Miten hyttimelua hiljasemmaksi kaappimersussa?

Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Miten hyttimelua hiljasemmaksi kaappimersussa?

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Monenlaista on tullut tämän aiheen eteen tehtyä, mutta olisiko Mesen nerokkaassa käyttäjäkunnassa hyviä ehdotuksia desibelimäärien edelleen pienentämiseen?

Asioita joita olen tuossa pohtinut niin miten voimansiirron jurinat, tuossahan on ristinivelet kartaanissa molemmissa päissä, mites noin teoreettisesti jos vaihtaisi kovan nivelen rättilaikaksi?

Mites sisälokasuojat, vaikuttaako rengas/tiemeluun? Pohjapanssari/levy?

Kieltä näytän ensmäiselle joka ehottaa Peltoreja :no:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

ja bilsomeita ei saa ehdottaa.. hmm.. mitä mä sitten ehrottaisin..

bitumimattoa kaikkiin pintoihin (dynamat tms jos hienostella haluaa.. ja vaahto/solukumi mattoa tai kangas ääneneristysmattoa jos halvemmalla haluaa päästä)
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Radiota pienemmälle, desipelit pienenee?

MItes ihan bitumimaton hakeminen mätänetistä/biltemasta ja sen läiskiminen pyöränpesiin, sinne sisäpuolelle kapiinia. Tällä tavalla ainakin lankusta äänet hiljeni ihan kivasti. Laitoin äänieristysmattoa myös hanskalokeron taakse, silläkin vaimeni aika kivasti. Lisäksi asentelin samaa tavaraa pohjamaton alle, sillä ei yllättäen ollut niin suurta vaikutusta kuin hanskalokeron ja pyöränpesien vaimentamisella.
Kein siknatuur
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Etulattia ja etukotelot on jo vuorattu bitumimatolla, takakotelot taas päällystettu paksulla äänieristysmatolla ja niiden päällä on vielä vanerikotelot, joiden päällä on verhoilu 8)

Korvatulppia käytän uidessa, tosin vain toisessa korvassa, mulla kun on päässä reikä :P
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Laita 3,5mm lyijylevyä mattona ongelmapaikkoihin, niin johan on kumma, jos jurinat ei ala jäämään taustalle :tuumaus:

http://www.glocon.fi/pages/fi/metallit. ... mAodd3NejA
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Tulisi madallus samalla :D Kondivohan oli näitä IsotVanteetAlleJaTonttiin-tyyppeja, vai miten minä muistelen :?: :lol:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

SItten voi laittaa äänieristeitä vielä siihen A-pilarin somisteiden taakse. Ne kun repäsee irti ja leikkelee sinne sopivan kokoisen palan, niin pitäisi taas vähän suhinat vaimentua. Ainakin omalla kohdalla kävi näin.
Kein siknatuur
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

A-pilarin somisteet? :? Meinaatko maalia pellin pinnassa :?: :shock:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Nojuu, kieltämättä jos äänieristeenä on maalia niin suhinat voi vähän kaikua tuulilasin reunoista.
Kein siknatuur
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Tuulilasin reunojen suhinat? Tuota, tuolla ei kyllä saa ajaa kuin kaheksaakymppiä, eikä se kuljekaan hyvä jos kahtasataa :whistle:

Mutta tuossa on kyllä yksi juttu, ovien säädöillä voisi saada suhinoita vähemmiksi, tuntuu että ajan myötä etuovet ovat aikaa myöden antautuneet ulospäin ylä-, ja alapäistään :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Nissä ovissahan on ainakin lankussa melko onneton se äänieristys, liekö kaapissa sitten minkäänlaista.
Kein siknatuur
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

No vakiona ei mitään, mutta minä sinne jo laittelin äänieristemattoa.

Satalankussa minusta on kyllä jo ihan kohtuudella eristetty ovet, ainakin -74 opel kadettiin verrattuna :naama:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

http://meluton.fi/tuotteet/kuluttaja-ja ... askasmatto

Ainiin ei taida saada puuilosta noita mattoja....

http://www.icopal.fi/Tuotteett/Noxite_tuotesivu.aspx

Tätä bitumia saisi rautakaupasta ja senjälkeen voit ruveta myymään puhdasta ilmaa suoraan takakontista tuolla Mordorin portilla ( kehä3 ja sen sisäpuoli etenkin viikki) ja melukin voisi vähentyä :)

Tälleen luki tuolla yhellä sivulla.

eristävyys paranee kaikilla taajuuksilla 6 dB massan kaksinkertaistuessa. Jos esimerkiksi 1 mm paksuun teräspeltiin liimataan ST7R-raskasmatto, eristävyys paranee 6 dB. Jos sama matto kiinnitetän 0,5 mm:n peltiin, on eristävyys noin 9 dB lähtötilannetta parempi.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3037
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Vaihtat siihen pensakuutosen keulalle, hiljenee kummasti.
Samalla paranee tämäkin puoli
jovihava kirjoitti: eikä se kuljekaan hyvä jos kahtasataa :whistle:

Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Vaan kun hytissä ei ei oikein ole enää paikkaa vaimenninmatolle, jollei sitten tuulilasia ja muita ikkunoita vuoraisi sisäpuolelta :P

Pensaviitonen kävisi varmaan sukkasillaan, vaan ei sitä sitten enää raaskisi ajellakaan :oops:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Jokos siinä on kattopelti eristetty raskasmatolla tai bitumilla.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Eipä ole, mutta se on koolattu, vaneroitu ja päällystetty kangasmatolla 8)
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Jaa siitä on tehty mandoliinin koppa :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Kai siellä on fyllingit koolinkien välissä :?:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

No ihteasiassa ei ole, meinaatteko että olisi metelinlähde? :?

