w220 s500 AIRMATIC
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 28.12.2010 22:25
- Paikkakunta: Tuusula
w220 s500 AIRMATIC
Hei, minulla on tälläkertaa vikaa airmatic systeemissä.
toimii muuten hyvin eikä ilmoita viasta,mutta oikea taka kulma
ei nouse ja on n.1cm alempana kuin oik puoli lepoasennossa.
Missä vika????
toimii muuten hyvin eikä ilmoita viasta,mutta oikea taka kulma
ei nouse ja on n.1cm alempana kuin oik puoli lepoasennossa.
Missä vika????
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4281
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: w220 s500 AIRMATIC
siinä on useempi mahdoline vikapaika, ventiili jumissa... asennon tunnistus jostain syystä pielessäGerberos76 kirjoitti:Hei, minulla on tälläkertaa vikaa airmatic systeemissä.
toimii muuten hyvin eikä ilmoita viasta,mutta oikea taka kulma
ei nouse ja on n.1cm alempana kuin oik puoli lepoasennossa.
Missä vika????
jos alle kurkistamalla ei mittän ihmeitä näy niin
kannatta aloittaa vian selvitys *:rin piuhan päässä , vikakodit katsomalla,
järjestelmä testillä, arvoja katsomalla, perus asetuksen tarkituksella
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 28.12.2010 22:25
- Paikkakunta: Tuusula
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4281
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
paine säilöt jos niissä on vuotoa niin kopresori käy yhtenäänGerberos76 kirjoitti:Paikallisessa ad korjaamolla testeri ei näyttänyt vikaa.
Mutta tutkitaan lisää, kiitokset
Jostain luin että oli hitsattu jotkut säiliöt, mitkähän ne on?
Juuri sen takia teserin pitää olla *:ri se on ainoa okiea mersuun
lukee/testaa kaikki autossa olevat järjestelmät,
sillä voi myös tehdä asetukset, vaikka juuri tuohon airmatic järjestelmään(monet sillä tehnnyt...)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: w220 s500 AIRMATIC
Mitä tarkoitat sillä että toinen takakulma ei nouse ja on sen sentin toista puolta alempana? Ainakin WIS:in mukaan 220 säätää alustan korkeutta vasta kohtalaisen suuren tasovirheen jälkeen, olisko ollut peräti 20 mm. Ja kun siellä on yksi anturi niin ei se auto pysty takapään tasoeroja tasaamaan jousien paineilla toisin kuin etupäässä.Gerberos76 kirjoitti:Hei, minulla on tälläkertaa vikaa airmatic systeemissä.
toimii muuten hyvin eikä ilmoita viasta,mutta oikea taka kulma
ei nouse ja on n.1cm alempana kuin oik puoli lepoasennossa.
Missä vika????
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 28.12.2010 22:25
- Paikkakunta: Tuusula
airmatic
Eli oik taka kulma nousee 1-2cm välillä ei sitäkään,ku nostaa alustaa, muut nousee 4-5cm
muuten se on (oik taka)aina levossa tai käynnissä n.1cm lokarista mitattuna alapuolella.
paine pysy muissa vaikkka seisottaa pitkään.
Jos joku osaisi autaa pk-seudulla kohtuullista korvausta vastaan
niin olisin helpottunut,itsellä ei tallia.
Painesäiliö juttu oli jossain sivulla, joten se on vaan arvaus.
ps. mikä on wis ja * --vehon tester tms?
muuten se on (oik taka)aina levossa tai käynnissä n.1cm lokarista mitattuna alapuolella.
paine pysy muissa vaikkka seisottaa pitkään.
Jos joku osaisi autaa pk-seudulla kohtuullista korvausta vastaan
niin olisin helpottunut,itsellä ei tallia.
Painesäiliö juttu oli jossain sivulla, joten se on vaan arvaus.
ps. mikä on wis ja * --vehon tester tms?
