Yleistä webastosta

tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Yleistä webastosta

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Nyt on huomannut että porukka alkaa kyselemään vepaston herätyksestä ynnä muusta. Ja itse on tullut taisteltua jonkuverran näiden kanssa.

Yleinen dilemma wepaston toimimattomuuteen/huonoon toimintaan on korttivika. Suurinosa korttiviosta johtuu liekkivahtipiirin vikaantumisesta. Liekin lämpötilaa tarkkaillaan polton aikana mittaamalla hehkun resistanssia.

Itsellä piirin vikaantuminen aiheutti polttimen sammumisen valkoisen savun kera muutaman minuutin polton jälkeen. Testerillä kun seurasi palotapahtumaa niin huomasi että hehkutuksen jälkeen liekin lämpötila tipahti alle 400c joka on liekin kriteeri. Siitä seuraa vikakoodi joka on suurinpiitein muotoa liekkiä ei pystytty tuottamaan tms. Löysin netistä sepän täältä oulusta joka korjasi kortin 40e ja sen jälkeen ei ole kenkkuillut mitenkään.

Toinen yleisempikin on kiertovesipumppu. Webaston asennustavasta riippuen pumppu on joko webastossa itsessään taikka sitten se käyttää auton omaa pumppua.

Ja nyt loppu aika kohta lisää juttua. :lol:
Viimeksi muokannut tapio89, 02.12.2010 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tähdellisen parantola
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

voiskohan tuo liekin lämpötilan lasku johtua hiljalleen vähenevästä polttoaine määrästä :roll:
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Kenties, mutta pari komponettia uusimalla se alkaa näyttämää oikein. :?
Tähdellisen parantola
peltsipuskuri
Viestit: 125
Liittynyt: 18.2.2007 21:03

Viesti Kirjoittaja peltsipuskuri »

Webasto käynnistyy aivan normaalisti, mutta korttivian takia liekkivahtimittaus antaa väärän tuloksen ja webasto sammuu.

Joskus vika on myös hehkussa. Hehku ei välttämättä ole toimiva (liekkivahtina) vaikka se punestuu sähköä saadessaan.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Aika usein syynä siihen että sammu saman tien on ollut myös että vesi pumppum ei lähde pyörimään(kortisa vika, pumppumpu rikki, johto/liitin vialinen)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Ja kannattaa muistaa, että melkein tyhjällä tankilla se ei saa polttoainetta.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

-jorkki- kirjoitti:Ja kannattaa muistaa, että melkein tyhjällä tankilla se ei saa polttoainetta.
Pitää paikkansa. :wink:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
pannupää
Viestit: 6
Liittynyt: 28.11.2010 10:36
Paikkakunta: Amerikaarto Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja pannupää »

-jorkki- kirjoitti:Ja kannattaa muistaa, että melkein tyhjällä tankilla se ei saa polttoainetta.
Laitoin tänään auton käyntiin kolmen päivän seisonnan jälkeen (pakkasta -19°) lähti kuin palmun alta, laitoin webaston samantien myös päälle jouduttamaan lämpenemistä. Varttitunnin siinä pöhisi ja koneen lämmöt 75° hyvin näytti toimivan vaikka naftavalo paloi kaiken aikaa :roll: Auto on W202 220 CDI
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

pannupää kirjoitti:
-jorkki- kirjoitti:Ja kannattaa muistaa, että melkein tyhjällä tankilla se ei saa polttoainetta.
Laitoin tänään auton käyntiin kolmen päivän seisonnan jälkeen (pakkasta -19°) lähti kuin palmun alta, laitoin webaston samantien myös päälle jouduttamaan lämpenemistä. Varttitunnin siinä pöhisi ja koneen lämmöt 75° hyvin näytti toimivan vaikka naftavalo paloi kaiken aikaa :roll: Auto on W202 220 CDI
Mutta et ajanut sillä. :wink:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
pannupää
Viestit: 6
Liittynyt: 28.11.2010 10:36
Paikkakunta: Amerikaarto Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja pannupää »

