W124 vetely ja puoltaminen

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Mitään isompaa vikaa ei ole löytynyt. Seisontajarru laahaa toisella puolella, joten menee vaijeri uusiksi.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

AriK123 kirjoitti:En tiedä tarkemmin jousista, koska en ole mitannut.
Pystytkö mittaamaan jossain vaiheessa niiden jousten vahvuudet? Joo, olen jo kahdesti aiemminkin pyytänyt niitä mittaamaan :wink: , mutta kun minua kiinnostaa, että onko siellä edessä tai takana väärät jouset (liian vahvoja erityisesti epäilen).
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

kardaani kirjoitti:Pystytkö mittaamaan jossain vaiheessa niiden jousten vahvuudet? Joo, olen jo kahdesti aiemminkin pyytänyt niitä mittaamaan :wink: , mutta kun minua kiinnostaa, että onko siellä edessä tai takana väärät jouset (liian vahvoja erityisesti epäilen).
No yritän muistaa jossain vaiheessa, kun tulee tilaisuus. :wink:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Tässä on ollut uutena vahvistetut jouset. Liekö sitten vieläkin vähän järeämmät vieterit.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Jouset ovat edessä ja takana 14,4 mm paksua tavaraa.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Duoda....onkos sulla vaihettu se/ne säätötangot???? jos on ni onko kulmat säädetty????

Jollei oo kumpaistakaan tehty ni saattais se vetely ja kiemurtelu johtua sitte siitä...siis niistä säätötankojen pallonivelen väljyydestä.

Tuolla rassaus miitissä tuli esille pikkisen vahingossa se väljyys toisella puolen narina helojen vaihdon jälkeen, sen väljän tangon ku vaihto uudempaan jossa ei oo välystä ni on mersu täysin erilainen ja hyvä ajettava, siihe loppu se kiemurtelu, urissa ja tuulessa hakeminen ja ihmeelliset puoltamiset, nytte ei puolla eikä vetele mihinkään suuntaan, vaimoki totes eilissä iltana jotta nytte sillä saa sakot ku uskaltaa mennä huoleti eikä tarttye peljätä niitä sivu heittoja.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

pupetti kirjoitti:Duoda....onkos sulla vaihettu se/ne säätötangot???? jos on ni onko kulmat säädetty????

Jollei oo kumpaistakaan tehty ni saattais se vetely ja kiemurtelu johtua sitte siitä...siis niistä säätötankojen pallonivelen väljyydestä.
On vaihdettu säätötangot ja kulmatkin on säädetty. Seuraavaksi vaihtuu poikittaiset kaarevat tukivarret.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Kato jotta tulevat oikiappäin..sillee että se kaari on alaspäin...mulla olivasemmalla puolen oikianpuolenen kaari ja otti kallistuksenvakaajan tankoon kiinni, se ku käännettiin ni rengaski muutti asentoaan ja on nykyään jo palion pystymmässä.

Entäs mitä oot etupäähän vaihtanu :?: :?:

Mulla on apusimpukka aikas väljä ja varmaan toinen alapallo, pikkisen huomaa ohjauksessa jotta joutuu "hakemaan" mutta huomattavasti parempi nytte ku ennen osien vaihtoa.

Mulla kanssa haki ja heilu vallan perkuleesti mutta ku vaihto osia ni parani, lisää ku vaihtaa ni taas paranee ajo ominaisuudet.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

No laitetaan vielä kertauksena. :)
AriK123 kirjoitti:Eteen on jo vaihdettu alapallot, alatukivarsien puslat, ohjausiskari, vasen raidetanko, vasemman etupyörän laakerit, vakaajan kumit, jouset, iskarit, iskarien yläpäät ja apusimpukan korjaussarja.
Simpukkaa on nyt löysytetty n. 1,5 kierrosta. Oli liian tiukalla.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Tarkennetaan vielä oireita siten, että auto puoltaa tien kallistusten mukaan joko oikealle tai vasemmalle.

