Tärinää ja jyrinää 300D:ssä
Tärinää ja jyrinää 300D:ssä
Tästä asiasta on kyllä puhuttu kyllä jo jonkin verran eri keskusteluissa, mutta päätinpä nyt silti avata oman ketjunsa tälle.
300D:ssä (vm. 90, 5-vaihteinen manuaali) esiintyy erittäin kiusallinen, tärinään ja jyrinään liittyvä ongelma. Tässäpä ongelman kuvausta:
Show alkaa noin mittarinopeudessa 60 km/h. Silloin tuntuu, kuin tiessä olisi pientä kuoppaa (testattu eri teillä useita tuhansia kilometrejä, joten ei ole tiestä kiinni). Tärinän taajuus nousee nopeuden noustessa. Noin nopeudessa 80-90 km/h tärinä muuttuu hiljalleen matalaksi jyrinäksi, joka voimistuu nopeuden noustessa. Mittarinopeudessa noin 120 km/h ja siitä ylöspäin jyrinän taajuus nousee sen verran korkeammaksi, että se sekoittuu muuhun meluun. Moottorijarrutuksessa jyrinä vaikuttaisi olevan hieman voimakkaampaa. Jyrinään ei vaikuta kytkimen painaminen pohjaan, vapaalla rullaaminen eikä käytettävä vaihde (jyrinä siis on ja pysyy). Lisäksi jyrinä vaikuttaisi olevan hieman vähäisempää, kun auto ei ole vielä "lämmennyt". Lämpimänä jyrinä on sen verran voimakasta, että matka-ajossa on tympeää ajella pitempiä aikoja yli 90 km/h nopeudella.
Kardaaniin on vaihdettu seuraavat osat:
molemmat rättinivelet
kannatinlaakeri kannattimineen
ristikko ja keskityshelat + tasapainotus
Ensimmäisen tasapainotuksen jälkeen käytin pirssiä vielä uudelleen tasapainotuspajalla, kun jyrinä ei loppunut. Tarkastivat putken vielä kerran ja totesivat, että tasapainossa on.
Tuntuu, että osien vaihtamisen jälkeen tärinä ja jyrinä ovat pahentuneet. Ensin kovempaa jyrinää kuului vain vedätettäessä.
Mitähän kannattaisi kokeilla seuraavaksi? Kytkin hiluineen vaihtoon? Perä? Vetarit? Pyöränlaakerit? Kytkyttimen vaihto vois kyllä olla muutenkin ajankohtainen, ottaa nimittäin aika ylhäältä. Mitä lie koirankoppia Heinrich vejelly perässä pitkin Saksanmaata ja Alppeja...
300D:ssä (vm. 90, 5-vaihteinen manuaali) esiintyy erittäin kiusallinen, tärinään ja jyrinään liittyvä ongelma. Tässäpä ongelman kuvausta:
Show alkaa noin mittarinopeudessa 60 km/h. Silloin tuntuu, kuin tiessä olisi pientä kuoppaa (testattu eri teillä useita tuhansia kilometrejä, joten ei ole tiestä kiinni). Tärinän taajuus nousee nopeuden noustessa. Noin nopeudessa 80-90 km/h tärinä muuttuu hiljalleen matalaksi jyrinäksi, joka voimistuu nopeuden noustessa. Mittarinopeudessa noin 120 km/h ja siitä ylöspäin jyrinän taajuus nousee sen verran korkeammaksi, että se sekoittuu muuhun meluun. Moottorijarrutuksessa jyrinä vaikuttaisi olevan hieman voimakkaampaa. Jyrinään ei vaikuta kytkimen painaminen pohjaan, vapaalla rullaaminen eikä käytettävä vaihde (jyrinä siis on ja pysyy). Lisäksi jyrinä vaikuttaisi olevan hieman vähäisempää, kun auto ei ole vielä "lämmennyt". Lämpimänä jyrinä on sen verran voimakasta, että matka-ajossa on tympeää ajella pitempiä aikoja yli 90 km/h nopeudella.
