Auton tuonti Jenkeistä?
Auton tuonti Jenkeistä?
Onko kokemuksia, omia tai abc:een vieruspöydässä kuultuja? Enkä järkeile -72 Lincolnia vaan muutaman vuoden vanhaa Audia, äkkiseltään näyttäis olevan dollareissa samaa hintaluokkaa kuin Saksalaisilla euroissa ja taalahan on halpaa kuin saippua. Äkkigooglaamisella ymmärsin, että tulliin menee +10%, mutta mitähän muuta pitäis hoksata sen lisäksi että nopeusmittari lukee maileja
123 Lang koska tila-autosta ei kehtaa nousta julkisella paikalla...
EY-tyyppihyväksyntä!
Kaikki valaisimet, turvavyöt, ikkunat uusiksi todennäköisesti. Tai sitten voi olla että ei saa kilpiin kirveelläkään.
www.overdrive.fi voorumilla voisivat tietää noista tappeluista, kun ovat tuotattaneet amerikkalaisia lavapakuja yms suomeen ja tapelleet kilpiin.
Kaikki valaisimet, turvavyöt, ikkunat uusiksi todennäköisesti. Tai sitten voi olla että ei saa kilpiin kirveelläkään.
www.overdrive.fi voorumilla voisivat tietää noista tappeluista, kun ovat tuotattaneet amerikkalaisia lavapakuja yms suomeen ja tapelleet kilpiin.
I drive an Opel. What's your excuse?
Jatkogooglaamisella tarkistuslistaa:
- Takasumarit
- Parkit valkoseksi
- Sivuvilkut
- Xenonien korkeussäätö/pesuri
Ja Q7 pitäs löytyä osa vakiona/esim. mittariston saa vaihdettua kilometreiksi (jos tietää mitkä nastat laittaa johdonpätkällä oikkariin )
Meinasitko että ikkunat olis liian tummennetut tuolla päin? Turvavyöt näköjään löytyy jopa amerikanvientimalleista
Mutta se hinta. Autoverollisena melkein sama kuin veroton Saksasta... Rupee oleen kuume sitä luokkaa että uskaltaako enää konttorilta nuita muutoskohteita tarkemmin kyselläkään
Huolto voi olla kysymysmerkki, merkkihuolto taitaa olla hieman ynseä "itte uitettuun"
- Takasumarit
- Parkit valkoseksi
- Sivuvilkut
- Xenonien korkeussäätö/pesuri
Ja Q7 pitäs löytyä osa vakiona/esim. mittariston saa vaihdettua kilometreiksi (jos tietää mitkä nastat laittaa johdonpätkällä oikkariin )
Meinasitko että ikkunat olis liian tummennetut tuolla päin? Turvavyöt näköjään löytyy jopa amerikanvientimalleista
Mutta se hinta. Autoverollisena melkein sama kuin veroton Saksasta... Rupee oleen kuume sitä luokkaa että uskaltaako enää konttorilta nuita muutoskohteita tarkemmin kyselläkään
Huolto voi olla kysymysmerkki, merkkihuolto taitaa olla hieman ynseä "itte uitettuun"
123 Lang koska tila-autosta ei kehtaa nousta julkisella paikalla...
Re: Auton tuonti Jenkeistä?
Näiden asioiden kanssa jonkun verran painineena voin sanoa, että markkinaprotektionismi on varsin tehokasta molempiin suuntiin. Ajoneuvon tuominen Suomeen EU-alueen ulkopuolelta on merkittävästi haastavampaa kuin EU-alueen sisäpuolelta. Ja hulluimmissa tapauksissa tässä alkaa vaikuttaa jopa ajoneuvon ensimmäinen käyttöönottovaltio - riippumatta teknisistä asioista.Juhis kirjoitti:Onko kokemuksia, omia tai abc:een vieruspöydässä kuultuja? Enkä järkeile -72 Lincolnia vaan muutaman vuoden vanhaa Audia...
Haku-toiminto palauttaa joitain ajatuksia lisää.
-T
Ei ole välttämättä laminoitu tuulilasi, muista ikkunoista ei ole tietoa. Eräälle asiakkaalle tuli uusi Chevyn pickup ja siihen piti ensimmäisenä se tuulilasi vaihtaa. Ja sitä tyyppihyväksyntäähän ne kärttäävät konttorilla ja jos ei ole niin sitten kelpaa korkeintaan varaosiksi...Juhis kirjoitti: Meinasitko että ikkunat olis liian tummennetut tuolla päin?"
