Perheauto.
Vaihtelin tänään moottoriöljyt ooppeliin.
Työjärjestys:
- Auto nosturilla ylös
- Öljynpoistoproppu auki, kaukalo alla
- Auto alas
- Suodattimen vaihto
- 4 litraa öljyä moottoriin
- Auto ylös
- Öljynpoistoproppu kiinni
- Auto alas
- 4 litraa öljyä moottoriin. Neste City Pro 5w40
Kotimatkalla kävin hetken mielijohteesta katsastuksilla.
Jarrut ym. kunnossa, toinen etujousi poikki.
Oli ollut ilmeisesti pitempäänkin mutta en huomannut kun tarkastelin autoa keväällä. Ihan pikku pala alapäästä.
Pakokaasutestissä CO-arvo vaihteli 3,5-6,5 ja muutaman minuutin käyttelyn jälkeen totesin että juu, tässähän kyllä palaa moottorin häiriövalo aika ajoin mutta se ei vaikuta kulkuun mitenkään ja kulutuskin on ollut mielestäni OK
Jonkin ajan kuluttua sanoin että anna olla, korjaan ja tulen uudestaan näyttämään.
Silloin syttyi em. häiriövalo ja päästöt tipahtivat erittäinkin kohdalleen, CO 0,01 ja HC 22 jne.
Läpi meni, nyt jousta hankkimaan ja mittailemaan olisiko syytä kuitenkin vaihtaa lambda-anturi....
Työjärjestys:
- Auto nosturilla ylös
- Öljynpoistoproppu auki, kaukalo alla
- Auto alas
- Suodattimen vaihto
- 4 litraa öljyä moottoriin
- Auto ylös
- Öljynpoistoproppu kiinni
- Auto alas
- 4 litraa öljyä moottoriin. Neste City Pro 5w40
Kotimatkalla kävin hetken mielijohteesta katsastuksilla.
Jarrut ym. kunnossa, toinen etujousi poikki.
Oli ollut ilmeisesti pitempäänkin mutta en huomannut kun tarkastelin autoa keväällä. Ihan pikku pala alapäästä.
Pakokaasutestissä CO-arvo vaihteli 3,5-6,5 ja muutaman minuutin käyttelyn jälkeen totesin että juu, tässähän kyllä palaa moottorin häiriövalo aika ajoin mutta se ei vaikuta kulkuun mitenkään ja kulutuskin on ollut mielestäni OK
Jonkin ajan kuluttua sanoin että anna olla, korjaan ja tulen uudestaan näyttämään.
Silloin syttyi em. häiriövalo ja päästöt tipahtivat erittäinkin kohdalleen, CO 0,01 ja HC 22 jne.
Läpi meni, nyt jousta hankkimaan ja mittailemaan olisiko syytä kuitenkin vaihtaa lambda-anturi....
Minkäs sille mahtaa kun sattuu kaikenlaista en ole muistaakseni ikinä aiemmin unohtanut öljyproppua mistään autosta auki ja aika moneen on tullut öljyt vaihdettua, hyvä että oli oma romu kyseessä niin saa raivota itselleen huolimattomuudestaan
Zafirasta oli pimennyt kuskin puolen ajovalo.
Sehän ilmoittaa näemmä ajotietokoneen näytöllä tuostakin, ihan hyvä niin.
Polttimo on H7.
Kaukovalopolttimoa tuli samalla ihmeteltyä ja sehän oli tyypiltään HB3.
Eikun tonkimaan varastoa ja kyllä, olihan siellä xenonit jotka joskus otin erään asiakkaan Volvosta, oli kyllästynyt siihen ettei valot aina syttyneet.
"Vika" oli autossa eikä xenoneissa mutta omistaja sanoi että joo, pois vaan ja tee niillä mitä haluat.
Haluan laittaa ne Zafiran kaukovaloihin
Asennuksessa menee aikaa noin minuutti / umpio.
Toivotaan että näkee ilman lisävaloja.
Ellei näe laitetaan apukaukovalot xenoneilla.
Olisi H7 xenonsarja mutta tuohon umpioon hieman hankala laittaa kun polttimo on sellaisessa "kääntöpalikassa" kiinni
Katsotaan nyt miltä näyttää pimeiden kelien tullen.
Zafirasta oli pimennyt kuskin puolen ajovalo.
Sehän ilmoittaa näemmä ajotietokoneen näytöllä tuostakin, ihan hyvä niin.
Polttimo on H7.
Kaukovalopolttimoa tuli samalla ihmeteltyä ja sehän oli tyypiltään HB3.
