Pappi kirjoitti:Kyllähän se S80 olisi aika mukava, mutta harrastukset "vaatii" farkun.
Eikä tuota vaihtoa kannata muutenkaan mennä tekemään ihan kevytmielisesti, vaikka S80 ON mukava. Pehmeämpi, hiljaisempi, tasapainoisempi. Tosin suuntavakavuuden ja ohjaustuntuman kustannuksella.
Mutta S80 pudottaa arvoaan nopeammin kuin V70. Tämähän voi tosin käytetyn ostajalle olla myös etu?
S80 tavaratila ei tosiaan ole takavetoVolvojen tasolla. 740 tai 940 nielaisevat ainakin meidän perheen tavarat, S80 tarvii koko sakin mökkimatkalle (4) suksilaatikon.
Pattikylki-S80 on myös teknisesti uudempaa generaatiota kuin suorakylki-V70. Tämä ilmenee kotitallissa huoltajalle siten, että jumittuvan lampunpesurin korjaamista varten ei ajovalon irrotus riitä, vaan pitää poistaa koko puskuri. Parkkitutkan anturin vaihtoa varten taas puskuri pois. V70 kilpivalon kannan hajotessa tarjotaan koko kahvaa, ei sentään koko luukkua varaosaksi. S80 on sikäli "kehittyneempi" että samassa köntissä on myös sähkölukon mikrokytkin ja 2 euron kytkimen kilahtaessa pääsee sitten maalaamaan parin sadan euron hintaista mikrokytkimen, kilpivalot ja kahvan sisältämää kompleksia. Moottorin ylätuen puslaa ei enää vaihdeta ruuvipenkissä putkenpätkillä prässäten, vaan varaosana on koko kannake, noin nelinkertaiseen hintaan puslaan nähden.
Älä käsitä väärin, uutena taloon tullut vaimon S80 facelift on ollut huolellisimmin kokoon ruuvattu auto mitä meillä on nähty. Erityismaininta siitä, että koko alusta kesti tehtaan paketissa 140.000 km ennen ensimmäisten alatukivarren puslien vaihtoa.
Mutta sitten kun kilometrien myötä osien vaihto alkaa, paljastuu että S80 rakenne on optimoitu aiempia Volvoja enemmän tehtaan logistiikan ja kokoonpanon kannalta, kotikorjaajan tappioksi.
Eli mukavalla kyydillä ja aiempia malleja paremmalla kaarretasapainolla on hintansa.
Alun perin meidän auto ostettiin koska oma laskettiin työajojen vuoksi hieman edullisemmaksi kuin liisari. Sama auto menee nyt laskennallisesti jo kolmannen liisarin ajokautta, eikä vaihtoa ole näkyvissä. Kamala hinnanpudotus on kärsitty jo, nyt nautitaan meidän varusteilla ja väreillä uutena valitun huolellisesti hoidetun ja naispuolisen Volvo-harrastajan ajamasta käytetystä, joka ei häpeä ikäisiään yhtään. (MUOK: ei myöskään kuski
)
Mersu on kummitellut meillä lähellä ostoslistan kärkeä pitkään. Jo 740 GLE:n tilalle olisi tehnyt mieli W124 vaikka perus-200E koneella, mutta massi ei yltänyt hyppäämälläkään, kun jo tuo Volvo oli vähän suunniteltua kalliimpi malli. Tenavatähden olisi saanut samaan hintaan, mutta se ei taas tiloiltaan olisi meillä toiminut.
S80 ostettaessa oli kaupassa juuri ihan uusi W211, mutta vanhan verotuksen aikaan jo perus-200CDI olisi jäänyt noin 17.000 euroa S80 kalliimmaksi. Nyt kulutuksella korjatun verotuksen aikana ero E:n ja S80:n välillä on kutistunut alle 7 tonnin ja samalla S80 takapenkki on kutistunut minulle liian matalaksi.