Sama jätkä, eri verkkarit...
Jep, on aivan sama onko se jenkkiauton ikkuna 100% identtinen kuin eurooppaversiossa, vai tehty sokerista ja maalattu mustaksi. Ainoa asia millä on mitään väliä on byrokraattien EU-tyyppihyväksyntäleima. Sama koskee monia muitakin varusteita. -96 asti jenkkilän päästö- ja turvanormit pääsääntöisesti kelpasivat Euroopassa, sen jälkeen ei.Stasi kirjoitti:Ei ole välttämättä laminoitu tuulilasi, muista ikkunoista ei ole tietoa. Eräälle asiakkaalle tuli uusi Chevyn pickup ja siihen piti ensimmäisenä se tuulilasi vaihtaa. Ja sitä tyyppihyväksyntäähän ne kärttäävät konttorilla ja jos ei ole niin sitten kelpaa korkeintaan varaosiksi...Juhis kirjoitti: Meinasitko että ikkunat olis liian tummennetut tuolla päin?"
Hevosmiesten essonbaarista tavatut tietolähteet osaavat tosin sanoa, että tuomalla auton jenkeistä ensin esim. Viroon, hoitamalla EU-hyväksynnät siellä, ja vasta sen jälkeen Suomeen homma onnistuu uudemmillekin autoille. Kaikille autoille tämä ei silti välttämättä onnistu, mutta automallit jotka ovat teknisesti lähes identtisiä rapakon molemmin vaativat enemmänkin paperien pyöritystä kuin osien vaihtoa.
Mobile.de:ssäkin näkyy useita jenkki-ilmoituksia, joissa joku saksalaisputka myy jenkeissä olevia autoja. 25 tuusalla eurolla irtoaisi esim. -98-99 911 Porsas.
Tulli lasketaan auton hankintahinnasta, ja hinta+tulli yhdistelmälle tulee päälle vielä ALV. Tuon päälle laskeskellaan sitten autoverot kuun asennosta riippuen joko kokonaispainon, päästöjen tai mahdollisesti Hentun Liisan perusteella.
Mietin just noita kun panin merkille että jonkun Porsche Boxterin saisi jenkeissä 15 000 peso^H^H^H^Htaalalla...
Ex: W115 220A -72 (kaunis mutta mätä), W123 230 -76 (Auto), 525ixTA -95 (mainio), X3 3.0DA -05 (tylsä), S211 500TA4M (high maintenance), E61 525ixT (menetteli), E39 530d (parasta A-luokkaa)
Nyt: W220 S500 (rock), R1100RT (roll)
Nyt: W220 S500 (rock), R1100RT (roll)
Juuri näin. Yleensä ameriikkaan viedyissä autoissa on (ainoastaan) sikäläisten standardien mukaiset hyväksyntäleimat vaikka olisivatkin siis euroopassa kasattuja. Koska ey-hyväksyntäleimat puuttuvat niin kyseessä on hengenvaarallinen kapistus jota ei missään nimessä voi päästää liikenteeseen. Mitenhän ne sielä ameriikassa muuten pärjää liikenteessä ilman ey-hyväksyntää...harriba kirjoitti:Jep, on aivan sama onko se jenkkiauton ikkuna 100% identtinen kuin eurooppaversiossa, vai tehty sokerista ja maalattu mustaksi. Ainoa asia millä on mitään väliä on byrokraattien EU-tyyppihyväksyntäleima. Sama koskee monia muitakin varusteita.
I drive an Opel. What's your excuse?
Valitettavasti ei pidä paikkaansa. Asiaa on tutkittu ihan oikeastikin. Suomalainen lainsäätäjä kun tulkitsee EU-lainsäädäntöä "maailman oikeimmin". Kyllin helposti käy niin, että autolle pääsee hankkimaan alusta alkaen tyyppihyväksyntää.harriba kirjoitti:...Hevosmiesten essonbaarista tavatut tietolähteet osaavat tosin sanoa, että tuomalla auton jenkeistä ensin esim. Viroon, hoitamalla EU-hyväksynnät siellä, ja vasta sen jälkeen Suomeen homma onnistuu uudemmillekin autoille...