Ampus pienestä reiästä välit täyteen uretaania :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Tulee mieleen ammattikouluaikaan yks autopuolen sankari joka vaimensi supparin voimasta tärisevän takaluukun uretaanilla. Sinne peltien väliin kun urtsua sitten pullon tuuttasi niin tuli aika muodoton kontinluukku eikä sitä saanu enää auki muuten kuin rälläkällä :)

Purat sen pärekaton pois ja liimaat sinne kattoon tällästä

http://meluton.fi/tuotteet/kuluttaja-ja ... askasmatto

Sitten tuon raskasmaton päälle tällästä vaikka 20mm paksuna

http://meluton.fi/tuotteet/kuluttaja-ja ... uhepuriste

Pärekatto takasin noiden päälle ja kas sulla on ääni ja lämpöeristetty pärekatto kaapissa :). Ei tuo halpa ratkasu ole mutta toimii 101 kertaa paremmin mitä uretaani :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29224
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pyöränkoteloihin ulkopuolelle (sisälokasuojat +) mattoa tms joka absorboi ääntä mahdollisimman hyvin, tai sitten ruiskutettavaa äänieristemassaa.

Samaten kattopeltiin mutta sisäpuolelle.

Ovista verhoilut pois ja oven sisään pintapeltiin äänieristemattoa.

Kojelauta olikin jo äänieristetty ?
Puhallin pitää meteliä, sen äänieristäminen mahdollisuuksien mukaan.

Ovien tiivisteet ?
ribaabbariba
Viestit: 122
Liittynyt: 16.7.2007 22:51
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Omat kokemukset on IHAN OIKEASTA KAAPISTA, mutta moottorikopan eristäminen, tiivisteet ja äänieristelevy.

Onko tuossakin vaihdekeppi lattiassa? Sen seutu? Siinähän on kepin ympärillä suora reikä äänenlähteeseen, jos on tehty samoin kuin isompi veljensä. Ja lisäksi pakoputkiston äänenvaimennukseen voi olla hyvä kiinnittää huomiota.

Onko tuossakin ne "astinlaudat" pellistä, suoraan moottoria kohti oleva kaikukoppa?
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Ihan oikeasta kaapista? Sulla se kait on jo lähempänä merikonttia :hihihi:

Mistähän tuommoisia sisälokasuojia saisi? Pittääkö net värkätä ihte, tulisko vanerista hyvät :tuumaus:

Niinko tarkkaavaisimmat jo ehkä rivien välistä lukivatkin, niin etuovissa on jo äänieristeet sisällä :kivalla_paahan:

Vaihekepin juureen laittelin myös pohjan alle paksun äänieristysmaton siten että siinä on tiivis reikä kepin läpiviennille, ja skordari on ehjä, periaatteessa tämäkin pitäisi olla tukittu :hutsu:

Mutta astinlaudat ei kyllä ole tulleet mieleenkään :P Ja ovissa tosiaan voisi olla timmaamista sekä sulkeutumisen tiiviydessä että kyllähän ne tiivisteet on jo varmaan parhaan elastisuutensa menettäneet :klapi:

Puhallin on jännä kampe, tuntuu että se on tietoisesti optimoitu tuottamaan valkoista kohinaa ja reilusti jo pienimmälläkin teholla :ei_tajuu:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29224
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Puhallinta voi maantieajossa hiljentää sillä että laittaa ilmanottoon skoopin, ei tarvitse pitää puhallinta päällä.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Nojuu, onhan tuossa tuo ritelikkö muutenkin jo sellaisessa sijainnisa että taitaa jo päälle neljänkympin nopeuksissa puhallin toimia laturina :happy:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
JTuom
Viestit: 104
Liittynyt: 29.10.2010 23:41
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja JTuom »

Onhan noihin saanut ainakin eteen muovilokareita, en tiedä sitten miten paljon se ääntä vaimentaa.

609:ssä on nuo astinlaudat yms. vuorattu jo tehtaalla, pystyy puhumaan normaalisti matkavauhdissakin. :shock:
MB 817 rojekti
Peugeot 505 GTD Turbo
+ erinäisiä raatoja
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kyllä mullakin pystyy puhumaan ihan normaalisti matkavauhdissa :kuningasajatus:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Unohda eristeet!


Käy vastamelulla hyttimelun kimppuun!
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Eli alan itse pitää ajaessa hirviää älämölöä niin että kabinettikohina jää alakynteen :?:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”