terva ruosteensuojana?
terva ruosteensuojana?
ostin tuossa tänään "papin" vanhan E200D:n ja katsoin sitten kotona helman muovien alle ja sieltä löytyi jonkin verran pintaruostetta, muttei yhtään varsinaisesti "pehmeää". kysymys kuuluukin nyt: pysäyttääkö terva todella ruosteen etenemisen? kun olen vanhoilta kylän miehiltä kuullut että kun autosta löytyy pintaruostetta jostain silmän varjosta, niin pitäisi rikkoa kukat, ja sivellä pari-kolme kerrosta tervaa siihen niin se pysäyttäisi ruosteen ja suojaa sitä uudelta ruosteelta. pitääkö oikeasti paikkansa? kovasti ainakin väittivät niin...
EX 190E -90 nyt 200D -95
Kyllä minä hioisin kirkkaalle pellille,jos suinkin mahdollista ja terva tuota öhm..öö kyllä kai,mutta on kai niitä parempiakin ruosteensuoja aineita jo nykyään olemassa.. Edittiä. Niin kyllä tuli itekki ruiskuteltua raskaalle sarjalle tarkoitettua tervaa,tuossa syksyllä alustan ruostevikoja korjaillessani,ei sattunu muuta sillä kertaa talosta löytymään,pitää ens kesänä vetää kunnon massat alustaan.
Viimeksi muokannut daerok, 09.3.2006 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
puoli OT: mitä mieltä olette Noverox tyylisistä ruosteenmuuntimista? hyundai on ollut otollinen kohde ko. mömmön testaukseen, siveltävää pintaa riittää. mutta varsinaisia tuloksia ei ole käsillä, koska auto on jäässä kuin kaivoämpäri.
ainakin oman logiikan mukaan: mömmö pysäyttää ruostumisen kemiallisella reaktiolla ja sen jälkeen jos sivelee alueen esim. tervalla, sinkkispraylla, vasaralakalla ja massalla, niin ruoste hyökkää jonkin helpomman kohteen kimppuun seuraavaksi
ainakin oman logiikan mukaan: mömmö pysäyttää ruostumisen kemiallisella reaktiolla ja sen jälkeen jos sivelee alueen esim. tervalla, sinkkispraylla, vasaralakalla ja massalla, niin ruoste hyökkää jonkin helpomman kohteen kimppuun seuraavaksi
Datsuni on mun ratsuni.
ruoste...
niin parashan on tietenkin, jos putsaa puhtaalle pellille ja happomaalaa ja sitten massaa, mutta minun tapauksessa olisi nyt tarve ensiavulle, joka pysäyttää ruosteen etenemisen. Ja tuo noverox minuakin kiinnostaa. kesällä kyllä tarkoitus puhdistaa ruoste perusteellisemmin kun on luppoaikaa lomalla, mutta nyt alkuun ensiapua... olisikohan tuosta tervasta siihen?
EX 190E -90 nyt 200D -95
- jösse
- Tolokun mies
- Viestit: 228
- Liittynyt: 30.9.2005 14:06
- Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki
Vedä vaan tervalla. Sinne aikaisempaan voorumiin kirjoitinkin auton tervauksesta ja oma mielipiteeni on että kyllä se auttaa. Minulla oli satakaksnelonen vm -88, jonka ruiskutin tervan ja pellavaöljyn seoksella vuosittain. Valehtelematta ainakin paras hidaste, ellei jopa esto. Toissapäivänä näin entisen mersuni ja ruosteet ovat pysyneet kurissa. Auto on edelleenkin alkuperäismaalissa ja tosi hyvännäköinen.
Viime kesänä painoin Kinkäpin vm -85 alustan ja kotelot tervan ja rypsiöljyn seoksella. Hyvältä näyttää silläkin puolen.
Ensi kesänä on sitten kaksnollakakkosen vuoro.
Viime kesänä painoin Kinkäpin vm -85 alustan ja kotelot tervan ja rypsiöljyn seoksella. Hyvältä näyttää silläkin puolen.
Ensi kesänä on sitten kaksnollakakkosen vuoro.
