Farkun takasivulasit

Luukut, ovet, keskuslukitus, valot.
Vastaa Viestiin
petromax
Viestit: 316
Liittynyt: 05.11.2006 16:48
Paikkakunta: Tampere

Farkun takasivulasit

Viesti Kirjoittaja petromax »

Ongelma on,että takimmaiset takasivulasit uittavat vettä sisään.Ilmeisesti vuotaa tiiviste jostakin.Vuotopaikka on helppo havaita,mistä vesi tulee ulos.
Sisäänmenopaikka onkin jo hankalempi löytää.Vesi tulee molemmista
lasin peräluukun puoleisesta alakulmasta.
Molemmista tiloista vesi kyllä pääsee poistumaan.Toinen on varasrengastila ja toinen pissapojan ja tunkin säilytystila.
Olis vaan mukavempi,että paikat olis kuivina. :twisted:

Miten kannattais tiivistää?Sialla vaiko koko lasi tiivisteineen pois ja sikaa väliin?
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Tuon ongelman on suunnittelijat luoneet jo tehtaalla. Vesi kiertää tiivisteiden rakosissa, ja usein lasin alareunan alla olevat pellit ovat tohjona.

Jos ratkaiset ongelman, olet guru. :ope:
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

En voi suositella Sikaa, sitä kun ei ole tarkoitettu purettavaksi.
Tiiviste ainakin menee sitten uusiksi, jos se lasi pitää joskus
saada irti.

Jos tuo itsellä tulisi vastaan, niin ottaisin lasin ja tiivisteen irti ja laittaisin
ne takaisin mustan saniteettisilikonin kanssa. Se tiivistää hyvin
ja on irroitettavissa eikä homehdu.

Jos pelti on jo ruostunut (ja onhan se), niin se pitäisi maalata kuntoon,
muuten sauma ei pidä. Siihen voisi kokeilla vaikkapa POR-15 ja laittaa samalla
muutkin vastaavat ruostepaikat kuntoon.

http://koti.mbnet.fi/kmark/p15/por_1.htm
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Jarkko N kirjoitti:En voi suositella Sikaa, sitä kun ei ole tarkoitettu purettavaksi.
Tiiviste ainakin menee sitten uusiksi, jos se lasi pitää joskus
saada irti.

Jos tuo itsellä tulisi vastaan, niin ottaisin lasin ja tiivisteen irti ja laittaisin
ne takaisin mustan saniteettisilikonin kanssa. Se tiivistää hyvin
ja on irroitettavissa eikä homehdu.

Jos pelti on jo ruostunut (ja onhan se), niin se pitäisi maalata kuntoon,
muuten sauma ei pidä. Siihen voisi kokeilla vaikkapa POR-15 ja laittaa samalla
muutkin vastaavat ruostepaikat kuntoon.

http://koti.mbnet.fi/kmark/p15/por_1.htm
saniteetti silikoni jos sisältää etikkaa niin ei kannata autoon laittaa :idea:
sitä on saatavilla oikein tiiviste massaakin mikä käy ikkunan tiivisteeseen ja pysyy elastisena :roll:
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Saattaa olla oikea autoon tarkoitettu tiivistemassa parempaa,
jos vaan jostain löytää sopivaa. Onko ehdotuksia?

Mikä vika etikassa on? Kovettuuko se auringossa ja lämmössä
vai mitä? Itse en ole saniteetisilikoonia vielä autoon kokeillut,
kylpyhuoneessa se tuntuu toimivan.