Eikun tonkimaan varastoa ja kyllä, olihan siellä xenonit jotka joskus otin erään asiakkaan Volvosta, oli kyllästynyt siihen ettei valot aina syttyneet.
"Vika" oli autossa eikä xenoneissa mutta omistaja sanoi että joo, pois vaan ja tee niillä mitä haluat.
Haluan laittaa ne Zafiran kaukovaloihin
Asennuksessa menee aikaa noin minuutti / umpio.
Toivotaan että näkee ilman lisävaloja.
Ellei näe laitetaan apukaukovalot xenoneilla.
Olisi H7 xenonsarja mutta tuohon umpioon hieman hankala laittaa kun polttimo on sellaisessa "kääntöpalikassa" kiinni
Katsotaan nyt miltä näyttää pimeiden kelien tullen.
Opel on toiminut toistaiseksi hyvin, en ole tullut seuranneeksi kilometrien kertymistä mutta muutaman kerran viikossa sillä käydään jossain.
Tämän rattiin on aina mukava asettua, tykkään (edelleen) ajoasennosta ja -ominaisuuksista.
Olisipa vielä automaattivaihteinen...
Valot ovat kohtalaisen hyvät mutta oikea kaukovalo näyttää liian alas eikä sille ole erikseen säätöä.
Polttimo on paikallaan ja umpiossa ei näy vikaa päältäpäin tarkastellen.
En ole hoksannut kokeilla säätyykö kyseinen kaukovalo korkeudensäätönapista, jos kuitenkin jotain olisi rikki.
Uusi umpio on aika edullinen ja voisi harkita sitä vaihtoehtoa ellei muuta apua löydy.
Tämän rattiin on aina mukava asettua, tykkään (edelleen) ajoasennosta ja -ominaisuuksista.
Olisipa vielä automaattivaihteinen...
Valot ovat kohtalaisen hyvät mutta oikea kaukovalo näyttää liian alas eikä sille ole erikseen säätöä.
Polttimo on paikallaan ja umpiossa ei näy vikaa päältäpäin tarkastellen.
En ole hoksannut kokeilla säätyykö kyseinen kaukovalo korkeudensäätönapista, jos kuitenkin jotain olisi rikki.
Uusi umpio on aika edullinen ja voisi harkita sitä vaihtoehtoa ellei muuta apua löydy.
Vaimo on valitellut pitkin syksyä että ooppeli haisee bensalle.
Olen rauhoitellut että joo JOO, se ON pensa-auto jonka kuuluu vähiinsä haista pensalle
Ooppeli on seissyt viikon verran ajamatta - kuulema haisee niin ettei viiti ajaa - ja minulla oli tarkoitus tänään ajella työpaikalle vaihtamaan katkennut etujousi ja tekemään muita mahdollisesti tarvittavia pikku huoltoja / korjauksia.
Siispä päätin eilen illalla käytellä autoa hieman jotta saisin enimmät lumet ja jäät poistettua laseista.
"Viu viuu vviiuuu vvvviiuhhhhh naks naks naks"
Hitaahkosti se onkin pyörittänyt. Katellaan lisävirtaa.
Kylläpä muuten haisee bensa voi mahoton miten haisee bensa olin niin yllättynyt etten heti muistanut käydä kysymässä vaimolta miksei hän ole kertonut bensan hajusta
Taskulamppua, ja kurkistelua konetilaan ... mutta eipä haise siellä.
Auton vierellä haisee.
Kurkataan alle, kappas, polttoainesuodatin on ruostunut niin ettei sitä enää suodattimeksi tunnista ja vuotaa tiptiptiptip
Ooppeli jäi siihen tippasemaan, sanoin vaimolle ettei tuolla mihinkään voi lähteä kun vuotaa pensaa niin pahasti, oispa tienny aikasemmin
Aamulla mersun korjuuseen ja nyt iltasella ooppeliin uusi polttoainesuodatin.
Ei varmaan ollut ikinä vaihdettu, kiinnityspannan alla oli palanen opel-tarraa.
Seuraavaksi "uusi" 74Ah AGM akku (mb alkuperäisosa) paikalleen ja nyt toimii.
Olen rauhoitellut että joo JOO, se ON pensa-auto jonka kuuluu vähiinsä haista pensalle
Ooppeli on seissyt viikon verran ajamatta - kuulema haisee niin ettei viiti ajaa - ja minulla oli tarkoitus tänään ajella työpaikalle vaihtamaan katkennut etujousi ja tekemään muita mahdollisesti tarvittavia pikku huoltoja / korjauksia.
Siispä päätin eilen illalla käytellä autoa hieman jotta saisin enimmät lumet ja jäät poistettua laseista.
