Pappi kirjoitti:Valoissa ei ole merkittynä REF lukemaa, joten selitellään sitten kun sellainen tilanne tulee

Kolmea valoa ei mikään pelasta Suomessa sallituksi, koska täällä saadaan lakiin samaa sukupuolta olevien avioliitotkin ennen kuin jotain niin pervoa kuin pariton määrä kaukovaloja
Tuo ihmisjärjelle käsittämätön vaatimus jäi vielä referenssilukurajan kasvattamisen jälkeenkin. Kahdelle liikenneministerille ehdin siitä jo kirjelmöidä tasaiseen tahtiin selittäen miksi hehkulankapolttimoin toteutettujen ajovalojen referenssiluvun mittausdirektiivi nelivaloille on kirjoitettu väärin. (no siksi, että kaukovalojen valotehoa kuvaava ref. luku mitataan nelivalojärjestelmästä lähi- ja kaukovalot palaen valokuvion keskeltä lähivalon kanssa yhdessä tuotetusta valomaksimista. Tuo vetää halogeeninelivalot ihan eri kastiin halogeeniparivalojen kanssa ja xenonit moninkertaisen valovoimansa kanssa menevät kokonaan "filament bulb" direktiivin ohi, kun hehkulankaa ei ole)
VRCF:ssa juuri siteerasinkin useampaan kertaan toistunutta vaimon S80 katsastusta:
Inssi: "sulla on liikaa valoja!"
Minä: "ei, vaan liian vähän"
Inssi: "???"
Minä: "Jos asennan vaihtokytkimen taakse S80 pienten kaukovalojen tilalle toisen parin isoja Bosch Touring 190 kaukovaloja, niin onkohan valoa enemmän vai vähemmän kuin nyt?"
Inssi: "noo, eiköhän siinä valot paranisi vielä nykyisestäänkin?"
Minä: "paljonkon sellaisen valopatterin referenssiluku olisi?"
Inssi: "4 * 17.5 = 70"
Minä: "olisiko se laillinen?"
Inssi: "olisi toki"
Minä: "kuten sanottu, valoja on liian vähän, mutta riittäisikö tuo yksi lisävalopari tämän kerran?"
Inssi: "olkoon, kyllä se mittausdirektiivi tosiaan on vähän pielessä"
Nyt kun raja on nostettu 75 -> 100, menee heittämällä.
Kapea-alaiset 225:t kannattaa asentaa sinun autosi tapaan 3 - 4 kpl hieman viuhkaksi suunnattuna, kun kaksi jättää vähän epäkäytännöllisen kapean valokeila. Sen vuoksi juuri yllämainittuun S80:n vaihtui Rallye 225 parin tilalle Touringit 100 metriä lyhemmästä valaistusmatkasta huolimatta.
Mutta kolmesta valosta ei saa Suomessa laillista muuten kuin vaihtamalla liikenneministerin sellaiseen joka osaa edes kuitata lukeneensa saamansa perustellut ehdotukset
Suomessa valomääräykset ovat tosin sen verran huonosti kirjoitettuja, että lain vaatimusten turvallisemmalle puolelle pääseminen on pääsääntöisesti meriitti.