M104 Saastepumput ja remmit etc.

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Juhanit
Viestit: 1411
Liittynyt: 27.4.2008 7:47

M104 Saastepumput ja remmit etc.

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Autoa ei pitäisi myydä/antaa sukulaisille. Korjausvastuu ei näköjään siirry omistajuuden yhteydessä edes vuosien päästä...

300-24 TE -91:ssä on nyt se surullisenkuuluisia ilmapumppu porsinut vapaakytkimen laakerit ja pumppu pitäs joko poistaa tai laakerointi korjata.

1) Jos pumpun ottaa pois niin mikä on tämän jälkeen se oikea hihnakoko joka hihnakaupan tiskillä sanotaan?

2) Jos tuon pumpun kytkimen laakeroinnin vielä korjaisi, niin osaako joku lonkalta kertoa varaosien saatavuudesta, työn laajuudesta ja järkevyydestä?

Pumppu ei ole ollut käytössä vuosiin ruman äänensä vuoksi, mutta periaatteessa tekisi mieli edelleen pitää auto orkkiskunnossa kun se sitä on vieläkin, iästään huolimatta...
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

korjaus ei ole mielekästä. kyselin osien hintaa niin suurinosa vastasi "ei voi korjata, osta uus."
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Juhanit
Viestit: 1411
Liittynyt: 27.4.2008 7:47

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Sergey kirjoitti:korjaus ei ole mielekästä. kyselin osien hintaa niin suurinosa vastasi "ei voi korjata, osta uus."
Eli heitit pumpun pois ja laitoit lyhemmän hihnan? Mikä on oikea hihnan pituus ilman pumppua? Se pakosarjan välistä tuleva metallinen putki on vissiin se putki josta sitä maailmaa pelastavaa puhdasta ilmaa tulee sinne saastetta laimentamaan? Se kai pitää tulpata?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

M103:ssa ei ole pumppua mutta hihnapituus ei vissiin aivan täsmää, sillä laturi ja yläpuolinen vapaarulla on eri kohdassa. Jos löytää edukkaasti M103:n viskopukin ja laturipukin, niin niillä kasaten saa M103 tiedoilla hihnan, jos ei jaksa haarukoida oikeaa hihnapituutta. Silleen mulla on 320 koneessa. Yksi viskopukin pultinreikä ei osu kohdalleen mutta mitä pienistä. Samalla kiskoin kaikki muutkin putket ja venttiilit mäkeen ja tulppasin kannesta reiän. Jos vähänpäästävästä ottaa vain pumpun pois, niin joku voi kaipailla sen perään. M103:n romuilla ei huomaa että mitään pumppuja olisi koskaan ollutkaan.

Tämmönen tosin löyty jos haluaa kokeilla:

http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... r-5-a.html

Eli 6PK2415 :arrow: 6PK2145.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mun autossa ko. pumppu toimii viel. Eli se oli vain alustava kysely. Edesmenneellä mese.fi foorumilla oli hihnaselvittelytkin :S mihkää en tallettanu ni ny ei o enä talles mitat.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Juhanit
Viestit: 1411
Liittynyt: 27.4.2008 7:47

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Olikos se niin että Roisto poisti pumpun 320:stään ja laittoi lyhemmän hihnan? Onkohan 320:ssä ja 300-24:ssä sama hihna? Koitin könytä asiaa mekasta vaan ei ollut sinne tallentunut tästä asiaa.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

muistaakseni on sama hihna. Tulla jenkkilän sivuil sanovat että pumpulla on 95 tuumanen hihna ja sen ku poistaa, pittää laittaa 83 tuumanen.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Ja mie pölijä ostin uuven pumpun..... :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

