Lankun vaihto väyryseen

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

sonikki kirjoitti: Mitkä ne tarpeelliset varusteet sitten on? Itse pidän arvossa turva- ja ajamistahelpottavia varusteita kuten 6x airbag, ESP, BAS, ABS, tempomat jne. Tuon päälle vielä ajotietokone, sähköikkunat, kaukokeskuslukko, sähköpenkit, ilmastointi ym. faceliftin vakiovarusteet nii varustelista alkaa riittämää ainaki suurimmalle osalle ihmisistä vaikka ei olis mitää ylimäärästä rustattu. Kumpikohan on helpompi löytää facelift w210 vai lankku missä on edes puolet noista varusteista ja vieläpä toimivana?

Nelivedon hankkimiseen mulla ei ainakaan ole mitään intressiä ku pärjään aivan loistavasti ilmankin. Ja vaikka tarvetta tulisikin nii siinä vaiheessa tulis alle joku muu merkki tai reilusti 2000-luvun puoleinen 4-matic, tuo vanha 4-matic ku ei mun käsittääkseni mikää nelivetojen kirkkain tähti ole :)

Jos järkevän käyttötekniika-termin voi käsittää useammallakin tavalla nii tarkoitan sillä sitä että lankussa ei ole missään tekniikassa järkevää teho/kulutussuhdetta jos verrokkeina käytetään CDI:tä dieseleissä ja bensamalleissa kompressor-koneita.

W123 ja W126 arvonnoususta on puhuttu jo vuosia jos ei kymmeniä mutta mihin niiden hinnat on noussut tässä ajassa? Jotaa arvonnousua on ko. malleissa ollu havaittavissa vähän ajetuissa poikkeustapauksissa mutta p_skat näiden millin ajettujen romujen arvot ole mihinkää nousemassa! Ainut hyvä puoli lankun arvossa että se ei tuosta ainakaan kovin paljoa enää tipu mutta ei se siintä kyllä ihan lähiaikoina ole nousemassakaan varsinkaa ku kyse on raa' asta käyttöpelistä eikä mistään vakuumissa säilytettävästä keräilykappaleesta :roll:
Listaamistasi varusteista minulta puuttuu ajotietokone, BAS ja turvatyynyjä on
vain kaksi, mikä on selvä puute. Ajotietokonetta en pidä kovin
tarpeellisena. Lisäksi on sitten mm. nahkapenkit, pähkinäpuulistat,
sammutin, automaattinen maavaran säätö takana, nahkainen ohjauspyörä
ja vaihdevalitsin, iso akku ja laturi, automaattivaihteisto,
istuinlämmittimet, ajovalojen pyyhinpesurit (ei taida saada 210:an),
ortopedipenkit, takaluukun sulkeutumisavustin, lämmitettävä tuulilasin
pesulaitteisto, sähköllä säätyvä ohjauspyörä, vetokoukku, tavaratilan
kiinnityslenkit, metalliväri, ulkolämpötilan näyttö, jalopuinen
säilytyslaatikko keskikonsolissa, kaksoisrullaverho tavaratilassa,
alumiinivanteet ja Bosen aktiivibasso. Jälkiasennettuna on navigoiva
radio ja lisäpitkät sumuvalojen tilalle.

Varmasti on helpompi löytää hyvin varustettu 210 kuin 124. Sen takia
hyvin varustettu 124 on arvokas, kun se on harvinainen. 124:n
varusteiden toimivuudessa ei tietääkseni ole juuri ongelmia.

124:n neliveto on kova sana. Siinä on oikeat lukot ja lisäksi se
toimii ajonvakautusjärjestelmänä. Vaan jos ei ole koskaan sitä kokeillut
niin voi olla vaikea tajuta sen arvoa. Itse hämmästelen, miten joku
voi tulla toimeen yhdellä vetävällä pyörällä, kun kolmekin on saatavana.

