terva ruosteensuojana?

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
antti.k
Viestit: 14
Liittynyt: 06.3.2006 16:28
Paikkakunta: sievi

terva ruosteensuojana?

Viesti Kirjoittaja antti.k »

ostin tuossa tänään "papin" vanhan E200D:n ja katsoin sitten kotona helman muovien alle ja sieltä löytyi jonkin verran pintaruostetta, muttei yhtään varsinaisesti "pehmeää". kysymys kuuluukin nyt: pysäyttääkö terva todella ruosteen etenemisen? kun olen vanhoilta kylän miehiltä kuullut että kun autosta löytyy pintaruostetta jostain silmän varjosta, niin pitäisi rikkoa kukat, ja sivellä pari-kolme kerrosta tervaa siihen niin se pysäyttäisi ruosteen ja suojaa sitä uudelta ruosteelta. pitääkö oikeasti paikkansa? kovasti ainakin väittivät niin...
EX 190E -90 nyt 200D -95
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10737
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Varmaankin tuossa ruostesuojauksessa on tärkeää se, että aine mitä laitat "ruosteiselle" pellille tunkeutuu tuonne ruosteen sisään. Hyvä kuulla että helmat ei olleet ihan "puhki". Laitteleppa kuvia tulemaan jos purkuhommiin olet alkanut?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Kyllä minä hioisin kirkkaalle pellille,jos suinkin mahdollista ja terva tuota öhm..öö kyllä kai,mutta on kai niitä parempiakin ruosteensuoja aineita jo nykyään olemassa.. :wink:Edittiä. Niin kyllä tuli itekki ruiskuteltua raskaalle sarjalle tarkoitettua tervaa,tuossa syksyllä alustan ruostevikoja korjaillessani,ei sattunu muuta sillä kertaa talosta löytymään,pitää ens kesänä vetää kunnon massat alustaan. :wink:
Viimeksi muokannut daerok, 09.3.2006 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10737
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

OT: Jatkettakoon, että enoni öljysi vuosittain oman cedricin. Pellit pysyivät kuosissaan erittäin hyvin. Kuulemma vaan vähän sotki paikkoja jonkin aikaa käsittelyn jälkeen. Cedric lähti eläkkeelle 700tkm ajettuna.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

puoli OT: mitä mieltä olette Noverox tyylisistä ruosteenmuuntimista? hyundai on ollut otollinen kohde ko. mömmön testaukseen, siveltävää pintaa riittää. mutta varsinaisia tuloksia ei ole käsillä, koska auto on jäässä kuin kaivoämpäri.

ainakin oman logiikan mukaan: mömmö pysäyttää ruostumisen kemiallisella reaktiolla ja sen jälkeen jos sivelee alueen esim. tervalla, sinkkispraylla, vasaralakalla ja massalla, niin ruoste hyökkää jonkin helpomman kohteen kimppuun seuraavaksi :D
Datsuni on mun ratsuni.
antti.k
Viestit: 14
Liittynyt: 06.3.2006 16:28
Paikkakunta: sievi

ruoste...

Viesti Kirjoittaja antti.k »

niin parashan on tietenkin, jos putsaa puhtaalle pellille ja happomaalaa ja sitten massaa, mutta minun tapauksessa olisi nyt tarve ensiavulle, joka pysäyttää ruosteen etenemisen. Ja tuo noverox minuakin kiinnostaa. kesällä kyllä tarkoitus puhdistaa ruoste perusteellisemmin kun on luppoaikaa lomalla, mutta nyt alkuun ensiapua... olisikohan tuosta tervasta siihen?
EX 190E -90 nyt 200D -95
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10737
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

En minä ainakaan Antti näe mitään estettä tuolle tervaamiselle. Toisaalta jos vetelee irtoruosteet pois ja odottaa kesään. Tuskin muutaman kuukauden aikana mitään suurempaa muutosta tuossa helmassa tapahtuu?

Mietin vaan, miten tuon tervan saa pois siitä ruosteiselta pelliltä sitten kesällä?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
jösse
Tolokun mies
Viestit: 228
Liittynyt: 30.9.2005 14:06
Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse »

Vedä vaan tervalla. Sinne aikaisempaan voorumiin kirjoitinkin auton tervauksesta ja oma mielipiteeni on että kyllä se auttaa. Minulla oli satakaksnelonen vm -88, jonka ruiskutin tervan ja pellavaöljyn seoksella vuosittain. Valehtelematta ainakin paras hidaste, ellei jopa esto. :lol: Toissapäivänä näin entisen mersuni ja ruosteet ovat pysyneet kurissa. Auto on edelleenkin alkuperäismaalissa ja tosi hyvännäköinen.

