300D:ssä (vm. 90, 5-vaihteinen manuaali) esiintyy erittäin kiusallinen, tärinään ja jyrinään liittyvä ongelma. Tässäpä ongelman kuvausta:
Show alkaa noin mittarinopeudessa 60 km/h. Silloin tuntuu, kuin tiessä olisi pientä kuoppaa (testattu eri teillä useita tuhansia kilometrejä, joten ei ole tiestä kiinni). Tärinän taajuus nousee nopeuden noustessa. Noin nopeudessa 80-90 km/h tärinä muuttuu hiljalleen matalaksi jyrinäksi, joka voimistuu nopeuden noustessa. Mittarinopeudessa noin 120 km/h ja siitä ylöspäin jyrinän taajuus nousee sen verran korkeammaksi, että se sekoittuu muuhun meluun. Moottorijarrutuksessa jyrinä vaikuttaisi olevan hieman voimakkaampaa. Jyrinään ei vaikuta kytkimen painaminen pohjaan, vapaalla rullaaminen eikä käytettävä vaihde (jyrinä siis on ja pysyy). Lisäksi jyrinä vaikuttaisi olevan hieman vähäisempää, kun auto ei ole vielä "lämmennyt". Lämpimänä jyrinä on sen verran voimakasta, että matka-ajossa on tympeää ajella pitempiä aikoja yli 90 km/h nopeudella.
Kardaaniin on vaihdettu seuraavat osat:
molemmat rättinivelet
kannatinlaakeri kannattimineen
ristikko ja keskityshelat + tasapainotus
Ensimmäisen tasapainotuksen jälkeen käytin pirssiä vielä uudelleen tasapainotuspajalla, kun jyrinä ei loppunut. Tarkastivat putken vielä kerran ja totesivat, että tasapainossa on.
Tuntuu, että osien vaihtamisen jälkeen tärinä ja jyrinä ovat pahentuneet. Ensin kovempaa jyrinää kuului vain vedätettäessä.
Mitähän kannattaisi kokeilla seuraavaksi? Kytkin hiluineen vaihtoon? Perä? Vetarit? Pyöränlaakerit? Kytkyttimen vaihto vois kyllä olla muutenkin ajankohtainen, ottaa nimittäin aika ylhäältä. Mitä lie koirankoppia Heinrich vejelly perässä pitkin Saksanmaata ja Alppeja...
