w220 s500 AIRMATIC

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Gerberos76
Viestit: 8
Liittynyt: 28.12.2010 22:25
Paikkakunta: Tuusula

w220 s500 AIRMATIC

Viesti Kirjoittaja Gerberos76 »

Hei, minulla on tälläkertaa vikaa airmatic systeemissä.
toimii muuten hyvin eikä ilmoita viasta,mutta oikea taka kulma
ei nouse ja on n.1cm alempana kuin oik puoli lepoasennossa.
Missä vika????
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4281
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: w220 s500 AIRMATIC

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Gerberos76 kirjoitti:Hei, minulla on tälläkertaa vikaa airmatic systeemissä.
toimii muuten hyvin eikä ilmoita viasta,mutta oikea taka kulma
ei nouse ja on n.1cm alempana kuin oik puoli lepoasennossa.
Missä vika????
siinä on useempi mahdoline vikapaika, ventiili jumissa... asennon tunnistus jostain syystä pielessä

jos alle kurkistamalla ei mittän ihmeitä näy niin
kannatta aloittaa vian selvitys *:rin piuhan päässä , vikakodit katsomalla,
järjestelmä testillä, arvoja katsomalla, perus asetuksen tarkituksella
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Gerberos76
Viestit: 8
Liittynyt: 28.12.2010 22:25
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Gerberos76 »

Paikallisessa ad korjaamolla testeri ei näyttänyt vikaa.
Mutta tutkitaan lisää, kiitokset

Jostain luin että oli hitsattu jotkut säiliöt, mitkähän ne on?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4281
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Gerberos76 kirjoitti:Paikallisessa ad korjaamolla testeri ei näyttänyt vikaa.
Mutta tutkitaan lisää, kiitokset

Jostain luin että oli hitsattu jotkut säiliöt, mitkähän ne on?
paine säilöt jos niissä on vuotoa niin kopresori käy yhtenään

Juuri sen takia teserin pitää olla *:ri se on ainoa okiea mersuun
lukee/testaa kaikki autossa olevat järjestelmät,
sillä voi myös tehdä asetukset, vaikka juuri tuohon airmatic järjestelmään(monet sillä tehnnyt...)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1936
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

CDI203 kirjoitti: paine säilöt jos niissä on vuotoa niin kopresori käy yhtenään
Siis autossahan yksi painesäiliö, tarkoitatko sitä? 220:ssä se on kyllä siellä nokalla, voisko olla korroosiolle alttiina?
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1936
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: w220 s500 AIRMATIC

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Gerberos76 kirjoitti:Hei, minulla on tälläkertaa vikaa airmatic systeemissä.
toimii muuten hyvin eikä ilmoita viasta,mutta oikea taka kulma
ei nouse ja on n.1cm alempana kuin oik puoli lepoasennossa.
Missä vika????
Mitä tarkoitat sillä että toinen takakulma ei nouse ja on sen sentin toista puolta alempana? Ainakin WIS:in mukaan 220 säätää alustan korkeutta vasta kohtalaisen suuren tasovirheen jälkeen, olisko ollut peräti 20 mm. Ja kun siellä on yksi anturi niin ei se auto pysty takapään tasoeroja tasaamaan jousien paineilla toisin kuin etupäässä.
Gerberos76
Viestit: 8
Liittynyt: 28.12.2010 22:25
Paikkakunta: Tuusula

airmatic

Viesti Kirjoittaja Gerberos76 »

Eli oik taka kulma nousee 1-2cm välillä ei sitäkään,ku nostaa alustaa, muut nousee 4-5cm
muuten se on (oik taka)aina levossa tai käynnissä n.1cm lokarista mitattuna alapuolella.
paine pysy muissa vaikkka seisottaa pitkään.
Jos joku osaisi autaa pk-seudulla kohtuullista korvausta vastaan
niin olisin helpottunut,itsellä ei tallia.
Painesäiliö juttu oli jossain sivulla, joten se on vaan arvaus.

ps. mikä on wis ja * --vehon tester tms?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4281
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: airmatic