W211 dieselin 4maticissa on enemmän tehoa samalla kulutuksella,
mutta mitä järkevää siinä on käytön kannalta? Pääomakulujen takia
w211 on paljon kalliimpi pitää ja kallis korjata. w210:sta ei voi edes
puhua, kun ei siihen saa nelivetoa ja dieseliä. Jos sitä tehoa välttämättä
kaipaa lisää, niin ei-vähäpäästoistä 124-turbodieseliä voi laillisesti virittää.
Oman auton 160-170 hv riittää minulle. Sitä paitsi isolla teholla ja
väännöllä ei tee mitää, jos ei voimaa saa välitettyä tiehen. Takavetoinen
on ontuva invalidi puolet aikaa vuodesta. On ristiriitaista väittää, että
järkevän käytön kannalta tehoa pitäisi olla paljon mutta nelivedolle ei ole
tarvetta.

Millin ajettujen romujen arvo ei ole nousemassa. Puhun vähän ajetuista,
hyväkuntoisista autoista. Koitapa hakea Saksasta alle 200.000 ajettu
alkuperäiskuntoinen 123. Se on paljon kalliimpi kuin vastaava väykky.

Lankussa on tosiaan kyse raa'asta käyttöautosta, samaa ei voi
valitettavasti sanoa w210:sta. Jatkuva ruosteen kanssa taistelu on
yksi iso puute ja toinen on epävarma dieseltekniikka. Koitapa vaikka
vaihtaa ne hehkut CDI:sta. Tai yritä ajaa rypsiöljyllä ...

Ainoa syy ajaa väyrysellä eikä lankulla on, ettei hyväkuntoisia, vähän
ajettuja ja hyvin varusteltuja lankkuja ole enää saatavana. Tai jos on
ja vielä nelivedolla, niin samalla rahalla voi ostaa kaksi väyrystä. Niissä on
myös sitten 4 vetävää pyörää.

Jos vaihdan joskus w211:en, saan muutaman turvatyynyn lisää. Saan
hiljaisemman auton, joka moottoritiellä kuluttaa hiukan vähemmän.
Vastaavasti saan ison kasan vikakohteita, joita on vaikea korjata itse.
Saan luultavasti myös ruostemurheita ennen pitkää. Lisäksi saan isot
pääomakulut, jos auto on kallis. Muilla kuluilla ei ole silloin juuri merkitystä.

w210:an en vaihda koskaan, se ei ole järkevää eikä siinä ole fiiliksen
puolestakaan mitään kiinnostavaa. Kaikki w210:t ovat jo niin vanhoja,
että parasta ennen -päiväys on jo ohitettu. Eikä tuo väykky käsittääkseni
mikään Mersujen kirkkain tähti ollut uutenakaan. Jos haluaa vanhoja
autoja harrastaa, lankku on etevämpi. Jos ei halua harrastaa, pitää
valita w211 facelift.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

sonikki kirjoitti: Samalla tavalla tuo lämpenee ku muutkin moottorit vaikkei sitä webastoakaan olisikaan kunhan on tosissaa termari kunnossa.
Ei todellakaan lämpene. Onhan tuo melkoisen selvä tosiasia ettei uudet koneet tuota hukkalämpöä kuten vanhat. Lisälämmitin on oltava kunnossa jos meinaa että isoilla pakkasilla on mukava ajella.

Makuasioitahan nuo osittain on, itse en ole käyttöautoksi enää harkinnutkaan lankkua kun väykky ollut käytössä n.4 vuotta. Omat hyvät ja huonot puolensa molemmissa. Sisätilat on yksi mikä on minulla vaikuttanut tuohon mielipiteeseen, lankku on melkoisen ahdas varsinkin takatiloiltaan. Edessä riittää pituus-suunnassa tilaa mutta melkosen kapealle purkille tuntuu väykyn jälkeen.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

