Kierrosrajoitin M104? Ongelma elää ja voi paksusti... Solved
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kierrosrajoitin M104? Ongelma elää ja voi paksusti... Solved
Nyt on esitetty moniaita oletuksia että -93:sen 320E:n koneessa olisi rajoitettu kierrokset neljään tonniin, kun auto ei liiku (käytännön tilanne: vaihde vapaalla). Onko kenelläkään asiasta varmaa tietoa? Miten boksin saa luulemaan että auto liikkuu, tai miten se ylejään saa tiedon että auto liikkuu. No ABS:istapa varmaan mutta mitä reittiä? Mikä on se piuha boksin kammassa johon tieto tulee ja missä muodossa: virta, maat, pulssi, mikä jännite? Peikeje kun just olis kone heräämässä naukuun, niin vihelletään peli seis.
Viimeksi muokannut Easy Rider, 18.2.2016 20:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Onkos tässä nyt tuo A16 ABS- vai moottorin boksi? Onkos tuohon kuvaan selityssivua? Ongelmasta tarkemmin rakenteluosiossa 190E 3,2-24 topikissa. Eli nyt on -88 tenavan ABS ja -93 320:sen 104.992 moottorinohjaus ilman yhteyttä toisiinsa. ABS ei toimi ja kone ei juurikaan kierrä yli 4000rpm. Pitääkö näiden jutella keskenänsnä ja mitä kieltä?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Tuo A16 on ABS-boxi. Selityssivua en tuosta paremmin saa, mutta voin selventää tietty nuo koodit:
G1 on laturi, S13 jarrupolkimen asentokytkin, A35 moottorinohjausboksi, Y22 hydraulimodulaattoreita (?), K39 suojarele, M61 pumppu, K100 pumpun rele, K38 ilmeisesti joku päärele?
Tuossa vielä loput sivusta:
G1 on laturi, S13 jarrupolkimen asentokytkin, A35 moottorinohjausboksi, Y22 hydraulimodulaattoreita (?), K39 suojarele, M61 pumppu, K100 pumpun rele, K38 ilmeisesti joku päärele?
Tuossa vielä loput sivusta:
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Terve,
ABS boksin (N30 - pinni 30) ja moottorin boksin (N3/4 - pinni 8 ) väliin tulee piuha (vi/mu). Kytkentäkaavio ei tosin kerro, millaista signaalia tuolla välillä kulkee. Eli riittäisikö esim. johdon kytkeminen maahan / plussaan vaan vaatiiko jonkun pulssisignaalin. Vanhoissa ABS-bokseissa ei tuota yhteyttä välttämättä ole.
Voin laittaa 320:n ABS-kytkiksen spostilla, jos tarvit.
t.
Risto
ABS boksin (N30 - pinni 30) ja moottorin boksin (N3/4 - pinni 8 ) väliin tulee piuha (vi/mu). Kytkentäkaavio ei tosin kerro, millaista signaalia tuolla välillä kulkee. Eli riittäisikö esim. johdon kytkeminen maahan / plussaan vaan vaatiiko jonkun pulssisignaalin. Vanhoissa ABS-bokseissa ei tuota yhteyttä välttämättä ole.
Voin laittaa 320:n ABS-kytkiksen spostilla, jos tarvit.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tuo em. kaavio on 320:n, valitettavasti tuossa Autodatassa ei ole w201:seen mitään ABS-piirin kaavioita. Roisto kertoikin jo johdon värin ja nastojen numerot.Easy Rider kirjoitti:Kerrokko Jarno vielä minkä värinen johto tuo ABS boksilta ECU:lle (A16-A35) menevä on, ja nastojen nrot? Ei oikein saa tolkkua tuosta värikoodista. Ja onko nämät kaavijot nyt 320:sen vai minkä? Ei piru meinaa nyt tämä mysteerio ratketa kotikonsteilla.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kiitosta Roistolle ja Jarnolle! Siellä tosiaan saattais boksin kammassa olla tuo 8-nastan johto. ABS sen sijaan voi tuossa mun rassissa olla niin kivikautinen että sieltä ei boksille tietoja jaella, täytyy katella jahka töiltä kerkiää. Kytkiksistä ei ainakaan löytynyt ABS:in 30-navalta tulevaa johtoa, eikä muitakaan apsilta boksiin meneviä. Pitäneekö tässä koneen lisäksi päivittää apsikki? Ei kai sentään. Jollain maaliman ilveellä se kone pitäsi nyt saada huijattua uskomaan että auto liikkuu jatkuvasti. Tuo tosiaan vain on arvoitus että minkä merkkistä sähköä siinä karvassa kulkee. Mistähän saisi tietää? Ikävähkö takaisku muuten niin mukavaan rojektihommaan tuommonen rajotin . Männöökö sittennii Mekaruutahommiksi...
