Perheauto.

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaihtelin tänään moottoriöljyt ooppeliin.
Työjärjestys:

- Auto nosturilla ylös
- Öljynpoistoproppu auki, kaukalo alla
- Auto alas
- Suodattimen vaihto
- 4 litraa öljyä moottoriin
- Auto ylös :shout:
- Öljynpoistoproppu kiinni :shout:
- Auto alas
- 4 litraa öljyä moottoriin. Neste City Pro 5w40

Kotimatkalla kävin hetken mielijohteesta katsastuksilla.

Jarrut ym. kunnossa, toinen etujousi poikki.
Oli ollut ilmeisesti pitempäänkin mutta en huomannut kun tarkastelin autoa keväällä. Ihan pikku pala alapäästä.
Pakokaasutestissä CO-arvo vaihteli 3,5-6,5 ja muutaman minuutin käyttelyn jälkeen totesin että juu, tässähän kyllä palaa moottorin häiriövalo aika ajoin mutta se ei vaikuta kulkuun mitenkään ja kulutuskin on ollut mielestäni OK :?
Jonkin ajan kuluttua sanoin että anna olla, korjaan ja tulen uudestaan näyttämään.
Silloin syttyi em. häiriövalo ja päästöt tipahtivat erittäinkin kohdalleen, CO 0,01 ja HC 22 jne. :happy:

Läpi meni, nyt jousta hankkimaan ja mittailemaan olisiko syytä kuitenkin vaihtaa lambda-anturi....
Avatar
Ilpo L
Viestit: 866
Liittynyt: 30.9.2005 19:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

dealer kirjoitti:

- 4 litraa öljyä moottoriin
- Auto ylös :shout:
- Öljynpoistoproppu kiinni :shout:
- Auto alas
- 4 litraa öljyä moottoriin.
.
:rollin: :rollin: :rollin: :rollin: :rollin:

Nää Dealerin jutut on kyllä huippuja. :lol:
V12
Sprinter 316 Cdi

PLAY LOUD
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minkäs sille mahtaa kun sattuu kaikenlaista :roll: en ole muistaakseni ikinä aiemmin unohtanut öljyproppua mistään autosta auki ja aika moneen on tullut öljyt vaihdettua, hyvä että oli oma romu kyseessä niin saa raivota itselleen huolimattomuudestaan :oops:

Zafirasta oli pimennyt kuskin puolen ajovalo.
Sehän ilmoittaa näemmä ajotietokoneen näytöllä tuostakin, ihan hyvä niin.

Polttimo on H7.

Kaukovalopolttimoa tuli samalla ihmeteltyä ja sehän oli tyypiltään HB3.
Eikun tonkimaan varastoa ja kyllä, olihan siellä xenonit jotka joskus otin erään asiakkaan Volvosta, oli kyllästynyt siihen ettei valot aina syttyneet.
"Vika" oli autossa eikä xenoneissa mutta omistaja sanoi että joo, pois vaan ja tee niillä mitä haluat.
Haluan laittaa ne Zafiran kaukovaloihin :idea:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Asennuksessa menee aikaa noin minuutti / umpio.
Toivotaan että näkee ilman lisävaloja.
Ellei näe laitetaan apukaukovalot xenoneilla.

Olisi H7 xenonsarja mutta tuohon umpioon hieman hankala laittaa kun polttimo on sellaisessa "kääntöpalikassa" kiinni :?
Katsotaan nyt miltä näyttää pimeiden kelien tullen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Opel on toiminut toistaiseksi hyvin, en ole tullut seuranneeksi kilometrien kertymistä mutta muutaman kerran viikossa sillä käydään jossain.

Tämän rattiin on aina mukava asettua, tykkään (edelleen) ajoasennosta ja -ominaisuuksista.
Olisipa vielä automaattivaihteinen...

Valot ovat kohtalaisen hyvät mutta oikea kaukovalo näyttää liian alas eikä sille ole erikseen säätöä.
Polttimo on paikallaan ja umpiossa ei näy vikaa päältäpäin tarkastellen.
En ole hoksannut kokeilla säätyykö kyseinen kaukovalo korkeudensäätönapista, jos kuitenkin jotain olisi rikki.
Uusi umpio on aika edullinen ja voisi harkita sitä vaihtoehtoa ellei muuta apua löydy.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaimo on valitellut pitkin syksyä että ooppeli haisee bensalle.
Olen rauhoitellut että joo JOO, se ON pensa-auto jonka kuuluu vähiinsä haista pensalle :idea:
Ooppeli on seissyt viikon verran ajamatta - kuulema haisee niin ettei viiti ajaa - ja minulla oli tarkoitus tänään ajella työpaikalle vaihtamaan katkennut etujousi ja tekemään muita mahdollisesti tarvittavia pikku huoltoja / korjauksia.

