Yleistä webastosta
Yleistä webastosta
Nyt on huomannut että porukka alkaa kyselemään vepaston herätyksestä ynnä muusta. Ja itse on tullut taisteltua jonkuverran näiden kanssa.
Yleinen dilemma wepaston toimimattomuuteen/huonoon toimintaan on korttivika. Suurinosa korttiviosta johtuu liekkivahtipiirin vikaantumisesta. Liekin lämpötilaa tarkkaillaan polton aikana mittaamalla hehkun resistanssia.
Itsellä piirin vikaantuminen aiheutti polttimen sammumisen valkoisen savun kera muutaman minuutin polton jälkeen. Testerillä kun seurasi palotapahtumaa niin huomasi että hehkutuksen jälkeen liekin lämpötila tipahti alle 400c joka on liekin kriteeri. Siitä seuraa vikakoodi joka on suurinpiitein muotoa liekkiä ei pystytty tuottamaan tms. Löysin netistä sepän täältä oulusta joka korjasi kortin 40e ja sen jälkeen ei ole kenkkuillut mitenkään.
Toinen yleisempikin on kiertovesipumppu. Webaston asennustavasta riippuen pumppu on joko webastossa itsessään taikka sitten se käyttää auton omaa pumppua.
Ja nyt loppu aika kohta lisää juttua.
Yleinen dilemma wepaston toimimattomuuteen/huonoon toimintaan on korttivika. Suurinosa korttiviosta johtuu liekkivahtipiirin vikaantumisesta. Liekin lämpötilaa tarkkaillaan polton aikana mittaamalla hehkun resistanssia.
Itsellä piirin vikaantuminen aiheutti polttimen sammumisen valkoisen savun kera muutaman minuutin polton jälkeen. Testerillä kun seurasi palotapahtumaa niin huomasi että hehkutuksen jälkeen liekin lämpötila tipahti alle 400c joka on liekin kriteeri. Siitä seuraa vikakoodi joka on suurinpiitein muotoa liekkiä ei pystytty tuottamaan tms. Löysin netistä sepän täältä oulusta joka korjasi kortin 40e ja sen jälkeen ei ole kenkkuillut mitenkään.
Toinen yleisempikin on kiertovesipumppu. Webaston asennustavasta riippuen pumppu on joko webastossa itsessään taikka sitten se käyttää auton omaa pumppua.
Ja nyt loppu aika kohta lisää juttua.
Viimeksi muokannut tapio89, 02.12.2010 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tähdellisen parantola
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: 18.2.2007 21:03
Laitoin tänään auton käyntiin kolmen päivän seisonnan jälkeen (pakkasta -19°) lähti kuin palmun alta, laitoin webaston samantien myös päälle jouduttamaan lämpenemistä. Varttitunnin siinä pöhisi ja koneen lämmöt 75° hyvin näytti toimivan vaikka naftavalo paloi kaiken aikaa Auto on W202 220 CDI-jorkki- kirjoitti:Ja kannattaa muistaa, että melkein tyhjällä tankilla se ei saa polttoainetta.
Mutta et ajanut sillä.pannupää kirjoitti:Laitoin tänään auton käyntiin kolmen päivän seisonnan jälkeen (pakkasta -19°) lähti kuin palmun alta, laitoin webaston samantien myös päälle jouduttamaan lämpenemistä. Varttitunnin siinä pöhisi ja koneen lämmöt 75° hyvin näytti toimivan vaikka naftavalo paloi kaiken aikaa Auto on W202 220 CDI-jorkki- kirjoitti:Ja kannattaa muistaa, että melkein tyhjällä tankilla se ei saa polttoainetta.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Jos 20km voi sanoa ajamiseksi eikä mitään ongelmia, eihän noin kylmällä viitsi huvikseen käynnistellä jos ei ole ajoamjo33400 kirjoitti:Mutta et ajanut sillä.pannupää kirjoitti:Laitoin tänään auton käyntiin kolmen päivän seisonnan jälkeen (pakkasta -19°) lähti kuin palmun alta, laitoin webaston samantien myös päälle jouduttamaan lämpenemistä. Varttitunnin siinä pöhisi ja koneen lämmöt 75° hyvin näytti toimivan vaikka naftavalo paloi kaiken aikaa Auto on W202 220 CDI-jorkki- kirjoitti:Ja kannattaa muistaa, että melkein tyhjällä tankilla se ei saa polttoainetta.