Alkaa tuntua siltä, että autoon ei kannata laittaa mitään, missä
on silikoonia, pois lukien blondit.
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Jarkko N kirjoitti: Mikä vika etikassa on?
Etikka ruostuttaa peltiä.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Jaakko Parantainen
Lasimestari
Viestit: 260
Liittynyt: 13.10.2005 22:03
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jaakko Parantainen »

Autolaseja asentavasta lasiliikkeestä löytyy kyllä ihan tarkoitukseen käypästä tavaraa,ainakin sikalla ja wurthilla on sopivia massoja :!: Kyllähän nuo ikkunat kannattaa irroittaa ja laittaa reippaasti massaa ennen takaisin laittoa,tuossa välissä kun hitsaa sen mahdollisesti puuttuvan alareunan pellin ni johan pitää :eec:
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Hyvä kun tuli puheeksi, etikka tosiaan ruostuttaa, Kannattaa
käyttää vain uretaanipohjaisia tiivisteaineita. Tavallisessa silikonissa
ei ole etikkaa, mutta home syö sen pois.
Avatar
Jaakko Parantainen
Lasimestari
Viestit: 260
Liittynyt: 13.10.2005 22:03
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jaakko Parantainen »

Jarkko N kirjoitti:Hyvä kun tuli puheeksi, etikka tosiaan ruostuttaa, Kannattaa
käyttää vain uretaanipohjaisia tiivisteaineita. Tavallisessa silikonissa
ei ole etikkaa, mutta home syö sen pois.

Nuo tuulilasiliimat ovat uretaanipohjaisia mutta kumikiinnitteisten lasien tiivistykseen käytettävät aineet ovat butyl pohjaisia ,esim Sika lastomer 712 on tarkoitukseen sopiva eväs.Kyllähän ne ikkunat varmasti tiivistyy myös uretaaniliimalla jos puhtaalle pinnalle pääsee vetämään mutta jos joskus tarvii lasi irroittaa/vaihtaa voipi olla kumi melko jampakasti kiinni
:escape:
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Kiitos, tuo liian tiukkaan jumittaminen onkin juuri se ongelma,
jota halusin välttää. Avainsana on siis butyyli.
badass
Viestit: 63
Liittynyt: 23.1.2008 17:09
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja badass »

jaahans- muillakin siis sama vaiva...
Mitenkäs tuo lasin irroitus onnistuu?
Tarkoitus olisi saada molemmat(tiiviste/lasi) EHYENÄ irti :)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

badass kirjoitti:jaahans- muillakin siis sama vaiva...
Mitenkäs tuo lasin irroitus onnistuu?
Tarkoitus olisi saada molemmat(tiiviste/lasi) EHYENÄ irti :)
Ensin oven puolelta pari ruuvi pois. Sitten esim. jollakin jämäkällä muovisella lastalla longotetaan listan pystypienaa ulospäin. Siellä on pari muovista nipsua. Kun ne paukahtavat irti, niin sitten vedetään lista urastaan. Tämän jälkeen aletaan varovasti kammeta lasia ulospäin. Kannattaa lähteä ylä-/takareunasta.

Tuolla tyylillä ne aikalailla lähtivät. Takaisin asennus on on ehkä "hauskempaa" hommaa. Varo, ettet katkaise niitä listan klipsuja.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
badass
Viestit: 63
Liittynyt: 23.1.2008 17:09
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja badass »

Kiitos, omassa hiukan alareunasta ruostunut ja reikäkin siellä näkyi olevan, eli pakko käyttää irti.
Takaisin olen noita auton sivulasia laittanut ,muttei ikinä ole tullut otettua pois. :)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

badass kirjoitti:Kiitos, omassa hiukan alareunasta ruostunut ja reikäkin siellä näkyi olevan, eli pakko käyttää irti.
Tuntuu olevan varsin yleinen vikapaikka. Edellisessä piti fiksailla ja sama olisi edessä nykyisessä. :(

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Jasså, ruostettahan sieltä minultakin löytyi. lasi otettu onnistuneesti näiden ohjeiden mukaan pois, ruosteet raspattu ja muutenkin pellihommat tehty, mutta olisko vielä hyviä neuvoja mitenkä tuon lasin saisi parhaiten takaisin paikoilleen ? =)
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Tiivistelasi menee helpointen käyttämällä narus ja hieman liukastetta ( fairy )

Laitat sopivan narun uraan , pujotat lasin huulille ja sisäpuolelta vedät narusta ja toinen auttaa ulkopuolelta, liukaste helpottaa monessa asiassa kuten myös tässä.