Siispä päätin eilen illalla käytellä autoa hieman jotta saisin enimmät lumet ja jäät poistettua laseista.

"Viu viuu vviiuuu vvvviiuhhhhh naks naks naks"
Hitaahkosti se onkin pyörittänyt. Katellaan lisävirtaa.
Kylläpä muuten haisee bensa :shock: voi mahoton miten haisee bensa :shock: olin niin yllättynyt etten heti muistanut käydä kysymässä vaimolta miksei hän ole kertonut bensan hajusta :twisted:

Taskulamppua, ja kurkistelua konetilaan ... mutta eipä haise siellä.
Auton vierellä haisee.
Kurkataan alle, kappas, polttoainesuodatin on ruostunut niin ettei sitä enää suodattimeksi tunnista ja vuotaa tiptiptiptip :supersad:

Ooppeli jäi siihen tippasemaan, sanoin vaimolle ettei tuolla mihinkään voi lähteä kun vuotaa pensaa niin pahasti, oispa tienny aikasemmin :whistle:
Aamulla mersun korjuuseen ja nyt iltasella ooppeliin uusi polttoainesuodatin.
Ei varmaan ollut ikinä vaihdettu, kiinnityspannan alla oli palanen opel-tarraa.

Seuraavaksi "uusi" 74Ah AGM akku (mb alkuperäisosa) paikalleen ja nyt toimii.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tänään kävin ooppelilla pajalla, etujousen osalta laiskotti niin mahdottomasti mutta vaihdoin lambda-anturin joka on pitkin aikaa poltellut vikavaloa, samalla tulpat uusiksi ja vaihteistoöljyn tarkastus sekä tietysti muut tarkistukset.
Mittarissa 357000 km.

Kotimatkalla ostelin muutamat joululahjat Kärkkäiseltä ja samalla tuli mieleen kysäistä pienehköjä lisävaloja, Zafiran kilpitelineeseen ei oikein sovi 190-kokoiset.
Sirius kaukovalo oli kirkkaalla rihlaamattomalla lasilla ja sopii niinollen ulkonäöllisesti vallan hyvin Zafiraan, ostin siis sellaiset 13 euroa kappale.
Polttimot oli paikallaan ja johtoja pätkät joten asennus on helppoa.
Hintaan sisältyi myös kivisuojat.

Asentelin piharemonttina paikalleen, seinää vasten katsoen valokuvio on pyöreä pläntti :lol: joten katsotaanpas pimeällä, sitähän ei tähän aikaan vuodesta tarvitse kauaa odotella.

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaihdoin vielä termostaatin, lämmöt kun eivät nousseet yli 80 kuin paikallaan käytellessä.
Homma on helppo eikä nestettäkään tule kuin litran verran pih...vatiin.
Kaksi letkua, yksi johto ja kaksi ruuvia ja jo lähtee.
Uusi termari on samantapainen kuin cdi:ssä eli tulee kopan kanssa, mukana myös lämpöanturi.
Itse asiassa uudessa oli kaksikin anturia joista toinen sellainen vanhanmallinen jää Zafirassa virattomaksi.

Termari oli kallis, ohjehinta kai jotain 70-80 euroa.
Sisäosan saisi erikseen jostain mutta ei jaksanut pelleillä.

Lämmöt nousevat nyt 90:een.
Sopivat kelit piharemontille.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3037
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Ai hitto....
Onkohan se termari samanlainen kuin 2.2 Ecotecissä?
Mulla on semmoinen varmaan Omegan jäljiltä tuolla tallissa.
Jos joku tarvii, voisin luopua melko edullisesti :idea:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lisävaloista on hyötyä mutta ei niitä voi mitenkään hyviksi sanoa, kuten saattoi odottaakin tuon hintaisista.

Nollasin kulutusmittarin ennen n. 40 kilometrin maantieajoa kokeillakseni miltä kulutus näyttää nyt kun termostaatti, lambda-anturi ja tulpat on OK.
Vakkari päällä suht tasaista tietä 75 km/h nopeudella.
Tärähtänyttä kuvaa lopputuloksesta 6,8 litraa sadalle:
Kuva

Muuten kulutus pyörii talviajossa noin 9 litrassa keskinopeuden ollessa noin 40 km/h eli kaupungilla pyöritään paljon.