Kyllä mulla ainakin webasto lähtee ihan normaalisti käymään vaikka polttoainevalo olisi palanut jonkinaikaa jo? Eli olisi ajettukkin valolla vaikkapa 30-50km. Ja autohan oli E200cdi
Edit: Kannattaako muuten webastoa huoltaa jotenkin? Vai onko fiksumpaa vaan antaa sen olla niin kauan ku toimii ja sitten vasta jonkun rikkoonnuttua alkaa tutkiin Talvellahan nuo cdi-koneet on ihan kamalia ilman webastoa, ja en raaskisi kyllä vetää kylmänä käyntiin jostain -20 pakkasista..
Edit: Kannattaako muuten webastoa huoltaa jotenkin? Vai onko fiksumpaa vaan antaa sen olla niin kauan ku toimii ja sitten vasta jonkun rikkoonnuttua alkaa tutkiin Talvellahan nuo cdi-koneet on ihan kamalia ilman webastoa, ja en raaskisi kyllä vetää kylmänä käyntiin jostain -20 pakkasista..
Viimeksi muokannut simoks, 12.12.2010 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sama homma on mullakin että toimii niinkauan kun on naftaa tankissa, eikai sitä webaston imuputkea ole puolesta tankista otettu, vai tiedä häntäsimoks kirjoitti:Kyllä mulla ainakin webasto lähtee ihan normaalisti käymään vaikka polttoainevalo olisi palanut jonkinaikaa jo? Eli olisi ajettukkin valolla vaikkapa 30-50km. Ja autohan oli E200cdi
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: 18.2.2007 21:03
Parasta huoltoa on kunnon piiitkät lämmitykset. Ei sitä kukaan tervejärkinen ala ruuvaamaan auki, jos kerran toimii ongelmitta. Itte voi tarkistaa liittimien ja johdotusten kunnon, imu- ja pakoputkien avoimmuuden sekä kuunnella miten rumasti tai nätisti palopuhallin ulvoo.simoks kirjoitti: Edit: Kannattaako muuten webastoa huoltaa jotenkin? Vai onko fiksumpaa vaan antaa sen olla niin kauan ku toimii ja sitten vasta jonkun rikkoonnuttua alkaa tutkiin
Kuulostaa siltä että jos on alkuperäinen webasto on myös alkuperäinen tankkiotin(ei ota yhtä alhaalta kuin varsinainen pa-linja), sitten jälkiasenteiset vaan on poimittu t-huaralla linjan välistä. tämmönen vaan tuli mieleen tuossa ohimennen.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Pannupään autossa(....Auto on W202 220 CDI....) on alkuperäinen Webasto, niinkuin kaikissa 202CDI:ssäMulqvist kirjoitti:Kuulostaa siltä että jos on alkuperäinen webasto on myös alkuperäinen tankkiotin(ei ota yhtä alhaalta kuin varsinainen pa-linja), sitten jälkiasenteiset vaan on poimittu t-huaralla linjan välistä. tämmönen vaan tuli mieleen tuossa ohimennen.
Eli jossain välissä ovat tehtaalla olleet järjissään ja sitten jossain välissä ei. Vähän sama kun osa autoista antaa webaston vetää akun kuivaksi, osa taas ei.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Alkuperäisen lisälämmittimen toiminnoista kyselisin:
Onko näissä webastollisissa W202:sissa (200cdi-99)aina kiertovesipumppu?
