Mersun uusi 4-sylinterinen CDI, jopa 204hv ja 500Nm
Mersun uusi 4-sylinterinen CDI, jopa 204hv ja 500Nm
Mersu on esitellyt seuraavan sukupolven CDI-moottorinsa speksejä.
2,15 litraa
136-204hv
330-500Nm
Moottorinohjausyksikön ohjelmoijilla on ollut todella hauskaa kun ovat saaneet 200CDI-malliin huipputehoksi 136hv välille 3000-4600rpm. Ei tarvinne miettiä onko tehoja rajoitettu softalla.
Tehokkaimmassa mallissa kaksivaiheinen ahtojärjestelmä.
2000 bar commonrail pietsosuuttimilla
Sitten niitä ehkä vähemmän mukavia ominaisuuksia:
Nokkaketjunvaihtajien riemastukseksi jakopää on siirretty koneen keulalta takapäähän.
"electrically controllable water and oil pump which can be activated in accordance with requirements"
Eli sähköiset öljy- ja vesipumput? Mukavaa kun koneesta katoaa öljynpaineet jos joku liitin vähän hapettuu...
Lisätietoa lontoon murteella:
http://www.worldcarfans.com/9080410.007 ... sel-engine
EDIT: Ja onhan tuo juttu suomeksikin: http://fi.worldcarfans.com/9080411.002/ ... lmoottorit
Tehokkaimman version (250CDI) käppyrät:
Jakopää :
2,15 litraa
136-204hv
330-500Nm
Moottorinohjausyksikön ohjelmoijilla on ollut todella hauskaa kun ovat saaneet 200CDI-malliin huipputehoksi 136hv välille 3000-4600rpm. Ei tarvinne miettiä onko tehoja rajoitettu softalla.
Tehokkaimmassa mallissa kaksivaiheinen ahtojärjestelmä.
2000 bar commonrail pietsosuuttimilla
Sitten niitä ehkä vähemmän mukavia ominaisuuksia:
Nokkaketjunvaihtajien riemastukseksi jakopää on siirretty koneen keulalta takapäähän.
"electrically controllable water and oil pump which can be activated in accordance with requirements"
Eli sähköiset öljy- ja vesipumput? Mukavaa kun koneesta katoaa öljynpaineet jos joku liitin vähän hapettuu...
Lisätietoa lontoon murteella:
http://www.worldcarfans.com/9080410.007 ... sel-engine
EDIT: Ja onhan tuo juttu suomeksikin: http://fi.worldcarfans.com/9080411.002/ ... lmoottorit
Tehokkaimman version (250CDI) käppyrät:
Jakopää :
Viimeksi muokannut Melitos, 14.4.2008 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I drive an Opel. What's your excuse?
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 19.1.2008 20:05
- Paikkakunta: Pori
Tuossakin ois ollu rattaita sevverran että ketjusta ois voinu luopua kokonaan...
Se sähköinen venttiilinohjaus sais kyllä tulla sarjavalmisteisiin, noi alkaa vaikuttaa todella vanhentuneilta systeemeiltä. Kuuluvat mobilismisarjaan. Tietty samaten oon ootellu kaksipolttoainejärjestelmien tuloa, kun niillä kuulemma saa esim. dieseleitten puristussuhteenkin korotettua puolella...
Se sähköinen venttiilinohjaus sais kyllä tulla sarjavalmisteisiin, noi alkaa vaikuttaa todella vanhentuneilta systeemeiltä. Kuuluvat mobilismisarjaan. Tietty samaten oon ootellu kaksipolttoainejärjestelmien tuloa, kun niillä kuulemma saa esim. dieseleitten puristussuhteenkin korotettua puolella...
Tuossa artikkelissa mersu perusteli muutosta jalankulkijaturvallisuudella. Eli konepellin alla on paremmin tyhjää jolloin pelti antaa periksi kuskin kaahatessa suojatiellä jalankulkijan päälle. Näin jalankulkijaparka vaurioituu vähemmän.jari_w123 kirjoitti:Bemarinkin uusissa 4syl diesel moottoreissa on jakopää vauhtipyörän takana,mikähän idea tuossa sitten on?
I drive an Opel. What's your excuse?
