Talvirenkaista mielipiteitä

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Talvirenkaista mielipiteitä

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Silmään sattu tuollanen tarjous kitkoista;

Hankook W605 i*cept 185/65/15 asennettuna 300€ setti

Onko kellään kokemusta moisista?


Nynnähkääs joutuu miettimään laittaakko alle vanhat paskahkot 4talvee ajetut goodyearin nastat joista piikkejä puuttu aika rutosti, vai ostaakko uudet. :nocando:

Tietty uudet ja parhaat jos ei rahasta olis kiinni mutta kun vähän on :oops:
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Eikö tuolla rahalla saa nastarenkaitakin?
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Saksankitkat RULES :lol: Yhtä huono pito kesät talvet :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ostin autoon deittonit, muuten hyvän tuntunen kummi mutta pittää mahottoman mekkalan ajjaassa :wink: makso 360€ 205x65x15
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3047
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Mulla on Kootassa Miseliinit. Nastat. Ei tie mitiän.
Paitsi pirusti meteliä.

Hontassa on maailmankuulut Z-Pluz- nastat. Varmaan 10 vuotta vanhat ja huomattavasti Miseliiniä hiljaisempi. Aamuliukkailla tuntui misukkaa tahmeammaltakin.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
pumba
Rauma-giäloppi
Viestit: 1338
Liittynyt: 18.10.2010 22:38
Paikkakunta: West side Finland

Viesti Kirjoittaja pumba »

Minä taas luulin että meitin autossa levis kaikki pyöränlaakerit yhtä aikaa kun laitoin uuten karheat hakkapeliitat alle....kamala meteli :evil: jos en olis hetki sitten ajanu kesäpyörillä olisin varmaan tekemässä sitä laakeri remppaa......renkaan pidosta ym vaikee sanoa kun ei ole lunta ym...mutta meteli on kamala :shock:
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Onko Pumtzi pum Pumpa aatellu laittaa semmosta autua mihin ei kuuluisi nastajen rallatus kapiiniin :idea:
pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

Minulla on tuossa w211:ssa Hakkapeliitta seiskat alla ja olen ihimetelly, että miten nastarenkaasta saadaan niin hilijanen. Lumella, jäällä ja sohjossa jo ajanu niillä ja pito oli mielestäni hyvä.
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

touhottaja kirjoitti:ostin autoon deittonit, muuten hyvän tuntunen kummi mutta pittää mahottoman mekkalan ajjaassa :wink: makso 360€ 205x65x15
Meillä oli joskus firman autossa Dayttonit ja. Oli jotenkin tahattoman koomista ajaa Mitsu coltilla mutkaan kolmeakymppiä ja kumit vinkuu mutkassa :lol:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Paljon on tullut mielipidettä mutta ei ole yhtään noista mainituista Hankookeista :lol: Mese-perinteen mukaan :lol:

Kesärenkainahan Hankookeja on moni ihan kehunut?
Ymmärrän toki etteivät kitkoina varmasti ole niin hyvät kuin nokian tai misukan kallismallit, pähkäilen vaan että ovatko edes tuon investoinin arvoiset...
Nastat varmasti pitää jäällä paremmin mutta luulen että kitkoillakin voisin pärjätä.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

ou812 kirjoitti:Paljon on tullut mielipidettä mutta ei ole yhtään noista mainituista Hankookeista :lol: Mese-perinteen mukaan :lol:

Kesärenkainahan Hankookeja on moni ihan kehunut?
Ymmärrän toki etteivät kitkoina varmasti ole niin hyvät kuin nokian tai misukan kallismallit, pähkäilen vaan että ovatko edes tuon investoinin arvoiset...
Nastat varmasti pitää jäällä paremmin mutta luulen että kitkoillakin voisin pärjätä.
Jos tuolla Espoossa juuri ajelet, niin nastat kyllä ottaisin itse: etelärannikon talvi ynnä kiillottuneet risteykset.. :eec:

Täälläpäin ainakin Kleberistä on ollut ihan hyviä nastatarjouksia.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Hakkapeliitta4. Hyvä pito, kova melu, surkea tekninen laatu. Joka ikinen eli 4kpl on hajonnut sisäiseen vaurioon, Yksi jo viimetalvena, toinen tänätalvena ja kaksi jäljelle jäänyttä pitää ilmat sisällään mutta ei ole pyöreätä nähneetkään. taino on ne taas pyöreät kun kodosvaurio on täysin ympäri asti.