Viime kesänä painoin Kinkäpin vm -85 alustan ja kotelot tervan ja rypsiöljyn seoksella. Hyvältä näyttää silläkin puolen.

Ensi kesänä on sitten kaksnollakakkosen vuoro. :ope:
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
Avatar
juha
Mersutohtori
Viestit: 173
Liittynyt: 01.10.2005 15:52
Paikkakunta: Universumin keskus

Viesti Kirjoittaja juha »

Kunnon hautatervaa ja vaseliiniä 50/50, tätä yleisrasvaa me on käytetty ja kyllä se ruosteen etenemistä merkittävästi hidastaa mutta ei tietenkään pysäytä. Pelkkä vaseliini ei pysy, pelkkä hautaterva on liian paksua mutta nuo kun lyö yhteen niin hyvä tulee!
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Avatar
jösse
Tolokun mies
Viestit: 228
Liittynyt: 30.9.2005 14:06
Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse »

Kun kehuin tuota pellavaöljyn ja tervan seosta, niin sehän perustuu siihen, että pellavaöljy tunkeutuu ruosteeseen ja terva sitoo sitä. Pellavaöljy (ja nyt kokemusten mukaan rypsiöljy) suojaa ruosteelta hyvin, koneetkin kun pesee ja ruiskuttaa pellava/rypsiöljyllä, niin ei varmasti ruskistu ruosteesta. Öljy pitää vain ruiskuttaa täysin kuivaan pintaan, kosteutta ei saa olla. Terva auttaa öljyn kiinnittymistä ja toki suojaa itsekin.
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
Santeri Alkio
Viestit: 2095
Liittynyt: 02.10.2005 21:20

Viesti Kirjoittaja Santeri Alkio »

Tyhmyyttäni kyselen, että miksi käyttää perisuomalaisia terva/pellavaöljy jne. aineita, kun kaupasta saa ruostesuojaamiseen tarkoitettuja aineitakin tyyliin Tectyl, Dinitrol ym. :oops:

Olen antanut itselleni ymmärtää, että esimerkiksi koteloiden suojaamiseen tarkoitettu "ohut" ruosteensuoja-aine jopa pysäyttää alkaneen lievän ruostumisen tunkeutumalla ruostuneeseen kohteeseen.

Miten asianlaita käytännössä lie...
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Haikara kirjoitti:Tyhmyyttäni kyselen, että miksi käyttää perisuomalaisia terva/pellavaöljy jne. aineita, kun kaupasta saa ruostesuojaamiseen tarkoitettuja aineitakin tyyliin Tectyl, Dinitrol ym. :oops:

Olen antanut itselleni ymmärtää, että esimerkiksi koteloiden suojaamiseen tarkoitettu "ohut" ruosteensuoja-aine jopa pysäyttää alkaneen lievän ruostumisen tunkeutumalla ruostuneeseen kohteeseen.

Miten asianlaita käytännössä lie...
No ihan samaa ihmettelen minäkin. :D Kyse saattaa olla taikauskon, nuukuuden ja "viina-sauna-terva" -reseptin autokäyttöön valjastamisesta, tai näitten yhdistelmästä. :lol:

Onhan se toki hienompaa kehua keittäneensä alustasuojan itse, ja kehua sitten Essolla että kaupan aineilla ei tee mitään. 8)

Nimim. Miksi kupla-volskini haisi saunan katolle 5 vuotta? :lol:
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Jos tykkää tervan tuoksusta,niin eekun tervaamaan.Mulla hais talli pari kuukautta etu iskarin ympäristön tervattuani paremman ruostesuojauksen puutteessa, :kake: Eepähän mittään ,hyvälle tuo luonnonmukanen vanahankansan löylyterva haes. :mrgreen:
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Joskus vanhaan hyvään Kekkosen aikaan sai Joensuusta ostaa keltaisessa purkissa Tervamaalia. Se oli aika lirua, mutta kun muutamaan kertaan veteli Corollan pellit sillä, niin ruostuminen loppui jopa naapurin rotteloista. Vieläköhän sitä saisi jostain, niin loppuisi väyrysistäkin ruostuminen :shock: :D
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

jusamb kirjoitti:Joskus vanhaan hyvään Kekkosen aikaan sai Joensuusta ostaa keltaisessa purkissa Tervamaalia. Se oli aika lirua, mutta kun muutamaan kertaan veteli Corollan pellit sillä, niin ruostuminen loppui jopa naapurin rotteloista. Vieläköhän sitä saisi jostain, niin loppuisi väyrysistäkin ruostuminen :shock: :D
Voipi olla että miekii elän vielä sitä kekkosen aikaa, mutta muistelen sitä näillä kulmin nähneeni... :roll:
Santeri Alkio
Viestit: 2095
Liittynyt: 02.10.2005 21:20