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Alkaa näkymään viistokeulamersuja, tai jos se tila todellakin jätetään tyhjäksi. Subaru onkin näköjään näissä asioissa valovuoden edellä muita.Melitos kirjoitti:Tuossa artikkelissa mersu perusteli muutosta jalankulkijaturvallisuudella. Eli konepellin alla on paremmin tyhjää jolloin pelti antaa periksi kuskin kaahatessa suojatiellä jalankulkijan päälle. Näin jalankulkijaparka vaurioituu vähemmän.jari_w123 kirjoitti:Bemarinkin uusissa 4syl diesel moottoreissa on jakopää vauhtipyörän takana,mikähän idea tuossa sitten on?
Jaa niin tuo artikkeli on suomenkielisenäkin:
http://fi.worldcarfans.com/9080411.002/ ... lmoottorit
http://fi.worldcarfans.com/9080411.002/ ... lmoottorit
Tuskin. Eihän nuo täysalumiiniset V6 dieselit ole montaakaan vuotta olleet tuotannossa.Jarno.V kirjoitti:Volvon uudessa 3.2 kuutoskoneessa on just samanlainen jakopää, tilan takia tuollainen, tuo vitja kun on tavallaan jo laatikon päällä.
Oisko mersulle tulossa siis tuosta pitempiä, eli suorat 5 ja 6 koneet
I drive an Opel. What's your excuse?
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Siis kai ketjun poistaminen kokonaan on aika vaikeata kun ajattelee kansipahvin tuomia välyksiä, tai pitäisi saada kaksi ratasta rinnan siihen kansisauman kohdalle???
Mutta onhan ketju sentään pujoteltu niin ettei sitä tarvitse katkaista huoltotöissä. Hölmömpi olisi laittanut remmin kiertämään alakerrasta niin että vaihtaessa pitäisi katkaista kone
Siis puhuiko joku oikeasti sähkökäyttöisistä venttiileistä sarjavalmisteisessa autossa, vaiko sähköisesti ohjatusta ajoituksesta? Tossa nyt säätöjäkään ei pahemmin tarvita kun ilmaa pumpataan "tarpeeksi".
Ja eikös se sähköinen öljypumppu ollut vain mäntien jäähdytykseen tarvittavalle öljylle, ei muulle voitelulle.
Mutta onhan ketju sentään pujoteltu niin ettei sitä tarvitse katkaista huoltotöissä. Hölmömpi olisi laittanut remmin kiertämään alakerrasta niin että vaihtaessa pitäisi katkaista kone
Siis puhuiko joku oikeasti sähkökäyttöisistä venttiileistä sarjavalmisteisessa autossa, vaiko sähköisesti ohjatusta ajoituksesta? Tossa nyt säätöjäkään ei pahemmin tarvita kun ilmaa pumpataan "tarpeeksi".
Ja eikös se sähköinen öljypumppu ollut vain mäntien jäähdytykseen tarvittavalle öljylle, ei muulle voitelulle.
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 19.1.2008 20:05
- Paikkakunta: Pori
Enpäs tiedä ongelmista - on niitä kummiskin tehty, "kuningasakselilla" ainakin (autoissa joku Bentley?) ja kukaties muinakin ratkaisuina... Ois se ainakin erikoinen... Prätkissä vissiin ainakin Hondalla ja Ducatilla on jotain kokemusta:Siis kai ketjun poistaminen kokonaan on aika vaikeata kun ajattelee kansipahvin tuomia välyksiä, tai pitäisi saada kaksi ratasta rinnan siihen kansisauman kohdalle???
Kai tuossa aiemmin myös haikailtiin täysin sähköistä venttiilikoneistoa ettei pelkästään ajoitusta...
tuota tuota, eikös siitä ollut jotain puheita sellaiset 4 vuotta sitten volvon kehityspuolella. muistaakseni silloinsellaista jostainjulkaisusta luin.nyffikaakoo kirjoitti:Tuossakin ois ollu rattaita sevverran että ketjusta ois voinu luopua kokonaan...
Se sähköinen venttiilinohjaus sais kyllä tulla sarjavalmisteisiin, noi alkaa vaikuttaa todella vanhentuneilta systeemeiltä. Kuuluvat mobilismisarjaan. Tietty samaten oon ootellu kaksipolttoainejärjestelmien tuloa, kun niillä kuulemma saa esim. dieseleitten puristussuhteenkin korotettua puolella...
kuinkas muuten saabin muuttuvapuristuksisten koneiden kehitys on menny, niistäkin oli puhetta joitain vuosia sitten, luin niistä viimmeksi vuosi sitten jonkunjutun että olivat testaus vaiheessa.
ei ole tullut seurattua niin tarkasti että olisi jäänyt enenpää mieleen
- Voi sitä elettyä elämää- Ja juhlittua yötöntä yötä-
tähtikuljettaja kirjoitti:Siis kai ketjun poistaminen kokonaan on aika vaikeata kun ajattelee kansipahvin tuomia välyksiä, tai pitäisi saada kaksi ratasta rinnan siihen kansisauman kohdalle???