"Viu viuu vviiuuu vvvviiuhhhhh naks naks naks"
Hitaahkosti se onkin pyörittänyt. Katellaan lisävirtaa.
Kylläpä muuten haisee bensa voi mahoton miten haisee bensa olin niin yllättynyt etten heti muistanut käydä kysymässä vaimolta miksei hän ole kertonut bensan hajusta
Taskulamppua, ja kurkistelua konetilaan ... mutta eipä haise siellä.
Auton vierellä haisee.
Kurkataan alle, kappas, polttoainesuodatin on ruostunut niin ettei sitä enää suodattimeksi tunnista ja vuotaa tiptiptiptip
Ooppeli jäi siihen tippasemaan, sanoin vaimolle ettei tuolla mihinkään voi lähteä kun vuotaa pensaa niin pahasti, oispa tienny aikasemmin
Aamulla mersun korjuuseen ja nyt iltasella ooppeliin uusi polttoainesuodatin.
Ei varmaan ollut ikinä vaihdettu, kiinnityspannan alla oli palanen opel-tarraa.
Seuraavaksi "uusi" 74Ah AGM akku (mb alkuperäisosa) paikalleen ja nyt toimii.
Tänään kävin ooppelilla pajalla, etujousen osalta laiskotti niin mahdottomasti mutta vaihdoin lambda-anturin joka on pitkin aikaa poltellut vikavaloa, samalla tulpat uusiksi ja vaihteistoöljyn tarkastus sekä tietysti muut tarkistukset.
Mittarissa 357000 km.
Kotimatkalla ostelin muutamat joululahjat Kärkkäiseltä ja samalla tuli mieleen kysäistä pienehköjä lisävaloja, Zafiran kilpitelineeseen ei oikein sovi 190-kokoiset.
Sirius kaukovalo oli kirkkaalla rihlaamattomalla lasilla ja sopii niinollen ulkonäöllisesti vallan hyvin Zafiraan, ostin siis sellaiset 13 euroa kappale.
Polttimot oli paikallaan ja johtoja pätkät joten asennus on helppoa.
Hintaan sisältyi myös kivisuojat.
Asentelin piharemonttina paikalleen, seinää vasten katsoen valokuvio on pyöreä pläntti joten katsotaanpas pimeällä, sitähän ei tähän aikaan vuodesta tarvitse kauaa odotella.
Mittarissa 357000 km.
Kotimatkalla ostelin muutamat joululahjat Kärkkäiseltä ja samalla tuli mieleen kysäistä pienehköjä lisävaloja, Zafiran kilpitelineeseen ei oikein sovi 190-kokoiset.
Sirius kaukovalo oli kirkkaalla rihlaamattomalla lasilla ja sopii niinollen ulkonäöllisesti vallan hyvin Zafiraan, ostin siis sellaiset 13 euroa kappale.
Polttimot oli paikallaan ja johtoja pätkät joten asennus on helppoa.
Hintaan sisältyi myös kivisuojat.
Asentelin piharemonttina paikalleen, seinää vasten katsoen valokuvio on pyöreä pläntti joten katsotaanpas pimeällä, sitähän ei tähän aikaan vuodesta tarvitse kauaa odotella.
Vaihdoin vielä termostaatin, lämmöt kun eivät nousseet yli 80 kuin paikallaan käytellessä.
Homma on helppo eikä nestettäkään tule kuin litran verran pih...vatiin.
Kaksi letkua, yksi johto ja kaksi ruuvia ja jo lähtee.
Uusi termari on samantapainen kuin cdi:ssä eli tulee kopan kanssa, mukana myös lämpöanturi.
Itse asiassa uudessa oli kaksikin anturia joista toinen sellainen vanhanmallinen jää Zafirassa virattomaksi.
Termari oli kallis, ohjehinta kai jotain 70-80 euroa.
Sisäosan saisi erikseen jostain mutta ei jaksanut pelleillä.
Lämmöt nousevat nyt 90:een.
Sopivat kelit piharemontille.
Homma on helppo eikä nestettäkään tule kuin litran verran pih...vatiin.
Kaksi letkua, yksi johto ja kaksi ruuvia ja jo lähtee.
Uusi termari on samantapainen kuin cdi:ssä eli tulee kopan kanssa, mukana myös lämpöanturi.
Itse asiassa uudessa oli kaksikin anturia joista toinen sellainen vanhanmallinen jää Zafirassa virattomaksi.
Termari oli kallis, ohjehinta kai jotain 70-80 euroa.
Sisäosan saisi erikseen jostain mutta ei jaksanut pelleillä.
