W211 220CDi - Vikakoodeja hiukkassuodattimesta?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
JKK
Viestit: 9
Liittynyt: 20.6.2008 14:48
Paikkakunta: Järvenpää

W211 220CDi - Vikakoodeja hiukkassuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja JKK »

Kyselisin vielä, että kuinkahan tulee suhtautua autosta löytyneisiin vikakoodeihin? Niitä löytyi runsaasti liittyen ABS/ESP -järjestelmään ja kolme erilaista vikakoodia liittyen hiukkassuodattimeen. Meinaan, kun allekirjoitus puuttuu vielä kauppakirjasta, joka pitäisi huomenna siihen raapustaa. Löytyy mm. ABS/ESP -keskusmodulivika. Mitään poikkeavaa ei kuitenkaan mittaristo herjaa, ja auto tuntuu ja näyttää uudenveroiselta. Kyseesä vm.2005, jolla on ajettu 135tkm.

Onko tuo Hiukkassuodatin vakiovaruste?
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1020
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Hiukkaussuodatin on lisävarusteena Mersuissa. En ostaisi ennenkuin viat on korjattu. (liikkeestä ostat?) Elektroniikan takia saattaa tulla hieman kalliiksi kun joutuu omasta pussista korjaamaan.

Euroopasta kuuluu hiukkaussuodattimiin liittyen, että ne on menneet tukkoon kun autoilla pyöritään keskusta-ajoa eikä ne juurikaan saa happea (suodattimen poltto vaatii ~15min ajoa yli 80km/h) jos se on täynnä, PSA konsernilla on omat lisälitkut, joilla tuota noenpolttoa saa heidän koneissansa helpotettua=palaa matalammassa lämpötilassa=hitaampikin nopeus riittää/vähemmän aikaa. Saattaa olla, että se vaatisi vain retken jonnekin, että suodatin puhdistuu, mutta jos se on jo ihan täynnä niin ei siihen välttämättä auta kuin vaihtaminen.

Jos yksityiseltä meinasit ostaa, jätä väliin ellet saa omistajaa viemään sitä Veholle huollettavaksi, jos yritykseltä ostat, vaadi kunnostettavaksi ennen ostoa, ettei tule kallis ostos...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29219
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jossain vuosimallissa taisi tulla 320 cdi:n vakiovarusteeksi tuo hiukkassuodatin, muuten lisävaruste ?
Moottoriöljyn pitää täyttää tietyt luokitukset kun autossa on hiukkassuodatin. (en muista numeroita mutta esim. Mobil ESP Formula on käypä öljy)

Vikakoodejahan noissa on aina vikamuistissa pari- kolmekymmentä kun kaikki muistit käy läpi, tilapäiset / hetkelliset viat tulevat ja menevät mutta merkintä jää.
Jos jokin vika on pysyvä on syytä huoleen.

Jos oikein tarkasti haluaa selvittää tilanteen niin eikun kaikki muistit tyhjäksi ja auto muutamaksi päiväksi ajoon jonka jälkeen katsotaan mitä vikoja on ilmestynyt muistiin...
JKK
Viestit: 9
Liittynyt: 20.6.2008 14:48
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JKK »

Jop, eli auto on MB-jälleenmyyjän vaihdokki - tosin saksasta heidän tuoma sellainen. Vikakoodit nollattiin torstaina, ja nyt on tarkoitus tarkistaa ne uudestaan. Noiden ABS-vikakoodien osalta kävin vain säikähämään, että onko kyseessä tämä pahamaineinen sähköhydraulinen järjestelmä, joka ilmoittelee alkavista vioista? Tarkoitus kun on nyt ostaa auto pidemmäksi ajaksi, jonka kanssa ei tarvitsisi heti alkaa murehtimaan.

Eli sekö on aivan tyypillistä, että MB kerää herkästi vikakoodeja muistiinsa? Jotkut autot tuntuvat olevan näköjään herkempiä niiden keruussa kuin toiset. Esim. BMW:n kohdalla (kolmesta kokemusta) on niin, että kun muistiin tallentuu vikakoodi, niin kyseessä on yleensä todellinen vika. Toista ääripäätä taas edustavat Volvot, ja näköjään Mersut myös.

Tarkoitus oli myös ohjelmoittaa tuo auto "virkeämmäksi", mutta mitenkäs sen kanssa kun on tämä partikkelisuodatin? Muistelen jostain kuulleeni, että se asettaaa joitan rajoitteita chippaamiselle?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

JKK kirjoitti:Eli sekö on aivan tyypillistä, että MB kerää herkästi vikakoodeja muistiinsa? Jotkut autot tuntuvat olevan näköjään herkempiä niiden keruussa kuin toiset. Esim. BMW:n kohdalla (kolmesta kokemusta) on niin, että kun muistiin tallentuu vikakoodi, niin kyseessä on yleensä todellinen vika. Toista ääripäätä taas edustavat Volvot, ja näköjään Mersut myös.