Kardaaniin on vaihdettu seuraavat osat:
molemmat rättinivelet
kannatinlaakeri kannattimineen
ristikko ja keskityshelat + tasapainotus
Ensimmäisen tasapainotuksen jälkeen käytin pirssiä vielä uudelleen tasapainotuspajalla, kun jyrinä ei loppunut. Tarkastivat putken vielä kerran ja totesivat, että tasapainossa on.
Tuntuu, että osien vaihtamisen jälkeen tärinä ja jyrinä ovat pahentuneet. Ensin kovempaa jyrinää kuului vain vedätettäessä.
Mitähän kannattaisi kokeilla seuraavaksi? Kytkin hiluineen vaihtoon? Perä? Vetarit? Pyöränlaakerit? Kytkyttimen vaihto vois kyllä olla muutenkin ajankohtainen, ottaa nimittäin aika ylhäältä. Mitä lie koirankoppia Heinrich vejelly perässä pitkin Saksanmaata ja Alppeja...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
En usko (tai ainakaan halua uskoa), että kardaani olisi enää epätasapainossa, kun tasapainotus on tehty ja sen päälle vielä kertaalleen tarkastettu.Roobert kirjoitti:kardaanista nuo jyrinät sulla varmaan tulee
Voikohan kytkin olla tärinän lähde, vaikka kytkimen painaminen ei tärinään vaikutakkaan?
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Minä jaksan uskoa vieläkin kardaanivikaan Jos moottorin kiinnitys, myös takapään (eli vaihteiston) on kunnossa, niin minä henk.koht. kokeilisin varmasti jyrisemätöntä kardaania vastaavasta autosta. Tuollainen tärinä ja jyrinä tekee autoilusta v.....maista (vastenmielistä). Voin olla väärässä, mutta tuollaisessa kokeilussa ei paljoa voi menettää, ja silloin asia ainakin varmistuu.rolle kirjoitti:Jotenkin en jaksa uskoa, että jyrinä tulis enää kardaanista. Laatikon tukikumi, hmm...
Ens viikolla vien pirssin pajalle, jossa pyörittelevät vehjettä nosturilla ja yrittävät paikantaa jyrinän lähdettä. Toivottavasti löytyy...
Itselläni melko samantapainen vika, tosi auto on w202 c180 aut.
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=32161
Jos jotain uutta selviää niin kirjoittele ihmeessä tänne!
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=32161
Jos jotain uutta selviää niin kirjoittele ihmeessä tänne!
Pirssi kävi Ylämaan pajalla täällä Jyväskylässä. Siellä olivat nosturilla pyöritelleet vehjettä ja ihmetelleet, mutta tärinän aiheuttajaa ei löytynyt. Pajan toinen nokkamies oli vissiin itse tutkiskellut tapausta ja sanoi, että hankala sanoa mikä tärisee, kun koko nosturi lähtee tärisemään tietyssä nopeudessa. Sanoipahan vielä, että tärinä kyllä tuntuu kardaanin tärinältä, mutta samaan hengenvetoon mietti sitä, että kun aksila on kuitenkin käynyt tasapainotuksessa jo pariinkin kertaan...
Rupiaa kyllä jurppimaan tuo jyrinä, muuten ois autolla mukava taittaa taivalta.
Kuka lainais tärisemätöntä kardaania?
Rupiaa kyllä jurppimaan tuo jyrinä, muuten ois autolla mukava taittaa taivalta.
Kuka lainais tärisemätöntä kardaania?
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Minkälaiset vanteet ja renkaat on? Jos ei ole keskireiältään täysin sopivat voisivat aiheuttaa tärinää...