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Gerberos76 kirjoitti:Eli oik taka kulma nousee 1-2cm välillä ei sitäkään,ku nostaa alustaa, muut nousee 4-5cm
muuten se on (oik taka)aina levossa tai käynnissä n.1cm lokarista mitattuna alapuolella.
paine pysy muissa vaikkka seisottaa pitkään.
Jos joku osaisi autaa pk-seudulla kohtuullista korvausta vastaan
niin olisin helpottunut,itsellä ei tallia.
Painesäiliö juttu oli jossain sivulla, joten se on vaan arvaus.

ps. mikä on wis ja * --vehon tester tms?
WIS korjamo työ ohjeet, *:ri vastaava tai pikasen parempi

yrittääkö se kokoajan nostaa sitä kulmaa?
jos ei niin ainakin jousi rikon lisäksi mahdolista että on päästänyt paineeta jostain syystä ulos ja nyt on tason kaliprointi pielessä johtuen juuri siitä että ei ole kuin yksi tasoanturi jos toinen puoli saa sen menemään vielä riitävän ylös,
jousen, ilma pussin, ventiilin hajoaminen ei ole harvinaista

olikos auto tuusulassa?
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1936
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: airmatic

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Gerberos76 kirjoitti:Eli oik taka kulma nousee 1-2cm välillä ei sitäkään,ku nostaa alustaa, muut nousee 4-5cm
muuten se on (oik taka)aina levossa tai käynnissä n.1cm lokarista mitattuna alapuolella.
paine pysy muissa vaikkka seisottaa pitkään.
Olisko kuitenkin palje rikki. Oletko tarkistanut sen ongelmakulman jousen suojakumin kunnon? Jos on kiinnikkeistään löysä tai revennyt niin koko jousitolppa vaihtoon (suojakumin vaihto myöhäistä noilla oireilla).
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4281
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: airmatic

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tähtikuljettaja kirjoitti:
Gerberos76 kirjoitti:Eli oik taka kulma nousee 1-2cm välillä ei sitäkään,ku nostaa alustaa, muut nousee 4-5cm
muuten se on (oik taka)aina levossa tai käynnissä n.1cm lokarista mitattuna alapuolella.
paine pysy muissa vaikkka seisottaa pitkään.
Olisko kuitenkin palje rikki. Oletko tarkistanut sen ongelmakulman jousen suojakumin kunnon? Jos on kiinnikkeistään löysä tai revennyt niin koko jousitolppa vaihtoon (suojakumin vaihto myöhäistä noilla oireilla).
Jep jos on palje riikki ja ventiili kiinni niin sopii kyllä oireesen
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Gerberos76
Viestit: 8
Liittynyt: 28.12.2010 22:25
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Gerberos76 »

Käyn tänään käyttämässä pukilla autoo, jos alakautta sen vian voisi varmentaa. Tosin en tiedä mitä etsiä, mutta katsotaan ny.

Ok. Käytin renkaan irti läpösessä hallissa ja päällisin puolin ei vaurioita.
Tolpan juuressa oleva n.12x4cm mötikän päällä oli tulppa jonka alla ruuvi joka oli ruostunut poikki, ei tietoo vaikuttaako mihinkään.
Koputtelin kumivasaralla sieltä täältä ja kun auton laski alas jäi takapää n.10cm renkaasta lokariin mitattuna ylös, pysyi siinä ei vuotoja.
Käynistettäessä palasi alas, niin että oli 1cm vasenta alempana ja sama nostettaessa alustaa eli oik jäi 1-2 cm vasenta alemmaksi mutta liikkuu, joskin vähemmän kun muut.
Oudoksi menee?????
Voiko jotenkin kalibroida vai pitääkö tolppa vaihtaa.

Löysin tällaisen firman joka myy korjattuja ilmajousia, pitänee pakkasten hellitettyä kokeilla. http://www.rover-renovations.com/W220-R ... s-2194.htm


W220 s500
Tuusula
HannuPa
Viestit: 6
Liittynyt: 25.1.2015 20:28

Viesti Kirjoittaja HannuPa »

Gerberos76 kirjoitti:Käyn tänään käyttämässä pukilla autoo, jos alakautta sen vian voisi varmentaa. Tosin en tiedä mitä etsiä, mutta katsotaan ny.