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
Kunnon hautatervaa ja vaseliiniä 50/50, tätä yleisrasvaa me on käytetty ja kyllä se ruosteen etenemistä merkittävästi hidastaa mutta ei tietenkään pysäytä. Pelkkä vaseliini ei pysy, pelkkä hautaterva on liian paksua mutta nuo kun lyö yhteen niin hyvä tulee!
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Viime kesän moporeissu
- jösse
- Tolokun mies
- Viestit: 228
- Liittynyt: 30.9.2005 14:06
- Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki
Kun kehuin tuota pellavaöljyn ja tervan seosta, niin sehän perustuu siihen, että pellavaöljy tunkeutuu ruosteeseen ja terva sitoo sitä. Pellavaöljy (ja nyt kokemusten mukaan rypsiöljy) suojaa ruosteelta hyvin, koneetkin kun pesee ja ruiskuttaa pellava/rypsiöljyllä, niin ei varmasti ruskistu ruosteesta. Öljy pitää vain ruiskuttaa täysin kuivaan pintaan, kosteutta ei saa olla. Terva auttaa öljyn kiinnittymistä ja toki suojaa itsekin.
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
-
- Viestit: 2095
- Liittynyt: 02.10.2005 21:20
Tyhmyyttäni kyselen, että miksi käyttää perisuomalaisia terva/pellavaöljy jne. aineita, kun kaupasta saa ruostesuojaamiseen tarkoitettuja aineitakin tyyliin Tectyl, Dinitrol ym.
Olen antanut itselleni ymmärtää, että esimerkiksi koteloiden suojaamiseen tarkoitettu "ohut" ruosteensuoja-aine jopa pysäyttää alkaneen lievän ruostumisen tunkeutumalla ruostuneeseen kohteeseen.
Miten asianlaita käytännössä lie...
Olen antanut itselleni ymmärtää, että esimerkiksi koteloiden suojaamiseen tarkoitettu "ohut" ruosteensuoja-aine jopa pysäyttää alkaneen lievän ruostumisen tunkeutumalla ruostuneeseen kohteeseen.
Miten asianlaita käytännössä lie...
No ihan samaa ihmettelen minäkin. Kyse saattaa olla taikauskon, nuukuuden ja "viina-sauna-terva" -reseptin autokäyttöön valjastamisesta, tai näitten yhdistelmästä.Haikara kirjoitti:Tyhmyyttäni kyselen, että miksi käyttää perisuomalaisia terva/pellavaöljy jne. aineita, kun kaupasta saa ruostesuojaamiseen tarkoitettuja aineitakin tyyliin Tectyl, Dinitrol ym.
Olen antanut itselleni ymmärtää, että esimerkiksi koteloiden suojaamiseen tarkoitettu "ohut" ruosteensuoja-aine jopa pysäyttää alkaneen lievän ruostumisen tunkeutumalla ruostuneeseen kohteeseen.
Miten asianlaita käytännössä lie...
Onhan se toki hienompaa kehua keittäneensä alustasuojan itse, ja kehua sitten Essolla että kaupan aineilla ei tee mitään.
Nimim. Miksi kupla-volskini haisi saunan katolle 5 vuotta?
Voipi olla että miekii elän vielä sitä kekkosen aikaa, mutta muistelen sitä näillä kulmin nähneeni...jusamb kirjoitti:Joskus vanhaan hyvään Kekkosen aikaan sai Joensuusta ostaa keltaisessa purkissa Tervamaalia. Se oli aika lirua, mutta kun muutamaan kertaan veteli Corollan pellit sillä, niin ruostuminen loppui jopa naapurin rotteloista. Vieläköhän sitä saisi jostain, niin loppuisi väyrysistäkin ruostuminen
-
- Viestit: 2095
- Liittynyt: 02.10.2005 21:20
Jos ennen veneet käsiteltiin tervalla ja nykyisin tervataan autot, niin onko looginen kehäpäätelmä se, että kauppojen hyllyiltä ostettavat tektyylit mäskätään puuveneiden kylkiin vastavuoroisuuden nimissä ja jossain venesaitilla vinkataan, jotta laitappa ukko tätä veneenpohjaan, niin pysyy paatti pinnalla...
