Farkun takasivulasit
Farkun takasivulasit
Ongelma on,että takimmaiset takasivulasit uittavat vettä sisään.Ilmeisesti vuotaa tiiviste jostakin.Vuotopaikka on helppo havaita,mistä vesi tulee ulos.
Sisäänmenopaikka onkin jo hankalempi löytää.Vesi tulee molemmista
lasin peräluukun puoleisesta alakulmasta.
Molemmista tiloista vesi kyllä pääsee poistumaan.Toinen on varasrengastila ja toinen pissapojan ja tunkin säilytystila.
Olis vaan mukavempi,että paikat olis kuivina.
Miten kannattais tiivistää?Sialla vaiko koko lasi tiivisteineen pois ja sikaa väliin?
Sisäänmenopaikka onkin jo hankalempi löytää.Vesi tulee molemmista
lasin peräluukun puoleisesta alakulmasta.
Molemmista tiloista vesi kyllä pääsee poistumaan.Toinen on varasrengastila ja toinen pissapojan ja tunkin säilytystila.
Olis vaan mukavempi,että paikat olis kuivina.
Miten kannattais tiivistää?Sialla vaiko koko lasi tiivisteineen pois ja sikaa väliin?
En voi suositella Sikaa, sitä kun ei ole tarkoitettu purettavaksi.
Tiiviste ainakin menee sitten uusiksi, jos se lasi pitää joskus
saada irti.
Jos tuo itsellä tulisi vastaan, niin ottaisin lasin ja tiivisteen irti ja laittaisin
ne takaisin mustan saniteettisilikonin kanssa. Se tiivistää hyvin
ja on irroitettavissa eikä homehdu.
Jos pelti on jo ruostunut (ja onhan se), niin se pitäisi maalata kuntoon,
muuten sauma ei pidä. Siihen voisi kokeilla vaikkapa POR-15 ja laittaa samalla
muutkin vastaavat ruostepaikat kuntoon.
http://koti.mbnet.fi/kmark/p15/por_1.htm
Tiiviste ainakin menee sitten uusiksi, jos se lasi pitää joskus
saada irti.
Jos tuo itsellä tulisi vastaan, niin ottaisin lasin ja tiivisteen irti ja laittaisin
ne takaisin mustan saniteettisilikonin kanssa. Se tiivistää hyvin
ja on irroitettavissa eikä homehdu.
Jos pelti on jo ruostunut (ja onhan se), niin se pitäisi maalata kuntoon,
muuten sauma ei pidä. Siihen voisi kokeilla vaikkapa POR-15 ja laittaa samalla
muutkin vastaavat ruostepaikat kuntoon.
http://koti.mbnet.fi/kmark/p15/por_1.htm
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
saniteetti silikoni jos sisältää etikkaa niin ei kannata autoon laittaaJarkko N kirjoitti:En voi suositella Sikaa, sitä kun ei ole tarkoitettu purettavaksi.
Tiiviste ainakin menee sitten uusiksi, jos se lasi pitää joskus
saada irti.
Jos tuo itsellä tulisi vastaan, niin ottaisin lasin ja tiivisteen irti ja laittaisin
ne takaisin mustan saniteettisilikonin kanssa. Se tiivistää hyvin
ja on irroitettavissa eikä homehdu.
Jos pelti on jo ruostunut (ja onhan se), niin se pitäisi maalata kuntoon,
muuten sauma ei pidä. Siihen voisi kokeilla vaikkapa POR-15 ja laittaa samalla
muutkin vastaavat ruostepaikat kuntoon.
http://koti.mbnet.fi/kmark/p15/por_1.htm
sitä on saatavilla oikein tiiviste massaakin mikä käy ikkunan tiivisteeseen ja pysyy elastisena
Saattaa olla oikea autoon tarkoitettu tiivistemassa parempaa,
jos vaan jostain löytää sopivaa. Onko ehdotuksia?
Mikä vika etikassa on? Kovettuuko se auringossa ja lämmössä
vai mitä? Itse en ole saniteetisilikoonia vielä autoon kokeillut,
kylpyhuoneessa se tuntuu toimivan.
Alkaa tuntua siltä, että autoon ei kannata laittaa mitään, missä
on silikoonia, pois lukien blondit.
jos vaan jostain löytää sopivaa. Onko ehdotuksia?
Mikä vika etikassa on? Kovettuuko se auringossa ja lämmössä
vai mitä? Itse en ole saniteetisilikoonia vielä autoon kokeillut,
kylpyhuoneessa se tuntuu toimivan.
Alkaa tuntua siltä, että autoon ei kannata laittaa mitään, missä
on silikoonia, pois lukien blondit.