Ok. Käytin renkaan irti läpösessä hallissa ja päällisin puolin ei vaurioita.
Tolpan juuressa oleva n.12x4cm mötikän päällä oli tulppa jonka alla ruuvi joka oli ruostunut poikki, ei tietoo vaikuttaako mihinkään.
Koputtelin kumivasaralla sieltä täältä ja kun auton laski alas jäi takapää n.10cm renkaasta lokariin mitattuna ylös, pysyi siinä ei vuotoja.
Käynistettäessä palasi alas, niin että oli 1cm vasenta alempana ja sama nostettaessa alustaa eli oik jäi 1-2 cm vasenta alemmaksi mutta liikkuu, joskin vähemmän kun muut.
Oudoksi menee?????
Voiko jotenkin kalibroida vai pitääkö tolppa vaihtaa.

Löysin tällaisen firman joka myy korjattuja ilmajousia, pitänee pakkasten hellitettyä kokeilla. http://www.rover-renovations.com/W220-R ... s-2194.htm


W220 s500
Tuusula

Löytykö tuohon koskaan ratkaisua
HannuPa
Viestit: 6
Liittynyt: 25.1.2015 20:28

ilmajousen vaihdon kuuluu kolinaa ??

Viesti Kirjoittaja HannuPa »

HannuPa kirjoitti:
Gerberos76 kirjoitti:Käyn tänään käyttämässä pukilla autoo, jos alakautta sen vian voisi varmentaa. Tosin en tiedä mitä etsiä, mutta katsotaan ny.

Ok. Käytin renkaan irti läpösessä hallissa ja päällisin puolin ei vaurioita.
Tolpan juuressa oleva n.12x4cm mötikän päällä oli tulppa jonka alla ruuvi joka oli ruostunut poikki, ei tietoo vaikuttaako mihinkään.
Koputtelin kumivasaralla sieltä täältä ja kun auton laski alas jäi takapää n.10cm renkaasta lokariin mitattuna ylös, pysyi siinä ei vuotoja.
Käynistettäessä palasi alas, niin että oli 1cm vasenta alempana ja sama nostettaessa alustaa eli oik jäi 1-2 cm vasenta alemmaksi mutta liikkuu, joskin vähemmän kun muut.
Oudoksi menee?????
Voiko jotenkin kalibroida vai pitääkö tolppa vaihtaa.

Löysin tällaisen firman joka myy korjattuja ilmajousia, pitänee pakkasten hellitettyä kokeilla. http://www.rover-renovations.com/W220-R ... s-2194.htm


W220 s500
Tuusula

mun ongelma on tällainen:::
Kuka osaisi auttaa:

oikea taka ilmajousi vaihdettiin eilen korjaamolla, osan tilasin saksasta

nyt kun hain pajalta kuuluu iskarin yläpäästä kuoppaisella tiellä monttuun ajettaessa kolahdus , käytin pajalla ja tarkistivat niin yläpään kolmemutteria kuin katsoivat alapäänkin kiinnitykset ja ne ok. ei löydy vikaa noista, epäilivät onkohan ns maanantai osa ??

mikä ihme tuon voi aiheuttaa? onko kuka muu vaihtanut saksalaisten air-suspension-shopin ilmaiskaria , onko niiden laadussa ollut vikaa vai onko iskarissa joku mikä olisi pitänyt poistaa ennen asennusta ???

ääni kuulostaa niin kuin se tulisi yläpäästä, takapenkin kulmilla kolahtaa, asentajakaveri istui takapenkillä ja kuulostelli ja tutkaili kiinnityksiä ajon aikana mutta ei kiinnityksessä olisi kuulemma vikaa

mitä nyt tekisi?

HoPee
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Siellä takajousen alapäässä on pallonivel. Omassani se oli jo uudessa jousessa niin huonolaatuinen "klappia" että vaihdoin sen kunnolliseen, ennen jousen asentamista autoon.