Lämmöt nousevat nyt 90:een.
Sopivat kelit piharemontille.
Lisävaloista on hyötyä mutta ei niitä voi mitenkään hyviksi sanoa, kuten saattoi odottaakin tuon hintaisista.
Nollasin kulutusmittarin ennen n. 40 kilometrin maantieajoa kokeillakseni miltä kulutus näyttää nyt kun termostaatti, lambda-anturi ja tulpat on OK.
Vakkari päällä suht tasaista tietä 75 km/h nopeudella.
Tärähtänyttä kuvaa lopputuloksesta 6,8 litraa sadalle:
Muuten kulutus pyörii talviajossa noin 9 litrassa keskinopeuden ollessa noin 40 km/h eli kaupungilla pyöritään paljon.
Pari kertaa olen tankatessa laskenut kulutuksen ja aika tarkasti on ollut sama kuin mittarin näyttämä.
Zafira tuntuisi olevan aika nopeasti lämpenevä ja lämmin auto, tosin kovia pakkasia ei ole ollut tänä talvena.
Takasivulasit ovat ja pysyvät huurussa kun perhe on kyydillä.
Kilometrejä on tullut reilussa puolessa vuodessa vasta noin 4000 eli paljoa tällä ei ajeta; ellei viittä useammalle paikalle ole tarvetta pihasta lähtee felicia tai mersu.
Nollasin kulutusmittarin ennen n. 40 kilometrin maantieajoa kokeillakseni miltä kulutus näyttää nyt kun termostaatti, lambda-anturi ja tulpat on OK.
Vakkari päällä suht tasaista tietä 75 km/h nopeudella.
Tärähtänyttä kuvaa lopputuloksesta 6,8 litraa sadalle:
Muuten kulutus pyörii talviajossa noin 9 litrassa keskinopeuden ollessa noin 40 km/h eli kaupungilla pyöritään paljon.
Pari kertaa olen tankatessa laskenut kulutuksen ja aika tarkasti on ollut sama kuin mittarin näyttämä.
Zafira tuntuisi olevan aika nopeasti lämpenevä ja lämmin auto, tosin kovia pakkasia ei ole ollut tänä talvena.
Takasivulasit ovat ja pysyvät huurussa kun perhe on kyydillä.
Kilometrejä on tullut reilussa puolessa vuodessa vasta noin 4000 eli paljoa tällä ei ajeta; ellei viittä useammalle paikalle ole tarvetta pihasta lähtee felicia tai mersu.
Minkälaiseen kulutukseen arvioisit safiralla pääsevän matka-ajossa kun kyydissä on viisi ihmistä ja viiden ihmisen viikon tavarat? Pitäis tossa hiihtolomalla kavereiden kanssa pohjosiin lähteä, matkaa tulee melkein 700km suuntaansa ja arvioitiin tossa eri autovaihtoehtoja. Ite olin sitä mieltä että lähetään kahella dieselautolla golf 1.9tdi:llä ja meikän lintalla 250D:llä. Molempien kulutus pyörisi siinä 5-6l hujakoilla. Vissiin 1.8 safira kuvailemallani kuormalla veisi lähemmäs 10 kuin 8l sadalla? Ja uskaltaako sitä ooppelilla noinkin pitkää reissua lähtee tekemään
W211 220 CDI '03
ex. W202 220D '97
ex. W124 250D '88
Syksyn pimeimmässäkin yössä loistaa aina yksi tähti
® Mesen linttaklubi
ex. W202 220D '97
ex. W124 250D '88
Syksyn pimeimmässäkin yössä loistaa aina yksi tähti
® Mesen linttaklubi
Minkälaiseen kulutukseen arvioisit safiralla pääsevän matka-ajossa kun kyydissä on viisi ihmistä ja viiden ihmisen viikon tavarat?
Riippunee sitten kuskista yms. paljonko vie, meillähän oli tuossa viallinen lambda-anturi kesällä että saattoi hieman nostaa kulutusta.dealer viime kesänä kirjoitti:Käytiin lomareissu Zafiralla, vajaa 1000 kilometriä 75 keskinopeudella kulutuksen ollessa hieman yli kahdeksan litraa sadalle.
Seitsemän henkeä ja boksi + "peräkontti" täynnä tavaraa.
Mukavahan tuolla on reissata, ei siinä mitään.
Se onkin toinen juttu seJa uskaltaako sitä ooppelilla noinkin pitkää reissua lähtee tekemään
Tosipuheessa, en oikeastaan tiedä onko näissä mitä mahdollisuuksia hajota yllättäen ajokelvottomaan kuntoon.