Viesti Kirjoittaja Santeri Alkio »

Jos ennen veneet käsiteltiin tervalla ja nykyisin tervataan autot, niin onko looginen kehäpäätelmä se, että kauppojen hyllyiltä ostettavat tektyylit mäskätään puuveneiden kylkiin vastavuoroisuuden nimissä ja jossain venesaitilla vinkataan, jotta laitappa ukko tätä veneenpohjaan, niin pysyy paatti pinnalla... :shock:

Nimimerkillä: ainoa kokemus paateista on ne jäätelöauton jäätelöveneet...
Avatar
jösse
Tolokun mies
Viestit: 228
Liittynyt: 30.9.2005 14:06
Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse »

HVM kirjoitti:
Haikara kirjoitti:Tyhmyyttäni kyselen, että miksi käyttää perisuomalaisia terva/pellavaöljy jne. aineita, kun kaupasta saa ruostesuojaamiseen tarkoitettuja aineitakin tyyliin Tectyl, Dinitrol ym. :oops:

Olen antanut itselleni ymmärtää, että esimerkiksi koteloiden suojaamiseen tarkoitettu "ohut" ruosteensuoja-aine jopa pysäyttää alkaneen lievän ruostumisen tunkeutumalla ruostuneeseen kohteeseen.

Miten asianlaita käytännössä lie...
No ihan samaa ihmettelen minäkin. :D Kyse saattaa olla taikauskon, nuukuuden ja "viina-sauna-terva" -reseptin autokäyttöön valjastamisesta, tai näitten yhdistelmästä. :lol:

Onhan se toki hienompaa kehua keittäneensä alustasuojan itse, ja kehua sitten Essolla että kaupan aineilla ei tee mitään. 8)

Nimim. Miksi kupla-volskini haisi saunan katolle 5 vuotta? :lol:
Ei kai kenelläkään ole kysymys siitä että oma aine olisi hienompaa kuin kaupan aine. :nocando:
Itse lähden siitä, että monenlaisia aineita olen kokeillut, sekä "kaupan" aineita, että omia. Syy miksi hehkutan tervan ja pellavaöljyn puolesta johtuu siitä, että omakohtaiset kokemukset ovat niistä parhaita. Kyllä tectyylit ym. aineet ovat ikävä kyllä kohta tunkeneet ruostetta läpi jos paikkoja ei ole saanut täysin puhtaaksi. :kele:

Parhaat tulokset olen saanut näillä omilla aineilla. Lisäksi ne ovat luonnontuotetta, joten niitä voi surutta ruiskuttaa kotelot täyteen, ei haittaa vaikka tiputtaisi ylimääräiset pihalle. :happy: :happy:

Tuo HVM vaan ässäsi meille, saadaan siihenkin oikein kunnon tuoksut, on sillä sitten mahtava ajella Karjalan laulumailla. Auto haisisi tervalle ja biopolttoaineesta leviäisi munkintuoksu tienvarsille... :mrgreen: :mrgreen:
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
antti.k
Viestit: 14
Liittynyt: 06.3.2006 16:28
Paikkakunta: sievi

terva...

Viesti Kirjoittaja antti.k »

niin kyllähän nuo tectylit sun muut takuullla hyviä on, mutta ne on kyllä tarkoitettu enemmän ruosteettomalle pinnalle. toki on niitäkin purkkeja jotka kertoo hidastavansa ruostetta, mutta en oikeen vakuttunut kun äitimuorin corollan niillä käsittelin. tuli nimittäin parin vuoden päästä kuitenki etusuojien vaihto.
ja mersun ex. omistajalle tiedoksi että minulla on kotona varsin tehokas hiekkapuhallin, jolla terva ja kaikki muutkin mömmöt saa takuulla kyytiä...

jos joku joskus meidän täällä sievin suunnalla tarvii tallia ruosteenestoon niin ottakaa yhteyttä, sillä minulla on hyvä talli ja laitteet. eikä muuta kuin mersuja TERVAAMAAN!
EX 190E -90 nyt 200D -95
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10737
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Uskaltaisko siellä sun tallissa käyttää kevväämmällä emännän nissania? Jääköhän siitä muuta kuin runkopalkit jäljelle :oops:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Re: terva ruosteensuojana?