Meneekö heti vikatilapuhallukseen, jos ei kiertovesipumppu toimi?
Viime talven autossani pelasi lisälämmitin vielä hyvin.
Mutta nyt lämmitin pelaa enää vain satunnaisesti. Silloin kun sattuu toimimaan ei savuta eikä muutenkaan oikkuile. Lämpöäkin tulee reilusti.
Sulakkeilla kuittaan aina vikatilan, kun sellainen paukahtaa päälle tämäntästä.
Jostain syystä ei vain käynnisty läheskään edes joka päivä. Vaikka lämpötila alle +5 ja kone kylmä.
Onko näissä webastollisissa W202:sissa (200cdi-99)aina kiertovesipumppu?
Meneekö heti vikatilapuhallukseen, jos ei kiertovesipumppu toimi?
Viime talven autossani pelasi lisälämmitin vielä hyvin.
Mutta nyt lämmitin pelaa enää vain satunnaisesti. Silloin kun sattuu toimimaan ei savuta eikä muutenkaan oikkuile. Lämpöäkin tulee reilusti.
Sulakkeilla kuittaan aina vikatilan, kun sellainen paukahtaa päälle tämäntästä.
Jostain syystä ei vain käynnisty läheskään edes joka päivä. Vaikka lämpötila alle +5 ja kone kylmä.
Joskus hämmästelin autoa jossa jäliasennusweba (w203) toimi hienosti paitsi pakkasella syy ja seuraus: polttoaine oli otettu konehuoneesta naftan paluuputkesta haaroittamalla, näin ollen kun suominafta meni paksuksi niin vehje ei jaksanut imeä .Siirrettiin pumppu taakse ja oma pa-linja tankista sille varatusta paikasta niin johan virtaa sekä puhisee. Tais tosiaan tuo liitoskohta tankissa olla sellaisella korkeudella ettei kovin tyhjällä tankilla pelittäis. Mikä muuten saa aikaan tuon ulvonnan webaston käynnistymisen alussa ?
E 200 cdi BE TA PB -15
Vrod-02
Vrod-02
Eilen tutkailin tuota pumppua, niin ei siitä hirveetä melua kuulu.
Pumpusta ylöspäin lähtevästä letkusta (närhenmunille menossa kai) kun auton käydessä puristeli, niin tuntui kuin sykettä olisi mitannut. Noin sekunnin välein plumpsahti letkussa, ihan kuin ilmakupla. Mutta kai se oli nestettä.
Alkuperäinen Webastoko ei sammu, jos kiertovesipumppu ei toimi lainkaan? Siis auton oma vesipumppu riittää kuljettamaan tarpeeksi nestettä, ettei webasto käy liian kuumana.
Tänään aamulla olikin taas yli 5 astetta lämmintä, niin ei päässyt tutkimaan käyttäytymistä ollenkaan.
Pumpusta ylöspäin lähtevästä letkusta (närhenmunille menossa kai) kun auton käydessä puristeli, niin tuntui kuin sykettä olisi mitannut. Noin sekunnin välein plumpsahti letkussa, ihan kuin ilmakupla. Mutta kai se oli nestettä.
Alkuperäinen Webastoko ei sammu, jos kiertovesipumppu ei toimi lainkaan? Siis auton oma vesipumppu riittää kuljettamaan tarpeeksi nestettä, ettei webasto käy liian kuumana.
Tänään aamulla olikin taas yli 5 astetta lämmintä, niin ei päässyt tutkimaan käyttäytymistä ollenkaan.
Periaatteessa ei tarvitse kun napata 4 ruuvia auki että kansi lähtee pois ja sitten yksi ruuvi niin kortti on kädessä...Hannu V. kirjoitti:Tarviikos irroittaa letkuloistaan tuo koko lämmitin, jos vaikka käyttäisi ohjauskorttia jollain tarkastuksessa/korjauksessa?