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4281
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: airmatic
WIS korjamo työ ohjeet, *:ri vastaava tai pikasen parempiGerberos76 kirjoitti:Eli oik taka kulma nousee 1-2cm välillä ei sitäkään,ku nostaa alustaa, muut nousee 4-5cm
muuten se on (oik taka)aina levossa tai käynnissä n.1cm lokarista mitattuna alapuolella.
paine pysy muissa vaikkka seisottaa pitkään.
Jos joku osaisi autaa pk-seudulla kohtuullista korvausta vastaan
niin olisin helpottunut,itsellä ei tallia.
Painesäiliö juttu oli jossain sivulla, joten se on vaan arvaus.
ps. mikä on wis ja * --vehon tester tms?
yrittääkö se kokoajan nostaa sitä kulmaa?
jos ei niin ainakin jousi rikon lisäksi mahdolista että on päästänyt paineeta jostain syystä ulos ja nyt on tason kaliprointi pielessä johtuen juuri siitä että ei ole kuin yksi tasoanturi jos toinen puoli saa sen menemään vielä riitävän ylös,
jousen, ilma pussin, ventiilin hajoaminen ei ole harvinaista
olikos auto tuusulassa?
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: airmatic
Olisko kuitenkin palje rikki. Oletko tarkistanut sen ongelmakulman jousen suojakumin kunnon? Jos on kiinnikkeistään löysä tai revennyt niin koko jousitolppa vaihtoon (suojakumin vaihto myöhäistä noilla oireilla).Gerberos76 kirjoitti:Eli oik taka kulma nousee 1-2cm välillä ei sitäkään,ku nostaa alustaa, muut nousee 4-5cm
muuten se on (oik taka)aina levossa tai käynnissä n.1cm lokarista mitattuna alapuolella.
paine pysy muissa vaikkka seisottaa pitkään.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4281
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: airmatic
Jep jos on palje riikki ja ventiili kiinni niin sopii kyllä oireesentähtikuljettaja kirjoitti:Olisko kuitenkin palje rikki. Oletko tarkistanut sen ongelmakulman jousen suojakumin kunnon? Jos on kiinnikkeistään löysä tai revennyt niin koko jousitolppa vaihtoon (suojakumin vaihto myöhäistä noilla oireilla).Gerberos76 kirjoitti:Eli oik taka kulma nousee 1-2cm välillä ei sitäkään,ku nostaa alustaa, muut nousee 4-5cm
muuten se on (oik taka)aina levossa tai käynnissä n.1cm lokarista mitattuna alapuolella.
paine pysy muissa vaikkka seisottaa pitkään.
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 28.12.2010 22:25
- Paikkakunta: Tuusula
Käyn tänään käyttämässä pukilla autoo, jos alakautta sen vian voisi varmentaa. Tosin en tiedä mitä etsiä, mutta katsotaan ny.
Ok. Käytin renkaan irti läpösessä hallissa ja päällisin puolin ei vaurioita.
Tolpan juuressa oleva n.12x4cm mötikän päällä oli tulppa jonka alla ruuvi joka oli ruostunut poikki, ei tietoo vaikuttaako mihinkään.
Koputtelin kumivasaralla sieltä täältä ja kun auton laski alas jäi takapää n.10cm renkaasta lokariin mitattuna ylös, pysyi siinä ei vuotoja.
Käynistettäessä palasi alas, niin että oli 1cm vasenta alempana ja sama nostettaessa alustaa eli oik jäi 1-2 cm vasenta alemmaksi mutta liikkuu, joskin vähemmän kun muut.
Oudoksi menee?????
Voiko jotenkin kalibroida vai pitääkö tolppa vaihtaa.
Löysin tällaisen firman joka myy korjattuja ilmajousia, pitänee pakkasten hellitettyä kokeilla. http://www.rover-renovations.com/W220-R ... s-2194.htm
W220 s500
Tuusula
Ok. Käytin renkaan irti läpösessä hallissa ja päällisin puolin ei vaurioita.
Tolpan juuressa oleva n.12x4cm mötikän päällä oli tulppa jonka alla ruuvi joka oli ruostunut poikki, ei tietoo vaikuttaako mihinkään.