Eli jos jousen olet halvalla ostanut, voipi se pallonivelen klappi kuulua koriin jousen yläpäästä. Uusi palloniven ei paljoa maksa, kun se on mersuissa yleisesti käytetty.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
HannuPa
Viestit: 6
Liittynyt: 25.1.2015 20:28

Viesti Kirjoittaja HannuPa »

ram"]Siellä takajousen alapäässä on pallonivel. Omassani se oli jo uudessa jousessa niin huonolaatuinen "klappia" että vaihdoin sen kunnolliseen, ennen jousen asentamista autoon.

Eli jos jousen olet halvalla ostanut, voipi se pallonivelen klappi kuulua koriin jousen yläpäästä. Uusi palloniven ei paljoa maksa, kun se on mersuissa yleisesti käytetty.[/quote]

mitä tarkoitat pallonivelellä? alapäässähän on vain silmukka ei niveltä ja siinä kumipusta, jonka keskellä metalli holkki pultille?

käytin katsastuskonttoorilla iskaritesterissä täryyttämässä, ei vikaa
tosin täryytys niin lievää jatasaista ettei siinä kolahtele
kaikki nivelet kulmassa kunnossa
mutta monttuun ajettaessa kolahtaa voimakkaasti
katsastusmiehet ohje, aja vaan menemään
mutta ääni minua häiritsee

??
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Kyllä siellä jousen alapäässä on ihan samanlainen nivel, kun taka-alatukivarren ulkopäässä.

http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... 28043/2448

Mutta jos se nivel tuntuu tiukalta niin kannattaa kaikki vaihdossa avattavat pultit käydä läpi, ettei ole mikään jäänyt löysälle.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Samila
Viestit: 9
Liittynyt: 02.8.2014 22:08

Re: ilmajousen vaihdon kuuluu kolinaa ??

Viesti Kirjoittaja Samila »

HannuPa kirjoitti:
HannuPa kirjoitti:
Gerberos76 kirjoitti:Käyn tänään käyttämässä pukilla autoo, jos alakautta sen vian voisi varmentaa. Tosin en tiedä mitä etsiä, mutta katsotaan ny.

Ok. Käytin renkaan irti läpösessä hallissa ja päällisin puolin ei vaurioita.
Tolpan juuressa oleva n.12x4cm mötikän päällä oli tulppa jonka alla ruuvi joka oli ruostunut poikki, ei tietoo vaikuttaako mihinkään.
Koputtelin kumivasaralla sieltä täältä ja kun auton laski alas jäi takapää n.10cm renkaasta lokariin mitattuna ylös, pysyi siinä ei vuotoja.
Käynistettäessä palasi alas, niin että oli 1cm vasenta alempana ja sama nostettaessa alustaa eli oik jäi 1-2 cm vasenta alemmaksi mutta liikkuu, joskin vähemmän kun muut.
Oudoksi menee?????
Voiko jotenkin kalibroida vai pitääkö tolppa vaihtaa.

Löysin tällaisen firman joka myy korjattuja ilmajousia, pitänee pakkasten hellitettyä kokeilla. http://www.rover-renovations.com/W220-R ... s-2194.htm


W220 s500
Tuusula

mun ongelma on tällainen:::
Kuka osaisi auttaa:

oikea taka ilmajousi vaihdettiin eilen korjaamolla, osan tilasin saksasta

nyt kun hain pajalta kuuluu iskarin yläpäästä kuoppaisella tiellä monttuun ajettaessa kolahdus , käytin pajalla ja tarkistivat niin yläpään kolmemutteria kuin katsoivat alapäänkin kiinnitykset ja ne ok. ei löydy vikaa noista, epäilivät onkohan ns maanantai osa ??

mikä ihme tuon voi aiheuttaa? onko kuka muu vaihtanut saksalaisten air-suspension-shopin ilmaiskaria , onko niiden laadussa ollut vikaa vai onko iskarissa joku mikä olisi pitänyt poistaa ennen asennusta ???

