Talvirenkaista mielipiteitä
Talvirenkaista mielipiteitä
Silmään sattu tuollanen tarjous kitkoista;
Hankook W605 i*cept 185/65/15 asennettuna 300€ setti
Onko kellään kokemusta moisista?
Nynnähkääs joutuu miettimään laittaakko alle vanhat paskahkot 4talvee ajetut goodyearin nastat joista piikkejä puuttu aika rutosti, vai ostaakko uudet.
Tietty uudet ja parhaat jos ei rahasta olis kiinni mutta kun vähän on
Hankook W605 i*cept 185/65/15 asennettuna 300€ setti
Onko kellään kokemusta moisista?
Nynnähkääs joutuu miettimään laittaakko alle vanhat paskahkot 4talvee ajetut goodyearin nastat joista piikkejä puuttu aika rutosti, vai ostaakko uudet.
Tietty uudet ja parhaat jos ei rahasta olis kiinni mutta kun vähän on
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Minä taas luulin että meitin autossa levis kaikki pyöränlaakerit yhtä aikaa kun laitoin uuten karheat hakkapeliitat alle....kamala meteli jos en olis hetki sitten ajanu kesäpyörillä olisin varmaan tekemässä sitä laakeri remppaa......renkaan pidosta ym vaikee sanoa kun ei ole lunta ym...mutta meteli on kamala
Meillä oli joskus firman autossa Dayttonit ja. Oli jotenkin tahattoman koomista ajaa Mitsu coltilla mutkaan kolmeakymppiä ja kumit vinkuu mutkassatouhottaja kirjoitti:ostin autoon deittonit, muuten hyvän tuntunen kummi mutta pittää mahottoman mekkalan ajjaassa makso 360€ 205x65x15
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Paljon on tullut mielipidettä mutta ei ole yhtään noista mainituista Hankookeista Mese-perinteen mukaan
Kesärenkainahan Hankookeja on moni ihan kehunut?
Ymmärrän toki etteivät kitkoina varmasti ole niin hyvät kuin nokian tai misukan kallismallit, pähkäilen vaan että ovatko edes tuon investoinin arvoiset...
Nastat varmasti pitää jäällä paremmin mutta luulen että kitkoillakin voisin pärjätä.
Kesärenkainahan Hankookeja on moni ihan kehunut?
Ymmärrän toki etteivät kitkoina varmasti ole niin hyvät kuin nokian tai misukan kallismallit, pähkäilen vaan että ovatko edes tuon investoinin arvoiset...
Nastat varmasti pitää jäällä paremmin mutta luulen että kitkoillakin voisin pärjätä.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Jos tuolla Espoossa juuri ajelet, niin nastat kyllä ottaisin itse: etelärannikon talvi ynnä kiillottuneet risteykset..ou812 kirjoitti:Paljon on tullut mielipidettä mutta ei ole yhtään noista mainituista Hankookeista Mese-perinteen mukaan
Kesärenkainahan Hankookeja on moni ihan kehunut?
Ymmärrän toki etteivät kitkoina varmasti ole niin hyvät kuin nokian tai misukan kallismallit, pähkäilen vaan että ovatko edes tuon investoinin arvoiset...
Nastat varmasti pitää jäällä paremmin mutta luulen että kitkoillakin voisin pärjätä.
Täälläpäin ainakin Kleberistä on ollut ihan hyviä nastatarjouksia.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Hakkapeliitta4. Hyvä pito, kova melu, surkea tekninen laatu. Joka ikinen eli 4kpl on hajonnut sisäiseen vaurioon, Yksi jo viimetalvena, toinen tänätalvena ja kaksi jäljelle jäänyttä pitää ilmat sisällään mutta ei ole pyöreätä nähneetkään. taino on ne taas pyöreät kun kodosvaurio on täysin ympäri asti.