Nimimerkillä: ainoa kokemus paateista on ne jäätelöauton jäätelöveneet...
Nimimerkillä: ainoa kokemus paateista on ne jäätelöauton jäätelöveneet...
- jösse
- Tolokun mies
- Viestit: 228
- Liittynyt: 30.9.2005 14:06
- Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki
Ei kai kenelläkään ole kysymys siitä että oma aine olisi hienompaa kuin kaupan aine.HVM kirjoitti:No ihan samaa ihmettelen minäkin. Kyse saattaa olla taikauskon, nuukuuden ja "viina-sauna-terva" -reseptin autokäyttöön valjastamisesta, tai näitten yhdistelmästä.Haikara kirjoitti:Tyhmyyttäni kyselen, että miksi käyttää perisuomalaisia terva/pellavaöljy jne. aineita, kun kaupasta saa ruostesuojaamiseen tarkoitettuja aineitakin tyyliin Tectyl, Dinitrol ym.
Olen antanut itselleni ymmärtää, että esimerkiksi koteloiden suojaamiseen tarkoitettu "ohut" ruosteensuoja-aine jopa pysäyttää alkaneen lievän ruostumisen tunkeutumalla ruostuneeseen kohteeseen.
Miten asianlaita käytännössä lie...
Onhan se toki hienompaa kehua keittäneensä alustasuojan itse, ja kehua sitten Essolla että kaupan aineilla ei tee mitään.
Nimim. Miksi kupla-volskini haisi saunan katolle 5 vuotta?
Itse lähden siitä, että monenlaisia aineita olen kokeillut, sekä "kaupan" aineita, että omia. Syy miksi hehkutan tervan ja pellavaöljyn puolesta johtuu siitä, että omakohtaiset kokemukset ovat niistä parhaita. Kyllä tectyylit ym. aineet ovat ikävä kyllä kohta tunkeneet ruostetta läpi jos paikkoja ei ole saanut täysin puhtaaksi.
Parhaat tulokset olen saanut näillä omilla aineilla. Lisäksi ne ovat luonnontuotetta, joten niitä voi surutta ruiskuttaa kotelot täyteen, ei haittaa vaikka tiputtaisi ylimääräiset pihalle.
Tuo HVM vaan ässäsi meille, saadaan siihenkin oikein kunnon tuoksut, on sillä sitten mahtava ajella Karjalan laulumailla. Auto haisisi tervalle ja biopolttoaineesta leviäisi munkintuoksu tienvarsille...
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
terva...
niin kyllähän nuo tectylit sun muut takuullla hyviä on, mutta ne on kyllä tarkoitettu enemmän ruosteettomalle pinnalle. toki on niitäkin purkkeja jotka kertoo hidastavansa ruostetta, mutta en oikeen vakuttunut kun äitimuorin corollan niillä käsittelin. tuli nimittäin parin vuoden päästä kuitenki etusuojien vaihto.
ja mersun ex. omistajalle tiedoksi että minulla on kotona varsin tehokas hiekkapuhallin, jolla terva ja kaikki muutkin mömmöt saa takuulla kyytiä...
jos joku joskus meidän täällä sievin suunnalla tarvii tallia ruosteenestoon niin ottakaa yhteyttä, sillä minulla on hyvä talli ja laitteet. eikä muuta kuin mersuja TERVAAMAAN!
ja mersun ex. omistajalle tiedoksi että minulla on kotona varsin tehokas hiekkapuhallin, jolla terva ja kaikki muutkin mömmöt saa takuulla kyytiä...
jos joku joskus meidän täällä sievin suunnalla tarvii tallia ruosteenestoon niin ottakaa yhteyttä, sillä minulla on hyvä talli ja laitteet. eikä muuta kuin mersuja TERVAAMAAN!