AM kirjoitti: Makuasioitahan nuo osittain on, itse en ole käyttöautoksi enää harkinnutkaan lankkua kun väykky ollut käytössä n.4 vuotta.
Sama täällä. Ei käy kyllä mielenvieressäkään hommata lankkua pihaan.
Uudemmat on lähes jokasuhteessa parempia.
Avatar
MatKa
Viestit: 314
Liittynyt: 25.3.2006 12:20
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Pahimmat väykynhaukkujat taitaa olla niitä joilla ei ole koskaan väykkyä ollutkaan.
Ei ole ollut täälläkään lankkua ikävä, on se 210 kuitenkin käyttömukavuudeltaan aivan eri peli.
Viimeksi olen talvirenkaat vaihtanut alle, että ei nuo nyt aina hajallakaan ole :D
S210 220 CDI -02
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

MatKa kirjoitti:Pahimmat väykynhaukkujat taitaa olla niitä joilla ei ole koskaan väykkyä ollutkaan.
Nimenomaan.
Avatar
isk
<b>Säätäjä</b>
Viestit: 1015
Liittynyt: 21.4.2006 19:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

Keskustelu tasapainoilee aina mielenkiintoisella akselilla "onko 15-vuotias auto parempi kuin 20-vuotias".;)
Jarkko N kirjoitti:Koitapa vaikka vaihtaa ne hehkut CDI:sta.
Tästä on kysyttävä tarkentava kysymys, montako CDI:n hehkua olet vaihtanut? Itse olen vain kaksi.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

AM kirjoitti:Ei todellakaan lämpene. Onhan tuo melkoisen selvä tosiasia ettei uudet koneet tuota hukkalämpöä kuten vanhat. Lisälämmitin on oltava kunnossa jos meinaa että isoilla pakkasilla on mukava ajella. .
Joo sehän nyt on selvä että siintä itse koneesta tulee vähemmän sitä hukkalämpöä mutta kun noissa CDI:ssä sattuu oleman sähkövastus apulämmittimenä lohkossa 70C asti minkä avulla tuo lämpenee ihan samalla tavalla mikä tahansa diesel millä mä olen ajellu. Tuo ja termari ku on kunnossa nii ei mitään ongelmia reilummallakaan pakkasella :)
MatKa kirjoitti:Pahimmat väykynhaukkujat taitaa olla niitä joilla ei ole koskaan väykkyä ollutkaan.
Ei ole ollut täälläkään lankkua ikävä, on se 210 kuitenkin käyttömukavuudeltaan aivan eri peli.
Juuri näin! Itse ei tulis mieleenkään hommata lankkua enää 1. käyttöautoksi mooseksen aikasen tekniikan ja kehnon turvallisuuden takia.

Tuo ruoste on kyllä aina hyvä ässä lankkumiesten hihassa mutta tuohon pihaa voi tulla ihan vapaasti kuka tahansa yli puol milliä veivatun lankkunsa kanssa vertailemaa 8)
AMKainuu
Viestit: 27
Liittynyt: 20.12.2010 18:02

Viesti Kirjoittaja AMKainuu »

Kaverilla on 220cdi väykky vm98. Osti kun mittarissa oli 400tkm ja nyt on 600tkm. Webasto on kerran huollettu ja muutama nivel vaihdettu. Sellainen kun sattuis kohdalle, mutta se meikäläisen tuuri :evil:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

CDI:ssä sattuu oleman sähkövastus apulämmittimenä lohkossa 70C asti minkä avulla tuo lämpenee ihan samalla tavalla mikä tahansa diesel millä mä olen ajellu. Tuo ja termari ku on kunnossa nii ei mitään ongelmia reilummallakaan pakkasella
Ei lämpene 4-5 kilometrin ajolla normaalilämpöön ellei ole webastoa, ei voi verrata 124-vanhuksiin.
Ei ole ollut täälläkään lankkua ikävä, on se 210 kuitenkin käyttömukavuudeltaan aivan eri peli.
Minulla oli E220cdi, kelpo peli.
Ei ole ollut ikävä. Viime kesänä olisi saanut olla ilmastointi ajoautossa mutta sepä ei tähän liity.
Saatan joskus ostaa väykyn ajoon, eihän ne enää mitään maksa ... tai 124:n.
Vähäksi aikaa.

