W211 220CDi - Vikakoodeja hiukkassuodattimesta?
W211 220CDi - Vikakoodeja hiukkassuodattimesta?
Kyselisin vielä, että kuinkahan tulee suhtautua autosta löytyneisiin vikakoodeihin? Niitä löytyi runsaasti liittyen ABS/ESP -järjestelmään ja kolme erilaista vikakoodia liittyen hiukkassuodattimeen. Meinaan, kun allekirjoitus puuttuu vielä kauppakirjasta, joka pitäisi huomenna siihen raapustaa. Löytyy mm. ABS/ESP -keskusmodulivika. Mitään poikkeavaa ei kuitenkaan mittaristo herjaa, ja auto tuntuu ja näyttää uudenveroiselta. Kyseesä vm.2005, jolla on ajettu 135tkm.
Onko tuo Hiukkassuodatin vakiovaruste?
Onko tuo Hiukkassuodatin vakiovaruste?
Hiukkaussuodatin on lisävarusteena Mersuissa. En ostaisi ennenkuin viat on korjattu. (liikkeestä ostat?) Elektroniikan takia saattaa tulla hieman kalliiksi kun joutuu omasta pussista korjaamaan.
Euroopasta kuuluu hiukkaussuodattimiin liittyen, että ne on menneet tukkoon kun autoilla pyöritään keskusta-ajoa eikä ne juurikaan saa happea (suodattimen poltto vaatii ~15min ajoa yli 80km/h) jos se on täynnä, PSA konsernilla on omat lisälitkut, joilla tuota noenpolttoa saa heidän koneissansa helpotettua=palaa matalammassa lämpötilassa=hitaampikin nopeus riittää/vähemmän aikaa. Saattaa olla, että se vaatisi vain retken jonnekin, että suodatin puhdistuu, mutta jos se on jo ihan täynnä niin ei siihen välttämättä auta kuin vaihtaminen.
Jos yksityiseltä meinasit ostaa, jätä väliin ellet saa omistajaa viemään sitä Veholle huollettavaksi, jos yritykseltä ostat, vaadi kunnostettavaksi ennen ostoa, ettei tule kallis ostos...
Euroopasta kuuluu hiukkaussuodattimiin liittyen, että ne on menneet tukkoon kun autoilla pyöritään keskusta-ajoa eikä ne juurikaan saa happea (suodattimen poltto vaatii ~15min ajoa yli 80km/h) jos se on täynnä, PSA konsernilla on omat lisälitkut, joilla tuota noenpolttoa saa heidän koneissansa helpotettua=palaa matalammassa lämpötilassa=hitaampikin nopeus riittää/vähemmän aikaa. Saattaa olla, että se vaatisi vain retken jonnekin, että suodatin puhdistuu, mutta jos se on jo ihan täynnä niin ei siihen välttämättä auta kuin vaihtaminen.
Jos yksityiseltä meinasit ostaa, jätä väliin ellet saa omistajaa viemään sitä Veholle huollettavaksi, jos yritykseltä ostat, vaadi kunnostettavaksi ennen ostoa, ettei tule kallis ostos...
Jossain vuosimallissa taisi tulla 320 cdi:n vakiovarusteeksi tuo hiukkassuodatin, muuten lisävaruste ?
Moottoriöljyn pitää täyttää tietyt luokitukset kun autossa on hiukkassuodatin. (en muista numeroita mutta esim. Mobil ESP Formula on käypä öljy)
Vikakoodejahan noissa on aina vikamuistissa pari- kolmekymmentä kun kaikki muistit käy läpi, tilapäiset / hetkelliset viat tulevat ja menevät mutta merkintä jää.
Jos jokin vika on pysyvä on syytä huoleen.
Jos oikein tarkasti haluaa selvittää tilanteen niin eikun kaikki muistit tyhjäksi ja auto muutamaksi päiväksi ajoon jonka jälkeen katsotaan mitä vikoja on ilmestynyt muistiin...