Kun vedät naruja tiivisteenhuuli aukeaa ja lopsahtaa paikoilleen..

Helppoa kun sen osaa, mutta teese-itse miehelle lähes mahdoton yhtälö...

Pyydä apua kaverilta joka on joskus laittanut lasia paikoilleen, paras apua!

Ei voi kertoa netissä tarkkoja niksejä ja konsteja, on vähän sama kuin autonmaalaus...
big jopo
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

KIITOS neuvosta. Lähdenkin laittamaan lasin paikoilleen =)
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Muista pujottaa se naru silleen että aloitat alhaalta. siis narun molemmat päät ovat alhaalla ristissä... ja vetäen oikea/vasen lähtee luonnostaan ylöspäin , vai miten se meni. :lol:

Niin just tosi vaikeaa kertoa miten se menee ja toinen eli kaveri painaa hieman ulkopuolelta samalla kun vetelee naruja sisältä...

Tähän ei sitten käy ompelulanka , eikä veneen kiinnitysnaru :lol:
big jopo
raaka-roki
Viestit: 109
Liittynyt: 25.10.2010 19:03
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja raaka-roki »

Seinien kaakeloinnista tuttu saumanaru on aika hyvä valinta!

Asentaminen onnistuu kyllä yksinkin, mutta vaikeusaste kasvaa potenssissa :roll: .
Avatar
Tulppo
Viestit: 105
Liittynyt: 24.5.2011 19:17
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Tulppo »

Lasi on nyt siististi paikoillaan. Kiitosta vaan kaikille vinkeistä, ne tuli todellakin tarpeeseen :lippu:
lauri a.
Viestit: 132
Liittynyt: 19.10.2010 11:14
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Tuossa ihan esimerkkinä kuvia siitä, millainen ylläri lasin alla saattaa odottaa. Omassa autossa ulospäin ei näkynyt kuin muutama pieni "kukka" ja toisessa niistä nuppineulan pään kokoinen reikä. Kuvaa klikkaamalla näet sen suurempana:

Kuva Kuva Kuva

Lisäksi tuon pintapellin alla oleva kotelorakenne oli aivan mätä, ja korjaamisen sai aloittaa sieltä. Pelkkiin peltitöihin meni pitkä päivä, tuollaisen työn teettäminen jossain maksaisi tietenkin maltaita auton hintaan suhteutettuna...
® Mesen linttaklubi
M-B S124 300TD -90
Ford Sierra 2,0T -89
Lada Niva 1600 -88
Avatar
oltzi
Viestit: 462
Liittynyt: 06.11.2010 18:12
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

tohon ei vissiin saa mistään korjaus peltiä?
s124 300TDT -88 -> ST
409 lava
609 doppeli hiabilla, ex empower
609 kaappi
hilux ln65 4x4
ja muuta muu
Avatar
oltzi
Viestit: 462
Liittynyt: 06.11.2010 18:12
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

noo nyt pitäs taka sivu lasin päälle saada se lista :evil:

oisko vinkkejä miten sen saa menee paikalleen?
s124 300TDT -88 -> ST
409 lava
609 doppeli hiabilla, ex empower
609 kaappi
hilux ln65 4x4
ja muuta muu
Avatar
Moska
Viestit: 411
Liittynyt: 03.2.2008 23:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Moska »

saippuaa ja luottokortti
raaka-roki
Viestit: 109
Liittynyt: 25.10.2010 19:03
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja raaka-roki »

Moska kirjoitti:saippuaa ja luottokortti
Jep. Saippuaa tarvii ku pesee kätensä koko jutusta ja luottokorttia ku ulkoistaa homman jollekkin muulle :D .
No joo, voi se saippuallakin mennä.