Pari kertaa olen tankatessa laskenut kulutuksen ja aika tarkasti on ollut sama kuin mittarin näyttämä.

Zafira tuntuisi olevan aika nopeasti lämpenevä ja lämmin auto, tosin kovia pakkasia ei ole ollut tänä talvena.
Takasivulasit ovat ja pysyvät huurussa kun perhe on kyydillä.

Kilometrejä on tullut reilussa puolessa vuodessa vasta noin 4000 eli paljoa tällä ei ajeta; ellei viittä useammalle paikalle ole tarvetta pihasta lähtee felicia tai mersu.
Avatar
Scroll
Viestit: 200
Liittynyt: 10.7.2011 0:22
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Scroll »

Minkälaiseen kulutukseen arvioisit safiralla pääsevän matka-ajossa kun kyydissä on viisi ihmistä ja viiden ihmisen viikon tavarat? Pitäis tossa hiihtolomalla kavereiden kanssa pohjosiin lähteä, matkaa tulee melkein 700km suuntaansa ja arvioitiin tossa eri autovaihtoehtoja. Ite olin sitä mieltä että lähetään kahella dieselautolla golf 1.9tdi:llä ja meikän lintalla 250D:llä. Molempien kulutus pyörisi siinä 5-6l hujakoilla. Vissiin 1.8 safira kuvailemallani kuormalla veisi lähemmäs 10 kuin 8l sadalla? Ja uskaltaako sitä ooppelilla noinkin pitkää reissua lähtee tekemään :lol: :lol:
W211 220 CDI '03
ex. W202 220D '97
ex. W124 250D '88

Syksyn pimeimmässäkin yössä loistaa aina yksi tähti

® Mesen linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minkälaiseen kulutukseen arvioisit safiralla pääsevän matka-ajossa kun kyydissä on viisi ihmistä ja viiden ihmisen viikon tavarat?
:arrow:
dealer viime kesänä kirjoitti:Käytiin lomareissu Zafiralla, vajaa 1000 kilometriä 75 keskinopeudella kulutuksen ollessa hieman yli kahdeksan litraa sadalle.
Seitsemän henkeä ja boksi + "peräkontti" täynnä tavaraa.
Mukavahan tuolla on reissata, ei siinä mitään.
Riippunee sitten kuskista yms. paljonko vie, meillähän oli tuossa viallinen lambda-anturi kesällä että saattoi hieman nostaa kulutusta.
Ja uskaltaako sitä ooppelilla noinkin pitkää reissua lähtee tekemään
Se onkin toinen juttu se :mrgreen:

Tosipuheessa, en oikeastaan tiedä onko näissä mitä mahdollisuuksia hajota yllättäen ajokelvottomaan kuntoon.
Jakopää on ainakin syytä varmistaa että vaihdettu ajallaan.
keltsi
Viestit: 953
Liittynyt: 25.9.2007 20:03
Paikkakunta: kurikka

Viesti Kirjoittaja keltsi »

eiköhän ooppeli ole mainettaan parempi kun huoltaa ajallaan....jakoremmi yms yms :) kai mun mielipiteeseen vaikuttaa se et noita pooppeleita on ollut useempi ja perille ne pirhanat on aina vienyt :shock:kyyti merssuissa on parempi,kun on merssukin mut kyllä pooppelillakin ajot hoitaa.anteeksi jos jotkut pooppelin vihaajat suuttuvat :oops:
mihinä kuhuna mies
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2333
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

No tuollahan saa ajettua hevosille heinäpaalit ,samasta ladosta kun mustalaisetkin. :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

scroll.. jos löytyy kuskit molempiin suuntiin ongelmitta niin lähtisin aina kahdella autolla tollaselle matkalle.. mukavemmat tilat kuitenkin ihmisten olla.. mahtuu romutkin paremmin sisään ja jos tulee autoon vikaa, niin matkahan voi vielä jatkua sillä toisellakin silti perille saakka.. jääköön hajonnut huoltiksen pihalle odottamaan paluumatkaa. :)

-----
jaa että siriukset eivät oo hyvät.. juuri niitä taisin ennen joulua tutkia ja miettiä josko sijottaisi isot rahat niihin. hyvä ettei sijottanu. vaikkakin.. olisi ne silti tuoneet enemmän valoa kuin vakiolampuilla saa.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
Scroll
Viestit: 200
Liittynyt: 10.7.2011 0:22
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Scroll »