Enemmän on ikävä satakakskolmosta.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Jos verrataan 24 vuotta vanhaa ja 600.000 km ajettua autoa 12 vuotta
vanhaan ja 300.000 km ajettuun, niin se uudempi saattaa tosiaan olla
parempi.

Jos verrataan samanikäistä, yhtä paljon ajettua ja samankuntoista
turbodiesellankkua ja väyrystä, otan mieluummin lankun. Jos rinnalla
on yhtä hyväkuntoinen ja vähän ajettu turbodiesel 123 iästä riippumatta,
se on näistä luultavasti arvokkain ja menee viimeisenä paaliin.

Totta on, että koko kysymys on vähän akateeminen, kun niitä vähän
ajettuja ja hyväkuntoisia lankkuja ei ole tarjolla.

Itse en ole koskaan CDI:n vaihtanut yhtään mitään. Omat kokemukset
niin väyrysistä kuin uudemmistakin mersuista ovat lähinnä taksin
takapenkiltä. Jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä ja valintansa
omien arvostustensa mukaan eikä minua tarvitse kuunnella.

Vaan jostain syystä Kanarialla ja Madeiralla takseina näytti olevan
lähinnä 124:a ja 123:a eikä 210:a.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3047
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

dealer kirjoitti:
CDI:ssä sattuu oleman sähkövastus apulämmittimenä lohkossa 70C asti minkä avulla tuo lämpenee ihan samalla tavalla mikä tahansa diesel millä mä olen ajellu. Tuo ja termari ku on kunnossa nii ei mitään ongelmia reilummallakaan pakkasella
Ei lämpene 4-5 kilometrin ajolla normaalilämpöön ellei ole webastoa, ei voi verrata 124-vanhuksiin.
Eikä lämpene webaston kanssakaan. SIttenkin kun normilämpö on saavutettu, tuntuu sisätilojen lämpeneminen hitaalta.

W201 on sitten paljon etevämpi, kilometrin-parin jälkeen tulee sisälle jo LÄMMINTÄ ja kilometri lisää, niin kone on normilämpöinen.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Itse hankin ekan -00 väykyn reilu 4 vuotta sitten omistustarkoituksessa . Suurin syy oli väykyn hankintaan se että kun kaikki täälläkin parjasi cdi koneen suuttimia, hehkuja ja väykyn ruosteita ja kaikkea mahdollista lähinnä sen takia kun ei uskallettu hankkia vielä väykkyä.

Silloin väykyt ja varsinkin cdi:t olivat ihan utopiaa ja 124 oli viimenen kunnon mersu liki kaikkien foorumilaisten mielestä. Joillain oli väykky jota sitten parjattiin, kun oli ostettu se 400tkm ajettu taksi jolla oli se tienesti tehty "eikä mitää oo tarvinnu tehä", siinä oli vertauspohja :wink:

270cdi väykyllä ajeltiin väli 230-290tkm ja kolme vuotta. Ei yhtään vikatilaa koneessa, yksi suuttimen prikka+ pultti ja hehkut+ rele ihan loppuaikoina. Heti auton tullessa vaihdettiin vesipumppu ja kaikki rullat , ilmamassamittari varulta, ja laatikon tunnistinlevy meni eka helteillä. Narinat kahdesti, koiranluut kerran ja jotain muuta pikkupuslasäätöä ottaen huomioon että autolla oli tullessaan hypätty 80km/h rummun päästä ojaan :wink: . Ruostetta oli ihan hyvin siihen nähen että autojen hinnat oli siihen aikaan ehjänä 30k€....

Nykyinen 12/02 320cdi väykky on lähes yhtenevä varusteilleen edellisen kanssa. Keula puolimetriä sisässä ja turvalaitteet oli "näyttäny kieltä". Nyt paraati kunnossa.