ääni kuulostaa niin kuin se tulisi yläpäästä, takapenkin kulmilla kolahtaa, asentajakaveri istui takapenkillä ja kuulostelli ja tutkaili kiinnityksiä ajon aikana mutta ei kiinnityksessä olisi kuulemma vikaa

mitä nyt tekisi?

HoPee
Terve! Saitko selvyyttä ikinä tähän? Isäukon Ässään vaihdettiin molemmat tolpat taakse. Kolahtelee kanssa aina montuissa. Nuo pallonivelet vaihdettiin kanssa, kun oli niin huonossa kunnossa edelliset. Siltikin kolahtelee. Tarviiko noita tolppia säätää / kalibroida? Jos sait selvyyden, niin pliis auta miestä mäessä!

- Samila
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Ei niitä tarvii säätää, eikä kalibroida. Kolinoiden syiden etsintä on joskus tosi turhauttavaa. Iso raati auton alla ravistelemassa ja osia nitkuttelemassa voi joskus auttaa äänilähteen löytymisessä.
Jousia vaihtaessa joutuu irrottelemaan muitakin pultteja, kuin jousen kiinnitykseen suoraan liittyvät.

Oliko asennetut ilmajouset uudet?
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Samila
Viestit: 9
Liittynyt: 02.8.2014 22:08

Viesti Kirjoittaja Samila »

Oli uudet. Tilattiin ne ebaysta brittiläiseltä toimittajalta: http://www.ebay.co.uk/itm/271758949345

Kaikki on tarkastettu kahteen kertaan ja kirrattu. Konttorilla iskaritestillä etitty ja konttorin ravistimella todettu välyksien puuttuminen. Siks epäillään tota paineitten puuttumista tai kalibroinnin tarvetta.

Auto on S320 CDI VM -04.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Jos iskaritestissä ei kolise, niin veikkaan kyllä jotain ihan muuta kolinalähdettä, esimerkiksi pakoputki ottaa johonkin kiinni isoissa heijauksissa.

Remonttien jälkeen tulee yleensä sellainen spygiologinen ongelma, että alkaa kuunnella kaikenlaisia ääniä tarkemmin ja kuulee uutena jonkun äänen, joka on kuulunut aina... Ainakin itselläni on tämmösiä psyykkisiä ongelmia :lol:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7170
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Siellä tolpan sisällä on vielä yks pallonivel joka voi kolista.

Mulla on just työnalla yks risa takatolppa jonka koitan saada puretuksi ja samalla kuvatuksi.

Laitan kuvia tänne kunhan saan tuon osiksi.
saattaa kestää tovin...
Samila
Viestit: 9
Liittynyt: 02.8.2014 22:08

Viesti Kirjoittaja Samila »

Mika.T kirjoitti:Siellä tolpan sisällä on vielä yks pallonivel joka voi kolista.

Mulla on just työnalla yks risa takatolppa jonka koitan saada puretuksi ja samalla kuvatuksi.

Laitan kuvia tänne kunhan saan tuon osiksi.
saattaa kestää tovin...
Täältä löytyy kanssa yks risa takatolppa purettuna, mutta ei siellä ollut palloniveltä?

Tuossa iskaritestissä tolpat kyllä kolisee, mutta välystä ei nivelissä ole. Eli tolpan sisässä iskari tuntuu iskevän yläasentoonsa. Siks aateltiin, että siellä on liian kova paine jousissa, että se iskee ns. liian ylös liian kovaa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7170
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu sain itsekkin osiksi tuon.

Kumipusla siellä on sen iskunvaimentimen ja yläpään lautasen välissä.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7170
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei siellä liian kova paine ole jos auton korkeus on järkevällä tasolla.
Ja "maasto-asentohan" nostaa alustaa vielä entisestään.
Samila
Viestit: 9
Liittynyt: 02.8.2014 22:08

Viesti Kirjoittaja Samila »

Hyvä pointti. Perhana ku mikään ei pitäisi olla löysällä, ja vanhan ehjän ku laittoi paikalleen, niin äänetön se on. Uudet vaan hakkaa.
Samila
Viestit: 9
Liittynyt: 02.8.2014 22:08

Viesti Kirjoittaja Samila »

Kuva

Kuva

Tuoko?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7170
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Spämmätään nyt vaikka tähän noita takatolpan purkukuvia.