NonSenCe kirjoitti:scroll.. jos löytyy kuskit molempiin suuntiin ongelmitta niin lähtisin aina kahdella autolla tollaselle matkalle.. mukavemmat tilat kuitenkin ihmisten olla.. mahtuu romutkin paremmin sisään ja jos tulee autoon vikaa, niin matkahan voi vielä jatkua sillä toisellakin silti perille saakka.. jääköön hajonnut huoltiksen pihalle odottamaan paluumatkaa. :)
Sitäpä minäkin, muttakun tuo naisväki.... :lol:
W211 220 CDI '03
ex. W202 220D '97
ex. W124 250D '88

Syksyn pimeimmässäkin yössä loistaa aina yksi tähti

® Mesen linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ooppeli on seisoskellut pihassa pakkasten ajan eli kolmisen viikkoa, tänään oli tarvetta yli viidelle istumapaikalle joten hörytin Zafiran tulille.
Kymmenen minuutin päästä moottori oli normaalilämmössä ja sisälle tuli edelleen kylmää kun menin katsomaan :shock: ja check coolant luki näytössä.
Litra piti lisätä nestettä. Alle ei näyttänyt tiputtaneen ja käynti oli normaalia joten veikataan lämppärin kennon o-renkaita, nehän ovat alhaalla jalkatilan perällä keskellä pahuksen ahtaasti vaihdettavissa mutta kuitenkin vaihdettavissa purkamatta paljoa.

Katsotaan nyt kesemmällä, jos piharemonttina tekisi.
Riippuu vähän miten nestettä joutuu lisäilemään jatkossa, onhan tuo voinut "vajua" pitemmälläkin aikaa.

Sellaisen huomasin ajellessa että tällä kelillä (-6 ja pöllyyttää lunta) pyyhkijät jäätyvät, jopa tarttuvat lasiin hieman kiinni kun on pitkä tauko käytössä.
Sulat kun parkkeeraavat piiloon niin alas ettei lasi sieltä kohtaa lämpene lainkaan, paitsi auton ollessa parkissa.

Kilometrejä on kertynyt kesäkuusta vasta vajaa 6000.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

dealer kirjoitti:Jenkkejä on pilvin pimein mutta ei ole varaa ajaa autolla joka kuluttaa tuplaten tähän verraten.
Kuva
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tankkaus.comissa näkyi löytyvän yksi 2,4 Voyager josta luotettavan oloista kulutustietoa, yksi tankkaus oli mennyt alle 10 litran ja yleensä 11-13 litraa.
Eipä se tuplaten ole Zafiraan verraten mutta liikaa minulle.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Joo, no tuo on hieman lavastettu kuva, tietokone nollattu tankkauksen jälkeen ja ajettu maantiellä vakkari päällä noin 40 km aika tarkkaa 80 km/h nopeutta. Tuo nollaus tapahtui lauantaina ja nyt kun on seassa taajamapyörittelyä, kaupunkiajoa ja noin 100 km maantieajoakin (tripissä taistaa olla noin 150 eli 50 on tuota pikkupyörittelyä) niin ajotietokone näyttää 12,2 keskikulutusta. Ja auto on se isompi malli vojaakkerista ja 3,3 koneella ja automaatilla =)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tulipa ajeltua pari 40 km pätkää samaa reittiä ja mittailtua kulutusta (ajotietokoneen mukaista) samalla.

- Vakkari 85 mittarinopeuteen, matkalla vain yksi hidastus 500 metrin mittaiselle 60 rajoitukselle.
Keskikulutus 6,4.

- "Jalalla" ajaen mittarinopeutena noin 105, sama hidastus kuin edellä.
Keskikulutus 7,9.

Aika reilusti vaikuttaa vauhti kulutukseen.
Yleensä ajo on 7 km keskustaan - kyläpyöritystä - takaisin kotiin.
Näissä kulutuslukemat ovat olleet talvella säännöllisesti 8,5-8,6 tankillisesta mitaten.

Kilometrejä on tullut kesäkuusta 2011 vain noin 6000, dieseleillä kun on ajettu aina kun ei tarvita Zafiran henkilökuljetuskapasiteettia.