Tuossa välissä kävi neljä 211 korista joihin ei ehtinyt kiintyä sen enempi. Kuten Jarkko totesi että pääomakulut laskien ei vielä mikään edullinen omistaa/ ylläpitää. Ainakaan näin velallisen pajajätkän näkökulmasta en näe niin suurta tarvetta saada omistaa juuri 211 mallia. Itsetuntoni ei kärsi vaikka joutuu ajamaan vanhemmalla mallilla johon varaosat halvempia ja käytettyjä osia paremmin saatavilla. :wink:
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

eipä oo moittimista ollu ku lokakuun puolessavälin laitoin 00vuojen 220cdi:n 15tuhatta nyt kelannu toinen pyöränlaakeri oli väljä nii vaihoin molemmat ja toinen alapil..alapallo oli välijä nii voihoin molemmat neki(en nää mitään järkiä vaihtaa vain toista ku ei maksa palio mittää nuo osat ja se menee kohta kumminki se toisen puolenki) laatikko öljyt pitäs vielä vaihtaa..ja onpa muuten pikkusen mukavampi kampe ajjaa mitä lankku..
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 978
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

ite ajoin kesällä 123:lla, 124:lla ja työautona oli sitte väykky ei kyllä itellä herättäny mitään ihmeempiä omistushaluja :lol:
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Omalla kohdallani saan aina autokuumeen laantu
maan kun rupean miettimään kuinka läpeensä tuttu laite tuo oma 23v lankku alkaa olla. Vaikka tuolla on enää käyttöarvoa ja lähes joka päivä joku pyyhkii ohi niin siltikään en jaksa uskoa että kymmenen vuotta nuorempi käytetty auto sen parempikaan voi olla. Ja kun ei noille ajoa ja eloa helpottaville tingeltangeleillekaan osaa mitään arvoa laskea niin taitaa tuo huonovarusteinen rönttä pihassa pysyä vielä tovin, jos toisenkin.

Meikäläiselle on auto enempi väline jolla oma persoona matkakumppaneineen siirtyy paikkaan b, kuin sen jatke. Siis persoonan. :wink:

Jos parempaa luotettavuutta (nykytermein käyttöturvaa tms) etsisin, joituisin asioimaan Veholla. Siihen ei taas tässä kohtaa muu elämä anna tilaisuutta.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

Ilmastointi tietenkin tuollaisina viime kesän kaltaisina kesinä olis mukava, muttei viiti alkaa ehtimään väykkyä, kun tuo omani on niin hyvä muuten..
MB250TDvm-95..20venttiiliä
AMKainuu
Viestit: 27
Liittynyt: 20.12.2010 18:02

Viesti Kirjoittaja AMKainuu »

Miettinyt tässä, että olisko tuo 290tdt sittenkin pienemmän riesan tie noissa väyrysissä :!: :?: Niissä ei taida noita hehkun juuttumisia, suutin vuotoja ja läppä vikoja niin paljon olla? Kun lähtee vähän aikasemmin niin kai silläkin on ajoissa perillä. :roll:
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

No eipä sekään mikään hirveän laiska oo sillälailla :roll:
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Juu hyvin silläkin ehtii jos ei ole kiire... :lol:
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3047
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Ajelee silloin tällöin vähäsen 200D:llä, niin tuntuu väyryset suorastaan italialaistyyppisen räväköiltä :shock:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Kaippa tuosta 290stäkin saa vetoja kutiteltua lisää, jos tuntuu ettei laukkaa tarpeeksi. :roll:
530d Touring -01
250EXC-F -04
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Laiskahan se on, tosin sekin on vähän mihin vertaa. Kulku taitaa olla melko samaa kuin 220cdi:ssä tai 124:sen 300TDT:llä.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Joo, aika saman tuntunen toi 290 ku 300turbo lankku. Ohjelmalla saa sen 155 heppaa, taitaa tohon saada jopa pelkällä vastuskikkailulla syöttöjä. Jotkut ajelee jopa 220d:llä :opel:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Onhan se väykky aika romu... :?
Puoli miltsiä vasta tosin mittarissa niin vaikea sanoa sitä tai tätä, mutta ei kai se kestä juur enempää eli uskottava on, mitä sanotaan... :(

