Miten hyttimelua hiljasemmaksi kaappimersussa?

Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Ei :twisted: Vaan vahvistin, subbari ja tusina erikokoisia kaiuttimia tuottamaan vastamelua. Tätä keinoa autoteollisuus käyttää meluntorjunnassa, tehdessään entistä äänettömämpiä matkustamoja autoihin.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kuulostaa halavalta ja helpolta :huh:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

- oikeen kokonen turbo ilman hukkaporttia :roll:
- irrallisten osien hitsaaminen kiinni(eli kylkien ja muiden isojen alojen jäykistystä)
- kallistuksen vakaimen poisto tai vaihtoehtoisesti joku keksinto siihen meteliin joka sitäpitkin johtuu koppaan..
- isot renkaat isolla ilmatilalla..
- jotain ihme keksintöjä ja paljon :D
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
jouniw
Viestit: 10
Liittynyt: 16.12.2011 19:31
Paikkakunta: Hämeenkyrö

jurinaa

Viesti Kirjoittaja jouniw »

Tuli hommattua tollanen 609 mese joka on rakenneltu matkailu/motorhomeksi . auto muuten hiljainen sisälle mut jollain nopeuksilla jurisee aikalailla. 90 kmh ja pikkasen päälle (jos sattuu sopiva alamaki tai suoran pätkä kohdalle ) menee sit jo aika hiljasena . kymysys : mahtaisko olla moottorin kiinityksestä johtua moinen ääni , millaiset kumit noiden korvakkeissa on .Kartaanista ei tuntuisi tulevan jurinaa . ? :roll:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Lähtökohtasesti sanosin että jos vikkaa koneen tyynyissä niin silloin pitäisi kyllä kolista tyhjäkäynnillä, silloin mjoottori tärisee eniten. Lisäksi se tarkoittaisi että jurina pitäisi tulla kierrosten mukaan, ei ajonopeuden eli periaatteessa sama resonanssi pitäisi löytyä myös pienemmillä vaihteilla :idea:

Kartaania minä kuitenkin epäilisin, vaikka sehän on selevää että netin ylite näkemättä ja kuulematta vianhaku on niinkun yrittäs ampua räkättirastasta ilmakolla silmät kiinni ja kimmokkeella :P

Jokos jounilla on kaappihullutopikissa kuvaa laitoksesta :?:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Iltalukemista:

Värähtelyn ja melun vaimennuskeinot kulkuvälineissä ja liikkuvissa työkoneissa - Laskentaperiaatteita ja käyttöesimerkkejä
Markku Hentinen & Pertti Hynnä, VTT Tuotteet ja tuotanto
Tapio Lahti, Akukon Oy
Kalervo Nevala & Aki Vähänikkilä, Oulun yliopisto
Markku Järviluoma, VTT Elektroniikka

http://www.vtt.fi/inf/pdf/tied...../T2160.pdf
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Linkki meni jotenkin sönder :(
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Juhanit
Viestit: 1411
Liittynyt: 27.4.2008 7:47

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Mitäpä jos pistelisit sen vaimennusaineen pintaan? Siis telalla tai ruiskulla sentin tai parin kerros massaa päälle? Kovettumista voi estää suihkimalla siihen vaikka polttoöljyä silloin tällön saamlla kun nyppii roskat pois. Plussana peltien suoja ja komea ulkonäkö.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

jovihava kirjoitti:Linkki meni jotenkin sönder :(
Kas tässä:

http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2002/T2160.pdf
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
JTuom
Viestit: 104
Liittynyt: 29.10.2010 23:41
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja JTuom »

Mullakin tulee semmonen ihme resonanssi / jurina, pahin kylmänä 60 tienoilla tms. kartaani ehjä kun viimeks katsoin...

Räminät hiljeni jonkin verran kun vaihdoin termarin ja öljyt (veikkaan että käy tasasemmin oikean lämpösenä tms.). :shock:

Pienet resonanssit ja räminät tuntuu kuuluvan tohon, vrt. joku nelisylinterinen traktori tms. työkone. :)

Mutta kannattaa silti tarkistaa se kartaani (ristikot ja tukilaakeri) ja samalla painaa rasvaa ristikoihin ja kardaanin "jatkoon", tukilaakerissa ei muistaakseni ollu nippaa?
MB 817 rojekti
Peugeot 505 GTD Turbo
+ erinäisiä raatoja
wildfrontier
Viestit: 58
Liittynyt: 23.10.2010 14:02

Viesti Kirjoittaja wildfrontier »

609:ssä on "tyyppivikana" perämurikan hajoaminen, öljymäärä on pieni ja vaihto unohtuu helposti, sitten menee laakerit. Yleissääntönä voisi pitää että jos murikka on päällepäin aivan kuiva, saattaa kuivakkuutta löytyä myös sisäpuolelta... :cry: Kannattaa peräöljyn vaihdon yhteydessä tarkastaa samalla murikan huohotusventtili ettei ole muurautunut ajanmittaan umpeen. Omassa 508:ssa oli huohotusventtiili mennyt umpeen ja ajossa kun öljy lämpeni niin paine pullautti pyörännavan stefan pihalle ja jarrukengät sai kestovoitelun :lol:

Murikan laakerivian tarkistaminen on vaan aika vaikea todeta perän ollessa paikallaan, harva sitä alkaa kuitenkaan toimivaa autoa purkamaan ennenkuin laakeri hirttää lopullisesti. Toinen juttu mikä tuli mieleen on että jousipakan vaimenninkumit on loppu ja resonanssi pääsee akselilta suoraan runkoon/koriin.

Niinkuin sanottu niin OM3xx koneiset on kyllä aika betonimyllyjä mutta kunnossa olevasta ei pitäisi kyllä mitään jyrinöitä kuulua. Diagnoosia on tietysti aika vaikea tehdä näkemättä potilasta mutta itse kyllä kävisin alustan pääkohdat ensimmäisenä läpi: murikka+öljyt, pyöränlaakerit, jousituksen kiinnityspisteet jne. Toivotaan että vika löytyy, ei ole mukavaa jos vika löytyy vasta kun jotain hajoaa tienpäällä kaukana kotoa, toisaalta saattaa olla että kestää vielä maailman tappiin saakka :wink:
jouniw
Viestit: 10
Liittynyt: 16.12.2011 19:31
Paikkakunta: Hämeenkyrö

jurinaa ...

Viesti Kirjoittaja jouniw »

Jovihava : Meteliä on joka vaihteella jollain kierroksilla ja vauhdin hurjasti kiihtyessä vaimenee .Vapaalla pihassa kun ryntäyttelee ja nostaa kiekuroita niin meteli lisääntyy ja sit vaimenee kun kierrättää enemmän . Perä näyttäisi olevan kunnossa . Avattiin se ja tietty uudet öljyt laitettiin samalla kun putsattiin jarrut . Jarrut olivat niin herkät et kun aatteli painaa jarrua niin takapää tuli jo latana . putsauksen jäkeen toimii paremmin . Ongelma oli et millä vetarit tulee pois mut kysymällä saatiin nekin purettua.Viaksi vain jäi et lukko ei mene nyt päälle. ??

-jw :director: :kuski:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”