Ite kun käytin ikkunat pois, niin takasin laittaessa laitoin ne listat kumeihin irrallaan.
Avatar
Moska
Viestit: 411
Liittynyt: 03.2.2008 23:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Moska »

Joo, omassa oli listassa hapetusta ja käytin pelkästään sen pois, niin paikoilleen se meni saippualla ja luottokortilla. Toki sen voi kortilla ulkoistaakin jos ei sisäistä asennus hommaa. :boing_boing:
Avatar
oltzi
Viestit: 462
Liittynyt: 06.11.2010 18:12
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

menihä ne sinne paikalleen! aika mahoton hyllä jälkeen saada lista paikallee. helppo laittaa pöydällä lista uraansa ja sitten pakettina paikalleen.
s124 300TDT -88 -> ST
409 lava
609 doppeli hiabilla, ex empower
609 kaappi
hilux ln65 4x4
ja muuta muu
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Oman takaikkunoiden irroituksen kohdalla on edetty siihen pisteeseen, että koristelista on irti ja ikkunan irroitus edessä...

miten tota ikkunaa kannattaisi "kammeta".. jollain meisselillä? lastalla? vai ihan fyysisellä voimalla massiivisilla käsivarsilla siirtäen voimapistettä pikkuhiljaa eteenpäin :D :D :D

Itse koitin niitä tiivisteitä väännellä ja käännellä takakontissa ähisten ja tiukassa tuntuu olevan.. se kai on tarkoituskin, pelottaa että lasi räksähtää rikkipoikki.
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.


Ex: w124, 300D aut. vm'91.
Avatar
oltzi
Viestit: 462
Liittynyt: 06.11.2010 18:12
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

andyx kirjoitti:Oman takaikkunoiden irroituksen kohdalla on edetty siihen pisteeseen, että koristelista on irti ja ikkunan irroitus edessä...

miten tota ikkunaa kannattaisi "kammeta".. jollain meisselillä? lastalla? vai ihan fyysisellä voimalla massiivisilla käsivarsilla siirtäen voimapistettä pikkuhiljaa eteenpäin :D :D :D

Itse koitin niitä tiivisteitä väännellä ja käännellä takakontissa ähisten ja tiukassa tuntuu olevan.. se kai on tarkoituskin, pelottaa että lasi räksähtää rikkipoikki.
jollai tylsällä meisselillä pyöräytä eka tiivisteen alla koko ikkuna ympäri. pitäs vähän irrota. sitten vaan pikku hiljaa jostain nurkasta kampeet sitä tiivistettä ja painat niin pirusti ulos päin lasia. kyllä se siitä pikku hiljaa lähtee. ei kyllä kovin helpolla hajoa. imukupista on apua. ja silikoni spraytä väliin kun alkaa jostain lähtemään.
s124 300TDT -88 -> ST
409 lava
609 doppeli hiabilla, ex empower
609 kaappi
hilux ln65 4x4
ja muuta muu
petromax
Viestit: 316
Liittynyt: 05.11.2006 16:48
Paikkakunta: Tampere

w124 farkun takasivulasit

Viesti Kirjoittaja petromax »

Itsellä kans olis tuo homma edessä.On ollut kostea syksy ja tuntuu vesi tulevan takaluukun puoleisesta alakulmasta. Hanttimiehen puoli vuotaa eniten ja ei tuo kuskinpuolikaan täysin kuiva ole. Tekee vaan tuon farkun selvästi höyrykaapiksi.Ei tahdo puhaltimen teho riittää huurteen poistoon..

Onko paljon muuta vaihtoehtoa,kun butyylimassaa reilusti kauttaaltaan?
Takalasi oli joskus vuotanut hieman alareunasta ja tuolla sai pitämään.Aika talkoot oli vaan saada lasi takaisin paikoilleen,kun en ole lasimies ja tuo butyyli tekee kitkaa..

Aikaisemmin oli jo jotain ohjetta irrotukseen. Eiköhän se lähde,jos saa alun.
Onko kukaan tehnyt lähiaikoina? Täällä olis tiivistetuubi valmiina.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 300 tdt aut-95
w124 250 aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 kori”