OM601 ruiskutussuutin

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

OM601 ruiskutussuutin

Viesti Kirjoittaja E200D »

Ongelmana nelospytyn suuttimen "vuoto". Melko useasti tyhjäkäynnillä kuuluu sitkuttava ääni, ja kun käden laittaa nelosen suuttimen päälle, tuntee ilma pulssin. Vaihdoin suuttimen alla olleen tiivisteprikankin, tuloksetta. Suutin näyttää muuten kuivalta, mutta pakokaasu pääsee virtaamaan jostain sen ohi ja tulee autoon sisälle. Ei kiva, jos joutuu liikennevaloissa vaikka oottelemaan pitemmän tovin. :roll: Milläs tuon oikeen tiivistän? Vai pittääkö suutinta kiristää, vai olenko tiukannut sitä liikaa?? Pitääkö jotain kittiä liipata suuttimen kierteeseen, että alkaa pitämään? :shock:
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Vuotaisiko esikammion tiiviste? Eli supsutus ei tulisi aivan suuttimen juuresta vaan esikammion ja kannen välistä?
Tähdellisen parantola
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

Aivan, voihan se vuotaa esikammion välistäkin... Pitää vissiin yrittää kastella jollain, ja kattoa mistä kuplii. Mitens se esikammion tiivistys, korjaamokeikka kö? :shock:
    tapio89
    ohjelmoija
    Viestit: 1672
    Liittynyt: 12.9.2006 22:35
    Paikkakunta: Yyleäporg

    Viesti Kirjoittaja tapio89 »

    Melkein helpommalla pääsee kun etsii jonkun mersupajan ja vie sinne. Se mutteri ja ite esikammiokin tuuppaa olemaan tiukassa. :?
    Sille mutterille on kohtuu helppo tehdä avain, mutta sitten pitäisi olla joku iso liukuvasara tms. ulovetäjä joka pitäs naittaa vaikka johonkin vanhaan suuttimeen. :wink:
    Ei kannata antaa vuotaa kovin kauaa, saattaa alkaa syömään kannen tiivistepintaa.
    Tähdellisen parantola
    Avatar
    MatKa
    Viestit: 314
    Liittynyt: 25.3.2006 12:20
    Paikkakunta: Oulun kupeessa

    Viesti Kirjoittaja MatKa »

    Ja ei oo enää e-malliin helppo tehdä avainta, se on semmonen suunilleen satakanttinen "tähti". -89 ja vanhemmissa pitäs olla vielä tehtävissä.
    S210 220 CDI -02
    Avatar
    E200D
    Viestit: 234
    Liittynyt: 25.10.2010 17:10
    Paikkakunta: Hamina

    Viesti Kirjoittaja E200D »

    Tuo on tsupsutellut nyt jo 10 000km ajan... Alkaa ilmeisesti olemaan kiirus korjata. Pystyykö esikammioiden tiivisteet vaihtaa kans paikallaan, vai pitääkö se taas irrottaa?? :roll:
    tapio89
    ohjelmoija
    Viestit: 1672
    Liittynyt: 12.9.2006 22:35
    Paikkakunta: Yyleäporg

    Viesti Kirjoittaja tapio89 »

    Ei tarvi kantta irroittaa, ainoastaan suutin ja hehku. :wink:
    Tähdellisen parantola
    Avatar
    E200D
    Viestit: 234
    Liittynyt: 25.10.2010 17:10
    Paikkakunta: Hamina

    Viesti Kirjoittaja E200D »

    Huh, hyvä. Johan tässä kerkes pelästyä. No, kohtapuoliin hintoja kyselemään, mitä maksaa. :?
    poutsi
    Viestit: 196
    Liittynyt: 16.5.2007 22:38
    Paikkakunta: vantaa

    Viesti Kirjoittaja poutsi »

    Dieselkorjaamossa tulee kerralla valmista, näin ainakin itselläni .
    Avatar
    E200D
    Viestit: 234
    Liittynyt: 25.10.2010 17:10
    Paikkakunta: Hamina

    Viesti Kirjoittaja E200D »

    Noniin, aika varattu Diesel korjaamolle. Tiivisteet joutuu vaan itte ettimään... Joulukuhun asti pitää ootella. :roll:
    Avatar
    E200D
    Viestit: 234
    Liittynyt: 25.10.2010 17:10
    Paikkakunta: Hamina

    Viesti Kirjoittaja E200D »

    Noniin, aika peruttu Diesel korjaamolle. Avain tilattu 65€ tiivisteet voi tehdä itse. Näin säästin taas rahaa rutkasti, ja kokemus karttuu. 8) JA varmasti tulee parempi, kuin korjaamolla! :wink:
    Avatar
    MatKa
    Viestit: 314
    Liittynyt: 25.3.2006 12:20
    Paikkakunta: Oulun kupeessa

    Viesti Kirjoittaja MatKa »

    Avain ois maksanu kl:ssä muistaakseni ~30€. Tai ainakin viimetalvena maksoi.
    S210 220 CDI -02
    Avatar
    E200D
    Viestit: 234
    Liittynyt: 25.10.2010 17:10
    Paikkakunta: Hamina

    Viesti Kirjoittaja E200D »

    TÄ? :shock: Ei oo totta, sen siitä saa kun tekee hätäsiä päätöksiä... :evil: No, tilattu mikä tilattu...
    Avatar
    veskola
    V-klasse-spesialisti
    Viestit: 1589
    Liittynyt: 30.9.2005 10:45
    Paikkakunta: Turun tienoo
    Viesti:

    Viesti Kirjoittaja veskola »

    Ei sitä tiivistettä voi tehdä itse, eikä vika luultavasti ole siinä. Siellä on korotusprikat, jotka pitää olla joka kammiossa juuri samanlaiset, muuten muuttuu puristussuhde hitusen yhdessä pytyssä toisiin verrattuna.