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
Autolaseja asentavasta lasiliikkeestä löytyy kyllä ihan tarkoitukseen käypästä tavaraa,ainakin sikalla ja wurthilla on sopivia massoja Kyllähän nuo ikkunat kannattaa irroittaa ja laittaa reippaasti massaa ennen takaisin laittoa,tuossa välissä kun hitsaa sen mahdollisesti puuttuvan alareunan pellin ni johan pitää
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
Jarkko N kirjoitti:Hyvä kun tuli puheeksi, etikka tosiaan ruostuttaa, Kannattaa
käyttää vain uretaanipohjaisia tiivisteaineita. Tavallisessa silikonissa
ei ole etikkaa, mutta home syö sen pois.
Nuo tuulilasiliimat ovat uretaanipohjaisia mutta kumikiinnitteisten lasien tiivistykseen käytettävät aineet ovat butyl pohjaisia ,esim Sika lastomer 712 on tarkoitukseen sopiva eväs.Kyllähän ne ikkunat varmasti tiivistyy myös uretaaniliimalla jos puhtaalle pinnalle pääsee vetämään mutta jos joskus tarvii lasi irroittaa/vaihtaa voipi olla kumi melko jampakasti kiinni
Ensin oven puolelta pari ruuvi pois. Sitten esim. jollakin jämäkällä muovisella lastalla longotetaan listan pystypienaa ulospäin. Siellä on pari muovista nipsua. Kun ne paukahtavat irti, niin sitten vedetään lista urastaan. Tämän jälkeen aletaan varovasti kammeta lasia ulospäin. Kannattaa lähteä ylä-/takareunasta.badass kirjoitti:jaahans- muillakin siis sama vaiva...
Mitenkäs tuo lasin irroitus onnistuu?
Tarkoitus olisi saada molemmat(tiiviste/lasi) EHYENÄ irti
Tuolla tyylillä ne aikalailla lähtivät. Takaisin asennus on on ehkä "hauskempaa" hommaa. Varo, ettet katkaise niitä listan klipsuja.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Mopomiesten kuningas
- Viestit: 3068
- Liittynyt: 17.11.2006 18:42
- Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
- Viesti:
Tiivistelasi menee helpointen käyttämällä narus ja hieman liukastetta ( fairy )
Laitat sopivan narun uraan , pujotat lasin huulille ja sisäpuolelta vedät narusta ja toinen auttaa ulkopuolelta, liukaste helpottaa monessa asiassa kuten myös tässä.
Kun vedät naruja tiivisteenhuuli aukeaa ja lopsahtaa paikoilleen..
Helppoa kun sen osaa, mutta teese-itse miehelle lähes mahdoton yhtälö...
Pyydä apua kaverilta joka on joskus laittanut lasia paikoilleen, paras apua!
Ei voi kertoa netissä tarkkoja niksejä ja konsteja, on vähän sama kuin autonmaalaus...
Laitat sopivan narun uraan , pujotat lasin huulille ja sisäpuolelta vedät narusta ja toinen auttaa ulkopuolelta, liukaste helpottaa monessa asiassa kuten myös tässä.
Kun vedät naruja tiivisteenhuuli aukeaa ja lopsahtaa paikoilleen..
Helppoa kun sen osaa, mutta teese-itse miehelle lähes mahdoton yhtälö...
Pyydä apua kaverilta joka on joskus laittanut lasia paikoilleen, paras apua!
Ei voi kertoa netissä tarkkoja niksejä ja konsteja, on vähän sama kuin autonmaalaus...
big jopo
-
- Mopomiesten kuningas
- Viestit: 3068
- Liittynyt: 17.11.2006 18:42
- Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
- Viesti:
Muista pujottaa se naru silleen että aloitat alhaalta. siis narun molemmat päät ovat alhaalla ristissä... ja vetäen oikea/vasen lähtee luonnostaan ylöspäin , vai miten se meni.
Niin just tosi vaikeaa kertoa miten se menee ja toinen eli kaveri painaa hieman ulkopuolelta samalla kun vetelee naruja sisältä...
Tähän ei sitten käy ompelulanka , eikä veneen kiinnitysnaru
Niin just tosi vaikeaa kertoa miten se menee ja toinen eli kaveri painaa hieman ulkopuolelta samalla kun vetelee naruja sisältä...
Tähän ei sitten käy ompelulanka , eikä veneen kiinnitysnaru
big jopo
-
- Viestit: 109
- Liittynyt: 25.10.2010 19:03
- Paikkakunta: tornio
Tuossa ihan esimerkkinä kuvia siitä, millainen ylläri lasin alla saattaa odottaa. Omassa autossa ulospäin ei näkynyt kuin muutama pieni "kukka" ja toisessa niistä nuppineulan pään kokoinen reikä. Kuvaa klikkaamalla näet sen suurempana:
Lisäksi tuon pintapellin alla oleva kotelorakenne oli aivan mätä, ja korjaamisen sai aloittaa sieltä. Pelkkiin peltitöihin meni pitkä päivä, tuollaisen työn teettäminen jossain maksaisi tietenkin maltaita auton hintaan suhteutettuna...