225/45/17 vajaa 4v vanhat
Kuva
Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Nokia on yliarvostettu rengas. HKPL 7:n kohdalla en ole vielä nähnyt/ kuullut runkovaurioista.
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

minä olen. Samallaista romua vaikuttas 7 olevan.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eseestie »

Eipä liene yllätys...
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Omassa autossa takana olevat Snow Lion kitkat ovat kyllä talvirenkaiden armoitettua aatelia... :twisted: :niinpaniin: (ainakin perspää lähtee iloisesti luisuun ilman erityistä yrittämistäkin)
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nyt kun on tullut kehuttua näitä niin tuli tässä vaan mieleen että mulla ei ole koskaan ollu ongelmia edes käytettyjen pingpong renkaiden kanssa, mutta kaikki ratkenneet, revenneet, puhjenneet ja hajonneet renkaat on ollu huippumerkkiä kuten Nokian, Michelin tai Pirelli... Hmm. Seuraavaksi Achillesta alle.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Ville500
Rekkamies
Viestit: 1618
Liittynyt: 21.3.2011 9:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

Nokian hakkavitoset on kyllä pirun kestävät! Jopa 260km/h taulussa.. :oops:
Mutta enää en kyllä vastaaviin kamaluuksiin sekaannu! :evil:
S500L -99
Chevrolet Epica 2.0 D -07
Chevrolet Evanda 2.0 -05
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Porkkana-klubi
"kunnon paska housuissa pitää mielen virkeänä"
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Vähän samanlaisia havaintoja, kuten Sergeylläkin.

Conteissa oli joskus ihmeellisiä mikroskooppisen pieniä reikiä, ja ilma pihisi niiden kautta hiljalleen pihalle.

Gislavedissa runkovikaa.
Tosin osasyynä saattoi olla painava auto ja epämääräisesti toimivat etujarrut.

Näistä on kyllä aikaa jo semmoiset parikymmentä vuotta, vähän ylikin Gislavedin osalta.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

talvirenkaiden merkkiä en muista mutta kesärenkaat on jotku delfiinit,, naarmut vähenee jo varmaan viidettä kesää ja kohta ne vasta kestämään alkaa :lol:
tänäänkin niillä ohitettiin loskakelillä tyylikkäästi luisussa(120km/h) yksi 60km/h ajanut S203 :lol:
yksi neljästä on vuotanut monta kesää, nyt on pysynyt 4bar(takana) sisässä jo viikon..
takarenkaissa on molemmissa kuvio poikki kokomatkalta(kestää, kestää)
kyllä kait siihen jostain tarttis jotkut paremmat renkaat kun enää ei oikeen käy perusteeksi paskarenkailla ajeluun ,, kun on kallis auto tarvii olla halvat renkaat,, -99 väyrynen :roll:
semmoset hankookin testivoittajarenkaat(mainoksen uhrina) tarvii varmaan ostaa.. :shock:
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

On muuten nokioissa vulkanoitu nastat kiinni kumiin ja neliskulmaiset nastat on edelleen erinomaisen terävät. Huomasin Michelin Ivaloissa jo vulkanoidut nastat. Vaikee nyppiä pois että saa kesärenkaat :roll:
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Sergey kirjoitti:On muuten nokioissa vulkanoitu nastat kiinni kumiin ja neliskulmaiset nastat on edelleen erinomaisen terävät. Huomasin Michelin Ivaloissa jo vulkanoidut nastat. Vaikee nyppiä pois että saa kesärenkaat :roll:
Nastamiesten ongelmia nuo.... :roll:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Luovuin nokialaisista, joiden kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia. Mitä
nyt kesärenkaat kuluvat turhan nopeasti.

