MB E 210 200cdi vm 99 imusarjan puhdistus !

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
make280s
Viestit: 19
Liittynyt: 20.2.2006 21:11
Paikkakunta: oulu

MB E 210 200cdi vm 99 imusarjan puhdistus !

Viesti Kirjoittaja make280s »

Lopultakin sain imusarjan irti ja syy selvisi miksi savutti lastutuksen jälkeen isommilla kierroksilla. Pikeä ja karstaa oli vain egr:n läpän ja venttiilin seutuvilla jonkun verran mutta varsinainen syy oli läppien ohjauksessa. Läpät oli auki vain neljäsosan verran ja jumittuneet siihen, kalvon vipu oli irti läppiä avaavan yhdystangon tapista. Poistin läpät ja akselit kokonaan,akselin reikiin väänsin 12mm kierteet ja laitoin pultit tulpiksi. Puhdistin sarjan ja egr:n liottamalla ja käytin vehon pesukonetta apuna. Savutus loppui melkein kokonaan ja vetoja on hyvin. Niin kyseessä oli tietysti alumiinisarja ja egr oli poistettu ohjelmallisesti että tulpattu jo lastutuksen aikana.
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Re: MB E 210 200cdi vm 99 imusarjan puhdistus !

Viesti Kirjoittaja simoks »

make280s kirjoitti:Lopultakin sain imusarjan irti ja syy selvisi miksi savutti lastutuksen jälkeen isommilla kierroksilla. Pikeä ja karstaa oli vain egr:n läpän ja venttiilin seutuvilla jonkun verran mutta varsinainen syy oli läppien ohjauksessa. Läpät oli auki vain neljäsosan verran ja jumittuneet siihen, kalvon vipu oli irti läppiä avaavan yhdystangon tapista. Poistin läpät ja akselit kokonaan,akselin reikiin väänsin 12mm kierteet ja laitoin pultit tulpiksi. Puhdistin sarjan ja egr:n liottamalla ja käytin vehon pesukonetta apuna. Savutus loppui melkein kokonaan ja vetoja on hyvin. Niin kyseessä oli tietysti alumiinisarja ja egr oli poistettu ohjelmallisesti että tulpattu jo lastutuksen aikana.
Kiitos tästä, oon just pian tekemässä samaa hommaa. Ei liiku se akseli kaasutellessa. Täytyykin hakea 12mm pultit, minkä pituset laitoit?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29219
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minä olen laittanut pultit tekemättä etukäteen jengoja, menee sopivasti kun vaan kiertää paikalleen.
Mitähän se jengaosan pituus olisi sentin toista, kuusiokolokannalla on ainakin helppo laittaa.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4273
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sitten vielä EGR ohjelmasta tukkoon niin ei tarvitse enään nuohoilla
imusarjaa ;)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
make280s
Viestit: 19
Liittynyt: 20.2.2006 21:11
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja make280s »

Juu laitoin 12*25 kuusiokannalla olevat pultit + hain hydrauliikkaliikkeestä usit tiivisteet väliin ja vielä loctiten putkikierretiivisteliiman kierteeseen.
Kävin tänään katsastamassa ja savut oli 1,3 vaikka on
lastutettu 150 hp ja 350 nm arvoille, tien päälläkään ei savuja
näy.
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

dodii, nyt on meikälläkin imusarja irti.. eipä tuolla paskaa ole oikein mitään ja kyllä nuo nyt käsin tuntuu liikkuvan ihan hienosti, mutta ei sillon kaasutellessa mihinkään :roll: Revitkö vaan irti ton akselin tuosta vai kuinka se lähtee fiksusti? Ja katkoitko läpät vaan rujosti? :D Mites tuon alipainetsydeemin kanssa sitten? Jättääkö sen osan vaan kiinni siihen alipaineputken päähän?
make280s
Viestit: 19
Liittynyt: 20.2.2006 21:11
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja make280s »

Otin läpät akseleista irti thorx ruuveista ja nitkuttelin ne pois,
seuraavaksi akselit ulos.
Jätin omassani kalvopurkin paikalleen,mutta voihan sen ottaa pois
ja tulpata putken.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4273
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

make280s kirjoitti:Otin läpät akseleista irti thorx ruuveista ja nitkuttelin ne pois,
seuraavaksi akselit ulos.
Jätin omassani kalvopurkin paikalleen,mutta voihan sen ottaa pois
ja tulpata putken.
Jep eitarvitse jättä muut kuin sähkö osat ;)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

