasta katkenneesta nokka-akselista, samaan syssyyn kone oli puhaltanut ilmakuplan ternmarikotelon kautta haavaan :arrow: veritulppa ja nirri veks. :(

Kannattaa olla varovainen kun korjaa niitä raplattavia vajaamukisia muovimoottoreita. :ope:

:lol:

Joko tämä tiedote alkaa vaikuttaa viralliselle? :roll:
Avatar
Arzi
Viestit: 43
Liittynyt: 30.9.2005 11:44
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Arzi »

M104:een myös piti vaihtaa se muovinen kun oli halki.
En muista hintaa Veholta enää mut metallinen tuli tilalle.
M-B 124 300CEA-24 -90
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Tämmönen

eikös se ole tuossa kuvan alareunassa olevan kiemuran vesiletkun "yläpäässä"? Pitääkin muistaa vaihtaa. Jos vaihtais samalla termarinkin 87:aan.



Muokkasimpa linkiks ku venytti ruutuva T:Sjtv
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sehän se.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jaa että noita muovisia on sitten 124:sissakin?Vanhemmissa kakkosnelosissa metallinen vaiko eikö...?Omassa on jo metallinen,olisiko sitten ostettu jo saksan veholta kympillä :D
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Kun tämä nyt näin viralliseksi ja asialliseksikin muodostunut
informaatio alkaa olla loppusuoralla niin ehdotankin että
joku teistä veivaa tämän Mekkaan. Kuvakin mukaan mikäli
kuvan haltija siihen suostuu?


Heikki :D
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Kaapo kirjoitti: Allekirjoitukseen kommentti: Elä rääkkää vanhaa kääkkää.

Emmää käkkäää rääkkääkkää :shock:
*REPEE* (taas kerran) :lol:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
[jimi]
Oulun Hendrix
Viestit: 959
Liittynyt: 14.11.2005 12:42
Paikkakunta: Himanka

Viesti Kirjoittaja [jimi] »

dry kirjoitti:
Kaapo kirjoitti: Allekirjoitukseen kommentti: Elä rääkkää vanhaa kääkkää.

Emmää käkkäää rääkkääkkää :shock:
*REPEE* (taas kerran) :lol:
:lol:
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Kävin tänään hakemassa KL:stä uuden termarin (87 astetta) ja metallisen kotelon hintaan 33 euroa, kohtuullista sanoisin. Niin ja jos tuota minun kuvaa haluaa jossain käyttää niin siitä vaan.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

ahonen v kirjoitti:Kävin tänään hakemassa KL:stä uuden termarin (87 astetta) ja metallisen kotelon hintaan 33 euroa, kohtuullista sanoisin.
Ihan käypäinen hinta. Pitääpä käydä utelemassa myös 102:n kantta.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Roisto kirjoitti:
ahonen v kirjoitti:Kävin tänään hakemassa KL:stä uuden termarin (87 astetta) ja metallisen kotelon hintaan 33 euroa, kohtuullista sanoisin.
Ihan käypäinen hinta. Pitääpä käydä utelemassa myös 102:n kantta.

t.
Risto
Muistaakseni osa on jokseenkin identtinen?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Huomasinpas tuossa tallia tutkiessani että mullahan on yksi ylimääräinen m103:sen termarinkansi,metallinen.Uuden vesipumpun mukana tuli uusi joten tuo ylimääräinen...Voin lähetelläkin jos siitä joku suostuu jotain maksamaan :D Ihan vehon tai kl-varaosien hintoja ei tuolla enää ole 8)

Tuossa kuvassa näkyy tuo vanha metallinen:http://jamku.laatikko.org/cpg132/albums ... %20009.jpg
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

ahonen v kirjoitti:Kävin tänään hakemassa KL:stä uuden termarin (87 astetta) ja metallisen kotelon hintaan 33 euroa, kohtuullista sanoisin. Niin ja jos tuota minun kuvaa haluaa jossain käyttää niin siitä vaan.
Tänä aamuna pelkän termarikannen hinta oli KL:ssä 13.50 kansiruuveineen, prikkoineen ja tiiviisteineen. Ei hirveän paha.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Juhana H.
Viestit: 424
Liittynyt: 30.9.2005 2:41
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhana H. »

Kävin Merteilistä (Herttoniemessä) alumiinisen termarikotelon kannen ja tiivisteen, 11e yhteensä.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Siinähän tuo nyt olis paikallansa kliks

Ja aikaa meni ehkä neljä minuuttia kun vaihdoin myös termarin.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Termos,

Ja taas mennään pölisten sivuraiteelle, alkuperäistä aihetta kevyesti sivuten. Katsastin taannoin EPC:stä, mikä olisi M102:een uusin termostaatin kansi. Sitten kurkistin konepellin alle ja kas kummaa, siellähän oli juurikin samalla numerolla varustettu muovinen koppa. :shock: Ilmeisesti 124:n 102:een ei ole saatavanakaan alumiinista koppaa, vai onko jollakulla parempaa tietoa. Paikallisella KL:n edustustolla oli myynnissä "tarvikekoppa", jonka pussukassa oli tuo sama sarjanumero. Oli kuitenkin vähän erilainen kuin oma mm. ylävesiletkun putken sisäpuolelle oli laitettu alumiiniputken pätkä tueksi. Lisäksi ko. lähdön ulkopinta oli "juomutettu", jotta letku pysyy paremmin paikoillaan. Maksoi 13 eypoa.

Onko Diilerillä tietoa?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Lähteekös M102:sta siitä termarikopan keskeltä letku? Meinaan tuossa jonka ostin on siinä reikä ja mukana tuli tulppa, jolla reiän tulppasin. Saattais siis
käydä tuo koppa kumpaankin koneeseen.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
TeroK
maalaaspöllö
Viestit: 1495
Liittynyt: 04.10.2005 11:08
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja TeroK »

Siis siitä päältä keskeltä? Kyllä lähtee paisuntasäiliöön.
Uskotko jo vai valehtelenko lisää?
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

TeroK kirjoitti:Siis siitä päältä keskeltä? Kyllä lähtee paisuntasäiliöön.
No niin minä epäilinkin, kuutosessa se paisariin menevä letku lähtee syyläristä.

tässä
kuvassa tuo näkyykin. 230:n kone vaihdettu 260:sen tilalle. letkulähtö on tulpattu syyläristä.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

ahonen v kirjoitti:Lähteekös M102:sta siitä termarikopan keskeltä letku? Meinaan tuossa jonka ostin on siinä reikä ja mukana tuli tulppa, jolla reiän tulppasin. Saattais siis
käydä tuo koppa kumpaankin koneeseen.
Tuo on aikalailla samannäköinen kuin 123:n M102:ssa. Siinä lähtee putki siitä keskeltä johonkin vesipumpun tietämille (tai jonnekin). Miksihän ovat menneet muuttamaan sen muoviseksi 124:ssä. :?

Pitäisi melkein vierekkäin päästä vertaamaan, olisiko sopiva. Oliko tuo tarvikekampe vai onko siinä jopa Mersun leimat? Pitääpä keskiviikkona kysyä Ylivieskan tietäjiltä, passaako.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”