Moottoriöljyn pitää täyttää tietyt luokitukset kun autossa on hiukkassuodatin. (en muista numeroita mutta esim. Mobil ESP Formula on käypä öljy)
Vikakoodejahan noissa on aina vikamuistissa pari- kolmekymmentä kun kaikki muistit käy läpi, tilapäiset / hetkelliset viat tulevat ja menevät mutta merkintä jää.
Jos jokin vika on pysyvä on syytä huoleen.
Jos oikein tarkasti haluaa selvittää tilanteen niin eikun kaikki muistit tyhjäksi ja auto muutamaksi päiväksi ajoon jonka jälkeen katsotaan mitä vikoja on ilmestynyt muistiin...
Jop, eli auto on MB-jälleenmyyjän vaihdokki - tosin saksasta heidän tuoma sellainen. Vikakoodit nollattiin torstaina, ja nyt on tarkoitus tarkistaa ne uudestaan. Noiden ABS-vikakoodien osalta kävin vain säikähämään, että onko kyseessä tämä pahamaineinen sähköhydraulinen järjestelmä, joka ilmoittelee alkavista vioista? Tarkoitus kun on nyt ostaa auto pidemmäksi ajaksi, jonka kanssa ei tarvitsisi heti alkaa murehtimaan.
Eli sekö on aivan tyypillistä, että MB kerää herkästi vikakoodeja muistiinsa? Jotkut autot tuntuvat olevan näköjään herkempiä niiden keruussa kuin toiset. Esim. BMW:n kohdalla (kolmesta kokemusta) on niin, että kun muistiin tallentuu vikakoodi, niin kyseessä on yleensä todellinen vika. Toista ääripäätä taas edustavat Volvot, ja näköjään Mersut myös.
Tarkoitus oli myös ohjelmoittaa tuo auto "virkeämmäksi", mutta mitenkäs sen kanssa kun on tämä partikkelisuodatin? Muistelen jostain kuulleeni, että se asettaaa joitan rajoitteita chippaamiselle?
Eli sekö on aivan tyypillistä, että MB kerää herkästi vikakoodeja muistiinsa? Jotkut autot tuntuvat olevan näköjään herkempiä niiden keruussa kuin toiset. Esim. BMW:n kohdalla (kolmesta kokemusta) on niin, että kun muistiin tallentuu vikakoodi, niin kyseessä on yleensä todellinen vika. Toista ääripäätä taas edustavat Volvot, ja näköjään Mersut myös.
Tarkoitus oli myös ohjelmoittaa tuo auto "virkeämmäksi", mutta mitenkäs sen kanssa kun on tämä partikkelisuodatin? Muistelen jostain kuulleeni, että se asettaaa joitan rajoitteita chippaamiselle?
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Se että paljonko auton vikamuistiin kertyy tietoa, riippuu siitä että kuinka monta mittauspistetta autosta löytyy.JKK kirjoitti:Eli sekö on aivan tyypillistä, että MB kerää herkästi vikakoodeja muistiinsa? Jotkut autot tuntuvat olevan näköjään herkempiä niiden keruussa kuin toiset. Esim. BMW:n kohdalla (kolmesta kokemusta) on niin, että kun muistiin tallentuu vikakoodi, niin kyseessä on yleensä todellinen vika. Toista ääripäätä taas edustavat Volvot, ja näköjään Mersut myös.
Tarkoitus oli myös ohjelmoittaa tuo auto "virkeämmäksi", mutta mitenkäs sen kanssa kun on tämä partikkelisuodatin? Muistelen jostain kuulleeni, että se asettaaa joitan rajoitteita chippaamiselle?
Jos on kyseessä jokin vanhempi malli jossa seurattavia pisteitä on kymmenen, niin on luonnollista että vikamuistiin kertyy vähemmän tietoa.