Osa kuvista on kyllä semmosta suttua ettei selvää saa mutta ompahan kuvattu. :lol:

Alotetaan vaikka yläpäästä, Sieltä tuo lukkorengas pois niin nousee tuo alumiinikuppi ylös.
Tuota messinkistä venttiiliä ei tarvi irrottaa jos ilmapalkeessa ei ole painetta sisällä.

Kuva

Kuva

Palkeen ympäriltä pannat irti ja tuo alumiinikuori pois.

Kuva

Sitten tuleekin ilmapalje näkyviin.
Mulla tuo oli rikki joten vetasin vaan rautasahalla sen kummemmin varomatta nuo palkeen pannat poikki.

Kuva

Kuva

Alapäästä löyty samanlainen panta.

Kuva

Alkaa näkymään iskarin rakennetta.

Kuva

Kuva

Leikkasin tuon palkeen puukolla pois häiritsemästä loppu purkamista.

Kuva

Palataan sitten tuon yläpään purkuun.
Iskari on kiinni tuossa yläpään mustassa rautaosassa tuolta sisältä. Varsin hankalasti.

Kuva

Tuolla pohjalla on samanlainen lukkorengas viritelmä kuin tuossa ilmaliitännän ympärillä.
Sillä erotuksella että lukkorenkaan alla on metallinen kansi jonka alta löytyy itse iskunvaimentimen yläpään kiinnitys.

Kannen alla on kokoonpuristettuna kumipusla.

Tarvitaan siis työkalu jolla painaa kantta alaspäin jotta lukkorenkaan saa pois urastaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Jonka jälkeen päästään näihin suttukuviin.
Äskettäin irrotetun kannan alla on kumipusla jonka keskusta on valettu kovalla muovilla ympeen. Muovi pitää hakata/kaapia jollain pois että päästään käsiksi iskarin yläpään mutteriin.

Tässä muovilla valettu kumipuslan keskusta.

Kuva

Ja muovit poistettuna. Mutteri näkyvissä.

Kuva

Tuon irrotuksen jälkeen tolpan yläpään saa purettua osiin.
Alla olevassa kuvassa on musta kumipusla jolla iskunvaimennin on tuettu jousitolpan yläpäähän. Jos se pääsee väljistymään niin kolina on varmaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Pitää jatkaa joskus ja kokeilla miten tuon suojahaitarin saisi ehjänä pois.
Samila
Viestit: 9
Liittynyt: 02.8.2014 22:08

Viesti Kirjoittaja Samila »

Kiitos todella havainnollistavasta purkustoorista! Tossa on ainesta FAQ-osioon takatolppien vaihdolle.

Täytyykin testaa toi kumipuslan vaihto vielä. Otetaan vanhoista tolpista noi puslat ja kokeillaan mallata noihin uusiin. Jännä kuitenkin, että jos uudessa tolpassa olisi tommosta välystä. Eli aika skeptisin, mutta toiveikkain fiiliksin täällä ollaan.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Eikö niitä saa takuuseen uusia, jos niisson vika?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7170
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Irrallisesta tolpasta kun ottaa tuon messinkisen venttiilin irti niin voi käsin kokeilla iskarin eestaas välystä.
Venttiilin irrottamisella saa palkeesta kaiken paineen pois.
Jos tuntuu vähänkään käsiin tuossa yläpäässä iskarinvarren suuntaista välystä niin varmasti ääntää autossa kiinni ollessaankin.

Ilmapaljettahan ei tuon vaihtamiseksi tarvi purkaa irti.

(mietin itsekseni että miten ihmeessä nuo palkeen kiinnitysvanteet mahtaa saada paikoilleen kun niissä ei ole liitosta tai kiristystä)

Riittää kun lähtee tuosta ylhäältä keskeltä purkamaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W220 / W230 / W215 alusta”