mjo33400 kirjoitti:
pannupää kirjoitti:
-jorkki- kirjoitti:Ja kannattaa muistaa, että melkein tyhjällä tankilla se ei saa polttoainetta.
Laitoin tänään auton käyntiin kolmen päivän seisonnan jälkeen (pakkasta -19°) lähti kuin palmun alta, laitoin webaston samantien myös päälle jouduttamaan lämpenemistä. Varttitunnin siinä pöhisi ja koneen lämmöt 75° hyvin näytti toimivan vaikka naftavalo paloi kaiken aikaa :roll: Auto on W202 220 CDI
Mutta et ajanut sillä. :wink:
Jos 20km voi sanoa ajamiseksi eikä mitään ongelmia, eihän noin kylmällä viitsi huvikseen käynnistellä jos ei ole ajoa :roll:
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

Kyllä mulla ainakin webasto lähtee ihan normaalisti käymään vaikka polttoainevalo olisi palanut jonkinaikaa jo? Eli olisi ajettukkin valolla vaikkapa 30-50km. Ja autohan oli E200cdi

Edit: Kannattaako muuten webastoa huoltaa jotenkin? Vai onko fiksumpaa vaan antaa sen olla niin kauan ku toimii ja sitten vasta jonkun rikkoonnuttua alkaa tutkiin :roll: Talvellahan nuo cdi-koneet on ihan kamalia ilman webastoa, ja en raaskisi kyllä vetää kylmänä käyntiin jostain -20 pakkasista..
Viimeksi muokannut simoks, 12.12.2010 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pannupää
Viestit: 6
Liittynyt: 28.11.2010 10:36
Paikkakunta: Amerikaarto Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja pannupää »

simoks kirjoitti:Kyllä mulla ainakin webasto lähtee ihan normaalisti käymään vaikka polttoainevalo olisi palanut jonkinaikaa jo? Eli olisi ajettukkin valolla vaikkapa 30-50km. Ja autohan oli E200cdi
Sama homma on mullakin että toimii niinkauan kun on naftaa tankissa, eikai sitä webaston imuputkea ole puolesta tankista otettu, vai tiedä häntä :(
peltsipuskuri
Viestit: 125
Liittynyt: 18.2.2007 21:03

Viesti Kirjoittaja peltsipuskuri »

simoks kirjoitti: Edit: Kannattaako muuten webastoa huoltaa jotenkin? Vai onko fiksumpaa vaan antaa sen olla niin kauan ku toimii ja sitten vasta jonkun rikkoonnuttua alkaa tutkiin :roll:
Parasta huoltoa on kunnon piiitkät lämmitykset. Ei sitä kukaan tervejärkinen ala ruuvaamaan auki, jos kerran toimii ongelmitta. Itte voi tarkistaa liittimien ja johdotusten kunnon, imu- ja pakoputkien avoimmuuden sekä kuunnella miten rumasti tai nätisti palopuhallin ulvoo.
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Mulla ei toimi Webasto lähes tyhjällä tankilla. Kokeiltu on. Auto on S202 220CDI -98.
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Kuulostaa siltä että jos on alkuperäinen webasto on myös alkuperäinen tankkiotin(ei ota yhtä alhaalta kuin varsinainen pa-linja), sitten jälkiasenteiset vaan on poimittu t-huaralla linjan välistä. :nocando: tämmönen vaan tuli mieleen tuossa ohimennen.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Mulqvist kirjoitti:Kuulostaa siltä että jos on alkuperäinen webasto on myös alkuperäinen tankkiotin(ei ota yhtä alhaalta kuin varsinainen pa-linja), sitten jälkiasenteiset vaan on poimittu t-huaralla linjan välistä. :nocando: tämmönen vaan tuli mieleen tuossa ohimennen.
Pannupään autossa(....Auto on W202 220 CDI....) on alkuperäinen Webasto, niinkuin kaikissa 202CDI:ssä
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Eli jossain välissä ovat tehtaalla olleet järjissään ja sitten jossain välissä ei. Vähän sama kun osa autoista antaa webaston vetää akun kuivaksi, osa taas ei.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Hannu V.
Viestit: 139
Liittynyt: 02.10.2005 17:47
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Alkuperäisen lisälämmittimen toiminnoista kyselisin:

Onko näissä webastollisissa W202:sissa (200cdi-99)aina kiertovesipumppu?