Mutta onhan ketju sentään pujoteltu niin ettei sitä tarvitse katkaista huoltotöissä. Hölmömpi olisi laittanut remmin kiertämään alakerrasta niin että vaihtaessa pitäisi katkaista kone
Siis puhuiko joku oikeasti sähkökäyttöisistä venttiileistä sarjavalmisteisessa autossa, vaiko sähköisesti ohjatusta ajoituksesta? Tossa nyt säätöjäkään ei pahemmin tarvita kun ilmaa pumpataan "tarpeeksi".
Ja eikös se sähköinen öljypumppu ollut vain mäntien jäähdytykseen tarvittavalle öljylle, ei muulle voitelulle.
Niin, ne ei sähköjohdot olis muutaman satikan asennonmuutoksista moksiskaan, taikka mistäpä sitä tietää. Tuntuu noita johtosarjavikoja olevan liikkeellä ja muissakin kuin mersuissa.
Mäntämoottori on aataminaikuinen laite ja vaikka sen ympärille ympätään kuinka paljon uutta tekniikkaa tahansa se ei siitä mihinkään muutu. Se kun vain sattuu olemaan halpa valmistaa, käyttää energialähteenään niin halpaa ja energiasisällöltään hyvää hiilivetynestettä ja mitä muuta, eipä kovin paljoa muuta.
Sitä en tiedä miksi, mutta kuten olen monessa yhteydessä toistanut-BMW on moottoritekniikan suunnannäyttäjä-mersu tulee tällä hetkellä BMW:n kehityksen mukana. Ne ominaisuudet mitä on BMW:ssä tulevat MB:lle pienellä viiveellä-kaksoisahdossa BMW sai odottaa MB:tä perässä yllättävän monta vuotta.jari_w123 kirjoitti:Bemarinkin uusissa 4syl diesel moottoreissa on jakopää vauhtipyörän takana,mikähän idea tuossa sitten on?
Hyvä, että joku keksii uutta ja ei jähmetytä paikalleen.
Jospa ne sakut ovatkin nyt tehneet ihan virallisestikin kertakäyttömersun (max 4 vuotta / 200.000 km) jossa ei jakopäitä availla.jari_w123 kirjoitti:Niin onhan se hyvä että keksitään uutta mutta olisi se jakopää silti saanut jäädä oikeaan paikkaansa moottorin etupäähän kun sitä kuitenkin joutuu jossain vaiheessa aukoa .
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Aivan ,vaihetaan vaan konetta sitte ku jakopäätä tarvis avata.Kertakäyttö on tämänpäivän avainsana ja asiakas maksaa.jusamb kirjoitti:Jospa ne sakut ovatkin nyt tehneet ihan virallisestikin kertakäyttömersun (max 4 vuotta / 200.000 km) jossa ei jakopäitä availla.jari_w123 kirjoitti:Niin onhan se hyvä että keksitään uutta mutta olisi se jakopää silti saanut jäädä oikeaan paikkaansa moottorin etupäähän kun sitä kuitenkin joutuu jossain vaiheessa aukoa .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Tai vaikka mersu D.III moottorillaan (aiempiakin MB koneita akselilla on):nyffikaakoo kirjoitti: Enpäs tiedä ongelmista - on niitä kummiskin tehty, "kuningasakselilla" ainakin (autoissa joku Bentley?) ja kukaties muinakin ratkaisuina... Ois se ainakin erikoinen... Prätkissä vissiin ainakin Hondalla ja Ducatilla on jotain kokemusta:
jaa niin nyt mentiin ilmailun siipien havinaan
Audissa vissiin joutuu koneen nostamaan keulilta jos jakopäätä pitää purkaa .Tuo mahdottomuus riippuu vähän siitä että mitä pitää tehä ja miten motti on huoneeseensa sijoitettu .Täytyypä hieman tutkia asiaa kun ens kerralla tulee E90 318d bemu lämmittimen ja sisähaaroituksen asennukseen .Malm kirjoitti:Meinaakos ne korjaamon sedät että tuo ois ihan mahoton homma vaihtaa tuolta tuo ketju ? Eikai se ole kuin pikkasen ahtaammaassa paikassa vain
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Mutta aikas lyhyen oloinen tuo ketju kumminkin, että liekö se kuitenkaan niin paha vaihtaa kuin mitä korjaamosepät täällä pelkää?