EX 190E -90 nyt 200D -95
Re: terva ruosteensuojana?
antti.k kirjoitti:ostin tuossa tänään "papin" vanhan E200D:n
OT:mutta onnittelen hyvästä autosta;Papin tuntien autossa ei ollut tupakan natsoja eikä mäkkärin papereita penkeillä!
terva vaseliiniin sotkettuna kelpaa myös kierteisiin estämään muttereiden jumiutumista, toimii jopa kuumissa paikoissa. Renkaanpulteissa ihan ehdoton. Terva tuoksuu hyvälle, voit pitää mömmön avonaisessa purkissa vuosikausia eikä se jämähdä kuten tectyylit mitkä saa hakata taltalla ylös jo kuukauden jälkeen siitä kun ekan kerran purkin korkkasit
Sotkeppas kätesi tervaan, se ei lähde nahkasta kun rälläkällä, tectyyli lähtee kun vähän raanan alla huljuttaa Eihän terva mitään ihmeainetta ole mutta kyllä se on yksi parhaista mitä voi lämiä suoraan kuivan ruostepaikan päälle eikä se lähde heti ensimmäisessä vesisateessa sieltä kiitämään takana ajavan tuulilasille
Off topic: lueskelin wis:n korikorjausohjeita ja tuli vastaan tieto jotta mersun pvc pohjainen alustamassa muodostaa jonkin verran suolahappoa kuumetessaan. Rälläköinti ja hitsailu olisi tehtävä hyvin puhdistetulla alueella jottei mätäne paikka kahta kauheammin ympäriltä Eipä ole tullut tommonen pieneen mieleen meikäläisellä...
Sotkeppas kätesi tervaan, se ei lähde nahkasta kun rälläkällä, tectyyli lähtee kun vähän raanan alla huljuttaa Eihän terva mitään ihmeainetta ole mutta kyllä se on yksi parhaista mitä voi lämiä suoraan kuivan ruostepaikan päälle eikä se lähde heti ensimmäisessä vesisateessa sieltä kiitämään takana ajavan tuulilasille
Off topic: lueskelin wis:n korikorjausohjeita ja tuli vastaan tieto jotta mersun pvc pohjainen alustamassa muodostaa jonkin verran suolahappoa kuumetessaan. Rälläköinti ja hitsailu olisi tehtävä hyvin puhdistetulla alueella jottei mätäne paikka kahta kauheammin ympäriltä Eipä ole tullut tommonen pieneen mieleen meikäläisellä...
-Ne menee kel on vehkeet-
Viime kesän moporeissu
Viime kesän moporeissu
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Vieläkö siellä nissanissa on takapalkkia jälellä ?Pappi kirjoitti:Uskaltaisko siellä sun tallissa käyttää kevväämmällä emännän nissania? Jääköhän siitä muuta kuin runkopalkit jäljelle
Se nissani minkä tiilerin kanssa haitte meiltä niin siihen piti leipoa uuet palkitki
-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Tuo pittääkin kokeilla,niitä kun on kaikenlaisia pakoputkenpaikkausaineita,mitkä ei pysy kuin hetken paikallaan.juha kirjoitti:terva vaseliiniin sotkettuna kelpaa myös kierteisiin estämään muttereiden jumiutumista, toimii jopa kuumissa paikoissa.
Seuraavankerran kun alkaa putki vuotamaan,niin tervaa vuotokohtaan.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
RUOSTEHOMMIA
jätetäänkin tervauskokeilut toiseen kertaan, kun tuttu automaalari sievistä lupas tehä täyden helmojen ja pyöräkotelojen hiekkapuhalluksen+massauksen 150€:llä niin ei taida kannattaa ruveta pelleileen ite kun ei kumminkaan tuu yhtä hyvä...
EX 190E -90 nyt 200D -95
ei muuta kuin tervetuloa, kyllä varmaan tallivuokrasta sopuun päästään...Pappi kirjoitti:Uskaltaisko siellä sun tallissa käyttää kevväämmällä emännän nissania? Jääköhän siitä muuta kuin runkopalkit jäljelle
ota yhteyttä kun hommaa suunnittelet... et sitten farkkua ostanutkaan...
EX 190E -90 nyt 200D -95