Koputtelin kumivasaralla sieltä täältä ja kun auton laski alas jäi takapää n.10cm renkaasta lokariin mitattuna ylös, pysyi siinä ei vuotoja.
Käynistettäessä palasi alas, niin että oli 1cm vasenta alempana ja sama nostettaessa alustaa eli oik jäi 1-2 cm vasenta alemmaksi mutta liikkuu, joskin vähemmän kun muut.
Oudoksi menee?????
Voiko jotenkin kalibroida vai pitääkö tolppa vaihtaa.
Löysin tällaisen firman joka myy korjattuja ilmajousia, pitänee pakkasten hellitettyä kokeilla. http://www.rover-renovations.com/W220-R ... s-2194.htm
W220 s500
Tuusula
Gerberos76 kirjoitti:Käyn tänään käyttämässä pukilla autoo, jos alakautta sen vian voisi varmentaa. Tosin en tiedä mitä etsiä, mutta katsotaan ny.
Ok. Käytin renkaan irti läpösessä hallissa ja päällisin puolin ei vaurioita.
Tolpan juuressa oleva n.12x4cm mötikän päällä oli tulppa jonka alla ruuvi joka oli ruostunut poikki, ei tietoo vaikuttaako mihinkään.
Koputtelin kumivasaralla sieltä täältä ja kun auton laski alas jäi takapää n.10cm renkaasta lokariin mitattuna ylös, pysyi siinä ei vuotoja.
Käynistettäessä palasi alas, niin että oli 1cm vasenta alempana ja sama nostettaessa alustaa eli oik jäi 1-2 cm vasenta alemmaksi mutta liikkuu, joskin vähemmän kun muut.
Oudoksi menee?????
Voiko jotenkin kalibroida vai pitääkö tolppa vaihtaa.
Löysin tällaisen firman joka myy korjattuja ilmajousia, pitänee pakkasten hellitettyä kokeilla. http://www.rover-renovations.com/W220-R ... s-2194.htm
W220 s500
Tuusula
Löytykö tuohon koskaan ratkaisua
ilmajousen vaihdon kuuluu kolinaa ??
HannuPa kirjoitti:Gerberos76 kirjoitti:Käyn tänään käyttämässä pukilla autoo, jos alakautta sen vian voisi varmentaa. Tosin en tiedä mitä etsiä, mutta katsotaan ny.
Ok. Käytin renkaan irti läpösessä hallissa ja päällisin puolin ei vaurioita.
Tolpan juuressa oleva n.12x4cm mötikän päällä oli tulppa jonka alla ruuvi joka oli ruostunut poikki, ei tietoo vaikuttaako mihinkään.
Koputtelin kumivasaralla sieltä täältä ja kun auton laski alas jäi takapää n.10cm renkaasta lokariin mitattuna ylös, pysyi siinä ei vuotoja.
Käynistettäessä palasi alas, niin että oli 1cm vasenta alempana ja sama nostettaessa alustaa eli oik jäi 1-2 cm vasenta alemmaksi mutta liikkuu, joskin vähemmän kun muut.
Oudoksi menee?????
Voiko jotenkin kalibroida vai pitääkö tolppa vaihtaa.
Löysin tällaisen firman joka myy korjattuja ilmajousia, pitänee pakkasten hellitettyä kokeilla. http://www.rover-renovations.com/W220-R ... s-2194.htm
W220 s500
Tuusula
mun ongelma on tällainen:::
Kuka osaisi auttaa:
oikea taka ilmajousi vaihdettiin eilen korjaamolla, osan tilasin saksasta
nyt kun hain pajalta kuuluu iskarin yläpäästä kuoppaisella tiellä monttuun ajettaessa kolahdus , käytin pajalla ja tarkistivat niin yläpään kolmemutteria kuin katsoivat alapäänkin kiinnitykset ja ne ok. ei löydy vikaa noista, epäilivät onkohan ns maanantai osa ??
mikä ihme tuon voi aiheuttaa? onko kuka muu vaihtanut saksalaisten air-suspension-shopin ilmaiskaria , onko niiden laadussa ollut vikaa vai onko iskarissa joku mikä olisi pitänyt poistaa ennen asennusta ???