Continentalin uusista nastarenkaista yhdessä oli kylki revennyt, mutta
se oli kai kuljetusvaurio. Hyvät ja hiljaiset renkaat ainakin Airmaticin alla.
Rouva kommentoi, ettei kuulu nastat sisälle.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Sergey kirjoitti:Hakkapeliitta4. Hyvä pito, kova melu, surkea tekninen laatu. Joka ikinen eli 4kpl on hajonnut sisäiseen vaurioon, Yksi jo viimetalvena, toinen tänätalvena ja kaksi jäljelle jäänyttä pitää ilmat sisällään mutta ei ole pyöreätä nähneetkään. taino on ne taas pyöreät kun kodosvaurio on täysin ympäri asti.
Mulla kävi samalla lailla kuin noissa kuvissasi! Ei kestäny Hakkapeliitta Ässän painoa... :?
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Sergey kirjoitti:Hakkapeliitta4. Hyvä pito, kova melu, surkea tekninen laatu. Joka ikinen eli 4kpl on hajonnut sisäiseen vaurioon, Yksi jo viimetalvena, toinen tänätalvena ja kaksi jäljelle jäänyttä pitää ilmat sisällään mutta ei ole pyöreätä nähneetkään. taino on ne taas pyöreät kun kodosvaurio on täysin ympäri asti.

225/45/17 vajaa 4v vanhat
Kuva
Kuvasta näkee heti että renkaassa on pidetty liian korkeaa painetta, joka johtaa keskialueen kulumiseen ja korkeissa lämpötiloissa runkovaurioon.

Minkälaisia paineita olet pitänyt renkaissa ja minkälaisissa ulkolämpötiloissa kudosvauriot ovat tapahtuneet?

Hakkapeliitta neloset on talvirenkaat vaikka museokamaa ovatkin, niin yli 10 celssiuksen kesärengaskelillä ne saa helposti tuhottua ylikuumentamalla renkaat.
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

meillä on ainakin tullut tuon näköisiin renkaisiin "patteja" oli renkaissa "vanhankansan" viisarin verran päälle 2bar tai mun kaappimersupaineet(laitan kyllä moneen muuhunkin vehkeeseen tuon verta) eli 4bar
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
650000tuttavuus
Viestit: 2152
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Kyllä minullakin tuli liian korkeat ilmanpaineet ensimmäiseksi mieleen, kun satalankun alla menivät Hakkis 5:t usein tuollaisiksi pinnan loppuvaiheessa.
Tulee pidettyä ylimääräisiä baareja.

Möhkössä on kestäneet 5:t erittäin hyvin, vaikka on sielläkin lähes 3 baaria. Useita sarjoja jo kulutettu.
Koko 215/65/16 ja kantavuusluku yli sata.
Kuulemma nippanappa määräykset täyttävä (alle sata) ei kestä !

Kesällä sitten 235/60 Hankookit. Kyllä kestää: pinta ja runko.
Neljää en vaihda: Hankookeja Nokialaisiin, kesäkumeissa.
Talvella taas Nokia pitää !
Ääntähän riittä Nasta Hakkapeliitassa, mutta kun tuo kuulo alkaa huonontua jo muutenkin. :lol:
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Meissenkeri kirjoitti: Kuvasta näkee heti että renkaassa on pidetty liian korkeaa painetta, joka johtaa keskialueen kulumiseen ja korkeissa lämpötiloissa runkovaurioon.
Rengaskauppiaan kanssa juttelin taannoin ja hän sanoi nykyaikaisen talvirenkaan kuluvan keskeltä huomattavasti nopeammin vaikka olisi oikeat paineetkin :nocando:
Avatar
_Hämis_
Viestit: 609
Liittynyt: 19.10.2010 23:43
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja _Hämis_ »