Tässä vaan on se ongelma että ne ruuvit ova yleensä sen verta piukassa että helpompi homma on napata webasto käteen ja yrittää sitten uudestaan.
Letkut vaan yhteen ja auto on taas ajokunnossa. Sitten webaston liitin ja polttoaineletku varmaan kannattaa suojata etten mene likaa.
Ne kannen ruuvit ovat sitten piukassa, jos kanta pitää niin ruuvi menee helposti poikki. Kuumailmapuhaltimella lämmittäminen helpottaa ruuvien avaamista.
Tässä kysymyksellä kysymykseen..
Webasto ei lähde päälle, mutta kiertovesipumppu lähtee;
Sulake irti-> webasto päälle-> kiertovesipumppu *piip* surrrrr..
Pari sekuntia webasto surahtaa mutta sammuu, kun ei saa polttoainetta.
konepellin alla oikeassa 'taka'nurkassa suodatin, jossa pitäis olla sitä naftaa, muttei näy tai kuulu..
Pumppuvikaa epäillään kun ei naksuta, liekkö tälle sulaketta missään?
Kyseessä kellowebasto.
Webasto ei lähde päälle, mutta kiertovesipumppu lähtee;
Sulake irti-> webasto päälle-> kiertovesipumppu *piip* surrrrr..
Pari sekuntia webasto surahtaa mutta sammuu, kun ei saa polttoainetta.
konepellin alla oikeassa 'taka'nurkassa suodatin, jossa pitäis olla sitä naftaa, muttei näy tai kuulu..
Pumppuvikaa epäillään kun ei naksuta, liekkö tälle sulaketta missään?
Kyseessä kellowebasto.
jos thermo top niin sanoisin että piirikortti vikaaRassi kirjoitti:Tässä kysymyksellä kysymykseen..
Webasto ei lähde päälle, mutta kiertovesipumppu lähtee;
Sulake irti-> webasto päälle-> kiertovesipumppu *piip* surrrrr..
Pari sekuntia webasto surahtaa mutta sammuu, kun ei saa polttoainetta.
konepellin alla oikeassa 'taka'nurkassa suodatin, jossa pitäis olla sitä naftaa, muttei näy tai kuulu..
Pumppuvikaa epäillään kun ei naksuta, liekkö tälle sulaketta missään?
Kyseessä kellowebasto.
Kiertovesipumppu lähtee aina päälle kun sen ohjaus tulee webaston kellolta.Rassi kirjoitti:Tässä kysymyksellä kysymykseen..
Webasto ei lähde päälle, mutta kiertovesipumppu lähtee;
Sulake irti-> webasto päälle-> kiertovesipumppu *piip* surrrrr..
Pari sekuntia webasto surahtaa mutta sammuu, kun ei saa polttoainetta.
konepellin alla oikeassa 'taka'nurkassa suodatin, jossa pitäis olla sitä naftaa, muttei näy tai kuulu..
Pumppuvikaa epäillään kun ei naksuta, liekkö tälle sulaketta missään?
Kyseessä kellowebasto.
Polttoainepumppu on aika harvinainen vikakohde, tai siis voisin sanoa että vika ei ole itse polttoainepumpussa 99% varmuudella.
Webasto tarkistaa itsensä käynnistyksen yhteydessä, pyöräyttää paloilmapuhallinta ja varmistaa sen toiminnan / herkkyyden.
Piirikortti on aika yleinen vika mutta jos webasto surahtaa niin veikkaan että paloilmapuhallin on loppu tai sitten piirikortissa muuta vikaa.
Kannattaa lukasta vikakoodit siitä webastosta (onnistuu starilla tai sitten webaston omaa kautta)
Toinen vaihtoehto on että otat sen webaston irti sieltä ja tarkistat sitten itse sen kunnon, jos paloilmapuhallin on kunnossa ja höyrystimestäkin on jotain jäljellä niin lähetän piirikortin tarkistettavaksi.