225/45/17 vajaa 4v vanhat
225/45/17 vajaa 4v vanhat
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Nokia on yliarvostettu rengas. HKPL 7:n kohdalla en ole vielä nähnyt/ kuullut runkovaurioista.
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Eipä liene yllätys...
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
nyt kun on tullut kehuttua näitä niin tuli tässä vaan mieleen että mulla ei ole koskaan ollu ongelmia edes käytettyjen pingpong renkaiden kanssa, mutta kaikki ratkenneet, revenneet, puhjenneet ja hajonneet renkaat on ollu huippumerkkiä kuten Nokian, Michelin tai Pirelli... Hmm. Seuraavaksi Achillesta alle.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Vähän samanlaisia havaintoja, kuten Sergeylläkin.
Conteissa oli joskus ihmeellisiä mikroskooppisen pieniä reikiä, ja ilma pihisi niiden kautta hiljalleen pihalle.
Gislavedissa runkovikaa.
Tosin osasyynä saattoi olla painava auto ja epämääräisesti toimivat etujarrut.
Näistä on kyllä aikaa jo semmoiset parikymmentä vuotta, vähän ylikin Gislavedin osalta.
Conteissa oli joskus ihmeellisiä mikroskooppisen pieniä reikiä, ja ilma pihisi niiden kautta hiljalleen pihalle.
Gislavedissa runkovikaa.
Tosin osasyynä saattoi olla painava auto ja epämääräisesti toimivat etujarrut.
Näistä on kyllä aikaa jo semmoiset parikymmentä vuotta, vähän ylikin Gislavedin osalta.
talvirenkaiden merkkiä en muista mutta kesärenkaat on jotku delfiinit,, naarmut vähenee jo varmaan viidettä kesää ja kohta ne vasta kestämään alkaa
tänäänkin niillä ohitettiin loskakelillä tyylikkäästi luisussa(120km/h) yksi 60km/h ajanut S203
yksi neljästä on vuotanut monta kesää, nyt on pysynyt 4bar(takana) sisässä jo viikon..
takarenkaissa on molemmissa kuvio poikki kokomatkalta(kestää, kestää)
kyllä kait siihen jostain tarttis jotkut paremmat renkaat kun enää ei oikeen käy perusteeksi paskarenkailla ajeluun ,, kun on kallis auto tarvii olla halvat renkaat,, -99 väyrynen
semmoset hankookin testivoittajarenkaat(mainoksen uhrina) tarvii varmaan ostaa..
tänäänkin niillä ohitettiin loskakelillä tyylikkäästi luisussa(120km/h) yksi 60km/h ajanut S203
yksi neljästä on vuotanut monta kesää, nyt on pysynyt 4bar(takana) sisässä jo viikon..
takarenkaissa on molemmissa kuvio poikki kokomatkalta(kestää, kestää)
kyllä kait siihen jostain tarttis jotkut paremmat renkaat kun enää ei oikeen käy perusteeksi paskarenkailla ajeluun ,, kun on kallis auto tarvii olla halvat renkaat,, -99 väyrynen
semmoset hankookin testivoittajarenkaat(mainoksen uhrina) tarvii varmaan ostaa..
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
On muuten nokioissa vulkanoitu nastat kiinni kumiin ja neliskulmaiset nastat on edelleen erinomaisen terävät. Huomasin Michelin Ivaloissa jo vulkanoidut nastat. Vaikee nyppiä pois että saa kesärenkaat
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Luovuin nokialaisista, joiden kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia. Mitä
nyt kesärenkaat kuluvat turhan nopeasti.
Continentalin uusista nastarenkaista yhdessä oli kylki revennyt, mutta
se oli kai kuljetusvaurio. Hyvät ja hiljaiset renkaat ainakin Airmaticin alla.
Rouva kommentoi, ettei kuulu nastat sisälle.
nyt kesärenkaat kuluvat turhan nopeasti.
