Pikainen tyhmä kysymys hihnasta/Laturista

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Pikainen tyhmä kysymys hihnasta/Laturista

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Millä moniurahihna kiristetään -91 200eessä. Ei oo vielä kerenny niin tarkkaan tutkimaan, ja pitäis huomena alkaa laturiremonttiin. Kannattaako uusia osat vai koko laturi?? Ilmeisesti tuossa on boschin 70 Ampeerin laturi paikallaan.
Avatar
Wilske
Viestit: 138
Liittynyt: 27.10.2010 11:15
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Wilske »

Hihna on mukavasti automaatti kiristeinen. tuon laturin kanssa minä yleensä teen niin että vaihdan koko laturin ja sitten ajan kans korjailen vanhan jos se on aito Bosch. Tietysti jos aikaa on eikä usko tarvitsevansa varalaturia niin kannattaa korjata vanha. Nämä ovat vain mielipide juttuja :)
w463 350GD -92
C124 230 -89
w201 250TD -91
w126 260 -86
w123 230 -78
209 Kaappi -90
309 Kaappi -92(Isäukon)
ex. 12 kpl Kaappeja
ex. w115 220D
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

uutta vaan tilalle ei maksa hurjasti vaikkei vaihto osaa viekkään ja tullee varmasti kuntoon.. se tosiaan on automaatti kiristin heleppo homma sielä on merkit mihin väliin pittää nuoli sattua kohan vaan hoksaa sen systeemin...
kaiken minkä huollan myös korjaan!
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Sekö lopetti vain latauksen? Kannattaa kokeilla jos elpyy pelkällä jännitteensäädin paketin uusimisella,siinä paketissahan on hiiletkin. Jos paikallaan olevat hiilet on kuluneet melko loppuun niin kannattaa vielä vaihtaa. Mutta jos hiiliä pitkästi jäljellä niin tarkoittaa sitä että kollektorit laturin puolelta kuluneet... Sitten ei kannata pelkällä hiilien vaihdolla mennä vaan vaatii kollektorien vaihdon. Melkeimpä laturikorjaamon hommia..Omasta mielestä orkkis Bosch kannattaa korjata jos vaihtoehtona merkittömät halppis laturit. Itsellä meni niitä 4 vuodessa 2 rikki, diodit kai kärysivät. Bosssin vaihtolaturi ei taas ole mitenkään erikoisen halpa...

Voihan olla että paikallaan olevassa muutakin vikaa kuin hiilet, mutta niitä ensin kokeilisin vaihtaa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Siis jos se on M102, niin ei ole ihan "automaattinen". Pitää enste löysätä vähän sitä isoa pulttia, joka menee kiristimen läpi ja sitten pyöritellä hihna löysäksi siitä tehostimen pumpun likeltä löytyvästä holkkimutterista.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

niin tarkoitin siinä mielessä automaattinen että pitäis pitää sen oikian kireyden automaattisesti kun ruuvaa ne merkit kohilleen :) tuo vaihto työ on tosiaan suoritettava ihan manuaalisesti
kaiken minkä huollan myös korjaan!
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

AM kirjoitti:Sekö lopetti vain latauksen? Kannattaa kokeilla jos elpyy pelkällä jännitteensäädin paketin uusimisella,siinä paketissahan on hiiletkin. Jos paikallaan olevat hiilet on kuluneet melko loppuun niin kannattaa vielä vaihtaa. Mutta jos hiiliä pitkästi jäljellä niin tarkoittaa sitä että kollektorit laturin puolelta kuluneet... Sitten ei kannata pelkällä hiilien vaihdolla mennä vaan vaatii kollektorien vaihdon. Melkeimpä laturikorjaamon hommia..Omasta mielestä orkkis Bosch kannattaa korjata jos vaihtoehtona merkittömät halppis laturit. Itsellä meni niitä 4 vuodessa 2 rikki, diodit kai kärysivät. Bosssin vaihtolaturi ei taas ole mitenkään erikoisen halpa...

Voihan olla että paikallaan olevassa muutakin vikaa kuin hiilet, mutta niitä ensin kokeilisin vaihtaa.
Vaihdoin jännitteensäädin paketin mutta lataus on jotain 13 voltin luokkaa. Häätynee hakea tarvikelaturi ja remontoida tuo boschilainen kuntoon. Ja sehän on selvä että nuo nuo tarvikelaturit ei kestä ku hetken.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Roisto kirjoitti:Terve,

Siis jos se on M102, niin ei ole ihan "automaattinen". Pitää enste löysätä vähän sitä isoa pulttia, joka menee kiristimen läpi ja sitten pyöritellä hihna löysäksi siitä tehostimen pumpun likeltä löytyvästä holkkimutterista.

t.
Risto
Niin sen minäki hoksin ettei tuo niin automaattinen ole kuin dieselissä, mutta vähän aikaa ku pällisteli niin sevis tuo systeemi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”