Ja onhan Transukopterin 2,5TDI kone hammasratas jakopäällä, taas on joku edellä muita joissan asioissa...
Samoten vw oli laskenut nyt uusien Common rail koneiden railipainetta... Silti oli koneen ominaisuudet parantunu. Ja muut vaan nostaa sitä...
Äh, kuulostaa liian hyvältä tuo vw mun suusta!
BMW:n valvetronic vaan joka moottoriin, ja yhdistellään vielä siihen kaksoisahtaminen, sitte vaikka vanos (lienee turha valvetronic -moottorissa...) Mitäs kivoja vielä keksittäis?
Ja onhan Transukopterin 2,5TDI kone hammasratas jakopäällä, taas on joku edellä muita joissan asioissa...
Samoten vw oli laskenut nyt uusien Common rail koneiden railipainetta... Silti oli koneen ominaisuudet parantunu. Ja muut vaan nostaa sitä...
Äh, kuulostaa liian hyvältä tuo vw mun suusta!
BMW:n valvetronic vaan joka moottoriin, ja yhdistellään vielä siihen kaksoisahtaminen, sitte vaikka vanos (lienee turha valvetronic -moottorissa...) Mitäs kivoja vielä keksittäis?
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Aivan varmasti on edellä, ainakin laskun loppusummassa kun tehdään pikku huolto jakopäähänVensku_ kirjoitti:
Ja onhan Transukopterin 2,5TDI kone hammasratas jakopäällä, taas on joku edellä muita joissan asioissa...
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Vaikuttaa ihan hemmetin hyvältä moottorilta.
Ainoa ongelma on se, että BMW:n tämän sukupolven 2-litrainen täyttää jo nuo speksit esim. 123d-mallissa:
Tuplaturbo 204hv ja vääntöä 400Nm (okei, väännössä jäädään jälkeen).
edit: jaa että tänä vuonna jo noita pannaan kiinnikin autoihin! Hienoa!
Ainoa ongelma on se, että BMW:n tämän sukupolven 2-litrainen täyttää jo nuo speksit esim. 123d-mallissa:
Tuplaturbo 204hv ja vääntöä 400Nm (okei, väännössä jäädään jälkeen).
edit: jaa että tänä vuonna jo noita pannaan kiinnikin autoihin! Hienoa!
2005 S 500 L
1995 C 220 Elegance
1995 C 220 Elegance
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 19.1.2008 20:05
- Paikkakunta: Pori
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Jaa-a, oisko se bout näin:
- jakopään ketjun vaihto = ventiilikoppa pois
- rattaiden vaihto = kone pois
.....ja tuo jälkimmäinen vaihtohtohan on näköjään tulossa Mersuihinkin,
toki sen ketjun saa nykästyä koneeseen päin
Tuskin noita rattaita nyt tarvitsee kovin usein huoltaa jos lainkaan,
mutta helpompaa / halvempaa se on tehdä jos ne olisivat etupäässä ja rakenne olisi toteutettu vielä irroitettavalla jakopäänkotelolla.
- jakopään ketjun vaihto = ventiilikoppa pois
- rattaiden vaihto = kone pois
.....ja tuo jälkimmäinen vaihtohtohan on näköjään tulossa Mersuihinkin,
toki sen ketjun saa nykästyä koneeseen päin
Tuskin noita rattaita nyt tarvitsee kovin usein huoltaa jos lainkaan,
mutta helpompaa / halvempaa se on tehdä jos ne olisivat etupäässä ja rakenne olisi toteutettu vielä irroitettavalla jakopäänkotelolla.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Ainaskaan 500tkm:n matkalla ei oo tarvinnu. Muutenkin pitkälle kehittynyt tuo portterin kone, ei yhtään hihnaa ja kokonaan alumiinia.Lucky-Dog kirjoitti:Aivan varmasti on edellä, ainakin laskun loppusummassa kun tehdään pikku huolto jakopäähänVensku_ kirjoitti:
Ja onhan Transukopterin 2,5TDI kone hammasratas jakopäällä, taas on joku edellä muita joissan asioissa...
Rataskäyttö on kallis valmistaa ja aiheuttaa melua pakollisten välystensä takia. Tuo takapään ketju mesessä ja audissa jne. tuskin tarvii huoltoa elinikänsä aikana. Varmasti pienimmästä päästä riesoja kys. autoissa.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Audi A4 2,8 quattro tiptronic