Automaati alkoi vaihtamaan jysähtäen

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Jami
Viestit: 4
Liittynyt: 12.9.2007 23:04
Paikkakunta: Karkkila

Automaati alkoi vaihtamaan jysähtäen

Viesti Kirjoittaja Jami »

Tein vähän keväthuoltoa E 250 D -94 autolleni. Huomasin, että venttiilikopan päällä oleva kaasu/automaatin säätökisko oli tosi ryytynyt ja likainen. Puhdistin ja öljysin sen ja siitä tuli OK.
Lähdin ajamaan autolla ja jokainen automaatin vaitaminen tapahtui jysähtäen ja kovalla nykäisyllä, hitto mitä tein väärin ?

Mistä alan etsiä vikaa, auto on ollut minulla vuoden ja on automaati on takerrellut kylmänä silloin tällöin ja onko mahdollista, että edellinen omistaja Saksassa on nostattanut laatikon kyljessä olevasta säädöstä paineet maksimiin koska vipu on käännetty tappiin ja vika on ollut koko ajan takkuuvassa säätökiskossa. Onko foorumilaisilla hyviä vikkejä.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Olisko se säätökisko eri asennossa kuin aikaisemmin ja samallahan se ohjauspainevaijerin säätö on mennyt pieleen :roll:

Säätö:
- laatikolta tuleva vaijeri irti kuulakupista
- säätökisko pisimpään asentoon
- meneekö kuulakuppi kuulaan...ellei säädä kiskosta, että osuu
- jos esim. vaihtelee liika aikasin...lyhennä kiskoa hiukan...1-2 mm kerralla....semmosta 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Jami
Viestit: 4
Liittynyt: 12.9.2007 23:04
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja Jami »

En ottanut kiskoa irti, vaan putsasin ja öljysin sen paikallaan, ja sitä ennen laatikko toimi normaalisti, ihme homma, että tästä voi laatikon säädöt sekoilla ?
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Ei sitä tarvi irti ottaakaan, riittää kun löysää sen kiskon pikkuruuvin ja kiristää eri kohtaan. Ellei tiedä, että siinä on säätö = pieleeen män 8)

No olet nyt sitten irrotellut eli et, niin kokeileppa tehdä se säätö siihen.
Merkkaat vain sen vanhan paikan, tiedät sitten mihin palata jos niikseen on.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Jami
Viestit: 4
Liittynyt: 12.9.2007 23:04
Paikkakunta: Karkkila

Testattu on

Viesti Kirjoittaja Jami »

Nyt testasin säätökiskoa eri asentoihin ja ei mitään muutosta, edelleen vaihtaa jysähdellen, ja kun irroitin säätövaijerin se oli ihan kohdallaan.Tämä sama säätökisko menee myös tähän pakokaasun kirrätys systeemiin ja onko siinä myös alipaine ohjausta
automaattiin ja miten se murikka/kumilatku syteemi oikein toimii ?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7199
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Laatikolle menevä alipaine puuttuu. Siksi se vaihtaa liian terävästi.

Joko letku laatikosta tai syöttöpumpun kyljestä irti. Tai pumpun kyljessä olevan säätimen pultit löysänneet ja säädöt menneet pieleen.
Jami
Viestit: 4
Liittynyt: 12.9.2007 23:04
Paikkakunta: Karkkila

Nyt toimii

Viesti Kirjoittaja Jami »

Kiitos vinkistä, nyt maatti vaihtaa taas hienosti.
Syy löytyi irronneesta alipaineputkesta naftansuodattinen ja moottorin välistä, ja oli vähän piilossa siellä alimmaisena, en heti löytänyt vikaa.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Mikäs sen oli sieltä irrottanut :roll:
Alipaineen puutos tekee tosiaan laatikosta melko kummallisen 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
m4rcuz
Viestit: 18
Liittynyt: 26.10.2005 18:15
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Toimiikos tuo nyt niin, että kun annetaan koneelle happea kunnolla, silloin imusarjan alipaine pienenee merkittävästi ja tuolloin modulaattori terävöittää vaihtoja, ettei laatikko hajoa kun se joutuu ottamaan vastaan paljon tehoa? Taas pintakaasulla vaihdot pehmeitä, kun alipaine suuri?

Mutta mites dieselissä, kun kaasuläppää ei ole?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7199
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

m4rcuz kirjoitti:Toimiikos tuo nyt niin, että kun annetaan koneelle happea kunnolla, silloin imusarjan alipaine pienenee merkittävästi ja tuolloin modulaattori terävöittää vaihtoja, ettei laatikko hajoa kun se joutuu ottamaan vastaan paljon tehoa? Taas pintakaasulla vaihdot pehmeitä, kun alipaine suuri?

Mutta mites dieselissä, kun kaasuläppää ei ole?
Juu. Juuri noin se pelaa.
Tiisselissä on syöttöpumpun kyljessä alipainesäädin joka säätelee laatikon alipaineita kaasupolkimen asennon mukaan.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Se pumpun kyljessä oleva modulaattori pienentää alipaineen kait bout
lineaarisesti siten, että täyskaasu asennossa alipaine on nolla.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”