Sergey kirjoitti:On muuten nokioissa vulkanoitu nastat kiinni kumiin ja neliskulmaiset nastat on edelleen erinomaisen terävät. Huomasin Michelin Ivaloissa jo vulkanoidut nastat. Vaikee nyppiä pois että saa kesärenkaat :roll:
Misukoista ny ei edes tarvi nyppiä nastoja pois, poistuvat kyllä ihan itsestään. :roll:
® Mesen Porkkana-klubi


Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
frak
Viestit: 231
Liittynyt: 28.10.2010 16:15

Viesti Kirjoittaja frak »

Leemu kirjoitti:
Meissenkeri kirjoitti: Kuvasta näkee heti että renkaassa on pidetty liian korkeaa painetta, joka johtaa keskialueen kulumiseen ja korkeissa lämpötiloissa runkovaurioon.
Rengaskauppiaan kanssa juttelin taannoin ja hän sanoi nykyaikaisen talvirenkaan kuluvan keskeltä huomattavasti nopeammin vaikka olisi oikeat paineetkin :nocando:
http://www.nokianrenkaat.fi/usein_kysyttya
"On normaalia, että vetorenkaat kuluvat enemmän keskeltä ja vapaasti pyörivät renkaat reunoilta. Paras keino kulumisen tasaamiseksi ja mahdollisimman hyvän ajotuloksen saavuttamiseksi on kierrättää renkaita edestä taakse noin 8 - 10.000 km välein."

Oman kokemukseni mukaan liian alhaiset paineet ovat lähes 100% syynä renkaan rakenteen pettämiseen.

Kuopat, kanttien ylitykset jne. aiheuttavat alipaineiseen renkaaseen kovia muodonmuutoksia ja pelkässä ajossakin vajaapaineisen renkaan jatkuva muodonmuutos väsyttää renkaan rakenteen ja lopulta katkaisee teräsvyöt.

Vähän kovemmilla paineilla auto rullaa selvästi paremmin eikä pitokyvyssä ole merkittävää eroa kuin vasta silloin kun paineita on ihan megana liikaa. Bonuksena auto vähän tarkempi ajaa ja 'kovempi', miinuksena jousituksen osat saavat vähän kovempia iskuja ja äänitaso voi hieman nousta.

Joskus 10-20v sitten paineilla oli suurempi merkitys renkaan kulumiseen reunoilta/keskeltä. En ole huomannut merkittävää kulumiseroa keskeltä vs. reunoilta, vaikka ajankin pääsääntöisesti noin 0.5bar 'ylipaineilla'.

Jopa pikkuautojen käytös paranee huomattavasti vähän kovemmilla paineilla. Suomessa yleensä suositeltu 2.1 - 2.2 bar on mielestäni aivan liian vähän, 2.5 on huomattavasti lähempänä 'oikeaa'. Painavammissa autoissa vielä selvästi enemmän.

Kannattaa kokeilla eri paineita ja IMHO 0.3 tai jopa 0.5 bar suosituksia kovempi paine antaa parhaan lopputuloksen.

Ainakin Sprinterissä rengasmerkeillä ja tyypeillä on aivan käsittämätön ero. Esim. Nokian NRC2 3.5 barin paineilla tuntui järisyttävän kovalta ja liukkaalta, kun taas nykyiset Contin Vanco Four Seasonit 4.0 barilla tuntuvat samalta kuin Nokianit 3.0 barilla. Talvella sikaliukkaalla olen laskenut noiden saksankitkattomien ja kesärenkaiden paineet 0.5 - 1.0 bar alemmas.

Lisäksi kannattaa muistaa, että huoltoasemien mittarit näyttävät usein ihan mitä sattuu. Yleensä yläkanttiin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”