ääni kuulostaa niin kuin se tulisi yläpäästä, takapenkin kulmilla kolahtaa, asentajakaveri istui takapenkillä ja kuulostelli ja tutkaili kiinnityksiä ajon aikana mutta ei kiinnityksessä olisi kuulemma vikaa
mitä nyt tekisi?
HoPee
Siellä takajousen alapäässä on pallonivel. Omassani se oli jo uudessa jousessa niin huonolaatuinen "klappia" että vaihdoin sen kunnolliseen, ennen jousen asentamista autoon.
Eli jos jousen olet halvalla ostanut, voipi se pallonivelen klappi kuulua koriin jousen yläpäästä. Uusi palloniven ei paljoa maksa, kun se on mersuissa yleisesti käytetty.
Eli jos jousen olet halvalla ostanut, voipi se pallonivelen klappi kuulua koriin jousen yläpäästä. Uusi palloniven ei paljoa maksa, kun se on mersuissa yleisesti käytetty.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
ram"]Siellä takajousen alapäässä on pallonivel. Omassani se oli jo uudessa jousessa niin huonolaatuinen "klappia" että vaihdoin sen kunnolliseen, ennen jousen asentamista autoon.
Eli jos jousen olet halvalla ostanut, voipi se pallonivelen klappi kuulua koriin jousen yläpäästä. Uusi palloniven ei paljoa maksa, kun se on mersuissa yleisesti käytetty.[/quote]
mitä tarkoitat pallonivelellä? alapäässähän on vain silmukka ei niveltä ja siinä kumipusta, jonka keskellä metalli holkki pultille?
käytin katsastuskonttoorilla iskaritesterissä täryyttämässä, ei vikaa
tosin täryytys niin lievää jatasaista ettei siinä kolahtele
kaikki nivelet kulmassa kunnossa
mutta monttuun ajettaessa kolahtaa voimakkaasti
katsastusmiehet ohje, aja vaan menemään
mutta ääni minua häiritsee
??
Eli jos jousen olet halvalla ostanut, voipi se pallonivelen klappi kuulua koriin jousen yläpäästä. Uusi palloniven ei paljoa maksa, kun se on mersuissa yleisesti käytetty.[/quote]
mitä tarkoitat pallonivelellä? alapäässähän on vain silmukka ei niveltä ja siinä kumipusta, jonka keskellä metalli holkki pultille?
käytin katsastuskonttoorilla iskaritesterissä täryyttämässä, ei vikaa
tosin täryytys niin lievää jatasaista ettei siinä kolahtele
kaikki nivelet kulmassa kunnossa
mutta monttuun ajettaessa kolahtaa voimakkaasti
katsastusmiehet ohje, aja vaan menemään
mutta ääni minua häiritsee
??
Kyllä siellä jousen alapäässä on ihan samanlainen nivel, kun taka-alatukivarren ulkopäässä.
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... 28043/2448
Mutta jos se nivel tuntuu tiukalta niin kannattaa kaikki vaihdossa avattavat pultit käydä läpi, ettei ole mikään jäänyt löysälle.
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... 28043/2448
Mutta jos se nivel tuntuu tiukalta niin kannattaa kaikki vaihdossa avattavat pultit käydä läpi, ettei ole mikään jäänyt löysälle.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Re: ilmajousen vaihdon kuuluu kolinaa ??
Terve! Saitko selvyyttä ikinä tähän? Isäukon Ässään vaihdettiin molemmat tolpat taakse. Kolahtelee kanssa aina montuissa. Nuo pallonivelet vaihdettiin kanssa, kun oli niin huonossa kunnossa edelliset. Siltikin kolahtelee. Tarviiko noita tolppia säätää / kalibroida? Jos sait selvyyden, niin pliis auta miestä mäessä!HannuPa kirjoitti:HannuPa kirjoitti:Gerberos76 kirjoitti:Käyn tänään käyttämässä pukilla autoo, jos alakautta sen vian voisi varmentaa. Tosin en tiedä mitä etsiä, mutta katsotaan ny.
