Jäätyykö vai ei ?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Von kempf
Viestit: 314
Liittynyt: 01.5.2006 12:16

Jäätyykö vai ei ?

Viesti Kirjoittaja Von kempf »

200 cdi ja tankissa 45l kesälaatua ja tänään tankkasin sen minkä mahtui 15l talvilaatua . Ulkona -12 ja kylmenee varmasti lisää .
Uskaltaako lähteä huomenna ajelee vai jäätyykö varmasti ?
Mitä silloin voi tehdä kun alkaa jäätyä ?
Voiko pakkas kestävyyttä lisätä jollain ?
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Ainakin vanhemmat mersut on vaikeita saada jäätymään, en tiedä nuista uudemmista korimalleista kuinka herkässä ne on. Tänäänkin näin Treen seudulla muutamia hyytyneitä autoja mutta itsellä ei 124:sen kanssa ainakaan vielä ole kesänaftan kanssa ongelmia :lol:
® Mesen linttaklubi
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

no jos pelottaa niin käy ostaan puteli jäänestoa ja nakkaa tankkiin :roll:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ei mitään mömmöjä tankkiin :eec:
Mersuissa on esilämmitin, pitäs toimia ainakin matalammilla nopeuksilla kun ei ole aineen tarvetta niin kovasti.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Re: Jäätyykö vai ei ?

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Von kempf kirjoitti:200 cdi ja tankissa 45l kesälaatua ja tänään tankkasin sen minkä mahtui 15l talvilaatua .
Tuolla määrällä talvilaatua ei ole mitään merkitystä, koska ei ne parafiinit sieltä minnekkään katoa tai liukene. Maski peittoon ja parkkipaikalle tyhjäkäyntiin jos alkaa nikoittelemaan. Moottorin lämpö voi notkistaa kesälaadun taas toimivaksi. Tosin jos ei lähde käyntiin, niin eipä tästäkään apua ole.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

CDI-mersuissa on erikseen polttoaineen jäähdytys, koska korkeapainepumppu ym. systeemit ovat semmoisia että kuumentavat polttoainetta.

En usko että hyytyy välille, jos vain lähtee käyntiin. Käynnissä ollessaan polttoaine lämpiää ja muuttu notkeammaksi. Muutama litra talvilaatua seassa ei tosiaan merkitse mitään.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ei jäädy vielä. Cdi tosiaan tarvii polttoaineen jäähdytyksen.

Pahvia keulaan ettei ajoviima pääse koneeseen niin kovasti ja jos käyntiin lähtee niin pelaa se sitten loppupäivänki :wink: Tankissa käy niin kova kierto että aika nopsaan lämpiää se tankkikin sopivaksi.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Hyytyi

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Mutta mitäs tehdään, kun autossa ei ole polttoainesuodattimen lämmitystä. Nimittäin äitini wanha (1984) BMW-diesel sisältää 50 litraa kesälaatua ja pienillä kierroksilla toimii eli käy tyhjäkäyntiä, mutta vähän kun tarvitsee kierroksia niin hyytyy. Näin kävi, kun tuli 10 asteen pakkaset. Mitä tuolle voisi tehdä? Saako naftan sekaan laittaa esim. bensaa? Auttaako jotkit lisäaineet eli vaikuttaako ne parafiinikiteiden muodostumista estävästi? 3 desiä laitoin diesel 100 tankkiin eilen illalla ja suodattimnkin vaihdoin, mutta tukkoon sekin meni aika nopeasti. Sekoaako lisäaineet kuinka äkkiä naftan sekaan? Ja ehdottakaa jotain lisäainetta, jolla saisi kesäaineen toimimaan nimittäin tuolla polttoainemääräällä saa ajettua sen 700 kilsaa vielä. :wink:
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

tä o vähä OT mutta hyvän polttoainesuotimen lämmittimen saa tehtyä ku hakee yleismallin 12v kahvanlämmitin elementin ja liiimaa sen naftasuodattimen kylkeen kiinni ja jotain vylliä viel päälle :lol: siis jos on peltipatruuna suodatin....
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Re: Hyytyi