Viime aikoina olen ollut huomaavina pienen värinän ajossa. No, pitää kokeilla keväämmällä kesäkumeilla, miten kulkee. :roll:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Mulla tekee sitä samaa, vetää välillä oikialle kunnolla jos tie kallistuu oikialle, syyksi epäilen apusimpukan väljyyttä tai renkaita, ku ajelee 85-90 ni alkaa sellanen pien tärinä ku ajelis nupukivien päällä, noo ku renkaat sitte pikkasen lämpes ja pakkanen väheni ni melkolailla hävis se tärinäki.

Saattaaha se tulla muualtaki, mutta epäilen kyllä niitä renkaita, mutta seurataan tilannetta.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Minulla on ollut useampia eri vanne/rengassarjoja alla, eikä niillä ole ollut huomattavaa eroa ajettavuuteen. Nyt alla olevilla alkuperäisillä vanteilla luulisi olevan parhaimmillaan, mutta eipä ole tuntuvaa eroa muihin. Apusimpukan uusinta ei vaikuttanut minulla. Jossain on pakko olla vikaa, kun vaan joku löytäisi sen paikan. Uria pitkin mennään kesät talvet. Simpukassa voi olla vikaa. Ohjaus on tässä aika raskaan oloinen, ainakin jos vertaa joihinkin 124-korisiin, joilla olen ajanut. :roll:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Olekko ohjausvaimenninta tutkaillut?
Edit: jaa olihan se tuolla kun vähän ylempää vilkas :oops:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Ohjausvaimentimen vaihdoin pari vuotta sitten. En ole tarkistanut sen kuntoa lähiaikoina. Pitää vilkaista sitäkin.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Takakelekan etuhelojen vaiholla rauhottu oma rassi. Samalla tosin vaihoin eteen alanuppinivelen ja rattaan laakerit, mutta takaa se huirahtelu tuli.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Viime vuonna tuli uudet takakelkan etukumit. Luulisi, että vaihdolla olisi ollut jotain vaikutusta, kun toinen oli ihan loppu. Eipä vaan vaikuttanut. Takakumeja ei kuulemma ole näihin yleensä vaihdettu. :?:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Minullekin (W202) on parin vuoden sisään laitettu eteen ohjausiskari, apusimpukka, etuiskarit ja raidetangon päät ja taakse laitettu kelkan etukumit ja aurauksen säätötangot + suuntaus.

Noilla laitoilla auto on rauhoittunut ajoltaan muuten mutta tuuli tekee tosi levottomaksi ja edelleen puoltaa tien kallistuksen mukaan vahvasti. Neljällä eri rengassatsilla on ollut samat oireet.
Taitaa olla ominaisuuksia näissä :cry:
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Eri yksilöissä on järkyttäviä eroja. :!: Löytyy niitä hyviä 124- ja 202-korisiakin.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Moska
Viestit: 411
Liittynyt: 03.2.2008 23:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Moska »

minä vaihdoin omaan takakelkan takahelat ja niillä ainakin oli selvä vaikutus. Vanhat oli painunut noin 3mm ja niissä oli hiukan murtumaa. Samalla kyllä vaihtui pyöränlaakeri mutta en usko eron johtuvan siitä
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Itsekin olen epäillyt vikaa takakelkan suunnalla. Suunta muuttuu koko ajan ajaessa. :roll:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

miltäs se iskarin yläpään kumi näyttää, onko paljon murtumia :roll: ja sitten etualavarsien kumit, mites ne :wink:
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

touhottaja kirjoitti:miltäs se iskarin yläpään kumi näyttää, onko paljon murtumia :roll: ja sitten etualavarsien kumit, mites ne :wink:
Ne on vaihdettu. Katso edelliset viestit. :wink:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Enpä tiedä, mitä tälle tekisi. Välyksiä ei löydy mistään, mutta tiellä menee minne sattuu.