Ok. Käytin renkaan irti läpösessä hallissa ja päällisin puolin ei vaurioita.
Tolpan juuressa oleva n.12x4cm mötikän päällä oli tulppa jonka alla ruuvi joka oli ruostunut poikki, ei tietoo vaikuttaako mihinkään.
Koputtelin kumivasaralla sieltä täältä ja kun auton laski alas jäi takapää n.10cm renkaasta lokariin mitattuna ylös, pysyi siinä ei vuotoja.
Käynistettäessä palasi alas, niin että oli 1cm vasenta alempana ja sama nostettaessa alustaa eli oik jäi 1-2 cm vasenta alemmaksi mutta liikkuu, joskin vähemmän kun muut.
Oudoksi menee?????
Voiko jotenkin kalibroida vai pitääkö tolppa vaihtaa.
Löysin tällaisen firman joka myy korjattuja ilmajousia, pitänee pakkasten hellitettyä kokeilla. http://www.rover-renovations.com/W220-R ... s-2194.htm
W220 s500
Tuusula
mun ongelma on tällainen:::
Kuka osaisi auttaa:
oikea taka ilmajousi vaihdettiin eilen korjaamolla, osan tilasin saksasta
nyt kun hain pajalta kuuluu iskarin yläpäästä kuoppaisella tiellä monttuun ajettaessa kolahdus , käytin pajalla ja tarkistivat niin yläpään kolmemutteria kuin katsoivat alapäänkin kiinnitykset ja ne ok. ei löydy vikaa noista, epäilivät onkohan ns maanantai osa ??
mikä ihme tuon voi aiheuttaa? onko kuka muu vaihtanut saksalaisten air-suspension-shopin ilmaiskaria , onko niiden laadussa ollut vikaa vai onko iskarissa joku mikä olisi pitänyt poistaa ennen asennusta ???
ääni kuulostaa niin kuin se tulisi yläpäästä, takapenkin kulmilla kolahtaa, asentajakaveri istui takapenkillä ja kuulostelli ja tutkaili kiinnityksiä ajon aikana mutta ei kiinnityksessä olisi kuulemma vikaa
mitä nyt tekisi?
HoPee
- Samila
Ei niitä tarvii säätää, eikä kalibroida. Kolinoiden syiden etsintä on joskus tosi turhauttavaa. Iso raati auton alla ravistelemassa ja osia nitkuttelemassa voi joskus auttaa äänilähteen löytymisessä.
Jousia vaihtaessa joutuu irrottelemaan muitakin pultteja, kuin jousen kiinnitykseen suoraan liittyvät.
Oliko asennetut ilmajouset uudet?
Jousia vaihtaessa joutuu irrottelemaan muitakin pultteja, kuin jousen kiinnitykseen suoraan liittyvät.
Oliko asennetut ilmajouset uudet?
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Oli uudet. Tilattiin ne ebaysta brittiläiseltä toimittajalta: http://www.ebay.co.uk/itm/271758949345
Kaikki on tarkastettu kahteen kertaan ja kirrattu. Konttorilla iskaritestillä etitty ja konttorin ravistimella todettu välyksien puuttuminen. Siks epäillään tota paineitten puuttumista tai kalibroinnin tarvetta.
Auto on S320 CDI VM -04.
Kaikki on tarkastettu kahteen kertaan ja kirrattu. Konttorilla iskaritestillä etitty ja konttorin ravistimella todettu välyksien puuttuminen. Siks epäillään tota paineitten puuttumista tai kalibroinnin tarvetta.
Auto on S320 CDI VM -04.
Jos iskaritestissä ei kolise, niin veikkaan kyllä jotain ihan muuta kolinalähdettä, esimerkiksi pakoputki ottaa johonkin kiinni isoissa heijauksissa.