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ari66 kirjoitti:Onhan se väykky aika romu... :?
Puoli miltsiä vasta tosin mittarissa niin vaikea sanoa sitä tai tätä, mutta ei kai se kestä juur enempää eli uskottava on, mitä sanotaan... :(
Onneksi sää tiärät kui kauhiaa tuskaa se voi ol :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ari66 kirjoitti:Onhan se väykky aika romu... :?
Puoli miltsiä vasta tosin mittarissa niin vaikea sanoa sitä tai tätä, mutta ei kai se kestä juur enempää eli uskottava on, mitä sanotaan... :(
Ei siitä romua saa.
Ajoinpa äsken pikaiset tyypit lähipiiriin tupsahtaneella e200 t kompressorilla, tosin vasta 150 tkm ajettu on se.

On siinä selkeästi eri aikakauden fiilis kuin lankussa. Ovissa, istuimessa ja korissa muuten on enemmän tämän päivän auton tuntua. Takatilat 210:lle aivan 6-0, kuskinpaikka menee aivan tasan. Lankussa voi tuntua avarammalta, 210:ssa on enemmän säätöjä. Tavaratila on molemmissa järkyttävän iso. 210:ssa on jo taas viety senkin viimeistely uudelle tasolle, on kaksitoimista verhoa ja kuormakoukkua ja mitä kaikkea.

Hajussa on jotain samaa mersun hajua, joka tuntuu olevan 60-luvulta lähtien kaikissa DB-tuotteissa.

Ajoltaan nämä kaksi ovat kyllä sukua, ison auton tuntu on maantiellä selvä. 210:n ohjaus on aivan eri maata: kevyempi, herkempi, palautukseltaan äkkiseltään outo: tietyssä kohtaa palauttaa, tietyssä ei. Ehkä tuon kanssa pääsee sinuiksi parissa päivässä.

Melutaso on w210:ssa ehkä pettymys: sora ropisee paljon kuuluvammin kuin 124:ssa, samoin kompressorikoneen horina tulee melkoisen italohenkisesti sisään kiihdytyksessä. Maantiellä kyllä on melkoisen hiljaista. 2-litrainen kompressorikone riittää liikenteen rytmissä pysymiseen kivutta. Viisipykäläinen automaatti toimii huomaamatta, kick-downikin auton luonteeseen riittävän sähäkästi ja repimättä. Vaihtoaikoja sekuntien osien tarkkuudella mittaavat tm:n kaverit voivat imeä ns. sykkivää.

Väyrystä pitää ilmeisesti hetki totutella ajamaan, w124 menee jotenkin luontevammin suoraan itsekseen, tosin nythän en tiedä onko tässä ajetussa väykyssä esim. renkaissa vähän liikaa painetta. Tuntu oli vähän sellainen. Jarrutuntuma on hyvin sama, ASR:n toiminta polanteisessa mäessä oli hyvin hillittyyä ja eteneminen varsin varman tuntuista. Mutkaisella tiellä elegance-farkku on varmasti vähän raskasssoutuinen. Samalla tuntuma tiehen on jotenkin tarkempi kuin 124:ssa.

Hallintalaitteissa on ehkä sellainen pieni muovisuuden tuntu, jos 124:aan vertaa, kaukovaloviiksi on toiminnaltaan naksahtavampi, valokatkaisin samoin... ehkä se on nykyaikaa se. Väyrysen halogeenivalot eivät muuten ole ihan sysihuonot, vallankin lyhyissä oli leveyttä ihan hyvin ja kantamaakin OK. Pitkissä tuntui olevan kapea, pitkä keila. Suuntaus ja valojen kunnon tsekkaaminen ovat ohjelmassa.