Tarkoitus oli myös ohjelmoittaa tuo auto "virkeämmäksi", mutta mitenkäs sen kanssa kun on tämä partikkelisuodatin? Muistelen jostain kuulleeni, että se asettaaa joitan rajoitteita chippaamiselle?
Se että paljonko auton vikamuistiin kertyy tietoa, riippuu siitä että kuinka monta mittauspistetta autosta löytyy.

Jos on kyseessä jokin vanhempi malli jossa seurattavia pisteitä on kymmenen, niin on luonnollista että vikamuistiin kertyy vähemmän tietoa.

Nykyautoissa on mittauspisteitä jopa useampia satoja, jolloin on luonnollista että vikamuistiin kertyy enempi tietoa ja se että vikamuistissa ei ole mitään, ei kerro auton hyvyydestä mitään, vaan kehittymättömästä tiedonkeruujärjestelmästä.


Auton ohjelmointia virkeämmäksi en suosittele, vaan parempi vaihtoehto on säästää vielä vähän aikaa ja ostaa suoraan se virkeämpi malli.
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Jos autossa on käytetty väärää moottori öljyä ,niin hiukkassuodatin on saattanut ottaa siipeensä.
Jotain 1000€ maksaa uusi.
Moottorissa tulee käyttää TUHKAAMATONTA öljyä.
Haulla löydät lisää tehojen lisäämisestä,muistelen että 30 % voi lisätä tehoja jos on hiukkassuodatin.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Voisiko tuossa olla niin että sakemanni on pihiydessään taas käyttänyt vääränlaisia öljyjä ja pitäisi vaihtaa oikeat öljyt ja seurata tilannetta.

Itsekin olen joskus öljyistä raporttia tänne vääntänyt mutta en nyt nopeasti löytänyt. Täällä tekniikkakeskustelussa sen pitäisi kuitenkin jossakin olla.
JKK
Viestit: 9
Liittynyt: 20.6.2008 14:48
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JKK »

Viikonlopun ajelujen jälkeen ei enää uusinut hiukkassuodattimen vikakoodeja, mutta seuraavat kuitenkin uusivat (jatkuvia)

- ABS ohjausjärjestelmä - vikakoodi: 6210

- ESP toimintahäiriö - vikakoodi: 6230

- Moottoriohjauksen tuuletuskanava, lämmityselementin katkos - vikakoodi: 2514


Mitenkähän noihin oikein suhtautuisi... Auto kuitenkin toimii ja kulkee hyvin.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1932
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

JKK kirjoitti:Viikonlopun ajelujen jälkeen ei enää uusinut hiukkassuodattimen vikakoodeja, mutta seuraavat kuitenkin uusivat (jatkuvia)

- ABS ohjausjärjestelmä - vikakoodi: 6210

- ESP toimintahäiriö - vikakoodi: 6230

- Moottoriohjauksen tuuletuskanava, lämmityselementin katkos - vikakoodi: 2514


Mitenkähän noihin oikein suhtautuisi... Auto kuitenkin toimii ja kulkee hyvin.
Siis kulkeehan auto hyvin ilman jarruja niin kauan kunnes pitää pysähtyä. Kokeilitko ABS:n ja ESP:n toimivuutta "oikeassa" tilanteessa?

Ei ole listaa vikakoodeista nyt käsillä mutta suhtautuisin noihin vakavasti (vaikka eivät olisi päällä, uusiutuivat kuitenkin aika nopeasti). Jos kyse ei ole jostain rengaskoon eroista tms. yksinkertaisesta, ehkä ABS-anturitkin vielä menettelevät mutta muut korjaukset diagnoosin kanssa voivat tulla kalliiksi ja ennen kaikkea ovat jonkinasteinen turvallisuustekijä.

Joku varmaan heittää pian mitä lämmityselementtiä tuo 2514 koski?
Edit: siis tuo onkin huohottimen lämmitin, parasta laittaa kuntoon ennen paukkupakkasten tuloa (toivottavasti ei ihan kiireellinen korjaus).
JKK
Viestit: 9
Liittynyt: 20.6.2008 14:48
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JKK »

Jep, auto toimii kaikilta osin kuin uusi. Mutta nyt sain sovittua, että auto lähtee tarkistukseen merkkikorjaamon testeriin torstaina.
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1020
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Koska takuuta ei enää ole, niin vaadi ne viat korjuuseen ennen ostoa, ne boksit on perkeleen kalliita! Mistäkö tiedän?

Nim.merk: -04 W211 320cdi viimeiset 4kk yksityisajossa ennen myyntiä, kilometrejä ~9500, korjauskulut himpun yli 4000€. Autossa ei vikoja ennen "loppukirin" alkamista...

Ps. S80 D5 AWD :)

^ Jos olisi ollut hyvä Mercedes niin olisi kolmas 320, nelivetona ja farkkuperällä. Nyt... Näin. Katsotaan ens vuosikymmenellä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”