Jakopää on ainakin syytä varmistaa että vaihdettu ajallaan.
eiköhän ooppeli ole mainettaan parempi kun huoltaa ajallaan....jakoremmi yms yms kai mun mielipiteeseen vaikuttaa se et noita pooppeleita on ollut useempi ja perille ne pirhanat on aina vienyt :shock:kyyti merssuissa on parempi,kun on merssukin mut kyllä pooppelillakin ajot hoitaa.anteeksi jos jotkut pooppelin vihaajat suuttuvat
mihinä kuhuna mies
scroll.. jos löytyy kuskit molempiin suuntiin ongelmitta niin lähtisin aina kahdella autolla tollaselle matkalle.. mukavemmat tilat kuitenkin ihmisten olla.. mahtuu romutkin paremmin sisään ja jos tulee autoon vikaa, niin matkahan voi vielä jatkua sillä toisellakin silti perille saakka.. jääköön hajonnut huoltiksen pihalle odottamaan paluumatkaa.
-----
jaa että siriukset eivät oo hyvät.. juuri niitä taisin ennen joulua tutkia ja miettiä josko sijottaisi isot rahat niihin. hyvä ettei sijottanu. vaikkakin.. olisi ne silti tuoneet enemmän valoa kuin vakiolampuilla saa.
-----
jaa että siriukset eivät oo hyvät.. juuri niitä taisin ennen joulua tutkia ja miettiä josko sijottaisi isot rahat niihin. hyvä ettei sijottanu. vaikkakin.. olisi ne silti tuoneet enemmän valoa kuin vakiolampuilla saa.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
Sitäpä minäkin, muttakun tuo naisväki....NonSenCe kirjoitti:scroll.. jos löytyy kuskit molempiin suuntiin ongelmitta niin lähtisin aina kahdella autolla tollaselle matkalle.. mukavemmat tilat kuitenkin ihmisten olla.. mahtuu romutkin paremmin sisään ja jos tulee autoon vikaa, niin matkahan voi vielä jatkua sillä toisellakin silti perille saakka.. jääköön hajonnut huoltiksen pihalle odottamaan paluumatkaa.
W211 220 CDI '03
ex. W202 220D '97
ex. W124 250D '88
Syksyn pimeimmässäkin yössä loistaa aina yksi tähti
® Mesen linttaklubi
ex. W202 220D '97
ex. W124 250D '88
Syksyn pimeimmässäkin yössä loistaa aina yksi tähti
® Mesen linttaklubi
Ooppeli on seisoskellut pihassa pakkasten ajan eli kolmisen viikkoa, tänään oli tarvetta yli viidelle istumapaikalle joten hörytin Zafiran tulille.
Kymmenen minuutin päästä moottori oli normaalilämmössä ja sisälle tuli edelleen kylmää kun menin katsomaan ja check coolant luki näytössä.
Litra piti lisätä nestettä. Alle ei näyttänyt tiputtaneen ja käynti oli normaalia joten veikataan lämppärin kennon o-renkaita, nehän ovat alhaalla jalkatilan perällä keskellä pahuksen ahtaasti vaihdettavissa mutta kuitenkin vaihdettavissa purkamatta paljoa.
Katsotaan nyt kesemmällä, jos piharemonttina tekisi.
Riippuu vähän miten nestettä joutuu lisäilemään jatkossa, onhan tuo voinut "vajua" pitemmälläkin aikaa.
Sellaisen huomasin ajellessa että tällä kelillä (-6 ja pöllyyttää lunta) pyyhkijät jäätyvät, jopa tarttuvat lasiin hieman kiinni kun on pitkä tauko käytössä.
Sulat kun parkkeeraavat piiloon niin alas ettei lasi sieltä kohtaa lämpene lainkaan, paitsi auton ollessa parkissa.
Kilometrejä on kertynyt kesäkuusta vasta vajaa 6000.
Kymmenen minuutin päästä moottori oli normaalilämmössä ja sisälle tuli edelleen kylmää kun menin katsomaan ja check coolant luki näytössä.
Litra piti lisätä nestettä. Alle ei näyttänyt tiputtaneen ja käynti oli normaalia joten veikataan lämppärin kennon o-renkaita, nehän ovat alhaalla jalkatilan perällä keskellä pahuksen ahtaasti vaihdettavissa mutta kuitenkin vaihdettavissa purkamatta paljoa.
Katsotaan nyt kesemmällä, jos piharemonttina tekisi.
Riippuu vähän miten nestettä joutuu lisäilemään jatkossa, onhan tuo voinut "vajua" pitemmälläkin aikaa.