Summa summarum: siinä, missä W124:ssa voi aistia vielä tiettyä mersu-fiilistä 70-luvulta, on W210 selvästi lähempänä tätä päivää. Yllättäen vanhus on jossain asiassa jälkikäteen arvioiden laadukkaamman oloinen, mutta toisaalta se pienenkin väyrys-lenkin jälkeen tuntuu myös koko lailla työkoneelta. Hyvä yksilö ei yhtä paljon, perusvarusteltu ja betonimyllärin käytössä ollut varmasti paljon. Koeajettu väykky oli aivan varmasti siitä paremmasta päästä, aikuisen pariskunnan rauhallisessa ajossa ollut merkkihuollettu ja vähän ajettu auto.

Oiva pirssi.
Viimeksi muokannut Aku P, 21.2.2011 23:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3047
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Aku P kirjoitti: 210:n ohjaus on aivan eri maata: kevyempi, herkempi, palautukseltaan jopa laiskempi. Etuvetoisemman tuntuinen, sanoisin...

...Hallintalaitteissa on ehkä sellainen pieni muovisuuden tuntu, jos 124:aan vertaa, kaukovaloviiksi on toiminnaltaan naksahtavampi, valokatkaisin samoin...
Nuo asiat muuten vaivasivat minuakin heti ensi kosketuksesta, eikä tunne ole helpottanut.

Mersun ohjauksen tuntoa ja palautusta on TM moittinut 60-luvulta asti, josta suivaantuneena Mersuun on sitten tehty tahmea ja huonosti palauttava ohjaus?

Katkaisijat eivät myöskään anna sellaista "ikuisen" tuntua käytössä, vaan senhän sitten aika sanelee. Vastahan nuo on 12 vuotta tuossa naksuneet. Valokatkaisija on kyllä ainakin kerran vaihdettukin
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Fenton kirjoitti:

Mersun ohjauksen tuntoa ja palautusta on TM moittinut 60-luvulta asti, josta suivaantuneena Mersuun on sitten tehty tahmea ja huonosti palauttava ohjaus?
TM:ssa nyt on oltu viimeiset 20 vuotta sen sortin hienop...aikkaisia että oksat pois. Kaikki paitsi ydinvoima ja 6 turvatyynyn autot ovat turhaa.

No, Mobilistin mukaan w111 220:n ohjauksessa tuntuu "kermamainen pehmeys".

Mokomaa parkkihallissa käännelleet voivat olla eri mieltä, itsehän uskon Moblarin kirjoittamaan 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3047
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

:lol: W111:tä en ole koskaan ajanut, mutta W115:n ohjauksessa en koskaan huomannut muuta kuin melkoisesti vastetta.
Oli siinä jonkunlainen tuntumakin, mutta varsinkin parkkihalliolosuhteissa ohjaus tuntui ihan oikein raskaalta 8) Onpa mulla kyllä kädetkin kuin vaivaistalon vesikelkan narun varjo puolikuun loisteessa.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Jarkko N kirjoitti:Saan hiljaisemman auton,
No jaa, mitä itse olen W211 ja W212 kyydissä ollut, niin kunnossa oleva W124 (sedan) pistää pahasti kampohin. Itseasiassa korkeaprofiilisemmalla kumilla varustettu W124 on todella hiljainen, kun rengasäänet on vaimeat, lähes olemattomat. Farmari onkin sitten selvästi äänekkäämpi.

Vähän ot:ksi menee mutta rengasäänet on nykyautoissa yksi pahiten häiritsevä tekijä. Minun entinen, vanha 1983 7-sarjan BMW 195/70 -sarjan renkaineen oli ällistyttävän hiljainen, kun rengasääniä ei käytännössä ollut. Veti vertoja jopa tuolle Möhkölle. :roll: Toki kovemmissa nopeuksissa tuuli alkoi jo viheltämään, kun ilmanvastuskerroinkin alkoi olla jo lähellä 0,5:tta. :lol:
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”