Meneekö heti vikatilapuhallukseen, jos ei kiertovesipumppu toimi?

Viime talven autossani pelasi lisälämmitin vielä hyvin.

Mutta nyt lämmitin pelaa enää vain satunnaisesti. Silloin kun sattuu toimimaan ei savuta eikä muutenkaan oikkuile. Lämpöäkin tulee reilusti.

Sulakkeilla kuittaan aina vikatilan, kun sellainen paukahtaa päälle tämäntästä.

Jostain syystä ei vain käynnisty läheskään edes joka päivä. Vaikka lämpötila alle +5 ja kone kylmä.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Kaikissa on kiertovesipumppu, Sen toiminnan saa testattua kun laittaa auton ollessa parkissa Restin päälle ja kuuntelee tai kokeilee konehuoneesta että hyriseekö se pumppu.
Tuohon vikaan, jos alkaa höyrystin olla loppu niin ei tehdo enää lähteä käymään, varsinkaan kovemmilla pakkasilla.
haapis1
Viestit: 112
Liittynyt: 05.11.2010 9:24
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja haapis1 »

Joskus hämmästelin autoa jossa jäliasennusweba (w203) toimi hienosti paitsi pakkasella :D syy ja seuraus: polttoaine oli otettu konehuoneesta naftan paluuputkesta haaroittamalla, näin ollen kun suominafta meni paksuksi niin vehje ei jaksanut imeä .Siirrettiin pumppu taakse ja oma pa-linja tankista sille varatusta paikasta niin johan virtaa sekä puhisee. Tais tosiaan tuo liitoskohta tankissa olla sellaisella korkeudella ettei kovin tyhjällä tankilla pelittäis. Mikä muuten saa aikaan tuon ulvonnan webaston käynnistymisen alussa ?
E 200 cdi BE TA PB -15
Vrod-02
Hannu V.
Viestit: 139
Liittynyt: 02.10.2005 17:47
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Onneksi ei ole vielä ollut kuin se max.-5 astetta pakkasta.

Autossa ei ole REST-nappia. Ei ilmastointiakaan.

Hyriseekö se kiertovesipumppu tyhjäkäynnillä aina noissa, joissa ei ole RESTiä?

Mitäs tuollasen höyrystimen vaihto kustantaa?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Kiertovesipumpun pitäisi pyöriä kun lämmönsäätö on lämmityksen puolella. Taisi toimia virrat päälläkin.
Webasto lähtee kyllä päälle rikkinäisellä pumpullakin, alkuperäinen siis.
Hannu V.
Viestit: 139
Liittynyt: 02.10.2005 17:47
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Eilen tutkailin tuota pumppua, niin ei siitä hirveetä melua kuulu.

Pumpusta ylöspäin lähtevästä letkusta (närhenmunille menossa kai) kun auton käydessä puristeli, niin tuntui kuin sykettä olisi mitannut. Noin sekunnin välein plumpsahti letkussa, ihan kuin ilmakupla. Mutta kai se oli nestettä.

Alkuperäinen Webastoko ei sammu, jos kiertovesipumppu ei toimi lainkaan? Siis auton oma vesipumppu riittää kuljettamaan tarpeeksi nestettä, ettei webasto käy liian kuumana.

Tänään aamulla olikin taas yli 5 astetta lämmintä, niin ei päässyt tutkimaan käyttäytymistä ollenkaan.
Hannu V.
Viestit: 139
Liittynyt: 02.10.2005 17:47
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Tarviikos irroittaa letkuloistaan tuo koko lämmitin, jos vaikka käyttäisi ohjauskorttia jollain tarkastuksessa/korjauksessa?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Hannu V. kirjoitti:Tarviikos irroittaa letkuloistaan tuo koko lämmitin, jos vaikka käyttäisi ohjauskorttia jollain tarkastuksessa/korjauksessa?
Periaatteessa ei tarvitse kun napata 4 ruuvia auki että kansi lähtee pois ja sitten yksi ruuvi niin kortti on kädessä...
Tässä vaan on se ongelma että ne ruuvit ova yleensä sen verta piukassa että helpompi homma on napata webasto käteen ja yrittää sitten uudestaan.
Letkut vaan yhteen ja auto on taas ajokunnossa. Sitten webaston liitin ja polttoaineletku varmaan kannattaa suojata etten mene likaa.