palio makso?!
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

meikä kirjoitti:Eli 6PK2415 Arrow 6PK2145.
Ei tämä voi kyllä pitää paikkaansa. :? Eikö tuo oo 6 uranen, PK moduuli ja luku perässä pituus milleinä? Ei se ny sentään 270mm lyhkäsempi ole, jompikumpi luku p*rsiillään. Mitähän pituus on pumpun kanssa oikeasti?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Miksei voi ottaa pumppua pois ja mitata hihnan pituutta? :lol:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Jos siinä on vain se hihnapyörän laakeri paskana niin sen voipi vaihtaa. Mulla on se Eldon vanha pumppu jemmassa ja se on muuten kunnossa paitsi se hihnapyörän vapaalaakeri on rikki. Jenkkilästä saisi laakeria jollain parilla kympillä mutta postikuluja tulee saman verran. Kiinnostaako alkaa kimppaan? Itsellä vähän kiinnostaisi korjata se pirulainen ja pistää taas pyörimään. :twisted:

Voin katsoa sulle sen hihnan koon, kun kerkiän. Se oli joku oudon kokoinen, oliko se 2138 tjsp. Puolen kymmentä hihnaa piti kokeilla, että löytyi.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sergey kirjoitti:muistaakseni on sama hihna. Tulla jenkkilän sivuil sanovat että pumpulla on 95 tuumanen hihna ja sen ku poistaa, pittää laittaa 83 tuumanen.
Mistä lähtien mersussa on joku osa renkaita ja vanteita lukuunottamatta tuumamitoilla? :shock: :lol:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mm. perän laakerit on tuumamitoilla ainakin omassa kotterossa. Myös osa tuon saastepumpun laakereista on tuumamitoilla.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Sergey kirjoitti:palio makso?!
1400e + työt
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Eldorado kirjoitti:
Sergey kirjoitti:palio makso?!
1400e + työt
tolla systeemillä saa mersuilunkin kalliiiks :lol: osa millä ei tehe mittäää...
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

:tähän_semmonen_pyörtymistä_kuvaava_hymiö:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Juu, mie en vaan silloin tiennyt ettei sitä tarvita. Korjaamo sanoi että se liittyy näihin päästöjuttuihin ja luulin että ilman sitä auto ei mene päästötesteistä läpi. Kukaan ei sitten sanonut minulle että heitä se pumppu kuikkaan ja vaihdata lyhyempi hihna. En vaikuttanut tuolloin vielä näillä foorumeilla että olisi voinut kysyä.

Mutta mitäs nuista menneistä, menihän siihen 24-tappisen eriasteisiin ylläpitotoimiin reippaat viitisen tonnia mutta se on historiaa jo.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Eldorado kirjoitti:Juu, mie en vaan silloin tiennyt ettei sitä tarvita. Korjaamo sanoi että se liittyy näihin päästöjuttuihin ja luulin että ilman sitä auto ei mene päästötesteistä läpi. Kukaan ei sitten sanonut minulle että heitä se pumppu kuikkaan ja vaihdata lyhyempi hihna. En vaikuttanut tuolloin vielä näillä foorumeilla että olisi voinut kysyä.

Mutta mitäs nuista menneistä, menihän siihen 24-tappisen eriasteisiin ylläpitotoimiin reippaat viitisen tonnia mutta se on historiaa jo.
jaa mie luulin että ihan orkkis hengessä laitatit pumpun vaikkei sitä niiin tarviska. sillä rahalla ois saanu jo pysyyn öljyt omilla osastoillaan :wink:
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

laineracing kirjoitti:
Eldorado kirjoitti:Juu, mie en vaan silloin tiennyt ettei sitä tarvita. Korjaamo sanoi että se liittyy näihin päästöjuttuihin ja luulin että ilman sitä auto ei mene päästötesteistä läpi. Kukaan ei sitten sanonut minulle että heitä se pumppu kuikkaan ja vaihdata lyhyempi hihna. En vaikuttanut tuolloin vielä näillä foorumeilla että olisi voinut kysyä.