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Onko kone automaattilaatikoisesta autosta? Joskus tätä itsekin ihmettelin ja muistelen, että silloin selvisi, että automaattilaatikossa oli joku tunnistin sille, oliko vaihde P:llä tai N:llä. Jos oli, moottorinohjaus tuon anturin tietoa käyttäen rajoitti maksimikierrokset neljään tonniin. Tuo ominaisuus oli automaattilaatikon suojaamiseksi, tarkemmin en tiedä miksi.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kone on manuaalista. Joku "transmission overload switch" löytyy tosiaan kaavioista.m4rcuz kirjoitti:Onko kone automaattilaatikoisesta autosta? Joskus tätä itsekin ihmettelin ja muistelen, että silloin selvisi, että automaattilaatikossa oli joku tunnistin sille, oliko vaihde P:llä tai N:llä. Jos oli, moottorinohjaus tuon anturin tietoa käyttäen rajoitti maksimikierrokset neljään tonniin. Tuo ominaisuus oli automaattilaatikon suojaamiseksi, tarkemmin en tiedä miksi.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Sähkömiehet hoi! P*rkeleen ongelma riivaa edelleen, ei kierrä yli 4000rpm. Eli mitä kytken ECU:n ja ABS:in välissä kulkevaan vihreään mustaraitaiseen johtoon, kun tuo vanha absi ei taida olla yhteensopiva. Johto löytyi kyllä, apparin jalkotilan piuhakimpusta. Ei kehtaisi kokeilla kaikkia vaihtoehtoja kun boksit maksaa niin hunajoo.
Kun auto on liikkeellä:
-Vaihtoehto 1: Apsi kytkee johdon maihin
-Vaihtoehto 2: Apsi kytkee johdon virtaan
-Vaihtoehto 3: Apsin anturilta x menee suoraan joku pulssi ECU:un
-Vaihtoehto 4: ???
-Vaihtoehto 5: Johto ei liity ongelmaan mitenkään, syypää on***
Kukapa tämän osaisi kertoa, tai antaisi vinkin tiedon lähteelle?
Kun auto on liikkeellä:
-Vaihtoehto 1: Apsi kytkee johdon maihin
-Vaihtoehto 2: Apsi kytkee johdon virtaan
-Vaihtoehto 3: Apsin anturilta x menee suoraan joku pulssi ECU:un
-Vaihtoehto 4: ???
-Vaihtoehto 5: Johto ei liity ongelmaan mitenkään, syypää on***
Kukapa tämän osaisi kertoa, tai antaisi vinkin tiedon lähteelle?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
No kuka se apsisa iliman antaa? Taitaat olla tyyriksiä pelejä, eikä tuossa nykysessä absistentissa varsin mitään muuta vikaa ole.tapio89 kirjoitti:Oisko siun helepoin ettiä uuvemmasta apsisysteemi? Niin ei tulis kärähtäneitä miehestä sekä moottorinohjauksesta?
Hieno proggis muuten.
Onneksi -80 luvun vehkeillä ei saa sähköhommista harmaita hiuksia.
-Tapsa
P.S. Onneksi emäntä on karvurikampaaja, niin voi tarvittaissa lykätä väriä lissää tai vaikka peruukin jos hivukset vallan vaalenee tai tulee revityksi irti päätä raapiessa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Kyllä tämmöinen ominaisuus löytyy E220 -95. Katsastusmies moitti sytytyshäiriöksi ja kehotti vaihtamaan tulpat.m4rcuz kirjoitti:Onko kone automaattilaatikoisesta autosta? Joskus tätä itsekin ihmettelin ja muistelen, että silloin selvisi, että automaattilaatikossa oli joku tunnistin sille, oliko vaihde P:llä tai N:llä. Jos oli, moottorinohjaus tuon anturin tietoa käyttäen rajoitti maksimikierrokset neljään tonniin. Tuo ominaisuus oli automaattilaatikon suojaamiseksi, tarkemmin en tiedä miksi.
No vaihdetaan tulpat, katti, nivelet jne.. jospa se kierrostenrajoitinkin katoaisi samalla.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kone oli manuaalista ja onkelma ratkesi erinumeroisella ABS-rasialla.Jiitek kirjoitti:Kyllä tämmöinen ominaisuus löytyy E220 -95. Katsastusmies moitti sytytyshäiriöksi ja kehotti vaihtamaan tulpat.m4rcuz kirjoitti:Onko kone automaattilaatikoisesta autosta? Joskus tätä itsekin ihmettelin ja muistelen, että silloin selvisi, että automaattilaatikossa oli joku tunnistin sille, oliko vaihde P:llä tai N:llä. Jos oli, moottorinohjaus tuon anturin tietoa käyttäen rajoitti maksimikierrokset neljään tonniin. Tuo ominaisuus oli automaattilaatikon suojaamiseksi, tarkemmin en tiedä miksi.
No vaihdetaan tulpat, katti, nivelet jne.. jospa se kierrostenrajoitinkin katoaisi samalla.
Sinänsä jännä että alkup. ABS-poksin kammassa oli tarvittava pinni ja sekin jopa juovustettuna kortille kiinni. Sieltä ei vain tullut tarvittavaa liiketietoa ECU:lle. Kontakt jest a siknaal nietu, nie rapoota.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.