Tjoo, nyt ei oo läppiä enää. Kateeks käy bemarimiehiä kun niillä tuo imusarja on _hieman_ fiksummin irrotettavissa :D Miksköhän tuo nyt alko savuttaan selvästi enemmän ku ennen läppien poistoa?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Voisi yrittää arvata että nyt kun imupuoli on kunnossa, niin ilmamassamittarin ilmoittaman mukaan soppaa annetaan koneelle kunnolla. Nyt sieltä sitten lähtee karstat liikkeelle pakoputkesta tai sitten on katit tukossa. Voi tietenki olla että on jäänyt imupuolelle vuoto joka vääristää todellista moottorille menevää ilmamäärätietoa.
Loppuuko savustus kun käy antamassa kunnolla kenkää?
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

Meissenkeri kirjoitti:Voisi yrittää arvata että nyt kun imupuoli on kunnossa, niin ilmamassamittarin ilmoittaman mukaan soppaa annetaan koneelle kunnolla. Nyt sieltä sitten lähtee karstat liikkeelle pakoputkesta tai sitten on katit tukossa. Voi tietenki olla että on jäänyt imupuolelle vuoto joka vääristää todellista moottorille menevää ilmamäärätietoa.
Loppuuko savustus kun käy antamassa kunnolla kenkää?
Kävin heittämäs kunnon lenkin ja eipä se enää pahemmin savutellu, mitä nyt normaalisti tuossa -28 kelissä autot savuttelee :D Tuli kenkääkin annettua kunnolla.. Kattelin konepuolelle ja ei pitäis olla vuotoja, kaasuttelin ja kuulostelin.
make280s
Viestit: 19
Liittynyt: 20.2.2006 21:11
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja make280s »

Sama juttu oli minulla savutti ensin tosi paljon,luulin jo että
joku on mennyt pieleen. Mutta annettuani kunnolla liikettä,savutus
väheni ja loppui sitten kokonaan tai ei ainakaan peilistä näe ja
katsastussavut 1,5 eli hyvä.
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

oliko että 00 vuojen malissa rupiaa herjaan jotaki ku ottaa tuon egr:n pois käytöstä?
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4273
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jupi kirjoitti:oliko että 00 vuojen malissa rupiaa herjaan jotaki ku ottaa tuon egr:n pois käytöstä?
CDI koneesta se pitää poistaa ohjelmasta
sitten ei tule herjaa/vikatilaa
jos sen poistaa noin vaan niin tulee
vikatila (max 3000rmp)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Meissenkeri kirjoitti:Voisi yrittää arvata että nyt kun imupuoli on kunnossa, niin ilmamassamittarin ilmoittaman mukaan soppaa annetaan koneelle kunnolla. Nyt sieltä sitten lähtee karstat liikkeelle pakoputkesta tai sitten on katit tukossa. Voi tietenki olla että on jäänyt imupuolelle vuoto joka vääristää todellista moottorille menevää ilmamäärätietoa.
Loppuuko savustus kun käy antamassa kunnolla kenkää?
Pieni tarkennus, syöttöä ohjataan ahtopainetiedon perusteella. Ilmamassamittari on EGR:ää varten.
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

CDI203 kirjoitti:
jupi kirjoitti:oliko että 00 vuojen malissa rupiaa herjaan jotaki ku ottaa tuon egr:n pois käytöstä?
CDI koneesta se pitää poistaa ohjelmasta
sitten ei tule herjaa/vikatilaa
jos sen poistaa noin vaan niin tulee
vikatila (max 3000rmp)
CDI1(202 ja pre-facelift väykky) moottoreista on joistakin tukittu menestyksekkäästi ilman ohjelmamuutosta. CDI2(F-lift väykky ja 203 alkaen) ja uudemmat vaatii ohjelmamuutoksen.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4273
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

-jorkki- kirjoitti: CDI1(202 ja pre-facelift väykky) moottoreista on joistakin tukittu menestyksekkäästi ilman ohjelmamuutosta. CDI2(F-lift väykky ja 203 alkaen) ja uudemmat vaatii ohjelmamuutoksen.
sen systeemin huono puoli on että haitta
siinä kohtaa jos tullee vikoja niiden paikalistamista

toinen on että sopivasti rikki ollessan ilmamassa mittari
mahdolistaa tulpauksen silläkin on omat lieve ilmiönsä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

CDI203 kirjoitti:
-jorkki- kirjoitti: CDI1(202 ja pre-facelift väykky) moottoreista on joistakin tukittu menestyksekkäästi ilman ohjelmamuutosta. CDI2(F-lift väykky ja 203 alkaen) ja uudemmat vaatii ohjelmamuutoksen.
sen systeemin huono puoli on että haitta
siinä kohtaa jos tullee vikoja niiden paikalistamista

toinen on että sopivasti rikki ollessan ilmamassa mittari
mahdolistaa tulpauksen silläkin on omat lieve ilmiönsä
Näin varmastin on. Jäikin sanomatta, että toki paras ratkaisu on poistaa ohjelmasta. Niin olen tehnyt itsekin, vaikka on CDI1.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”