Ne kannen ruuvit ovat sitten piukassa, jos kanta pitää niin ruuvi menee helposti poikki. Kuumailmapuhaltimella lämmittäminen helpottaa ruuvien avaamista.
juhixx
Viestit: 34
Liittynyt: 11.10.2011 22:47

Viesti Kirjoittaja juhixx »

Mites tommosta herätyskellon näköstä ajastinta ajetaan? Webasto on bbw46,liekkö ees alkuperänen kello tuo?ja eikös ton saanu toimimaan löpölläki?
Rassi
Viestit: 109
Liittynyt: 22.12.2011 16:13
Paikkakunta: P-savo

Viesti Kirjoittaja Rassi »

Tässä kysymyksellä kysymykseen.. :oops:

Webasto ei lähde päälle, mutta kiertovesipumppu lähtee;
Sulake irti-> webasto päälle-> kiertovesipumppu *piip* surrrrr..
Pari sekuntia webasto surahtaa mutta sammuu, kun ei saa polttoainetta.
konepellin alla oikeassa 'taka'nurkassa suodatin, jossa pitäis olla sitä naftaa, muttei näy tai kuulu..

Pumppuvikaa epäillään kun ei naksuta, liekkö tälle sulaketta missään?

Kyseessä kellowebasto.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Rassi kirjoitti:Tässä kysymyksellä kysymykseen.. :oops:

Webasto ei lähde päälle, mutta kiertovesipumppu lähtee;
Sulake irti-> webasto päälle-> kiertovesipumppu *piip* surrrrr..
Pari sekuntia webasto surahtaa mutta sammuu, kun ei saa polttoainetta.
konepellin alla oikeassa 'taka'nurkassa suodatin, jossa pitäis olla sitä naftaa, muttei näy tai kuulu..

Pumppuvikaa epäillään kun ei naksuta, liekkö tälle sulaketta missään?

Kyseessä kellowebasto.
jos thermo top niin sanoisin että piirikortti vikaa
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Rassi kirjoitti:Tässä kysymyksellä kysymykseen.. :oops:

Webasto ei lähde päälle, mutta kiertovesipumppu lähtee;
Sulake irti-> webasto päälle-> kiertovesipumppu *piip* surrrrr..
Pari sekuntia webasto surahtaa mutta sammuu, kun ei saa polttoainetta.
konepellin alla oikeassa 'taka'nurkassa suodatin, jossa pitäis olla sitä naftaa, muttei näy tai kuulu..

Pumppuvikaa epäillään kun ei naksuta, liekkö tälle sulaketta missään?

Kyseessä kellowebasto.
Kiertovesipumppu lähtee aina päälle kun sen ohjaus tulee webaston kellolta.
Polttoainepumppu on aika harvinainen vikakohde, tai siis voisin sanoa että vika ei ole itse polttoainepumpussa 99% varmuudella.

Webasto tarkistaa itsensä käynnistyksen yhteydessä, pyöräyttää paloilmapuhallinta ja varmistaa sen toiminnan / herkkyyden.
Piirikortti on aika yleinen vika mutta jos webasto surahtaa niin veikkaan että paloilmapuhallin on loppu tai sitten piirikortissa muuta vikaa.

Kannattaa lukasta vikakoodit siitä webastosta (onnistuu starilla tai sitten webaston omaa kautta)
Toinen vaihtoehto on että otat sen webaston irti sieltä ja tarkistat sitten itse sen kunnon, jos paloilmapuhallin on kunnossa ja höyrystimestäkin on jotain jäljellä niin lähetän piirikortin tarkistettavaksi.
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

jos toi webaston luku onistuu starilla nii onko kellää tietoa mikä reikä testipistokeessa on webaston diagnostiikalle
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 lämmitys, ilmastointi”