Remonttien jälkeen tulee yleensä sellainen spygiologinen ongelma, että alkaa kuunnella kaikenlaisia ääniä tarkemmin ja kuulee uutena jonkun äänen, joka on kuulunut aina... Ainakin itselläni on tämmösiä psyykkisiä ongelmia
Remonttien jälkeen tulee yleensä sellainen spygiologinen ongelma, että alkaa kuunnella kaikenlaisia ääniä tarkemmin ja kuulee uutena jonkun äänen, joka on kuulunut aina... Ainakin itselläni on tämmösiä psyykkisiä ongelmia
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Täältä löytyy kanssa yks risa takatolppa purettuna, mutta ei siellä ollut palloniveltä?Mika.T kirjoitti:Siellä tolpan sisällä on vielä yks pallonivel joka voi kolista.
Mulla on just työnalla yks risa takatolppa jonka koitan saada puretuksi ja samalla kuvatuksi.
Laitan kuvia tänne kunhan saan tuon osiksi.
saattaa kestää tovin...
Tuossa iskaritestissä tolpat kyllä kolisee, mutta välystä ei nivelissä ole. Eli tolpan sisässä iskari tuntuu iskevän yläasentoonsa. Siks aateltiin, että siellä on liian kova paine jousissa, että se iskee ns. liian ylös liian kovaa.
Spämmätään nyt vaikka tähän noita takatolpan purkukuvia.
Osa kuvista on kyllä semmosta suttua ettei selvää saa mutta ompahan kuvattu.
Alotetaan vaikka yläpäästä, Sieltä tuo lukkorengas pois niin nousee tuo alumiinikuppi ylös.
Tuota messinkistä venttiiliä ei tarvi irrottaa jos ilmapalkeessa ei ole painetta sisällä.
Palkeen ympäriltä pannat irti ja tuo alumiinikuori pois.
Sitten tuleekin ilmapalje näkyviin.
Mulla tuo oli rikki joten vetasin vaan rautasahalla sen kummemmin varomatta nuo palkeen pannat poikki.
Alapäästä löyty samanlainen panta.
Alkaa näkymään iskarin rakennetta.
Leikkasin tuon palkeen puukolla pois häiritsemästä loppu purkamista.
Palataan sitten tuon yläpään purkuun.
Iskari on kiinni tuossa yläpään mustassa rautaosassa tuolta sisältä. Varsin hankalasti.
Tuolla pohjalla on samanlainen lukkorengas viritelmä kuin tuossa ilmaliitännän ympärillä.
Sillä erotuksella että lukkorenkaan alla on metallinen kansi jonka alta löytyy itse iskunvaimentimen yläpään kiinnitys.
Kannen alla on kokoonpuristettuna kumipusla.
Tarvitaan siis työkalu jolla painaa kantta alaspäin jotta lukkorenkaan saa pois urastaan.
Jonka jälkeen päästään näihin suttukuviin.
Äskettäin irrotetun kannan alla on kumipusla jonka keskusta on valettu kovalla muovilla ympeen. Muovi pitää hakata/kaapia jollain pois että päästään käsiksi iskarin yläpään mutteriin.
Tässä muovilla valettu kumipuslan keskusta.
Ja muovit poistettuna. Mutteri näkyvissä.
Tuon irrotuksen jälkeen tolpan yläpään saa purettua osiin.
Alla olevassa kuvassa on musta kumipusla jolla iskunvaimennin on tuettu jousitolpan yläpäähän. Jos se pääsee väljistymään niin kolina on varmaa.
Pitää jatkaa joskus ja kokeilla miten tuon suojahaitarin saisi ehjänä pois.
Osa kuvista on kyllä semmosta suttua ettei selvää saa mutta ompahan kuvattu.
Alotetaan vaikka yläpäästä, Sieltä tuo lukkorengas pois niin nousee tuo alumiinikuppi ylös.
Tuota messinkistä venttiiliä ei tarvi irrottaa jos ilmapalkeessa ei ole painetta sisällä.