    -> Ota esikammio pois, katso että siellä ei ole mitään moskaa tai siis kun on niin puhdista huolella, ja huomaa, että kaikki törky mitä nyt tiputat sinne menee männän päälle.

    Sitten vaikkapa ohennettua pakoputken asennustahnaa siihen ja kammio paikalleen, pitäisi tiivistyä.

    Se vanhanmallinen kammion mutteri. Kerran yritin tehdä sille avaimen, teiin sen hylsystä, mutta se ei kestänyt vääntöä mikä olisi tarvittu kammion avaamiseksi.

    Uudemman mallisen avain tosiaan pitäisi maksaa vain tuota 35€ luokkaa, mutta kammiot tai niiden prikat on joskus niin tiukassa ettei lähde silläkään, ei vaikka vääntäisi kaikki vääntövarret poikki mitä talosta löytyy -> hitsipillillä lämpöä ja jo alkaa aueta.

    Sikäli itse veisin dieselhuoltoon tuon homman, ellei sitten halua tulevaisuudessakin harrastella noita kammiohommia.

    Niin :roll: minullakin kokemus kyllä karttui mutta se kansi meni pilalle. Onneksi ne on sentään halpoja.
    Avatar
    E200D
    Viestit: 234
    Liittynyt: 25.10.2010 17:10
    Paikkakunta: Hamina

    Viesti Kirjoittaja E200D »

    No, tuli sitte rahat tuhlattua siihen avaimeen... :( Tyhmyydestä saa kärsiä. Esikammion kiinnitysmutterin tempasin irti tänään, ei se nyt niin hirviän tiukalla ollu, muttei löysälläkään. :roll: Eli, siis se alumiiniprikka ei olekkaan tiiviste kokonaisuudessaan, vaan myös semmonen säätöpala? :shock: Ja tiivistämiseen riittää pakoputkikitti? :shock:
    Avatar
    veskola
    V-klasse-spesialisti
    Viestit: 1589
    Liittynyt: 30.9.2005 10:45
    Paikkakunta: Turun tienoo
    Viesti:

    Viesti Kirjoittaja veskola »

    Juuri niin, siihen nipukkaan laitat sitä tiivistysainetta,ja sitten vielä kovemmin kiinni kuin oli. Putsaa ne kiertet huolella ensin ja laita vaikka jotain kiinnijuuttumisainetta laimennettuna irroitusöljyyn niin menee kammio hyvin kiinni.

    Onkos se muuten edes alumiinia, mun mielestä se on jotain "hienoa" metallia.
    Avatar
    E200D
    Viestit: 234
    Liittynyt: 25.10.2010 17:10
    Paikkakunta: Hamina

    Viesti Kirjoittaja E200D »

    Huhhuh... Sain tommosesta puolen päivän rauhallisesta pikkuhommasta tehtyä koko viikonlopun mittasen skenaarion... :oops: Ensin hutkitaan, sitten tutkitaan. Kaikki meni siihen asti hyvin, kunnes luulin, että esikammion ja kannen välissä olisi 1mm paksu tiiviste. Ei ollut, se oli sylinterin kantta itessään. Kannen reunaan vain oli jostain syystä pinttynyt koko matkalle semmoinen jälki. Tässä kohtaa meni kaikki v****lleen.
    Aattelin, että halkasen prikan saadakseni sen pois helposti, jotta isäukko voi tehdä uuden mittojen mukaan, näin kaikessa tyhmyydessäni onnistuin hakkaamaan kanteen kolon.
    Siinä olikin lauantai pilalla perin pohjin... :oops: :roll:
    Sunnuntai aamuna sitten isäukon tutkittua kantta, vietettyä tunti sorvihuoneessa, jyrsittyään kansi suoraksi, ja tehtyään sinne prikan tilalle, että korkeus säilyy, päästiin laittelemaan konetta kasaan.
    Ei vuoda enään ei. Tästä eteenpäin kyllä käytän tutkimiseen REILUSTI enemmän aikaa, välttyäkseni tämmöisiltä vahingoilta. :oops: :roll:
    Vähän kun tätä törttöilyä jatkan viellä, löytyy varastoistamme semmoisia Mersun erikoistyökaluja, ettei harvassa koneistamossakaan ole. :lol:
    Tässähän se kokemus karttuu, seuraavalla kerralla en tee samaa virhettä, se on vissi!
    W123 300D -84

    ...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
    Vastaa Viestiin

    Palaa sivulle “W124 moottori”