Continentalin uusista nastarenkaista yhdessä oli kylki revennyt, mutta
se oli kai kuljetusvaurio. Hyvät ja hiljaiset renkaat ainakin Airmaticin alla.
Rouva kommentoi, ettei kuulu nastat sisälle.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Mulla kävi samalla lailla kuin noissa kuvissasi! Ei kestäny Hakkapeliitta Ässän painoa...Sergey kirjoitti:Hakkapeliitta4. Hyvä pito, kova melu, surkea tekninen laatu. Joka ikinen eli 4kpl on hajonnut sisäiseen vaurioon, Yksi jo viimetalvena, toinen tänätalvena ja kaksi jäljelle jäänyttä pitää ilmat sisällään mutta ei ole pyöreätä nähneetkään. taino on ne taas pyöreät kun kodosvaurio on täysin ympäri asti.
® Mesen Porkkana-klubi
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Kuvasta näkee heti että renkaassa on pidetty liian korkeaa painetta, joka johtaa keskialueen kulumiseen ja korkeissa lämpötiloissa runkovaurioon.Sergey kirjoitti:Hakkapeliitta4. Hyvä pito, kova melu, surkea tekninen laatu. Joka ikinen eli 4kpl on hajonnut sisäiseen vaurioon, Yksi jo viimetalvena, toinen tänätalvena ja kaksi jäljelle jäänyttä pitää ilmat sisällään mutta ei ole pyöreätä nähneetkään. taino on ne taas pyöreät kun kodosvaurio on täysin ympäri asti.
225/45/17 vajaa 4v vanhat
Minkälaisia paineita olet pitänyt renkaissa ja minkälaisissa ulkolämpötiloissa kudosvauriot ovat tapahtuneet?
Hakkapeliitta neloset on talvirenkaat vaikka museokamaa ovatkin, niin yli 10 celssiuksen kesärengaskelillä ne saa helposti tuhottua ylikuumentamalla renkaat.
meillä on ainakin tullut tuon näköisiin renkaisiin "patteja" oli renkaissa "vanhankansan" viisarin verran päälle 2bar tai mun kaappimersupaineet(laitan kyllä moneen muuhunkin vehkeeseen tuon verta) eli 4bar
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
-
- Viestit: 2152
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Kyllä minullakin tuli liian korkeat ilmanpaineet ensimmäiseksi mieleen, kun satalankun alla menivät Hakkis 5:t usein tuollaisiksi pinnan loppuvaiheessa.
Tulee pidettyä ylimääräisiä baareja.
Möhkössä on kestäneet 5:t erittäin hyvin, vaikka on sielläkin lähes 3 baaria. Useita sarjoja jo kulutettu.
Koko 215/65/16 ja kantavuusluku yli sata.
Kuulemma nippanappa määräykset täyttävä (alle sata) ei kestä !
Kesällä sitten 235/60 Hankookit. Kyllä kestää: pinta ja runko.
Neljää en vaihda: Hankookeja Nokialaisiin, kesäkumeissa.
Talvella taas Nokia pitää !
Ääntähän riittä Nasta Hakkapeliitassa, mutta kun tuo kuulo alkaa huonontua jo muutenkin.
Tulee pidettyä ylimääräisiä baareja.
Möhkössä on kestäneet 5:t erittäin hyvin, vaikka on sielläkin lähes 3 baaria. Useita sarjoja jo kulutettu.
Koko 215/65/16 ja kantavuusluku yli sata.
Kuulemma nippanappa määräykset täyttävä (alle sata) ei kestä !
Kesällä sitten 235/60 Hankookit. Kyllä kestää: pinta ja runko.
Neljää en vaihda: Hankookeja Nokialaisiin, kesäkumeissa.
Talvella taas Nokia pitää !