Palkeen ympäriltä pannat irti ja tuo alumiinikuori pois.
Sitten tuleekin ilmapalje näkyviin.
Mulla tuo oli rikki joten vetasin vaan rautasahalla sen kummemmin varomatta nuo palkeen pannat poikki.
Alapäästä löyty samanlainen panta.
Alkaa näkymään iskarin rakennetta.
Leikkasin tuon palkeen puukolla pois häiritsemästä loppu purkamista.
Palataan sitten tuon yläpään purkuun.
Iskari on kiinni tuossa yläpään mustassa rautaosassa tuolta sisältä. Varsin hankalasti.
Tuolla pohjalla on samanlainen lukkorengas viritelmä kuin tuossa ilmaliitännän ympärillä.
Sillä erotuksella että lukkorenkaan alla on metallinen kansi jonka alta löytyy itse iskunvaimentimen yläpään kiinnitys.
Kannen alla on kokoonpuristettuna kumipusla.
Tarvitaan siis työkalu jolla painaa kantta alaspäin jotta lukkorenkaan saa pois urastaan.
Jonka jälkeen päästään näihin suttukuviin.
Äskettäin irrotetun kannan alla on kumipusla jonka keskusta on valettu kovalla muovilla ympeen. Muovi pitää hakata/kaapia jollain pois että päästään käsiksi iskarin yläpään mutteriin.
Tässä muovilla valettu kumipuslan keskusta.
Ja muovit poistettuna. Mutteri näkyvissä.
Tuon irrotuksen jälkeen tolpan yläpään saa purettua osiin.
Alla olevassa kuvassa on musta kumipusla jolla iskunvaimennin on tuettu jousitolpan yläpäähän. Jos se pääsee väljistymään niin kolina on varmaa.
Pitää jatkaa joskus ja kokeilla miten tuon suojahaitarin saisi ehjänä pois.
Kiitos todella havainnollistavasta purkustoorista! Tossa on ainesta FAQ-osioon takatolppien vaihdolle.
Täytyykin testaa toi kumipuslan vaihto vielä. Otetaan vanhoista tolpista noi puslat ja kokeillaan mallata noihin uusiin. Jännä kuitenkin, että jos uudessa tolpassa olisi tommosta välystä. Eli aika skeptisin, mutta toiveikkain fiiliksin täällä ollaan.
Täytyykin testaa toi kumipuslan vaihto vielä. Otetaan vanhoista tolpista noi puslat ja kokeillaan mallata noihin uusiin. Jännä kuitenkin, että jos uudessa tolpassa olisi tommosta välystä. Eli aika skeptisin, mutta toiveikkain fiiliksin täällä ollaan.
Irrallisesta tolpasta kun ottaa tuon messinkisen venttiilin irti niin voi käsin kokeilla iskarin eestaas välystä.
Venttiilin irrottamisella saa palkeesta kaiken paineen pois.
Jos tuntuu vähänkään käsiin tuossa yläpäässä iskarinvarren suuntaista välystä niin varmasti ääntää autossa kiinni ollessaankin.
Ilmapaljettahan ei tuon vaihtamiseksi tarvi purkaa irti.
(mietin itsekseni että miten ihmeessä nuo palkeen kiinnitysvanteet mahtaa saada paikoilleen kun niissä ei ole liitosta tai kiristystä)
Riittää kun lähtee tuosta ylhäältä keskeltä purkamaan.
Venttiilin irrottamisella saa palkeesta kaiken paineen pois.
Jos tuntuu vähänkään käsiin tuossa yläpäässä iskarinvarren suuntaista välystä niin varmasti ääntää autossa kiinni ollessaankin.
Ilmapaljettahan ei tuon vaihtamiseksi tarvi purkaa irti.
(mietin itsekseni että miten ihmeessä nuo palkeen kiinnitysvanteet mahtaa saada paikoilleen kun niissä ei ole liitosta tai kiristystä)
Riittää kun lähtee tuosta ylhäältä keskeltä purkamaan.