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Ylämaan kaverin mukaan takapyörän laakereista ei pitäisi tuon tyyppistä ääntä lähteä. Voihan tosin olla, että hänelle ei ole ennen sattunut kohdalle tuon tyyppistä laakerivikaa, vaikka ilmeisen kokenut mersujen kanssa onkin. Vetareista ei tainnut muuten olla puhetta. Pitäsköhän sinne kumin alle yrittää ruiskutella vaseliinia?Roobert kirjoitti:yks vaihtoehtohan on tietysti vetoakselit tai takapyörän laakerit, kannattaiskohan niitä lähtee tutkimaan seuraavaks vai onko jo tutkittu
Kesä- ja talvirenkaat on mersun alkuperäisillä peltivanteilla, ET49 ja oliko muistaakseni 6,5 tuumaa leveät. Molemmilla renkailla tärinä on samanlaista, joten renkaat lienevät suljettavissa vika-arvelujen ulkopuolelle.Multiviri kirjoitti:Minkälaiset vanteet ja renkaat on? Jos ei ole keskireiältään täysin sopivat voisivat aiheuttaa tärinää...
Hoh hoijaa, ei tuolle talvella jaksa mitään tehdä. Antaa jytistä vaan, jospa sieltä joku paikka antais periksi, niin selviäis vikakohde. Täytynee keväällä miettiä jotakin, vaikka alkaa vaihtamaan osia kohde kerrallaan ja katsoa, milloin jyrinä katoaa... (jos katoaa)
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Ei taida johtua vanteista. Tuli mieleen että jostain oisin lukenu että kun vaihtaa sen kardaanin kannatinkumin kannattaisi käydä ajamassa jonkun matkaa ja sitten löysätä tukikumin pultit ja kiristää uudelleen. Näin se asettuu paremmin paikoilleen
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 15.11.2010 21:38
- Paikkakunta: JKLKHU
Mulla on mersussa aivan sama vika. Ottaa hermoon ihan tautisesti jyrinä ja tärinä. Kylmänä jyristää enemmän. Muutaman kilometrin jälkeen hiukan helpottaa.
Aina kun vähänkin yrittää korjata, vika pahanee. Illalla sängyssä unta odotellessa ja mersuasioita miettiessä jos sattuu kardaanin (tai mistä lie tärinä tuleekin) tärinä tulemaan mieleen, niin aamulla tärinä on entistä kovempi. Tähän kun loppu tulisi, muu kuin paali, niin hyvä olisi.
Tähän mennessä seuraavat asiat korjattu ja tutkittu:
- kardaaniin uusittu kaikki kuluvat tai muuten vaihdettavissa olevat osat ja kardaani tasapainoitettu
- jarrulevyt eteen ja taakse uusittu
- pyörän laakerit tarkastettu ja taakse uusittu
- renkaat tasapainoitetettu ja nyt alla olevat talvirenkaat alle 300 km ajettu
- alustan väljyydet tarkastettu moneen kertaan. Ei mitään missään ja isoilla raudoilla väännelty ja rynkytetty
- vetoakselit vaihdettu
Eiku aina pahenee . Tuskin enää paikat pysyy hampaissa.
Aina kun vähänkin yrittää korjata, vika pahanee. Illalla sängyssä unta odotellessa ja mersuasioita miettiessä jos sattuu kardaanin (tai mistä lie tärinä tuleekin) tärinä tulemaan mieleen, niin aamulla tärinä on entistä kovempi. Tähän kun loppu tulisi, muu kuin paali, niin hyvä olisi.
Tähän mennessä seuraavat asiat korjattu ja tutkittu:
- kardaaniin uusittu kaikki kuluvat tai muuten vaihdettavissa olevat osat ja kardaani tasapainoitettu
- jarrulevyt eteen ja taakse uusittu
- pyörän laakerit tarkastettu ja taakse uusittu
- renkaat tasapainoitetettu ja nyt alla olevat talvirenkaat alle 300 km ajettu
- alustan väljyydet tarkastettu moneen kertaan. Ei mitään missään ja isoilla raudoilla väännelty ja rynkytetty
- vetoakselit vaihdettu
Eiku aina pahenee . Tuskin enää paikat pysyy hampaissa.