Mietin tuossa eilen ajellessani että jos zafirassa olisi vaikkapa OM604 turbolla ja automaattivaihteisto niin olisipa mainio auto enempäänkin ajoon, tosin sitten muistui mieleen miten pieni bensan ja dieselin hintaero on - eipä taitaisi juuri halvempaa ajoa olla.
Alustaa olisi mukava päivittää jousituksen osalta toimivampaan suuntaan, tosin ei se niin huono ole että olisi tullut vielä edes googletettua saako näihin Eibach jousia tms. hyväksi todettua - madallusta ei kylläkään kaivata, parempaa toimintaa vaan.
Lieneekö mahdollista ilman tasonsäätöä saadakaan hyväksi sekä tyhjänä että täydellä kuormalla.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eilen lähdettiin reissuun.
Kovassa lumisateessa boksi katolle, ooppeli käyntiin, tavarat kyytiin ja porukka autoon.
Lumien harjaus auton päältä, turvavyöt kiinni ja viime varmistus että kaikki tarvittava on mukana.
Lasinpyyhkimet päälle, paitsi että eipä pelaakaan :ttu:

No, sulake oli palanut. Uudella taas toimi ja eikun menoksi.
Siilinjärven Shellillä tauko - ja 10 km ajon jälkeen alkoi sataa vettä, eikä pelaa pyyhkijät taaskaan. Uutta sulaketta ja matka jatkuu.

Paluumatkalla ABC Marjahaka, tauko, ja istuin autossa joka oli käynnissä, vaimo avasi takaluukun ja *tSXZs*. Sulakehan se paloi. Taitaa olla takapyyhkijän johdotuksessa pikku häikkää (taas), se on samalla sulakkeella.

Matkaa heitettiin noin 800 km keskinopeudella 82km/h ja keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 8,4.
Kuten edellisessä viestissä totesin nopeus vaikuttaa aika paljon kulutukseen.
Motarilla 130 mittarinopeus (todellista 125) ja näytössä 10,5-11,5.
Ilmanvastus vaikuttaa, boksi siihen myös osaltaan, ja Zafirassahan on ohjekirjankin mukaan "Sport-vaihteisto :ope: joten kierrokset ovat varsin korkealla, satasen vauhdissa pitkästi yli 3000.
Kuraisia pikkuteitä (TODELLA pieniä, kakkosvaihteella :lol:) kiemurreltiin mainitusta matkasta noin 25 km.
Juhanit
Viestit: 1411
Liittynyt: 27.4.2008 7:47

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

dealer kirjoitti: Lasinpyyhkimet päälle, paitsi että eipä pelaakaan :ttu:
ja *tSXZs*.
Eikös siinä ole keulassa se oikosuluista varoittava merkki? Kannattaa uskoa varoituksia. Ei ne sitä siihen huvikseen ole laittanu...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Äläpä nyt ala Juhani :no: merkki ei ole keltainen eikä punainen :no:
...joten kierrokset ovat varsin korkealla, satasen vauhdissa pitkästi yli 3000
Perutaanpa nyt vähän näitä juttuja. Satasessa kierroksia on vajaa 3100.

Tänään oli niin lämmin päivä että näin nokkosperhosen, siispä pestiin Kärcherillä ooppelista penkit.
Sitten päätin hakea varastosta numero 310 opelin kesärenkaat joiden muistin olevan kuluneet.
Siispä peruutin ceen varaston eteen nostaakseni rengassarjan kyytiin.
Muistikuvani oli oikea eli renkaissa on pintaa enää 1,5-2,5 mm.
Samalla siirsin ceen konttiin myös neljä Kleberiä joissa on pintaa mukavasti, mistä mersusta lie jääneet.
Rengaskokohan on Zafirassa tuttu 195/65/15".
Seuraavaksi cee juuttui ja upposi mutaan.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

dealer 23.10.2011 kirjoitti:Yllättäen Hankookin nastarengas on hiljainen ja sulalla hyvä ajettava, parempi kuin kesärenkaat jotka ovat merkkiä-jota-en-muista, jokin ihan outo.
Talvikelien pito on toinen juttu, sitä päässee testaamaan kuukauden sisään.

Kesärenkaat olivat kuluneet menneen kesän aikana yllättävän paljon vaikkei kilometrejä ole tullut kuin muutamia tuhansia, keväällä niillä voinee ajaa karkeimmat kelit pois mutta ei kovin kauaa.
Aika tarkkaan puoli vuotta kesti talvirengaskausi, vaihdoin eilen kesärenkaat alle.
Kuten edellisessä viestissä kerroin viimekesäiset kumit menivät hylkyyn ja tilalle tuli paremmat.
Vanhojen renkaiden kyljessä luki Tigura Sigar.