Ääntähän riittä Nasta Hakkapeliitassa, mutta kun tuo kuulo alkaa huonontua jo muutenkin.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Rengaskauppiaan kanssa juttelin taannoin ja hän sanoi nykyaikaisen talvirenkaan kuluvan keskeltä huomattavasti nopeammin vaikka olisi oikeat paineetkinMeissenkeri kirjoitti: Kuvasta näkee heti että renkaassa on pidetty liian korkeaa painetta, joka johtaa keskialueen kulumiseen ja korkeissa lämpötiloissa runkovaurioon.
Misukoista ny ei edes tarvi nyppiä nastoja pois, poistuvat kyllä ihan itsestään.Sergey kirjoitti:On muuten nokioissa vulkanoitu nastat kiinni kumiin ja neliskulmaiset nastat on edelleen erinomaisen terävät. Huomasin Michelin Ivaloissa jo vulkanoidut nastat. Vaikee nyppiä pois että saa kesärenkaat
® Mesen Porkkana-klubi
Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
http://www.nokianrenkaat.fi/usein_kysyttyaLeemu kirjoitti:Rengaskauppiaan kanssa juttelin taannoin ja hän sanoi nykyaikaisen talvirenkaan kuluvan keskeltä huomattavasti nopeammin vaikka olisi oikeat paineetkinMeissenkeri kirjoitti: Kuvasta näkee heti että renkaassa on pidetty liian korkeaa painetta, joka johtaa keskialueen kulumiseen ja korkeissa lämpötiloissa runkovaurioon.
"On normaalia, että vetorenkaat kuluvat enemmän keskeltä ja vapaasti pyörivät renkaat reunoilta. Paras keino kulumisen tasaamiseksi ja mahdollisimman hyvän ajotuloksen saavuttamiseksi on kierrättää renkaita edestä taakse noin 8 - 10.000 km välein."
Oman kokemukseni mukaan liian alhaiset paineet ovat lähes 100% syynä renkaan rakenteen pettämiseen.
Kuopat, kanttien ylitykset jne. aiheuttavat alipaineiseen renkaaseen kovia muodonmuutoksia ja pelkässä ajossakin vajaapaineisen renkaan jatkuva muodonmuutos väsyttää renkaan rakenteen ja lopulta katkaisee teräsvyöt.
Vähän kovemmilla paineilla auto rullaa selvästi paremmin eikä pitokyvyssä ole merkittävää eroa kuin vasta silloin kun paineita on ihan megana liikaa. Bonuksena auto vähän tarkempi ajaa ja 'kovempi', miinuksena jousituksen osat saavat vähän kovempia iskuja ja äänitaso voi hieman nousta.
Joskus 10-20v sitten paineilla oli suurempi merkitys renkaan kulumiseen reunoilta/keskeltä. En ole huomannut merkittävää kulumiseroa keskeltä vs. reunoilta, vaikka ajankin pääsääntöisesti noin 0.5bar 'ylipaineilla'.
Jopa pikkuautojen käytös paranee huomattavasti vähän kovemmilla paineilla. Suomessa yleensä suositeltu 2.1 - 2.2 bar on mielestäni aivan liian vähän, 2.5 on huomattavasti lähempänä 'oikeaa'. Painavammissa autoissa vielä selvästi enemmän.
Kannattaa kokeilla eri paineita ja IMHO 0.3 tai jopa 0.5 bar suosituksia kovempi paine antaa parhaan lopputuloksen.
Ainakin Sprinterissä rengasmerkeillä ja tyypeillä on aivan käsittämätön ero. Esim. Nokian NRC2 3.5 barin paineilla tuntui järisyttävän kovalta ja liukkaalta, kun taas nykyiset Contin Vanco Four Seasonit 4.0 barilla tuntuvat samalta kuin Nokianit 3.0 barilla. Talvella sikaliukkaalla olen laskenut noiden saksankitkattomien ja kesärenkaiden paineet 0.5 - 1.0 bar alemmas.
Lisäksi kannattaa muistaa, että huoltoasemien mittarit näyttävät usein ihan mitä sattuu. Yleensä yläkanttiin.