Sellaisen huomasin ajellessa että tällä kelillä (-6 ja pöllyyttää lunta) pyyhkijät jäätyvät, jopa tarttuvat lasiin hieman kiinni kun on pitkä tauko käytössä.
Sulat kun parkkeeraavat piiloon niin alas ettei lasi sieltä kohtaa lämpene lainkaan, paitsi auton ollessa parkissa.
Kilometrejä on kertynyt kesäkuusta vasta vajaa 6000.
Joo, no tuo on hieman lavastettu kuva, tietokone nollattu tankkauksen jälkeen ja ajettu maantiellä vakkari päällä noin 40 km aika tarkkaa 80 km/h nopeutta. Tuo nollaus tapahtui lauantaina ja nyt kun on seassa taajamapyörittelyä, kaupunkiajoa ja noin 100 km maantieajoakin (tripissä taistaa olla noin 150 eli 50 on tuota pikkupyörittelyä) niin ajotietokone näyttää 12,2 keskikulutusta. Ja auto on se isompi malli vojaakkerista ja 3,3 koneella ja automaatilla =)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Tulipa ajeltua pari 40 km pätkää samaa reittiä ja mittailtua kulutusta (ajotietokoneen mukaista) samalla.
- Vakkari 85 mittarinopeuteen, matkalla vain yksi hidastus 500 metrin mittaiselle 60 rajoitukselle.
Keskikulutus 6,4.
- "Jalalla" ajaen mittarinopeutena noin 105, sama hidastus kuin edellä.
Keskikulutus 7,9.
Aika reilusti vaikuttaa vauhti kulutukseen.
Yleensä ajo on 7 km keskustaan - kyläpyöritystä - takaisin kotiin.
Näissä kulutuslukemat ovat olleet talvella säännöllisesti 8,5-8,6 tankillisesta mitaten.
Kilometrejä on tullut kesäkuusta 2011 vain noin 6000, dieseleillä kun on ajettu aina kun ei tarvita Zafiran henkilökuljetuskapasiteettia.
Mietin tuossa eilen ajellessani että jos zafirassa olisi vaikkapa OM604 turbolla ja automaattivaihteisto niin olisipa mainio auto enempäänkin ajoon, tosin sitten muistui mieleen miten pieni bensan ja dieselin hintaero on - eipä taitaisi juuri halvempaa ajoa olla.
Alustaa olisi mukava päivittää jousituksen osalta toimivampaan suuntaan, tosin ei se niin huono ole että olisi tullut vielä edes googletettua saako näihin Eibach jousia tms. hyväksi todettua - madallusta ei kylläkään kaivata, parempaa toimintaa vaan.
Lieneekö mahdollista ilman tasonsäätöä saadakaan hyväksi sekä tyhjänä että täydellä kuormalla.
- Vakkari 85 mittarinopeuteen, matkalla vain yksi hidastus 500 metrin mittaiselle 60 rajoitukselle.
Keskikulutus 6,4.
- "Jalalla" ajaen mittarinopeutena noin 105, sama hidastus kuin edellä.
Keskikulutus 7,9.
Aika reilusti vaikuttaa vauhti kulutukseen.
Yleensä ajo on 7 km keskustaan - kyläpyöritystä - takaisin kotiin.
Näissä kulutuslukemat ovat olleet talvella säännöllisesti 8,5-8,6 tankillisesta mitaten.
Kilometrejä on tullut kesäkuusta 2011 vain noin 6000, dieseleillä kun on ajettu aina kun ei tarvita Zafiran henkilökuljetuskapasiteettia.
Mietin tuossa eilen ajellessani että jos zafirassa olisi vaikkapa OM604 turbolla ja automaattivaihteisto niin olisipa mainio auto enempäänkin ajoon, tosin sitten muistui mieleen miten pieni bensan ja dieselin hintaero on - eipä taitaisi juuri halvempaa ajoa olla.
Alustaa olisi mukava päivittää jousituksen osalta toimivampaan suuntaan, tosin ei se niin huono ole että olisi tullut vielä edes googletettua saako näihin Eibach jousia tms. hyväksi todettua - madallusta ei kylläkään kaivata, parempaa toimintaa vaan.
Lieneekö mahdollista ilman tasonsäätöä saadakaan hyväksi sekä tyhjänä että täydellä kuormalla.
Eilen lähdettiin reissuun.
Kovassa lumisateessa boksi katolle, ooppeli käyntiin, tavarat kyytiin ja porukka autoon.
Lumien harjaus auton päältä, turvavyöt kiinni ja viime varmistus että kaikki tarvittava on mukana.