Lisäksi tuon pintapellin alla oleva kotelorakenne oli aivan mätä, ja korjaamisen sai aloittaa sieltä. Pelkkiin peltitöihin meni pitkä päivä, tuollaisen työn teettäminen jossain maksaisi tietenkin maltaita auton hintaan suhteutettuna...
® Mesen linttaklubi
M-B S124 300TD -90
Ford Sierra 2,0T -89
Lada Niva 1600 -88
M-B S124 300TD -90
Ford Sierra 2,0T -89
Lada Niva 1600 -88
-
- Viestit: 109
- Liittynyt: 25.10.2010 19:03
- Paikkakunta: tornio
Oman takaikkunoiden irroituksen kohdalla on edetty siihen pisteeseen, että koristelista on irti ja ikkunan irroitus edessä...
miten tota ikkunaa kannattaisi "kammeta".. jollain meisselillä? lastalla? vai ihan fyysisellä voimalla massiivisilla käsivarsilla siirtäen voimapistettä pikkuhiljaa eteenpäin
Itse koitin niitä tiivisteitä väännellä ja käännellä takakontissa ähisten ja tiukassa tuntuu olevan.. se kai on tarkoituskin, pelottaa että lasi räksähtää rikkipoikki.
miten tota ikkunaa kannattaisi "kammeta".. jollain meisselillä? lastalla? vai ihan fyysisellä voimalla massiivisilla käsivarsilla siirtäen voimapistettä pikkuhiljaa eteenpäin
Itse koitin niitä tiivisteitä väännellä ja käännellä takakontissa ähisten ja tiukassa tuntuu olevan.. se kai on tarkoituskin, pelottaa että lasi räksähtää rikkipoikki.
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.
Ex: w124, 300D aut. vm'91.
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.
Ex: w124, 300D aut. vm'91.
jollai tylsällä meisselillä pyöräytä eka tiivisteen alla koko ikkuna ympäri. pitäs vähän irrota. sitten vaan pikku hiljaa jostain nurkasta kampeet sitä tiivistettä ja painat niin pirusti ulos päin lasia. kyllä se siitä pikku hiljaa lähtee. ei kyllä kovin helpolla hajoa. imukupista on apua. ja silikoni spraytä väliin kun alkaa jostain lähtemään.andyx kirjoitti:Oman takaikkunoiden irroituksen kohdalla on edetty siihen pisteeseen, että koristelista on irti ja ikkunan irroitus edessä...
miten tota ikkunaa kannattaisi "kammeta".. jollain meisselillä? lastalla? vai ihan fyysisellä voimalla massiivisilla käsivarsilla siirtäen voimapistettä pikkuhiljaa eteenpäin
Itse koitin niitä tiivisteitä väännellä ja käännellä takakontissa ähisten ja tiukassa tuntuu olevan.. se kai on tarkoituskin, pelottaa että lasi räksähtää rikkipoikki.
s124 300TDT -88 -> ST
409 lava
609 doppeli hiabilla, ex empower
609 kaappi
hilux ln65 4x4
ja muuta muu
409 lava
609 doppeli hiabilla, ex empower
609 kaappi
hilux ln65 4x4
ja muuta muu
w124 farkun takasivulasit
Itsellä kans olis tuo homma edessä.On ollut kostea syksy ja tuntuu vesi tulevan takaluukun puoleisesta alakulmasta. Hanttimiehen puoli vuotaa eniten ja ei tuo kuskinpuolikaan täysin kuiva ole. Tekee vaan tuon farkun selvästi höyrykaapiksi.Ei tahdo puhaltimen teho riittää huurteen poistoon..
Onko paljon muuta vaihtoehtoa,kun butyylimassaa reilusti kauttaaltaan?
Takalasi oli joskus vuotanut hieman alareunasta ja tuolla sai pitämään.Aika talkoot oli vaan saada lasi takaisin paikoilleen,kun en ole lasimies ja tuo butyyli tekee kitkaa..
Aikaisemmin oli jo jotain ohjetta irrotukseen. Eiköhän se lähde,jos saa alun.
Onko kukaan tehnyt lähiaikoina? Täällä olis tiivistetuubi valmiina.
Onko paljon muuta vaihtoehtoa,kun butyylimassaa reilusti kauttaaltaan?
Takalasi oli joskus vuotanut hieman alareunasta ja tuolla sai pitämään.Aika talkoot oli vaan saada lasi takaisin paikoilleen,kun en ole lasimies ja tuo butyyli tekee kitkaa..
Aikaisemmin oli jo jotain ohjetta irrotukseen. Eiköhän se lähde,jos saa alun.
Onko kukaan tehnyt lähiaikoina? Täällä olis tiivistetuubi valmiina.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 300 tdt aut-95
w124 250 aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 300 tdt aut-95
w124 250 aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95