Listaamistasi varusteista minulta puuttuu ajotietokone, BAS ja turvatyynyjä onsonikki kirjoitti: Mitkä ne tarpeelliset varusteet sitten on? Itse pidän arvossa turva- ja ajamistahelpottavia varusteita kuten 6x airbag, ESP, BAS, ABS, tempomat jne. Tuon päälle vielä ajotietokone, sähköikkunat, kaukokeskuslukko, sähköpenkit, ilmastointi ym. faceliftin vakiovarusteet nii varustelista alkaa riittämää ainaki suurimmalle osalle ihmisistä vaikka ei olis mitää ylimäärästä rustattu. Kumpikohan on helpompi löytää facelift w210 vai lankku missä on edes puolet noista varusteista ja vieläpä toimivana?
Nelivedon hankkimiseen mulla ei ainakaan ole mitään intressiä ku pärjään aivan loistavasti ilmankin. Ja vaikka tarvetta tulisikin nii siinä vaiheessa tulis alle joku muu merkki tai reilusti 2000-luvun puoleinen 4-matic, tuo vanha 4-matic ku ei mun käsittääkseni mikää nelivetojen kirkkain tähti ole
Jos järkevän käyttötekniika-termin voi käsittää useammallakin tavalla nii tarkoitan sillä sitä että lankussa ei ole missään tekniikassa järkevää teho/kulutussuhdetta jos verrokkeina käytetään CDI:tä dieseleissä ja bensamalleissa kompressor-koneita.
W123 ja W126 arvonnoususta on puhuttu jo vuosia jos ei kymmeniä mutta mihin niiden hinnat on noussut tässä ajassa? Jotaa arvonnousua on ko. malleissa ollu havaittavissa vähän ajetuissa poikkeustapauksissa mutta p_skat näiden millin ajettujen romujen arvot ole mihinkää nousemassa! Ainut hyvä puoli lankun arvossa että se ei tuosta ainakaan kovin paljoa enää tipu mutta ei se siintä kyllä ihan lähiaikoina ole nousemassakaan varsinkaa ku kyse on raa' asta käyttöpelistä eikä mistään vakuumissa säilytettävästä keräilykappaleesta
vain kaksi, mikä on selvä puute. Ajotietokonetta en pidä kovin
tarpeellisena. Lisäksi on sitten mm. nahkapenkit, pähkinäpuulistat,
sammutin, automaattinen maavaran säätö takana, nahkainen ohjauspyörä
ja vaihdevalitsin, iso akku ja laturi, automaattivaihteisto,
istuinlämmittimet, ajovalojen pyyhinpesurit (ei taida saada 210:an),
ortopedipenkit, takaluukun sulkeutumisavustin, lämmitettävä tuulilasin
pesulaitteisto, sähköllä säätyvä ohjauspyörä, vetokoukku, tavaratilan
kiinnityslenkit, metalliväri, ulkolämpötilan näyttö, jalopuinen
säilytyslaatikko keskikonsolissa, kaksoisrullaverho tavaratilassa,
alumiinivanteet ja Bosen aktiivibasso. Jälkiasennettuna on navigoiva
radio ja lisäpitkät sumuvalojen tilalle.
Varmasti on helpompi löytää hyvin varustettu 210 kuin 124. Sen takia
hyvin varustettu 124 on arvokas, kun se on harvinainen. 124:n
varusteiden toimivuudessa ei tietääkseni ole juuri ongelmia.
124:n neliveto on kova sana. Siinä on oikeat lukot ja lisäksi se
toimii ajonvakautusjärjestelmänä. Vaan jos ei ole koskaan sitä kokeillut
niin voi olla vaikea tajuta sen arvoa. Itse hämmästelen, miten joku
voi tulla toimeen yhdellä vetävällä pyörällä, kun kolmekin on saatavana.
W211 dieselin 4maticissa on enemmän tehoa samalla kulutuksella,
mutta mitä järkevää siinä on käytön kannalta? Pääomakulujen takia
w211 on paljon kalliimpi pitää ja kallis korjata. w210:sta ei voi edes
puhua, kun ei siihen saa nelivetoa ja dieseliä. Jos sitä tehoa välttämättä
kaipaa lisää, niin ei-vähäpäästoistä 124-turbodieseliä voi laillisesti virittää.
Oman auton 160-170 hv riittää minulle. Sitä paitsi isolla teholla ja
väännöllä ei tee mitää, jos ei voimaa saa välitettyä tiehen. Takavetoinen
on ontuva invalidi puolet aikaa vuodesta. On ristiriitaista väittää, että
järkevän käytön kannalta tehoa pitäisi olla paljon mutta nelivedolle ei ole
tarvetta.
Millin ajettujen romujen arvo ei ole nousemassa. Puhun vähän ajetuista,
hyväkuntoisista autoista. Koitapa hakea Saksasta alle 200.000 ajettu
alkuperäiskuntoinen 123. Se on paljon kalliimpi kuin vastaava väykky.
Lankussa on tosiaan kyse raa'asta käyttöautosta, samaa ei voi
valitettavasti sanoa w210:sta. Jatkuva ruosteen kanssa taistelu on
yksi iso puute ja toinen on epävarma dieseltekniikka. Koitapa vaikka
vaihtaa ne hehkut CDI:sta. Tai yritä ajaa rypsiöljyllä ...
Ainoa syy ajaa väyrysellä eikä lankulla on, ettei hyväkuntoisia, vähän
ajettuja ja hyvin varusteltuja lankkuja ole enää saatavana. Tai jos on
ja vielä nelivedolla, niin samalla rahalla voi ostaa kaksi väyrystä. Niissä on
myös sitten 4 vetävää pyörää.
Jos vaihdan joskus w211:en, saan muutaman turvatyynyn lisää. Saan
hiljaisemman auton, joka moottoritiellä kuluttaa hiukan vähemmän.
Vastaavasti saan ison kasan vikakohteita, joita on vaikea korjata itse.
Saan luultavasti myös ruostemurheita ennen pitkää. Lisäksi saan isot
pääomakulut, jos auto on kallis. Muilla kuluilla ei ole silloin juuri merkitystä.
w210:an en vaihda koskaan, se ei ole järkevää eikä siinä ole fiiliksen
puolestakaan mitään kiinnostavaa. Kaikki w210:t ovat jo niin vanhoja,
että parasta ennen -päiväys on jo ohitettu. Eikä tuo väykky käsittääkseni
mikään Mersujen kirkkain tähti ollut uutenakaan. Jos haluaa vanhoja
autoja harrastaa, lankku on etevämpi. Jos ei halua harrastaa, pitää
valita w211 facelift.