Nykyautoissa on mittauspisteitä jopa useampia satoja, jolloin on luonnollista että vikamuistiin kertyy enempi tietoa ja se että vikamuistissa ei ole mitään, ei kerro auton hyvyydestä mitään, vaan kehittymättömästä tiedonkeruujärjestelmästä.
Auton ohjelmointia virkeämmäksi en suosittele, vaan parempi vaihtoehto on säästää vielä vähän aikaa ja ostaa suoraan se virkeämpi malli.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Viikonlopun ajelujen jälkeen ei enää uusinut hiukkassuodattimen vikakoodeja, mutta seuraavat kuitenkin uusivat (jatkuvia)
- ABS ohjausjärjestelmä - vikakoodi: 6210
- ESP toimintahäiriö - vikakoodi: 6230
- Moottoriohjauksen tuuletuskanava, lämmityselementin katkos - vikakoodi: 2514
Mitenkähän noihin oikein suhtautuisi... Auto kuitenkin toimii ja kulkee hyvin.
- ABS ohjausjärjestelmä - vikakoodi: 6210
- ESP toimintahäiriö - vikakoodi: 6230
- Moottoriohjauksen tuuletuskanava, lämmityselementin katkos - vikakoodi: 2514
Mitenkähän noihin oikein suhtautuisi... Auto kuitenkin toimii ja kulkee hyvin.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Siis kulkeehan auto hyvin ilman jarruja niin kauan kunnes pitää pysähtyä. Kokeilitko ABS:n ja ESP:n toimivuutta "oikeassa" tilanteessa?JKK kirjoitti:Viikonlopun ajelujen jälkeen ei enää uusinut hiukkassuodattimen vikakoodeja, mutta seuraavat kuitenkin uusivat (jatkuvia)
- ABS ohjausjärjestelmä - vikakoodi: 6210
- ESP toimintahäiriö - vikakoodi: 6230
- Moottoriohjauksen tuuletuskanava, lämmityselementin katkos - vikakoodi: 2514
Mitenkähän noihin oikein suhtautuisi... Auto kuitenkin toimii ja kulkee hyvin.
Ei ole listaa vikakoodeista nyt käsillä mutta suhtautuisin noihin vakavasti (vaikka eivät olisi päällä, uusiutuivat kuitenkin aika nopeasti). Jos kyse ei ole jostain rengaskoon eroista tms. yksinkertaisesta, ehkä ABS-anturitkin vielä menettelevät mutta muut korjaukset diagnoosin kanssa voivat tulla kalliiksi ja ennen kaikkea ovat jonkinasteinen turvallisuustekijä.
Joku varmaan heittää pian mitä lämmityselementtiä tuo 2514 koski?
Edit: siis tuo onkin huohottimen lämmitin, parasta laittaa kuntoon ennen paukkupakkasten tuloa (toivottavasti ei ihan kiireellinen korjaus).
Koska takuuta ei enää ole, niin vaadi ne viat korjuuseen ennen ostoa, ne boksit on perkeleen kalliita! Mistäkö tiedän?
Nim.merk: -04 W211 320cdi viimeiset 4kk yksityisajossa ennen myyntiä, kilometrejä ~9500, korjauskulut himpun yli 4000€. Autossa ei vikoja ennen "loppukirin" alkamista...
Ps. S80 D5 AWD
^ Jos olisi ollut hyvä Mercedes niin olisi kolmas 320, nelivetona ja farkkuperällä. Nyt... Näin. Katsotaan ens vuosikymmenellä.
Nim.merk: -04 W211 320cdi viimeiset 4kk yksityisajossa ennen myyntiä, kilometrejä ~9500, korjauskulut himpun yli 4000€. Autossa ei vikoja ennen "loppukirin" alkamista...
Ps. S80 D5 AWD
^ Jos olisi ollut hyvä Mercedes niin olisi kolmas 320, nelivetona ja farkkuperällä. Nyt... Näin. Katsotaan ens vuosikymmenellä.