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kardaani kirjoitti:Mutta mitäs tehdään, kun autossa ei ole polttoainesuodattimen lämmitystä. Nimittäin äitini wanha (1984) BMW-diesel sisältää 50 litraa kesälaatua ja pienillä kierroksilla toimii eli käy tyhjäkäyntiä, mutta vähän kun tarvitsee kierroksia niin hyytyy. Näin kävi, kun tuli 10 asteen pakkaset. Mitä tuolle voisi tehdä? Saako naftan sekaan laittaa esim. bensaa? Auttaako jotkit lisäaineet eli vaikuttaako ne parafiinikiteiden muodostumista estävästi? 3 desiä laitoin diesel 100 tankkiin eilen illalla ja suodattimnkin vaihdoin, mutta tukkoon sekin meni aika nopeasti. Sekoaako lisäaineet kuinka äkkiä naftan sekaan? Ja ehdottakaa jotain lisäainetta, jolla saisi kesäaineen toimimaan nimittäin tuolla polttoainemääräällä saa ajettua sen 700 kilsaa vielä. :wink:

Mahtaa olla bemarissa jakajapumppu, joka ei juuri pidä bensasta seassa. Itse en laittaisi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Polttoaineen suodattimen vaihto ei ainakaan pahenna tilannetta, saapi veden vähemmäksi.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Eikös valopetrooli toimi köyhän miehen jäänestona tiisselissä?
S204, AZT250
Avatar
libzane1
Viestit: 276
Liittynyt: 22.10.2010 13:57
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja libzane1 »

Ihan tuota hyvin pysty rulluttelemaa kesätiisselillä, pakkasta 18 astetta. vähäse käyntiilähtiissä kysel, mutta saatto johtuu myös siitä ettei ollu roikassa
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4415
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Meissenkeri kirjoitti:CDI-mersuissa on erikseen polttoaineen jäähdytys, koska korkeapainepumppu ym. systeemit ovat semmoisia että kuumentavat polttoainetta.
Ei mulla ole ainakaan 270 mallissa tuommoista :?: .

Just kaatelin kannusta syyskuussa Venäjältä tankattua diiseliä tankkiin.
Hyvin toimii vielä,lämpötila -13.

Johtuneeko polttoaineen jäähdytyksen puutteesta :idea: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

kilander kirjoitti:
Meissenkeri kirjoitti:CDI-mersuissa on erikseen polttoaineen jäähdytys, koska korkeapainepumppu ym. systeemit ovat semmoisia että kuumentavat polttoainetta.
Ei mulla ole ainakaan 270 mallissa tuommoista :?: .
Mikä malli? Ainakin W210:stä löytyy vasemman takarenkaan etupuolelta pohjasta. Alkupään autoista vissiin puuttuu mutta siihenkin on ohje jälkiasennukselle jos on ongelmia ollut polttoaineen kuumumisen kanssa.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4415
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Meissenkeri kirjoitti:
kilander kirjoitti:
Meissenkeri kirjoitti:CDI-mersuissa on erikseen polttoaineen jäähdytys, koska korkeapainepumppu ym. systeemit ovat semmoisia että kuumentavat polttoainetta.
Ei mulla ole ainakaan 270 mallissa tuommoista :?: .
Mikä malli? Ainakin W210:stä löytyy vasemman takarenkaan etupuolelta pohjasta. Alkupään autoista vissiin puuttuu mutta siihenkin on ohje jälkiasennukselle jos on ongelmia ollut polttoaineen kuumumisen kanssa.
W210 ja vm.2000,en tuota ole muualta katsonut,mutta luulin että samalla tavalla ku c:ssä.Eli polttoainesuodattimen luona olisi.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Minä kait hölkyttelen melkein koko talven kesälaadulla vai mitälie välimallin laatua tepoilin d-pisteeltä saa.
Äskenkin -21c ja nou roplemos.
Tähdellisen parantola
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Re: Hyytyi