Viesti Kirjoittaja Daimler »

antti.k kirjoitti:ostin tuossa tänään "papin" vanhan E200D:n

OT:mutta onnittelen hyvästä autosta;Papin tuntien autossa ei ollut tupakan natsoja eikä mäkkärin papereita penkeillä! :D
Avatar
juha
Mersutohtori
Viestit: 173
Liittynyt: 01.10.2005 15:52
Paikkakunta: Universumin keskus

Viesti Kirjoittaja juha »

terva vaseliiniin sotkettuna kelpaa myös kierteisiin estämään muttereiden jumiutumista, toimii jopa kuumissa paikoissa. Renkaanpulteissa ihan ehdoton. Terva tuoksuu hyvälle, voit pitää mömmön avonaisessa purkissa vuosikausia eikä se jämähdä kuten tectyylit mitkä saa hakata taltalla ylös jo kuukauden jälkeen siitä kun ekan kerran purkin korkkasit :)
Sotkeppas kätesi tervaan, se ei lähde nahkasta kun rälläkällä, tectyyli lähtee kun vähän raanan alla huljuttaa :) Eihän terva mitään ihmeainetta ole mutta kyllä se on yksi parhaista mitä voi lämiä suoraan kuivan ruostepaikan päälle eikä se lähde heti ensimmäisessä vesisateessa sieltä kiitämään takana ajavan tuulilasille :)

Off topic: lueskelin wis:n korikorjausohjeita ja tuli vastaan tieto jotta mersun pvc pohjainen alustamassa muodostaa jonkin verran suolahappoa kuumetessaan. Rälläköinti ja hitsailu olisi tehtävä hyvin puhdistetulla alueella jottei mätäne paikka kahta kauheammin ympäriltä :shock: Eipä ole tullut tommonen pieneen mieleen meikäläisellä...
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Pappi kirjoitti:Uskaltaisko siellä sun tallissa käyttää kevväämmällä emännän nissania? Jääköhän siitä muuta kuin runkopalkit jäljelle :oops:
Vieläkö siellä nissanissa on takapalkkia jälellä ?
Se nissani minkä tiilerin kanssa haitte meiltä niin siihen piti leipoa uuet palkitki :shock: :shock:

-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4391
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

juha kirjoitti:terva vaseliiniin sotkettuna kelpaa myös kierteisiin estämään muttereiden jumiutumista, toimii jopa kuumissa paikoissa.
Tuo pittääkin kokeilla,niitä kun on kaikenlaisia pakoputkenpaikkausaineita,mitkä ei pysy kuin hetken paikallaan.
Seuraavankerran kun alkaa putki vuotamaan,niin tervaa vuotokohtaan.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
antti.k
Viestit: 14
Liittynyt: 06.3.2006 16:28
Paikkakunta: sievi

RUOSTEHOMMIA

Viesti Kirjoittaja antti.k »

jätetäänkin tervauskokeilut toiseen kertaan, kun tuttu automaalari sievistä lupas tehä täyden helmojen ja pyöräkotelojen hiekkapuhalluksen+massauksen 150€:llä niin ei taida kannattaa ruveta pelleileen ite kun ei kumminkaan tuu yhtä hyvä...
EX 190E -90 nyt 200D -95
antti.k
Viestit: 14
Liittynyt: 06.3.2006 16:28
Paikkakunta: sievi

Viesti Kirjoittaja antti.k »

Pappi kirjoitti:Uskaltaisko siellä sun tallissa käyttää kevväämmällä emännän nissania? Jääköhän siitä muuta kuin runkopalkit jäljelle :oops:
ei muuta kuin tervetuloa, kyllä varmaan tallivuokrasta sopuun päästään...
ota yhteyttä kun hommaa suunnittelet... et sitten farkkua ostanutkaan...
EX 190E -90 nyt 200D -95
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10737
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Oli vähän siinä kinttaalla että mitä ostaa. Tuo sedan mallin 850 oli turvallinen valinta, tuttu auto entuudestaan. Huolelliselta omistajalta.

Olis mukava nähä ne helmat ex mersusta, missä kunnossa lienee :roll:
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”