Ohitan skenaariot, jotka saivat minut tekemään omat linjaukseni ja todistan tämän hulluuden tapahtumisen mahdollisuuden linjauksella, jonka itse olen kokenut minua maahantuontikatsastuksessa palvelleen henkilön suusta:
Muuttoautona maahan tuomallani Mercedes-Benzillä ei ole mitään tekemistä samalla tyyppimerkinnällä varustetun, Vehossa myytävän ajoneuvon kanssa. Tästä johtuen ei ole mahdollista edes harkita käytettävän Vehon hallista löytyvää saman näköisellä tyyppimerkinnällä varustettua saman korimallista ajoneuvoa vertailukohtana. Näin siksi, että alunalkaen USA-markkinoille toimitetun ajoneuvon runkonumero on eri sarjaa kuin EU-markkinoille toimitetun tuotteen.
Voin hyvin kuvitella, kuinka kivaa tai keljua olisi ollut seistä sillä paikalla ilman paperia, joka kertoo kyseessä olevan muuttotavaran.
En sano, että Suomeen ei saisi tuoda EU-alueen ulkopuolelta ajoneuvoja muuten kuin muuttotavarana. Mutta mielelläni rohkaisen siihen ryhtyvää henkilöä mieluummin tietämään kuin luulemaan, mihin on ryhtymässä.
-T
Lehdestä vasta lukasin että ameriikassa tehdyn Chevrolet HHR -mallin EY-tyyppihyväksyntä ei ole kelvannut suomalaisille viranomaisille. Autoa siis voi myydä muualla EU:ssa mutta ei Suomessa. Melko viksua touhua taas...
Juttu löytyy myös:
http://www.spinnerilehti.fi/rasvanetti/index.php
Otsikolla:
Chevrolet HHR ei saavukaan vielä Suomeen!
[26.02.2008]
Juttu löytyy myös:
http://www.spinnerilehti.fi/rasvanetti/index.php
Otsikolla:
Chevrolet HHR ei saavukaan vielä Suomeen!
[26.02.2008]
I drive an Opel. What's your excuse?
Joo, on se vaikeaa tuo amerikasta tuonti, mutta sellainenkin firma nimeltä Exotic Street Vehicles, www.esv.fi , tuo autoja jopa japanista ja ne menevät kuin kuumille kiville. Niillä kai on yhteyksiä jenkkiläänkin.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Vanhemmat kuin 96 (?) tai jotain sinnepäin on paljon helpompi kilvittää. Niiltä ei vaadita EY-tyyppihyväksyntää. Ei taida Euran SementtiValimokaan (esv.fi osoite on rekisteröity tuolle sementtivalimolle ) tuoda tuon uudempia maahan.Marde2 kirjoitti:Joo, on se vaikeaa tuo amerikasta tuonti, mutta sellainenkin firma nimeltä Exotic Street Vehicles, www.esv.fi , tuo autoja jopa japanista ja ne menevät kuin kuumille kiville. Niillä kai on yhteyksiä jenkkiläänkin.
I drive an Opel. What's your excuse?
Kyllä vissiin ihan hyvin kauppa käy, ainakin välillä on autoja niillä piha täynnä ja välillä vain muutama... Mutta eipä nuo skylinet sun muut japanin erikoiset enään näytä oikein miltään ko niitä tässä kylillä näkee vähän väliä...Jokke79 kirjoitti:Ja kuka noilla Suomeen tuoduilla japanintuontivehkeillä osaa ajaa ku rattikin on "väärällä" puolella ?
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Kaveri toi viime kesänä -00 R34 skyllen..JaniH kirjoitti:Kyllä vissiin ihan hyvin kauppa käy, ainakin välillä on autoja niillä piha täynnä ja välillä vain muutama... Mutta eipä nuo skylinet sun muut japanin erikoiset enään näytä oikein miltään ko niitä tässä kylillä näkee vähän väliä...Jokke79 kirjoitti:Ja kuka noilla Suomeen tuoduilla japanintuontivehkeillä osaa ajaa ku rattikin on "väärällä" puolella ?
Jos itekki sitte joskus hankkis skyllen.. Mutta R33 tai R32
Posti toimittaa sinulle vaikka kuun taivaalta - paitsi jos olet tilannut sen.