Viesti Kirjoittaja kardaani »

kardaani kirjoitti:Mutta mitäs tehdään, kun autossa ei ole polttoainesuodattimen lämmitystä. Nimittäin äitini wanha (1984) BMW-diesel sisältää 50 litraa kesälaatua ja pienillä kierroksilla toimii eli käy tyhjäkäyntiä, mutta vähän kun tarvitsee kierroksia niin hyytyy. Näin kävi, kun tuli 10 asteen pakkaset. Mitä tuolle voisi tehdä? Saako naftan sekaan laittaa esim. bensaa? Auttaako jotkit lisäaineet eli vaikuttaako ne parafiinikiteiden muodostumista estävästi? 3 desiä laitoin diesel 100 tankkiin eilen illalla ja suodattimnkin vaihdoin, mutta tukkoon sekin meni aika nopeasti. Sekoaako lisäaineet kuinka äkkiä naftan sekaan? Ja ehdottakaa jotain lisäainetta, jolla saisi kesäaineen toimimaan nimittäin tuolla polttoainemääräällä saa ajettua sen 700 kilsaa vielä. :wink:
Ratkaistu eilen juuri ennen Heleniuksen nyrkkeilymatsia:
1. Tarjoustaloon ja sieltä mukaan 10 euron lelun näköinen käsin pumpattava polttoaineen vaihtaja. Kokeilemaan kotiin, ja piru vie sehän toimi. Pumppasin 20 minuuttia, niin sain tankista n. 45 litraa kesälaatua pois eli lähes kaiken. Ja tilalle kaadoin talvilaatua 18 litraa.
2. Vanha suodatin oli koko yön pannuhuoneessa sulamassa, ja tyhjensin sen ja täytin talvinaftalla.
3. Uusi tukkeentunut suodatin pois autosta ja hieman auton omalla käsipumpulla naftaa pois putkistosta ja vanha sulatettu ja täytetty suodatin paikalleen.
4. Lyhyt startti-toimii!

Ei olisi kyllä toiminut millään tuolla kesälaadulla, sillä katsokaapa seuraavaa kuvaa, joka on otettu täysin juoksevasta kesälaadusta 3 minuutin kuluttua, kun toin sen pihalle 13 asteen pakkaseen :shock:
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Ja eiku kynttilöitä valamaan! Vai leivän päällekö tuon näköinen tavara kuuluisi? :lol:
S204, AZT250
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Tänään bongattu 3 kpl uudehkoja VW merkkisiä autoja tienposkesta jäätyneenä (kai) eri puolilla Pirkanmaata.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Ja yks musta tenavakin oli hyytynyt Kangasalan kohdalla Lahdentiellä. Tais olla 250D -teksi kontissa :roll:
® Mesen linttaklubi
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

EzKo kirjoitti:Tänään bongattu 3 kpl uudehkoja VW merkkisiä autoja tienposkesta jäätyneenä (kai) eri puolilla Pirkanmaata.
Juu. Sehän se ongelma on, kun kesälaatua myytiin etelässä vielä muutama viikko sitten yleisesti. Ja kun tietää, että dieseleillä ajaa sen 1000 kilsaa tankilla, niin hyytyyhän ne lopulta. Mutta kyllä vanha suodatinkin saman tempun voi tehdä, jos sinne on kertynyt vettä vaikka olisi arktista laatua tankissa.
Sami T
Viestit: 40
Liittynyt: 20.2.2006 8:06
Paikkakunta: hml

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Itellä ei kyllä kesälaadulla tänää toiminu, -19 pakkasta. käyntiin lähtee mutta ahtopainetta ei tule
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”