Niiden ominaisuuksista voi tosiaan päätellä jotain kun miettii edellä lainaamaani viestin kertomaa ja sitä että nykyisillä kesärenkailla auto on hiljaisempi ja parempi ajaa kuin talvirenkailla, kuten pitääkin :lol:
Ohjaus tuntuu hieman jäykemmältä.

Josko jonain kauniina iltana pesisi ja vahaisi ooppelin, syksyllä viimeksi ... ja tavaratila joutaa taas joksikin aikaa pois katolta.
Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Katsotaan nyt kesemmällä, jos piharemonttina tekisi.
Riippuu vähän miten nestettä joutuu lisäilemään jatkossa, onhan tuo voinut "vajua" pitemmälläkin aikaa.
Eipä ollut neste vajunut kun muistin tänään kurkata säiliöön.
taitaa jäädä vuodon korjaaminen talveksi jolloin sitä taas ei viitsi tehdä kun on kylmä :mrgreen:
Tai vuodon ja vuodon, ihan oikea määrä oli tosiaan nyt säiliössä vaikka auto on ollut ajossa jokseenkin päivittäin.

Ostinpa Motonetista kumimatot kun sattui hyllystä löytymään merkkikohtainen sarja Zafiraan. Ei olleet kalliit, parinkympin päälle jotain.

Tein ilmastoinnin huollon, kylmäaineista oli talven aikana karannut yli puolet.
Vuotokohta on jokseenkin varmasti kompuran ja putken liitoksessa, siihen muistaakseni tuli merkkiliikkeestä väärä o-rengas ja jouduin laittamaan mittojen mukaan sinnepäin-sopivan.
Kompurahan tuli vuosi sitten uusi ja kenno on vaihdettu joku vuosi sitten.

Jokin energiapiikki tässä iltasella oli muutenkin, ihmettelin nimittän keskuslukon toimimattomuutta.
Avaimen napeista vilkut vilahtaa mutta lukot ei pelaa, eikä myöskään oevsta keskuslukon osalta.

Missähän tämmöisessä kopissa olisi ohjainlaite keskuslukolle ?
Sulakkeet katsoinkin jo, on muuten erinomainen käyttöohjekirja Opelissa ja eritoten paikka huolto- ja ohjekirjan kansiolle; vänkärin penkin alla eteenpäin vedettävä laatikko.
(luultavasti olen tuota kehua retostanut jo aiemmin mutta ei joka kerta jaksa lukea koko vuoden höpinöitä :lol:)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Öljynvaihdosta vuosi ja 8500 kilometriä.
Voisi öljyt ja suodattimen vaihtaa samalla kunhan saa vihtiä etujousen vaihtamiseen...
Avatar
Ville500
Rekkamies
Viestit: 1618
Liittynyt: 21.3.2011 9:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

Syökö tuo paljon öljyä? Entäs mitä öljyä oot käyttäny? Meidän tuntuu syövän runsaasti! Viimeksi lisäsin tilkan öljyä ja 1758kmetrin jälkeen herjas uudestaan.. Nyt laitoin taas kilsat ylös ja lisäsin tasan litran! Katotaan kuin paljon pääsee ennen ku herjaa!
Ollaan pidetty ajopäiväkirjaa tankkauksista ynnä muista öljyn lisäyksestä ja lampun vaihdoista.. Nyt on kulutus automaatti zafiralla ollu 7,5l/100km pelkkää maantietä normaalilla ajolla.. :D
S500L -99
Chevrolet Epica 2.0 D -07
Chevrolet Evanda 2.0 -05
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Porkkana-klubi
"kunnon paska housuissa pitää mielen virkeänä"
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olen tainnut lisätä ainakin pari kertaa puoli litraa.
Öljynä on Neste City Pro 5w40.
Ymmärtääkseni Ecotec usein vanhemmiten syö öljyä - toivottavasti pysyy kohtuudessa.
Kulutus kuulostaa olleen oikein kohtuullinen Villen ooppeilssa.
ArzieX
ATK-guru
Viestit: 284
Liittynyt: 12.9.2007 19:18

Viesti Kirjoittaja ArzieX »

Venttiilinvarrenkumit on irti jos Ecotecci syö paljon öljyä.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

ArzieX kirjoitti:Venttiilinvarrenkumit on irti jos Ecotecci syö paljon öljyä.
Ihan samaa meinasin jo kommentoida, bemarin tai volkkarin kumit tuntuu pysyvän paremmin ku ooppelin omat
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”