Pyöränkulmat voisi yrittää säädättää taas kerran. Pitääkö tuo korkea jousitus huomioida jotenkin säädöissä? :roll:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä siellä jossain on väljää, suuntausraportin mukaisilla arvoille ei voi olla toivottoman huono ajaa.
Ellei sitten jousitus ole ylikorkea, sillähän nämä saa kyllä pilattua.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

AriK123 kirjoitti:
kardaani kirjoitti:Pystytkö mittaamaan jossain vaiheessa niiden jousten vahvuudet? Joo, olen jo kahdesti aiemminkin pyytänyt niitä mittaamaan :wink: , mutta kun minua kiinnostaa, että onko siellä edessä tai takana väärät jouset (liian vahvoja erityisesti epäilen).
No yritän muistaa jossain vaiheessa, kun tulee tilaisuus. :wink:
Jouset ovat edessä ja takana 14,4 mm paksua tavaraa.
Pystyisikö joku kertomaan onko tuossa liian vahvat jouset. Mielestäni olen nimittäin ajanut sellaisella W124:sella, jossa oli liian vahvat jouset ja ajo oli sellaista jatkuvaa etsimistä. En tiedä mistä se johtuu tarkemmin,mutta tiessä se ei vahvoilla jousilla istu. Mutta jos joku voisi kertoa nuo W124:sen moottorikohtaiset etu-ja takajousien vakiovahvuudet-olisiko linkkiä jossain. Minulla nimittäin työn alla W124, joka käyttäytyy topicin aloittajan kuvaaman auton mukaisesti ja jousitus näyttää tosi korkealta. Ajo ei ole luontevaa.
Avatar
Juse
Viestit: 133
Liittynyt: 18.10.2010 11:55
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Juse »

Onko auraus kulmat säädätetty aina samassa paikassa?
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Onhan se aika korkea, mutta missä sitten menee raja? Nyt on lokasuojankaaresta pyörän keskiöön edessä n. 390 mm ja takana 400 mm. Jos saisi muilta mittoja vakiojousilla, niin voisi vertailla.

Jousista ei löydy tähän hätään paljon tietoa, mutta esim. Merteilin sivulla tarjotaan 14,3 mm vahvuista etujousta ja 14,1 mm takajousta, joka on jo vahvistettu versio.

Kulmat on säädetty kahdessa eri paikassa. Nuo edellä näkyneet arvot ovat samasta paikasta ja välillä joutui säädättämään myös muualla. Eli yhteensä on säädetty kolmesti.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jousten paksuuteen ei kannata kiinnittää huomiota, jousituksen korkeuteen kyllä.
Laitas sivukuva autosta ihmeteltäväksi, miten korkealta näyttää ?
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

dealer kirjoitti:Jousten paksuuteen ei kannata kiinnittää huomiota, jousituksen korkeuteen kyllä.
Laitas sivukuva autosta ihmeteltäväksi, miten korkealta näyttää ?
Jos puhutaan vakiopituisista jousista, niin eikö tuolla jousen vahvuudella ole selvä yhteys auton korkeuteen. Voi olla, että en ymmärtänyt mitä tarkoitat, ehkä sitä, että joissain autoissa voi olla paksut jouset, mutta jouset on pituudeltaan lyhyemmät, joten auto on silti matalalla-joten jousien paksuus ei kerro auton jousituksen korkeutta. No joka tapauksessa voisin minäkin laittaa kuvaa tänne W124:sesta, jossa jousitus vaikuttaa liian korkealta.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos puhutaan vakiopituisista jousista, niin eikö tuolla jousen vahvuudella ole selvä yhteys auton korkeuteen. Voi olla, että en ymmärtänyt mitä tarkoitat, ehkä sitä, että joissain autoissa voi olla paksut jouset, mutta jouset on pituudeltaan lyhyemmät,
Juu.
Luulisin etteivät kaikki vakiojouset ole samanmittaisia / samanpaksuisia vaikka auton korkeus jää yhtäläiseksi.
Ajo-ominaisuuksiin ei jousen paksuus myöskään vaikuta sillä tavalla kuin korkeuden muutokset.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”