Ford Mondeo MK3 2.0 '03
Ford Focus MK1 1.6 '02
ex-Sammale-Rimera UGGly '95
® Mesen linttaklubi
Ford Mondeo MK3 2.0 '03
Ford Focus MK1 1.6 '02
ex-Sammale-Rimera UGGly '95
® Mesen linttaklubi
Mikä nuossa datsuneissa on niin ihmeellistä että niitä pitää tänne roudata?Matti H kirjoitti:Kaveri toi viime kesänä -00 R34 skyllen..JaniH kirjoitti:Kyllä vissiin ihan hyvin kauppa käy, ainakin välillä on autoja niillä piha täynnä ja välillä vain muutama... Mutta eipä nuo skylinet sun muut japanin erikoiset enään näytä oikein miltään ko niitä tässä kylillä näkee vähän väliä...Jokke79 kirjoitti:Ja kuka noilla Suomeen tuoduilla japanintuontivehkeillä osaa ajaa ku rattikin on "väärällä" puolella ?
Jos itekki sitte joskus hankkis skyllen.. Mutta R33 tai R32
Ei ne ainakaan mitenkään erityisen tehokkailta vaikuta, tai sitten tuo takapään paino ei ole kovin häävi.
Nimittäin velipoika jätteli E46 330i touring bimmerillä tuommoisen datsunin valoihin, eikä lähtenyt edes mitenkään erityisen räväkästi, kun ei luistonesto puuttunut asiaan...
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Ehei no kato se oli bmw...eseestie kirjoitti:Mikä nuossa datsuneissa on niin ihmeellistä että niitä pitää tänne roudata?
Ei ne ainakaan mitenkään erityisen tehokkailta vaikuta, tai sitten tuo takapään paino ei ole kovin häävi.
Nimittäin velipoika jätteli E46 330i touring bimmerillä tuommoisen datsunin valoihin, eikä lähtenyt edes mitenkään erityisen räväkästi, kun ei luistonesto puuttunut asiaan...
Vaan olishan tollanen datsuni ihan hullu peli, kun alakerta kestää melkein tuhannen heppaa vakiona?
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Minä en ole oikiastaan koskaan ollut kiinnostunut nuosta...Vensku_ kirjoitti:Vaan olishan tollanen datsuni ihan hullu peli, kun alakerta kestää melkein tuhannen heppaa vakiona?
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Kummasti joka paikasta tulee aina se tieto että kaikki kestää vakiona nuo tuhat heppaa, kuitenkin jo 600hv skylleissä on kampurapukeista lähtien kaikki tehty uusiksi. Onko se sitten vakio kun alkuperäistä on lohko jäljellä? Supran konekkin kestää 1000hv vakiona, kunhan vaan muistaa vaihtaa kaikki liikkuvat osat ensin. Vaikkakin, onhan se niin että 2JZ-GTE on alakerroista kestävimmästä päästä vakionakin, ei se siltikään 1000hv alakerta vakiona ole. Enemmänkin noilla kestävillä peruskoneilla tarkoitetaan sitä että siellä on loistavat puitteet vahvemmille osille. Ja nyt puhutaan kuitenkin sitten sellaisista rakennelmista jotka kestää paremmin kuin se pari varttimailivetoa.Vensku_ kirjoitti:Vaan olishan tollanen datsuni ihan hullu peli, kun alakerta kestää melkein tuhannen heppaa vakiona?
"Fast and the furious" -markkinoinnin uhreja näkyy piisaavan.
EDIT: Japanilainen auton virityshän on sitä että ostetaan 50k$ auto ja viritetään sitä sitten +150k$.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Meneekö vähän sivuun mutta; Muistelisin lukeneeni V8:sista hiljan UURESTA CAMAROSTA joka oli muistaakseni ostettu jenkkilästä mutta käytetty jollain virityspajalla kana.. kanadas. Jossa oli sitten hoidettu kulkupuoli sekä nämä ey/eu asiat kuntoon.
Leikki ikä ---> koko ikä Ei riemulla rajaa ku takavedolla ajaas
2x Toyo
4x Toyo -EX
Can-Am -EX
MB -EX
Nissan -EX
VW -EX
2x Toyo
4x Toyo -EX
Can-Am -EX
MB -EX
Nissan -EX
VW -EX
TüV Nord:sta voi saada vastaavuustodistuksen, jolla osoitetaan, että
USA-auto vastaa EU-tyyppihyväksynnän vaatimuksia:
http://www.tuv.fi/34722.asp
Japanista tuoduissa autoissa voi olla ohjauspyörä oikealla tai vasemmalla,
1990-luvun Mersuissa yleensä vasemmalla.
USA-auto vastaa EU-tyyppihyväksynnän vaatimuksia:
http://www.tuv.fi/34722.asp
Japanista tuoduissa autoissa voi olla ohjauspyörä oikealla tai vasemmalla,
1990-luvun Mersuissa yleensä vasemmalla.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.