Lasinpyyhkimet päälle, paitsi että eipä pelaakaan
No, sulake oli palanut. Uudella taas toimi ja eikun menoksi.
Siilinjärven Shellillä tauko - ja 10 km ajon jälkeen alkoi sataa vettä, eikä pelaa pyyhkijät taaskaan. Uutta sulaketta ja matka jatkuu.
Paluumatkalla ABC Marjahaka, tauko, ja istuin autossa joka oli käynnissä, vaimo avasi takaluukun ja *tSXZs*. Sulakehan se paloi. Taitaa olla takapyyhkijän johdotuksessa pikku häikkää (taas), se on samalla sulakkeella.
Matkaa heitettiin noin 800 km keskinopeudella 82km/h ja keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 8,4.
Kuten edellisessä viestissä totesin nopeus vaikuttaa aika paljon kulutukseen.
Motarilla 130 mittarinopeus (todellista 125) ja näytössä 10,5-11,5.
Ilmanvastus vaikuttaa, boksi siihen myös osaltaan, ja Zafirassahan on ohjekirjankin mukaan "Sport-vaihteisto joten kierrokset ovat varsin korkealla, satasen vauhdissa pitkästi yli 3000.
Kuraisia pikkuteitä (TODELLA pieniä, kakkosvaihteella ) kiemurreltiin mainitusta matkasta noin 25 km.
Kovassa lumisateessa boksi katolle, ooppeli käyntiin, tavarat kyytiin ja porukka autoon.
Lumien harjaus auton päältä, turvavyöt kiinni ja viime varmistus että kaikki tarvittava on mukana.
Lasinpyyhkimet päälle, paitsi että eipä pelaakaan
No, sulake oli palanut. Uudella taas toimi ja eikun menoksi.
Siilinjärven Shellillä tauko - ja 10 km ajon jälkeen alkoi sataa vettä, eikä pelaa pyyhkijät taaskaan. Uutta sulaketta ja matka jatkuu.
Paluumatkalla ABC Marjahaka, tauko, ja istuin autossa joka oli käynnissä, vaimo avasi takaluukun ja *tSXZs*. Sulakehan se paloi. Taitaa olla takapyyhkijän johdotuksessa pikku häikkää (taas), se on samalla sulakkeella.
Matkaa heitettiin noin 800 km keskinopeudella 82km/h ja keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 8,4.
Kuten edellisessä viestissä totesin nopeus vaikuttaa aika paljon kulutukseen.
Motarilla 130 mittarinopeus (todellista 125) ja näytössä 10,5-11,5.
Ilmanvastus vaikuttaa, boksi siihen myös osaltaan, ja Zafirassahan on ohjekirjankin mukaan "Sport-vaihteisto joten kierrokset ovat varsin korkealla, satasen vauhdissa pitkästi yli 3000.
Kuraisia pikkuteitä (TODELLA pieniä, kakkosvaihteella ) kiemurreltiin mainitusta matkasta noin 25 km.
Äläpä nyt ala Juhani merkki ei ole keltainen eikä punainen
Tänään oli niin lämmin päivä että näin nokkosperhosen, siispä pestiin Kärcherillä ooppelista penkit.
Sitten päätin hakea varastosta numero 310 opelin kesärenkaat joiden muistin olevan kuluneet.
Siispä peruutin ceen varaston eteen nostaakseni rengassarjan kyytiin.
Muistikuvani oli oikea eli renkaissa on pintaa enää 1,5-2,5 mm.
Samalla siirsin ceen konttiin myös neljä Kleberiä joissa on pintaa mukavasti, mistä mersusta lie jääneet.
Rengaskokohan on Zafirassa tuttu 195/65/15".
Seuraavaksi cee juuttui ja upposi mutaan.
Perutaanpa nyt vähän näitä juttuja. Satasessa kierroksia on vajaa 3100....joten kierrokset ovat varsin korkealla, satasen vauhdissa pitkästi yli 3000
Tänään oli niin lämmin päivä että näin nokkosperhosen, siispä pestiin Kärcherillä ooppelista penkit.
Sitten päätin hakea varastosta numero 310 opelin kesärenkaat joiden muistin olevan kuluneet.
Siispä peruutin ceen varaston eteen nostaakseni rengassarjan kyytiin.
Muistikuvani oli oikea eli renkaissa on pintaa enää 1,5-2,5 mm.
Samalla siirsin ceen konttiin myös neljä Kleberiä joissa on pintaa mukavasti, mistä mersusta lie jääneet.
Rengaskokohan on Zafirassa tuttu 195/65/15".
Seuraavaksi cee juuttui ja upposi mutaan.