Mutta mitäs nuista menneistä, menihän siihen 24-tappisen eriasteisiin ylläpitotoimiin reippaat viitisen tonnia mutta se on historiaa jo.
jaa mie luulin että ihan orkkis hengessä laitatit pumpun vaikkei sitä niiin tarviska. sillä rahalla ois saanu jo pysyyn öljyt omilla osastoillaan :wink:
No ei sentään minunkaan pussihousumeininki veny ihan noin pitkälle. :lol: Kyllähän se hieman söi miestä kun jälkeenpäin kuulin ettei sitä pumppua olis tarvinnut vaihtaa. Mutta kuten sanoin, turha sitä enää on murehtia...
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Sillonku multa meni Matikista tuo smogair-pumppu ni kahtelin jotta vehosta ois saanu tuota korjaussarjaa. Hinta oli kyllä aika suolanen, oisko ollu 200-300 €.
Parempi vaihtoehto löyty sitte Aki P:ltä (käytetty pumppu) edullisempaan hintaan 8)

Taisin siitä tehä jonkun topikinki, mutta en sitä löytäny nyt :nocando:

EDIT: Löyty:

viewtopic.php?p=172651#172651
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Juhanit
Viestit: 1411
Liittynyt: 27.4.2008 7:47

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Roisto kirjoitti:Moro,

Jos siinä on vain se hihnapyörän laakeri paskana niin sen voipi vaihtaa. Mulla on se Eldon vanha pumppu jemmassa ja se on muuten kunnossa paitsi se hihnapyörän vapaalaakeri on rikki. Jenkkilästä saisi laakeria jollain parilla kympillä mutta postikuluja tulee saman verran. Kiinnostaako alkaa kimppaan? Itsellä vähän kiinnostaisi korjata se pirulainen ja pistää taas pyörimään. :twisted:

Voin katsoa sulle sen hihnan koon, kun kerkiän. Se oli joku oudon kokoinen, oliko se 2138 tjsp. Puolen kymmentä hihnaa piti kokeilla, että löytyi.

t.
Risto
Tämmönen kimppa kuulostas hyvälle. Orkkishenkeen kuuluu pumppu. Voishan se yhden remmin verran olla ilman pumppuakin ja sillä aikaa sen laakeroinnin vois laitella kuntoon.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Laitetaanpa tännekin... Paikoillaan näytti olevan 2355. Kaapissa oli testailun jäljiltä myös 2384 mutta se oli liian pitkä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
baadsvik
Viestit: 9
Liittynyt: 21.2.2011 10:55

Viesti Kirjoittaja baadsvik »

Mistä tietää, että pumppu on rikki?

Kuuluuko sen ehjänä pitää pörisevää ääntä hetken aikaa kylmäkäynnistyksen jälkeen (ääni loppuu hetken päästä kuin leikattuna)? Vai tarkoittaako pörinä, että on jo (menossa) rikki?

Nimim. autoa ostava
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Kyllähän se jonkin verran pörisee, kun siellä on kuitenkin pari melaa veuhtomassa ja pumppaamassa ilmaa pakosarjaan.

Kuva

Eikä se tosiaan pitkään pörise. Jos lämpimästä tallista lähtee, niin tallin ovia sulkiessa saattaa jo sammua. Enpä muista, miten pitkään se pörisi, jos pakkasesta tirskautti tulille.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
baadsvik
Viestit: 9
Liittynyt: 21.2.2011 10:55

Viesti Kirjoittaja baadsvik »

Just noin, tallin ovia ei olisi kerinnyt sulkea ennen pörinän loppumista. Ääneen ei voinut olla kiinnittämättä huomiota, vaikka määrätietoisen oloiselta se kuulostikin.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7155
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tamgears:lta saa ainakin ilmastoinnin kompuroihin noita laakereita. Samanlaisia kai ne on noissa ilmapumpuissakin.

Itsekkin pitäis vaihtaa ko. laakeri ässän ilmapumppuun.
Tai sitten jättää koko pumppu pois.
Avatar
Jsus4
Viestit: 331
Liittynyt: 21.4.2007 14:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Jsus4 »

Ahaa! :idea: Tästäkö se outo melko kova ääni tulee, kun auton käynnistää kylmänä? Pitää vähän aikaa ei nyt pörinääkään, mutta jotain ihme ääntä kuitenkin. Loppuu melko nopeasti, vaikka olisi pakkastakin...

Onko se siis vain maailman pelastuksen ääni?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”