Aika tarkkaan puoli vuotta kesti talvirengaskausi, vaihdoin eilen kesärenkaat alle.dealer 23.10.2011 kirjoitti:Yllättäen Hankookin nastarengas on hiljainen ja sulalla hyvä ajettava, parempi kuin kesärenkaat jotka ovat merkkiä-jota-en-muista, jokin ihan outo.
Talvikelien pito on toinen juttu, sitä päässee testaamaan kuukauden sisään.
Kesärenkaat olivat kuluneet menneen kesän aikana yllättävän paljon vaikkei kilometrejä ole tullut kuin muutamia tuhansia, keväällä niillä voinee ajaa karkeimmat kelit pois mutta ei kovin kauaa.
Kuten edellisessä viestissä kerroin viimekesäiset kumit menivät hylkyyn ja tilalle tuli paremmat.
Vanhojen renkaiden kyljessä luki Tigura Sigar.
Niiden ominaisuuksista voi tosiaan päätellä jotain kun miettii edellä lainaamaani viestin kertomaa ja sitä että nykyisillä kesärenkailla auto on hiljaisempi ja parempi ajaa kuin talvirenkailla, kuten pitääkin
Ohjaus tuntuu hieman jäykemmältä.
Josko jonain kauniina iltana pesisi ja vahaisi ooppelin, syksyllä viimeksi ... ja tavaratila joutaa taas joksikin aikaa pois katolta.
Eipä ollut neste vajunut kun muistin tänään kurkata säiliöön.Katsotaan nyt kesemmällä, jos piharemonttina tekisi.
Riippuu vähän miten nestettä joutuu lisäilemään jatkossa, onhan tuo voinut "vajua" pitemmälläkin aikaa.
taitaa jäädä vuodon korjaaminen talveksi jolloin sitä taas ei viitsi tehdä kun on kylmä
Tai vuodon ja vuodon, ihan oikea määrä oli tosiaan nyt säiliössä vaikka auto on ollut ajossa jokseenkin päivittäin.
Ostinpa Motonetista kumimatot kun sattui hyllystä löytymään merkkikohtainen sarja Zafiraan. Ei olleet kalliit, parinkympin päälle jotain.
Tein ilmastoinnin huollon, kylmäaineista oli talven aikana karannut yli puolet.
Vuotokohta on jokseenkin varmasti kompuran ja putken liitoksessa, siihen muistaakseni tuli merkkiliikkeestä väärä o-rengas ja jouduin laittamaan mittojen mukaan sinnepäin-sopivan.
Kompurahan tuli vuosi sitten uusi ja kenno on vaihdettu joku vuosi sitten.
Jokin energiapiikki tässä iltasella oli muutenkin, ihmettelin nimittän keskuslukon toimimattomuutta.
Avaimen napeista vilkut vilahtaa mutta lukot ei pelaa, eikä myöskään oevsta keskuslukon osalta.
Missähän tämmöisessä kopissa olisi ohjainlaite keskuslukolle ?
Sulakkeet katsoinkin jo, on muuten erinomainen käyttöohjekirja Opelissa ja eritoten paikka huolto- ja ohjekirjan kansiolle; vänkärin penkin alla eteenpäin vedettävä laatikko.
(luultavasti olen tuota kehua retostanut jo aiemmin mutta ei joka kerta jaksa lukea koko vuoden höpinöitä )
Syökö tuo paljon öljyä? Entäs mitä öljyä oot käyttäny? Meidän tuntuu syövän runsaasti! Viimeksi lisäsin tilkan öljyä ja 1758kmetrin jälkeen herjas uudestaan.. Nyt laitoin taas kilsat ylös ja lisäsin tasan litran! Katotaan kuin paljon pääsee ennen ku herjaa!
Ollaan pidetty ajopäiväkirjaa tankkauksista ynnä muista öljyn lisäyksestä ja lampun vaihdoista.. Nyt on kulutus automaatti zafiralla ollu 7,5l/100km pelkkää maantietä normaalilla ajolla..
Ollaan pidetty ajopäiväkirjaa tankkauksista ynnä muista öljyn lisäyksestä ja lampun vaihdoista.. Nyt on kulutus automaatti zafiralla ollu 7,5l/100km pelkkää maantietä normaalilla ajolla..
S500L -99
Chevrolet Epica 2.0 D -07
Chevrolet Evanda 2.0 -05
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Porkkana-klubi
"kunnon paska housuissa pitää mielen virkeänä"
Chevrolet Epica 2.0 D -07
Chevrolet Evanda 2.0 -05
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Porkkana-klubi
"kunnon paska housuissa pitää mielen virkeänä"